Discus I 96l Kar?

#1 - 9 oktober 2005 19:28
kan man ha 2 discusar i ett 96l kar?
/MVH KIM
#2 - 9 oktober 2005 19:30
Min åsikt:Nej
#3 - 9 oktober 2005 19:36
hur stort behöver dom då?
#4 - 9 oktober 2005 19:42
Enligt mig behöver ett par minst 250l. Helst 300l eller mer.
#5 - 9 oktober 2005 19:43
Eftersom man behöver minst 6 för att klara av missämja så är nog svaret minst 250 liter.
#6 - 9 oktober 2005 19:43
haha ! Gladhertha var snabbare !!
#7 - 9 oktober 2005 19:53
men va finns det för fin ganska stor fisk som är lätt odlad som man kan ha i 96l
#8 - 9 oktober 2005 19:54
Ok , kan meddela att jag brutit mot alla era regler och det funkar kanon ; )

Jag har ett större par + 2 mindre i 200 liter och det går alldeles utmärkt, alltså 4 st. Ett lekpar kan man enligt min mening köra i runt 100 liter. Ett lekpar i ett betydligt större kar blir nog bara skygga.

Mvh Jari
#9 - 9 oktober 2005 20:08
okej tack Jarinen jag litar på dig
/hur mycket kostar dom?
#10 - 9 oktober 2005 20:23
Snälla Nån Som Vet Vad En Discus Kostar??
#11 - 9 oktober 2005 20:34
200 å uppåt
#12 - 9 oktober 2005 20:50
Det är väl klart att man "kan" ha discus i 96l, den får ju plats rent fysiskt, men väldigt många akvarister med stor erfarenhet av just discus kan förmodligen berätta att det inte kommer att gå så bra. Discus är känsliga fiskar som vill ha runt 30 grader varmt och känna harmoni. Det är INTE någon lättodlad fisk, och därtill är den ganska dyr.

Vill du ha lekmogen fisk i bra kvalitet, så räkna med bortåt tusenlappen stycket. Nöjer du dig med ungfisk utan särskilda kvaliteter, så räkna med 200-500:-/st.

Om inte annat, så kanske du på prislappen förstår att det inte precis är som att odla guppy. Då skulle ju alla bara odla discus istället, och håva in pengar.
#13 - 9 oktober 2005 21:03
De flesta flyttar sina lekpar från gruppen i det stora karet till ett mindre när de vill odla vad jag har förstått. De bor alltså inte i ett litet kar hela tiden.
#14 - 10 oktober 2005 05:17
[QUOTE=snus_mumrik]okej tack Jarinen jag litar på dig
/hur mycket kostar dom?[/QUOTE]En av tio som svarar det du vill höra och det räcker? :)
#15 - 10 oktober 2005 05:18
Tycker inte du ska ha ett lekpar, de kan ju inte leka för evigt i ett 100l liksom. De måste väll få nån sorts lugn och ro. Och som de sagts innan, de är INGEN lättlekt fisk. Ingen guppy direkt!
#16 - 10 oktober 2005 05:19
[QUOTE=snus_mumrik]okej tack Jarinen jag litar på dig
/hur mycket kostar dom?[/QUOTE]

Du har 96l, han hade 200l, det finns en viss skillnad?
#17 - 10 oktober 2005 05:48
[QUOTE=snus_mumrik]Snälla Nån Som Vet Vad En Discus Kostar??[/QUOTE]

Om du är intresserad och påläst så vet du ju själv vad dom kostar.
om du inte är påläst och intresserad såtycker jag du ska börja med en lättare fisk
#18 - 10 oktober 2005 05:57
palletciklid är en lättodlad fisk som du ka ha i 96l

96l duger somm lekar
#19 - 10 oktober 2005 06:44
Med handen på hjärtat så tycker jag att du inte ska ha diskus över huvud taget.
Det är helt uppenbart att det kommer bli pankaka av allt ihop!
Bilagor:
#20 - 10 oktober 2005 11:46
Det finns dock regler jag följer och det är att de har varmt 31c och kompromisslös med vattenkvaliteten. Bra filtrering, bra syresättning i och med den höga tempen.

Det jag vill antyda är att förmodligen kanske det inte är nån bra ide att snus_mumrik skaffar discus i nuläget men inte på de kriterier som tagits opp tidigare. Utan för att det är en speciell fisk med extremt liten magsäck o tarmsystem och därmed behöver en helt annan rutin när det gäller mat än andra ciklider. Vidare så vill den ha som nämnt varmt vatten och bra vattenkvalite, jag byter 40 % 2 ggr i veckan ibland mer om jag matat hårt. Discus gör sig naturligtvis bäst i stora mäktiga grupper i stora kar men dessa vedertagna " regler" kring vilken storlek de trivs bäst i känns ibland ovidkommande när det är så mycket andra faktorer som är viktigare.

Om man säger ex. min 50 liter /vuxen discus så handlar det väl snarare om vattenkvaliteten än revirytan. Alltså tumma aldrig på vattenkriteriebiten, i övrigt prova dig fram.

Mvh Jari
#21 - 10 oktober 2005 13:37
Jag har ett lekpar i ett 220-liters. Innan gick de med diverse malar, briljanttetror, smycketetror, bågfensciklider och scalarer. Nu har jag flyttat alla andra fiskar utom malarna, för att se om de klarar lekarna bättre. Men den senaste blev heller inget mer än ägg. Efter att jag flyttade de andra fiskarna, verkar det som om de inte kom överens lika bra efter leken. De har fått frisimmande yngel förut, men då gick de i ett 375-liters, ihop med bland annat scalarer, bolivianska fjärilar och tetror.

Min erfarenhet av discus är att får de bara bra förhållanden, så leker de gärna. Mina leker med ca två veckors mellanrum. Hade ett annat par för några år se´n, som också lekte ofta.

Däremot så skulle jag nog inte använda ett 96-literskar till annat än lekkar. Discusar kan bli rejält stora.

Här är en något suddig bild på mitt par när de leker:
#22 - 11 oktober 2005 19:21
[QUOTE=Grus]Med handen på hjärtat så tycker jag att du inte ska ha diskus över huvud taget.
Det är helt uppenbart att det kommer bli pankaka av allt ihop![/QUOTE]

Å VA FAN MENA RU MÄ DÄ?!
#23 - 11 oktober 2005 19:31
Om du nu så GÄRNA vill ha diskus tycker jag du ska skaffa dej en bra bok och leta upp några bra hemsidor och LÄSA på lite. Sedan kan vi börja snacka och fråga och diskutera. Och sen om du vill ha diskus så gärna skaffar du ett större akvarium till det ändamålet.
#24 - 11 oktober 2005 20:13
[QUOTE=snus_mumrik][QUOTE=Grus]Med handen på hjärtat så tycker jag att du inte ska ha diskus över huvud taget.

Å VA FAN MENA RU MÄ DÄ?![/QUOTE]

Kanske ska tänka på språket här inne och hålla god ton.
#25 - 12 oktober 2005 06:30
[QUOTE=snus_mumrik][QUOTE=Grus]Med handen på hjärtat så tycker jag att du inte ska ha diskus över huvud taget.

Å VA FAN MENA RU MÄ DÄ?![/QUOTE]

:I ........... ... .. .. . .

jaja kanske var lite tvär i förra inlägget.

Skaffa dej lite kunskap om fiskarna innan du brakar iväg å skaffar dom. Läs en bok eller fråga här. Ställer gärna upp med råd och tips om du vill ha.
#26 - 12 oktober 2005 19:38
Jag har byggt ett eget kar som är speciellt tillämpad för diskus. Det är 50*50*45, alltså 112.5 liter om man ska vara noga. Har ett lekpar där i som är omkring 13-15 cm. Funkar ypperligt. Men notera att jag byter vatten minst 2ggr/vecka.

Akvariets form anser jag vara väldigt viktigt. Ett 96 liters är oftast långsmalt. Vilket är helt olämpligt till diskus. Har man en kub som är 45-50 cm i höjd och minst lika lång och djup anser jag inga problem med att hålla diskus. Max är som sagt, 2 st i sånt kar. Men då ska fiskarna paserat yngel och ungfiskstadiet. Då de inte är stimbildande.

I volym är skillnaden mellan ett 96 och ett 112 liters nästan ingenting. Men hur karets form ser jag som avgörande.
#27 - 12 oktober 2005 20:21
[QUOTE=Alexander Ylipää]
Akvariets form anser jag vara väldigt viktigt. Ett 96 liters är oftast långsmalt. Vilket är helt olämpligt till diskus. Har man en kub som är 45-50 cm i höjd och minst lika lång och djup anser jag inga problem med att hålla diskus. Max är som sagt, 2 st i sånt kar. Men då ska fiskarna paserat yngel och ungfiskstadiet. Då de inte är stimbildande.

I volym är skillnaden mellan ett 96 och ett 112 liters nästan ingenting. Men hur karets form ser jag som avgörande.[/QUOTE]

Kanske en dum fråga, men varför är det olämpligt med ett långsmalt kar? *nyfiken*
#28 - 12 oktober 2005 20:24
skulle tro höjden.

112 är väl bara 30-35 högt
#29 - 13 oktober 2005 05:44
[QUOTE=Nitra98][QUOTE=Alexander Ylipää]

I volym är skillnaden mellan ett 96 och ett 112 liters nästan ingenting. Men hur karets form ser jag som avgörande.[/QUOTE]

Kanske en dum fråga, men varför är det olämpligt med ett långsmalt kar? *nyfiken*[/QUOTE]

För att diskus föredrar höga akvarium, som Raven säger.

Jovisst...om du köper ett i akvarieaffären, och det sa jag aldrig.

Läs före, svara sen ;-)
#30 - 13 oktober 2005 07:03
[QUOTE=Alexander Ylipää]För att diskus föredrar höga akvarium, som Raven säger.

Läs före, svara sen ;-)[/QUOTE]

nja pratate om standardakvarie där.
#31 - 13 oktober 2005 07:28
[QUOTE=Raven][QUOTE=Alexander Ylipää]För att diskus föredrar höga akvarium, som Raven säger.

Läs före, svara sen ;-)[/QUOTE]

nja pratate om standardakvarie där.[/QUOTE]

Men det gjorde inte jag, och vad jag förstog i ditt inlägg var att du syftade på 112 liters karet jag skrev om i mitt förra inlägg.
Bilagor:
#32 - 13 oktober 2005 10:50
jo ja va lite otydlig om det.

får väl skylla på att jag var nyvaken ;)
#33 - 15 oktober 2005 18:52
[QUOTE=Alexander Ylipää]Jag har byggt ett eget kar som är speciellt tillämpad för diskus. Det är 50*50*45, alltså 112.5 liter om man ska vara noga. Har ett lekpar där i som är omkring 13-15 cm. Funkar ypperligt. Men notera att jag byter vatten minst 2ggr/vecka.

ok tack mitt är avlångt tyvärr
#34 - 21 oktober 2005 10:24
Hej på din fråga är svaret nej. Sen skriver många att man ska ha ett stort akvarie på minst 250-300 liter det är bullshit jag har två diskusar som är ett par i ett 170 liters kar och dom har jag haft nu i 3 år utan problem så skaffa ett 170 liters så kan du ha dina diskusar i det men jag råder dig att läsa på om diskusar innan du ger dig på dom jag har 13 års erfarenhet av andra fiskar.Jag råder dig att köpa boken back to nature diskus av Dick au.lycka till med dina diskus planer det är något du aldrig slutar att drömma om det är något helt annat än guppisar och sånt.Mvh Torbjörn

Annons