Tropfrog: Jag håller med dig. Anledningen till att många hobbyister insisterar på att det går utmärkt att hålla discus i växtakvarier beror på att de inte riktigt har insett hur mycket man bör mata ungfiskar. Å andra sidan har de inte ännu sett mycken annan discus än sina egna, och möjligen några till, och den dagen de konfronteras med riktigt stora, vackra discusar, blir de perplexa. Detta eftersom de trott att deras små förkrympta fiskar hemma i 200 litersburken varit helt normalstora. Åtminstone är detta det scenario som jag hört berättas av nybörjare flertalet gånger. Sanningen är, att unga discus under idealiska förhållanden bör matas mellan 4-6 gånger per dygn fram till att de är 1,5 år. Då brukar jag gå ner till 2-3 gånger. Vid den åldern har HELA gruppen med ungfisk nått en storlek av mindre tallrik (glöm den där CD-skivan) och de har ett halvår på sig att lägga på sig bredd och höjd. Detta är den storlek som jag vill ha på mina discus, men jag respekterar att man nöjer sig med mindre. Jag anser dock att man ska ha stora mål, och inte nöja sig med kompromisser. Hur det än är, så värderas discus efter sin storlek, form och färg, och i en grupp fiskar där storleken endast skiljer, är det de största fiskarna som värderas högst.
Kontentan är, att under förhållanden där vattnet belastas så tungt som i mitt fall, krävs stora, nästan dagliga vattenbyten, och därtill en kal botten, för att vattenkvaliteten ska kunna hållas på en rimlig nivå. Om man å andra sidan endast matar sina ungfiskar en eller kanske två gånger per dag, och då endast i ganska begränsade portioner, går det naturligtvis utmärkt att hålla dem i ett välskött sällskapsakvarium.