Discus frågor

#1 - 9 augusti 2003 09:55
Jag har ett problem. Jag har köpt nya discus eftersom jag börjat med akvarium igen och mina royal blue har blivit mörka och väldigt skygga. varför???????
#2 - 9 augusti 2003 11:49
För att dom inte mår bra.
MVH
Magnus
#3 - 9 augusti 2003 12:41
De trivs inte av någon anledning. Kolla dina vattenvärde och inredning mm. Är de stora eller små? Hur många har du, hur stort är karet?
#4 - 9 augusti 2003 13:06
dom mår inte bra
#5 - 9 augusti 2003 17:33
Att dom inte mår bra fattar jag med, eftersom jag har haft discus i över tio år nu.

Men jag har alldrig haft problem förut och alla vatten värden äe precis som de ska. jag fyra 2 månaders.

#6 - 9 augusti 2003 22:28
Om du har haft diskus i 10 år så tycker jag att det är konstigt att du ställer frågan på det sättet. Efter 10 års erfarenhet såborde du veta att det är i princip omöjligt att svara på en sådan fråga. Tillägget att alla vattenvärden är som dom skall gör det knappast lättare. Jag kan med 99% säkerhet konstatera att alla vattenvärden inte är ok. Vi vet inget om ditt kar,men jag skall prova på ett par teorier.
1 (vanligaste) Du har startat ditt kart för snabbt och vattnet innehåller organiska restprodukter i mängder som fiskarna inte gillar (nitrit, nitrat, amonium, fosfat osv osv)
2 Du håller dina ungdiskus i planterat kar med massor av andra fiskar. För ungdiskus så är extrem renlighet och hög temperatur ett måste, detta går inte att uppnå i ett sällskapskar.
3 Förlite filtervolym/ förlite vatten byten. Mellan dessa så måste det finnas en balans. Med större filter såbehövs mindre vatten byten. Vatten byten är inte bara av godo, för mycket vatten byten i ett dåligt filtrerat kar ger ett ostabilt och ohälsosamt vatten.

Men om du berättar mer om ditt kar och dina värden så tror jag nog att vi kan lösa problemet.
MVH
Magnus
#7 - 10 augusti 2003 00:40
2 Du håller dina ungdiskus i planterat kar med massor av andra fiskar. För ungdiskus så är extrem renlighet och hög temperatur ett måste, detta går inte att uppnå i ett sällskapskar.

Inte helt rätt. Jag håller mina med Neoner och Praktbotior, funkar utmärkt. Odlade Discus kräver inte "rent" vatten. inte mer än andra fiskar ialla fall. Jag förstår vad du menar men det lät inte rikigt rätt Magnus:)

Har du haft Discus i tio år borde du veta att de bör hållas i stimm när de är unga, 4st är i minsta laget.
#8 - 10 augusti 2003 10:22
JO jag kanske skrev lite konstigt....

Det är det förut så hade jag dem bara i ett kar utan sten eller något men nu har jag provat med ett stim kardinal och lite växter till dom. Det ska komma fler discus men av annan sort så därför är de inte fler än.

Mitt kar är ett 720 liters med ett av ehimes största ytterfilter, ska igentligen vara till ett 900 liters men jag köpte ett sånt för ett par år sedan och jag ställer dess förmåga för att passa till mitt 720 liters.

JO jag har kollat alla värden, har en hel box med tester där till och med klor värdena syns.

jag har aldrig haft problem med discus för men det kanske är lite dålig kvalitet på dessa.

Jag tackar för alla´s svar.

Mvh
Tomas
#9 - 10 augusti 2003 10:24
Alldelaes för srtort kar, de känner sig inte trygga där i. Har du inget på ca 110-200 l som de kan växa till sig i?
#10 - 10 augusti 2003 13:34
Mrsonk har rätt.. ta ett litet akvarie till att börja med så dom kommer upp i växten i normal takt.. när dom är i cd storlek så kan dom gå i stort akvarie.. men 4a st är litet.. fixa 2-3 st till.. dom är ju ändå en flockfisk till dom parar ut sig..
#11 - 10 augusti 2003 15:36
jag har ju inte direkt lust att köpa fler om de bara kommer dö.... de kostar ju lite mer än "vanliga".

jag tror inte de är rädda för de har många gömställen och så, men det är inte problemet utan att de inte färgar ut.
#12 - 10 augusti 2003 15:48
hur pass stora är dom ?? låter lustigt att dom inte skulle färga ut..
#13 - 10 augusti 2003 15:58
hade oxå problem med mina ung discus.
Dock efter 2 veckor så fann de sig till rätta..
Mina var oxå rätt så svarta i färgen.
Dock så blev jag informerad om att detta kunde hända.

Och jag håller inte heller med att ungdiscus skall hållas i ett växtlöst akvarium.

Funkar finfint för mig.
29 grader o samsas med kardinal ,botior , ancistrus,o fjärils ciklider.
#14 - 10 augusti 2003 22:54
Ja,jag utryckte mig kanske lite fel. Smådiskus i planterade kar är inte omöjligt, bara mycket svårare. Anledningen till det är att det är så mycket svårare att hålla rent i ett växtkar.
MVH
Magnus
#15 - 11 augusti 2003 10:15
Tropfrog: Jag håller med dig. Anledningen till att många hobbyister insisterar på att det går utmärkt att hålla discus i växtakvarier beror på att de inte riktigt har insett hur mycket man bör mata ungfiskar. Å andra sidan har de inte ännu sett mycken annan discus än sina egna, och möjligen några till, och den dagen de konfronteras med riktigt stora, vackra discusar, blir de perplexa. Detta eftersom de trott att deras små förkrympta fiskar hemma i 200 litersburken varit helt normalstora. Åtminstone är detta det scenario som jag hört berättas av nybörjare flertalet gånger. Sanningen är, att unga discus under idealiska förhållanden bör matas mellan 4-6 gånger per dygn fram till att de är 1,5 år. Då brukar jag gå ner till 2-3 gånger. Vid den åldern har HELA gruppen med ungfisk nått en storlek av mindre tallrik (glöm den där CD-skivan) och de har ett halvår på sig att lägga på sig bredd och höjd. Detta är den storlek som jag vill ha på mina discus, men jag respekterar att man nöjer sig med mindre. Jag anser dock att man ska ha stora mål, och inte nöja sig med kompromisser. Hur det än är, så värderas discus efter sin storlek, form och färg, och i en grupp fiskar där storleken endast skiljer, är det de största fiskarna som värderas högst.
Kontentan är, att under förhållanden där vattnet belastas så tungt som i mitt fall, krävs stora, nästan dagliga vattenbyten, och därtill en kal botten, för att vattenkvaliteten ska kunna hållas på en rimlig nivå. Om man å andra sidan endast matar sina ungfiskar en eller kanske två gånger per dag, och då endast i ganska begränsade portioner, går det naturligtvis utmärkt att hålla dem i ett välskött sällskapsakvarium.
#16 - 11 augusti 2003 11:18
Japp då var man ju tvungen att svara. Håller inte med att ungdiscus måste hållas i ett kalt akvarium under uppväxten pga av matningarna. Det hela handlar om att visst kan man mata 4-6 ggr dagligen och ha både grus och växter. Inte behöver man byta vatten varje dag heller. Bara man har rätt filtrering och rätt storlek på akvariet OCH det viktigaste av allt: Man ska inte övermata. Utan man måste dosera maten så pass rätt att de äter upp allt inom 5-10 minuter. Inga rester får bli kvar i ett akvarie med discus och växter.
Däremot så håller jag med om att discus som är under 2 månader gamla bör hållas i ett kalt akvarie och att man sakteligen vänjer på dem med grus, lysrör och växter.
Ett litet tips: det går att mata med oxhjärta i ett växtakvarie bara man ser till att inte mata för ofta och för mycket. 2-3 ggr i veckan duger gott och väl till ungdiscusar som ska växa till sig i storlek. MEN nackdelen med oxhjärta är att proteinerna gärna gör att discusarna blir sjuka i flagellater!
Lycka till!
#17 - 11 augusti 2003 11:32
Jag matar mina ungdiscus minst 4ggr/dag. Ha de i ett planterat kar med bottenmaterial och lite annan fisk. Det är inga problem att hålla ett bra vatten i de här förhållanden, bara om man är lat. Jag gör vattenbyte 2ggr/veckan.
#18 - 11 augusti 2003 11:47
Jag må vara nybörjare inom discus men jag byter vatten varannan vecka kanske ska övergå till en gång i veckan men inte oftare, matar 3 ggr per dag med blandat foder. Mina fiskar lever och mår bra. Jag kanske har fel i det jag säger men jag gör så här och det funkar utmärkt.
#19 - 11 augusti 2003 17:33
"Det hela handlar om att visst kan man mata 4-6 ggr dagligen och ha både grus och växter. Inte behöver man byta vatten varje dag heller. Bara man har rätt filtrering och rätt storlek på akvariet OCH det viktigaste av allt: Man ska inte övermata. Utan man måste dosera maten så pass rätt att de äter upp allt inom 5-10 minuter. Inga rester får bli kvar i ett akvarie med discus och växter."

Tssss.....vem som helst vet att i ett akvarium med grus faller matrester ner i gruset, oavsett dess grovlek, och detta medför att man måste bottensuga akvariet mycket noggrannt. I ett kalt akvarium däremot kommer fisken åt att äta upp även de små foderdjuren som hamnar på botten, och alla oxhjärtesmulor. Det blir med andra ord alltid rester över i ett växtakvarium som inte är synliga för blotta ögat. För det andra, att man inte "ska övermata" är väl något som alla här förmodligen redan vet. Naturligtvis ska fiskarna äta rent, men det gör absolut inget om det tar tjugo minuter istället för fem. Att dribbla med minutintervaller på fem minuter hit och dit är patetiskt, har fiskarna inte ätit upp maten inom en halvtimme suger man helt enkelt upp den ifrån den kala botten. Enkelt, och man är säker på att alla fiskar har ätit sig riktigt mätta. (Annars skulle det varit helt renätet.)

Nåja, efter att ha sett bilder på Wrong_Princess discus på Akvarieguiden, inser jag att jag har mer fog för mina åsikter än jag trodde tidigare.
#20 - 11 augusti 2003 17:48
Jag har inget grus i mina diskus kar.. några krukor med växter osv.. men det borde finnas en lösning med att göra en hyfsad Biotop
MEN lätstädat.. TANKE: en back to nature (mini amazonas) + något liknande på Botten (kanske målad frigolit som ska då se ut som botten med lite kullar osv) något åt det hållet så borde man få en lättstädad biotop.. andra som har tankar på detta ???
#21 - 11 augusti 2003 17:58
Det är ju så otroligt fult med en kal botten alltså, men säkert väldigt praktiskt.
#22 - 11 augusti 2003 23:02
Det går aldelles utmärkt att hålla Discus med botten material och växter. Den som säger något annat har förmodligen aldrig provat(iallafall inte bra). Tror de flesta har ett inrett akvarium. Att det är lättare att hålla utan är inget snack om saken.
#23 - 12 augusti 2003 17:54
håller med mrsonk.

vill man ha fin biotop eller dylikt så går det.. vill man ha rent går det också fast enklare..

Annons