Ska snart ska skaffa ett 375 liters och är väldigt sugen på discus,Funkar det eller vill dom ha större?
edit: kanske blir ett 450 liters istället
ansjo skrev:Allt är relativt, odlade skalarer ihop med odlade diskus är en kombination som kan vara lite trixig, VF av båda sorterna funkar i mina ögon bättre:).
Ska du testa diskus är det några frågor du ska ställa dig själv först:
*varför
*har jag tid
*ekonomi
*plats
*vilken storlek
*osv osv;)
Detta skriver jag inte för att avskräcka dig, utan för att bereda dig på att det kan vara mer jobb och kosta mer än med "vanliga" fiskar samtidigt som de flesta som har diskus känner att de får ett helt annat utbyte i hobbyn efter de köpt sin första diskus:).
ansjo skrev:Till ditt 375 skulle jag kört med två stycken ytterfilter som du kan växelvis rengöra vid behov, om du ska ha fisken i ett sällskapskar. Nu vet jag inte vilken tillverkare du föredrar eller hur ekonomin är, men 2x Eheim 2217 är inte fel...
Ska du däremot köpa mindre fisk som du vill dra upp till bra storlek i ett naket kar, dagliga vattenbyten, mat 5-8 ggr/dag samt med högre temp så funkar det fint med ett större svampfilter.
ansjo skrev:Har du någon filtrering idag så behöver du inte det, men personligen tycker jag att du ska ha miljön så god som möjligt tills du köper hem diskusarna.
Att köpa små ser många som en stor ekonomisk fördel då de är billigare. Jag tycker snarare tvärtom, då de flesta nackdelar har du med diskus som är små. Köper du en grupp på tex 8, skulle jag tippa på att du får fram en eller två som blir bra, sedan vart resten tar vägen kan man spekulera i.
Jag kan rada upp några nackdelar med att köpa små, och dessa blir istället fördelar om du köper stora, förutom priset då;).
*Får lättare sjukdomar
*bör ha varmare i vattnet
*du ser inte hur de blir som vuxna
*mobbar gärna ut varandra en efter en
*växer dåligt utan rätt betingelser
*bör vara mer eller mindre ett stim
osv, osv...
ansjo skrev:Typ ett FX5 eller Eheim 2260. Vill du komplettera är det även där inte fel med ett lite mindre ytterfilter som pumpar runt en tusing i timmen.
Kanske du tycker det blir mycket vatten som ska flytta på sig, men detta går att åtgärda med strilrör och annat så vattnet knappt rör på sig:).
ansjo skrev:Typ ett FX5 eller Eheim 2260. Vill du komplettera är det även där inte fel med ett lite mindre ytterfilter som pumpar runt en tusing i timmen.
Kanske du tycker det blir mycket vatten som ska flytta på sig, men detta går att åtgärda med strilrör och annat så vattnet knappt rör på sig:).