Har haft mina RT-discusar i snart 18 månader de har laggt ägg nåra gånger men ej lyckats länge än till larvstadiet å sen käkat opp dom...
Nu hände det att efter tungt övervägande så började jag mata med animaliskt-foder (Oxhjärteblandning) från fina fisken som innehöll nåt blått färgämne för att ge firrarna mer färg. Började sakta mata lite med sån "skit" på kvällarna då jag ä hemma mest, och såg då att de åt, men mest åt honan.
Det dröjde inte länge kanske tre dagar så började jag se förändringar i honans beteende (konstiga ryck å sånt) Jag var dum nog att jag fortsatte med ox-skiten.
På fjärde dan då var det helt klart att nåt var galet. Kollade vatten värdena utan anmärkning mer än att vattnet var blåfärgat av ox-skiten. Gjorde en liten vattenbyte, för att mildra och syresätta vattnet något mer, ifall det hjälpte. På kvällen var hon helt borta mentalt, kunde inte behärska sina rörelser, hon bar tydliga tecken på förgiftning av nåt slag. Hanen visar åxå visa symtom på att nåt är fel med honom, jag har slutat helt med Ox-jukset och återgått till det vi haft innan som bas föda (Mysis, Laxfoder, Stor artemia, svarta å röda mygglarver) och hoppas på att han klarar sej.
Är det nångon som har liknande erfarenheter kring detta och eller komma med nåra bra tips på hur man ska göra.???
Har lagt två par Scalarer i discus-karet för att ha som referens om att allt är okey, men rätt som det är så far Discus hanen fram och tillbaks med sånt fart att han slår sej på rutorna utan att kunna hejda sej helt oprovocerat. Sånt gjorde honan åxå innan hon var hel borta.
Jag gick tillbaks med ox-skiten till handlarn och förklarat det som hänt men han kände inget ansvar mot det som hänt fick jag det förklarat.