Discus+hårtvatten

#1 - 16 februari 2006 11:03
Hej, får snart hem ett gäng discus.
Bor i Uppsala= väldigt hårt vatten.
Råd behövs på hur jag ska manipulera med vattnet till trivsam nivå för discus.
Mvh/Luppe
#2 - 16 februari 2006 11:07
Inte alls. Se bara till att hålla vattnet rent genom att byta vatten ofta.
#3 - 16 februari 2006 11:19
går det bra om ph värdet e ganska högt? mitt ph ligger mellan 7-7,5 men vädigt mjukt.
ja ska oxå köpa discus men hade inte tänkt mig o mixtra så mycke med vattnet.

funkar det??
#4 - 16 februari 2006 11:42
Jag kör diskus i ph 8.2. Dom mår perfekt. Dom är för små för lek dock så vet inte om det skulle påverka det. Det viktigaste enligt mig är att hålla alla vattenvärden stabila. Har grejat med torvfiltrering en gång och aldrig mer. Blev massa förändring i ph varje gång man bytte vatten och blev strul och fiskarnas hälsa påverkades negativt.
#5 - 16 februari 2006 11:54
jepp det är de ja oxå tänkte att om man håller på o säknker pht så måste de ju bli stora svängningar i värdena när man gör vattenbyten.
tack för svaret.. då kör ja som det är dåå. (ja längtar)
#6 - 16 februari 2006 11:58
Ursäkta för att vrida ämnet något men jag kan bara säga att ingen sorts fisk jag haft eller äger har gett mig så mycket nöje som mina diskusar. Jag skaffade dom nu i vintras och dom är klart roligast att titta på när dom åker runt och letar mat och småbråkar och DESSUTOM är dom snyggast :) se bara till att byta vatten 2 ggr i veckan, ha en rejäl uvc och ge dom mat flera ggr per dag (foderautomat helst).
#7 - 16 februari 2006 12:03
ja håller med om att dom är finast. men ja är lita orolig för alla här på zoopet säger ju att det är så fruktansvärt svårt o hålla discus, men ja hoppas att det går bra..
uvc filter ska ja köpa..
kan man flytta omkring uvc filtret mellan alla sina kar? verkar dyrt o köpa flera st om man har mer än ett akvarium
#8 - 16 februari 2006 12:07
Tror vi får byta tråd. Jag tar andreassofus tråd om diskus. Hoppas du fick lite hjälp iaf luppe :)
#9 - 16 februari 2006 13:30
Absolut, tack
Mvh/Luppe

Annons