discus hjälp:S

#1 - 11 mars 2007 06:14
jag funderar på att skaffa diskus i ett 500l kar. men det är bara det att jag vet inte hur eller var eller när eh öh ja... jag vet inget om discus. så skulle ni kunna hjälpa mig t.ex temperatur temprament foder miljö... mm
#2 - 11 mars 2007 06:55
Läs runt på alla hemsidor som finns om diskus!!

Det finns ett svenskt diskusforum med många kunniga medlemmar som du kan logga in på www.amazondiscus.se.
#3 - 11 mars 2007 07:50
jag funderar på att skaffa diskus i ett 500l kar. men det är bara det att jag vet inte hur eller var eller när eh öh ja... jag vet inget om discus. så skulle ni kunna hjälpa mig t.ex temperatur temprament foder miljö... mm

Temperatur mellan 27-30 grader beroende lite vilken storlek det är på fisken, de mindre går gärna i lite varmare vatten.
Foder finns det mängder med, jag matar mina med mygglarver, artemia, räkmix och diskusgranulat. Hjärta får inte mina då det skräpar ner mycket och jag har växtakvarium som är lite svårt att hålla rent om de inte äter upp maten.
Tempramentet på diskus kan man säga vara lite mesigt, de är ofta inte de första som dyker på maten och tar för sig. Hos mig är det iofs inte så utan de är riktiga tiggare och kastar sig över maten och puttar bort andra fiskar som får ta det som diskusarna missar:p .
Miljö är svårt att säga, en del har diskusar i tomma kar utan sand och växter medans andra har rena växtkar som de går i, och allting därimellan.
#4 - 11 mars 2007 11:14
Själv så kör jag på ett akvarium med tom botten för att enkelt kunna suga upp foderrester och avföring då jag matar runt 8ggr per dag och med mycket hjärta så smutsar det ner ordentligt! Dock så växer diskusarna enormt mycket här hemma hos mig.

När det gäller utfodring av mina dikus så är dom helt knasiga så fort det kommer i något ätbart i karet. Alla ska fram samtidigt och ha sin bit av det goda oavsett om det redan är fullt runt maten, då får man helt enkelt trycka till någon annan så man får sin plats:D
#5 - 12 mars 2007 16:15
ok, tack. jag ska visserligen inte köpa det på ett tag men det är bra att vara förberedd:D

Annons