Discus Död...

#1 - 4 april 2006 08:50
Har haft mina RT-discusar i snart 18 månader de har laggt ägg nåra gånger men ej lyckats länge än till larvstadiet å sen käkat opp dom...

Nu hände det att efter tungt övervägande så började jag mata med animaliskt-foder (Oxhjärteblandning) från fina fisken som innehöll nåt blått färgämne för att ge firrarna mer färg. Började sakta mata lite med sån "skit" på kvällarna då jag ä hemma mest, och såg då att de åt, men mest åt honan.
Det dröjde inte länge kanske tre dagar så började jag se förändringar i honans beteende (konstiga ryck å sånt) Jag var dum nog att jag fortsatte med ox-skiten.
På fjärde dan då var det helt klart att nåt var galet. Kollade vatten värdena utan anmärkning mer än att vattnet var blåfärgat av ox-skiten. Gjorde en liten vattenbyte, för att mildra och syresätta vattnet något mer, ifall det hjälpte. På kvällen var hon helt borta mentalt, kunde inte behärska sina rörelser, hon bar tydliga tecken på förgiftning av nåt slag. Hanen visar åxå visa symtom på att nåt är fel med honom, jag har slutat helt med Ox-jukset och återgått till det vi haft innan som bas föda (Mysis, Laxfoder, Stor artemia, svarta å röda mygglarver) och hoppas på att han klarar sej.

Är det nångon som har liknande erfarenheter kring detta och eller komma med nåra bra tips på hur man ska göra.???

Har lagt två par Scalarer i discus-karet för att ha som referens om att allt är okey, men rätt som det är så far Discus hanen fram och tillbaks med sånt fart att han slår sej på rutorna utan att kunna hejda sej helt oprovocerat. Sånt gjorde honan åxå innan hon var hel borta.
Jag gick tillbaks med ox-skiten till handlarn och förklarat det som hänt men han kände inget ansvar mot det som hänt fick jag det förklarat.
#2 - 4 april 2006 09:26
Mat med färgämne i [:o] Inte bra[:o]
Jag tycker att handlaren bär ansvaret.:mad:
#3 - 4 april 2006 10:00
Finns det nån möjlighet för mej tror du att kunna kräva handlarn på ansvar??
Nån som har lyckats med det???
#4 - 4 april 2006 11:56
Finns det nån chans att kunna få rätt mot handlaren....och att han tar sitt ansvar??

Eller måste jag Polisanmäla det hela, för att starta en process??

Det var faktiskt ett odlingspar som var dyra nog...
#5 - 4 april 2006 12:11
Det är nog svårt att få igenom.
I så fall tycker jag att du ska vända dig till KO
Konsumentombudsmannen.
Det är dyra fiskar det handlar om så det är klart att handlaren försöker klara
sig undan. Du bestämmer själv hur långt du vill gå.
#6 - 4 april 2006 15:05
[QUOTE=cerul]Det är nog svårt att få igenom.
I så fall tycker jag att du ska vända dig till KO
Konsumentombudsmannen.
Det är dyra fiskar det handlar om så det är klart att handlaren försöker klara
sig undan. Du bestämmer själv hur långt du vill gå.[/QUOTE]
Jag tror att jag slår dom en signal imorrn (KO)
#7 - 4 april 2006 16:30
Du kan väl skriva här hur det gick.
Hoppas att det ordnar sig.
#8 - 4 april 2006 16:47
Vilken handlare var det? Du behöver inte namnge utan bara området i stan!
#9 - 4 april 2006 17:59
[QUOTE=laerni]Vilken handlare var det? Du behöver inte namnge utan bara området i stan![/QUOTE]
Det känns svårt att namge honom, därför att vi haft en bra relation, då jag säljer mina Scalarer till honom.

Jag ska nog ta och snacka med honom efter de råd jag får av KO (Konsument ombudsmannen). En andra chans så att säga.!!

Vi får se hur det går...men om vi inte finner en lösning då kan jag nämna gatan där han finns.
#10 - 4 april 2006 20:21
Det är ju inte handlarens fel om du inte tar reda på om dina fiskar tål vad som finns i maten. Du kunde rådfrågat här på forumet personer som har erfarenhet av ox-maten...
#11 - 4 april 2006 22:27
[quote=Lucas_magi]Det är ju inte handlarens fel om du inte tar reda på om dina fiskar tål vad som finns i maten. Du kunde rådfrågat här på forumet personer som har erfarenhet av ox-maten...[/quote]

Det tycker inte jag, det är alltid enklare att skylla över skulden på ngn annan. Svarar man här och det blir fel så är det ju mitt fel.

Aldrig Aldrig skulle jag fodra med forer som innehåller onaturligas färgämnen. Fast det är ju bar hur jag ser på det i min lilla värld.
#12 - 4 april 2006 23:00
oxhjärta har jag inga problem med att mata med men man ska nog låta fisken färga efter egen förmåga. sedan är det nog enligt min åsikt bådas fel, handlaren som inte informerar korrekt och du som inte kollar upp saker innan. när jag provar ett bytt foder matar jag jättesparsamt så jag kan se förändringar i så god tid som möjligt även om det är ett naturligt foder. det behöver inte vara så att produkten i sig är dålig utan just den du fått kan varit dåligt behandlad, typ fryst och tinad flera gånger, smutsig förpackning mm. men det är ju upp till handlaren att sälja friskt foder....

men jag anser att dom helst ska färga ut utan kemikalier mm...
#13 - 5 april 2006 07:15
[QUOTE=jolle]oxhjärta har jag inga problem med att mata med men man ska nog låta fisken färga efter egen förmåga. sedan är det nog enligt min åsikt bådas fel, handlaren som inte informerar korrekt och du som inte kollar upp saker innan.....

men jag anser att dom helst ska färga ut utan kemikalier mm...[/QUOTE]
Som jag nämner i inlägget så gjorde jag det här efter att ha kollat för å nackdelar. "efter tungt övervägande" så huxflux var det inte...
Visst trodde jag att handlarn menade väl, då han rekommenderade fodret...å dessutom så var det inte bara oxhjärta mina firrar fick...Han i sin tur måste veta vad han säljer.

MEN är det så att det är fel på fodret så har jag rätt att kräva honom på ersättning. Jag har en bit kvar i frysen som... kosta va det kosta vill ska skickas på analys...visar det sej att det innehåller metylenblått...så som jag misstänker då får dom ersätta kostnaderna på analysen plus mina dyrgripar

Förresten hanen "Spike" dog nu på morronen innan jag åkte till jobbet. Framför mina ögon slutade sina gälar att fungera. Fyfan jag är så ledsen å arg på mej själv!!!!

Visst var jag dum som köpte skiten...MEN ansvaret att det säljs skitfoder är inte mitt ELLER???

Jag menar inte att oxhjärta är en dålig komplement till Discusdieten bara det att jag va dum nog att jag köpa färgad sånt.
#14 - 5 april 2006 08:01
[QUOTE=cerul]Du kan väl skriva här hur det gick.
Hoppas att det ordnar sig.[/QUOTE]
Jag har pratat med KO han rekar att jag tar och pratar med handlarn igen och framhåller mina krav...Och om han jnte godvillig går med på en uppgörelse, går jag vidare med analys av fodret.
#15 - 5 april 2006 08:08
Hur vet du att det är fodret som är orsaken.
Vad heter fodret.
#16 - 5 april 2006 08:17
Är det där fordet något som handlaren själv mixat ihop, eller kommer det från en "firma", alltså nån form av standardvara på en hylla, eller frys eller liknande?
#17 - 5 april 2006 09:34
nej som poseidon skriver är det fina fiskens färgfoder som saken gäller och det är defenetivt inte något "hemma" gjort...
#18 - 5 april 2006 09:40
Nu är det ju inte alla som vet exakt vad "fina fisken" är får något, därav min fråga.
Men om det är en standardprodukt så borde väl handlaren vara oskyldig, och man skulle gå på firman istället?
#19 - 5 april 2006 09:43
borde inte detta isånt fall vara handlarns uppgift?
#20 - 5 april 2006 09:49
Borde och borde...

Möjligt att det borde vara så, men om han nu inte vill eller orkar eller har tid eller whatever, så får man kanske göra något själv. Vad ska man annars göra? Man kan ju inte hota honom.

Det är fördj-vligt om det är fodret det är fel på.
#21 - 5 april 2006 10:02
Visst finns det något som heter "Eget ansvar" och det håller jag fullständigt med i. Men i detta fall är det väl ett foder som poseidon har köpt i en butik och fodret är till för de fiskarna han har (oxhjärta = discus?!). Så det med eget ansvar tycker jag att poseidon uppfyllt. Dessutom har ju handlaren rekommenderat detta foder till honom?, av oklar anledning. Men säga vad man vill om foder från varmblodiga djur, det ska ju knappast ha ihjäl fiskarna på bara några dagar!

Nu vet jag inte exakt vad KO har sagt, eller exakt vad som gäller. Men då jag kontaktade dem i ett annat ärende så sa de att konsumentköpslagen gäller för fiskar, inte helt säker på vad som gäller för fodret till dem? Om något fel inträffar inom 6 månader från inköpsdatum så är det automatiskt tillverkningsfel. Det är då upp till säljaren (/tillverkaren?) att bevisa att det inte är något fel på produkten. Kostnaderna för analys av fodret ska då inte du stå för, utan säljaren/tillverkaren. Om du nu har haft bra kontakt med säljaren tidigare så är det väl lite onödigt att skära den kontakten. Och eftersom det inte är han som själv har slabbat ihop fodret så är det ju inte hans fel på något sätt. Det tycker jag att du ska säga till honom. Du har ju dock köpt fodret utav honom och därmed ska reklamation gå via honom (i normala fall). Han får ju sen i sin tur ta det vidare till sin leverantör eller tillverkaren.

Om du pratar med honom och får honom att förstå det så tror jag inte det blir några problem mellan er. Tror och hoppas på att han istället kommer hjälpa dig att driva det mot ""fina" fisken". Det bör ju även vara i hans intresse att de produkter han för är av bra kvalité och inte orsakar problem för hans kunder.

Om du har kvar fisken (ej fryst!) så bör man väl även skicka den till labbet.
#22 - 5 april 2006 10:03
ja är ganska övertygad om att det är så att det är handlaren som isånt fall ska reklmera fodret till dom som tillverkar det eller grosisten...
#23 - 5 april 2006 10:05
yoda var snabbare och hade mycke bättre svar :D
#24 - 5 april 2006 10:07

ja är ganska övertygad om att det är så att det är handlaren som isånt fall ska reklmera fodret till dom som tillverkar det eller grosisten...

Vill nog få det till det ja.
Det händer ju att slutkunden ringer oss ibland med någon reklamation (även om det är väldigt sällsynt :D). Vi ber dem då kontakta de som de har köpt produkten utav för att reklamationen ska gå "den rätta vägen". Men om det inte går av någon anledning så kan vi givetvis ta det direkt mot konsumenten.
#25 - 5 april 2006 10:11
Fast jag blir mer och mer osäker på detta.. Kom på att jag själv har ett fall där jag inte vet hur jag ska göra. Jag har köpt en produkt på Willys som har orsakat stora problem för mig. Försöker reklamera den till Willys men de hänvisar mig hela tiden till en grossist, grossisten hänvisar mig till importören, och importören hänvisar mig till en fabrik i danmark, och fabriken hänvisar mig till en kryddleverantör i spanien. Har till slut lyckats korta ledet till importören, men de kan inte göra så mycket säger de. Vetifan hur man ska göra. Skickade ett ganska skarpt mail till willys för ett par dagar sedan, efter några dagar så fick jag svar ifrån grossisten... suck
#26 - 5 april 2006 10:17
[QUOTE=mohlin]Är det där fordet något som handlaren själv mixat ihop, eller kommer det från en "firma", alltså nån form av standardvara på en hylla, eller frys eller liknande?[/QUOTE]
Produkten är från FINA FISKEN för Discus
#27 - 5 april 2006 10:24
är ju lite konstigt att ett företag som willys beter sig så.. tycker att dom borde köra mer på att kunden har alltid rätt.. det kan ju inte vara alltför bra reklam för dom om det kommer ut att dom behandlar kunder så.. det "normala" är ju att man går till handlaren/affären när man ska reklamera en vara.. du borde ju nästan du me prata me ko
#28 - 5 april 2006 10:35
[QUOTE=y0da]Fast jag blir mer och mer osäker på detta.. Kom på att jag själv har ett fall där jag inte vet hur jag ska göra. Jag har köpt en produkt på Willys som har orsakat stora problem för mig. Försöker reklamera den till Willys men de hänvisar mig hela tiden till en grossist, grossisten hänvisar mig till importören, och importören hänvisar mig till en fabrik i danmark, och fabriken hänvisar mig till en kryddleverantör i spanien. Har till slut lyckats korta ledet till importören, men de kan inte göra så mycket säger de. Vetifan hur man ska göra. Skickade ett ganska skarpt mail till willys för ett par dagar sedan, efter några dagar så fick jag svar ifrån grossisten... suck[/QUOTE]
Tack Yoda...hoppas att det inte blir en lång draget kamp bara...
Jag ska prata med handlarn så som du säger...Få honom att förstå att det är inte han jag lägger skulden, det är bara så att det var genom honom jag har köpt grejerna...
Tack för stödet grabbar!!!
#29 - 5 april 2006 10:56
[quote=Poseidon]Tack Yoda...hoppas att det inte blir en lång draget kamp bara...
Jag ska prata med handlarn så som du säger...Få honom att förstå att det är inte han jag lägger skulden, det är bara så att det var genom honom jag har köpt grejerna...
Tack för stödet grabbar!!![/quote]

Hoppas att du får rätsida på det!
Håll oss gärna uppdaterade under ärendets gång, samt rapportera om hur det gick sen :)
#30 - 5 april 2006 11:02
Det enda jag reagerade över var samma sak som y0da nämnde. Varmblodiga djur är väl alltid big no no. Det står väl ett ganska uttömmande avsnitt om det i Foderartikeln här?

Cheers
#31 - 5 april 2006 11:33
Jo, men som sagt. Det kan ju leda till leverskador samt förkortad livslängd. Det ska ju inte ta livet av djuren efter bara några matningar. Om det är maten som är dödsorsaken så måste det ju vara något annat fel på den tror jag.
#32 - 5 april 2006 11:35
[quote=Danne_K]är ju lite konstigt att ett företag som willys beter sig så.. tycker att dom borde köra mer på att kunden har alltid rätt.. det kan ju inte vara alltför bra reklam för dom om det kommer ut att dom behandlar kunder så.. det "normala" är ju att man går till handlaren/affären när man ska reklamera en vara.. du borde ju nästan du me prata me ko[/quote]

Speciellt med tanke på att vi har analyzer av varan som bevisar att vi har rätt. Det handlar f.ö. om en produkt som innehåller kasein/mjölkprotein utan att det står på förpackningen. Andra kedjor utfädrar ju nästan rikslarm på sådant, men Willys kan knappt kontakta oss... Jag är i kontakt med KO, Livsmedelsverket och fan vet vad... Aja, det har inget med ämnet att göra iaf. Så vi kan väl återgå till det ;)
#33 - 5 april 2006 12:15
Jag var en sväng förbi Djurmagazinet här i jkpg och nämnde det här som hastighast och han tyckte inte att Fina Fiskens blandning med spenat och oxhjärta (det var den enda med oxhjärta han kände till) skulle vara något problem.
Vet inte om det är frågan om att små mängder inte är någon fara eller att fina fisken helt enkelt skiter i risken.

Jag skulle tycka det var intressant om herr Fohrman ville uttala sig, han är ju utan mycket motstånd den som har längst och mest erfarenhet av ämnet mat, även om jag är osäker på hans kunskap just vad det gäller diskus.

*tittar på klockan* Fast han packar väl väskorna som bäst just nu.

Cheers
#34 - 5 april 2006 14:04
[QUOTE='[xstream]']Djurmagazinet i jkpg tyckte inte att Fina Fiskens blandning med spenat och oxhjärta skulle vara något problem.
[/QUOTE]
Det som gör mej mest upprörd är att det blåa tillsatta ämnet inte näms i innehållsdeklarationen...Vad 17 är det som det blåa är???
Jag tror inte att det är bara oxhjärta som sådan som har tagit livet av mina firrar det måste vara nåt i det som är giftigt och eller reagerar på kemiskt sätt i vattnet utlösande toxiner av nåt slag.
#35 - 5 april 2006 14:10
Har vart och snackat med handlaren...och att han skulle kolla opp det här.
Jag i min tur söker efter nån som kan utföra analys på fodret.
Har vart i kontakt med Miljö å hälsoskydd, som rekomenderade att ringa Livsmedelsverket i Uppsala som i sin tur kommer att dirigera mej till den rätta instansen som kan utföra testet på fodret. Dää mycket nuuu....
#36 - 5 april 2006 14:11
Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt..
#37 - 5 april 2006 14:33
[quote=Poseidon]Har vart och snackat med handlaren...och att han skulle kolla opp det här.
Jag i min tur söker efter nån som kan utföra analys på fodret.
Har vart i kontakt med Miljö å hälsoskydd, som rekomenderade att ringa Livsmedelsverket i Uppsala som i sin tur kommer att dirigera mej till den rätta instansen som kan utföra testet på fodret. Dää mycket nuuu....[/quote]

Lycka till hörredu! Jag har snackat med Livsmedelsverket (värket!?) i Uppsala i typ 45 min idag. Kan inte påstå att man blev så mycket klokare av det. Väldigt svävande och osäkra svar. Det enda de kunde svara säkert på vad sånt som inte "har provats än", där blev svaret givetvis "har vi inte en aning om" :D

Nåväl, de var ganska bra att snacka med, fick massvis med telefonnummer dit jag kan ringa för att få mer hjälp och jag får gärna ringa dem igen om jag behöver ytterligare hjälp. Tror man kan se dem som en lite mer avancerad hitta.se typ ;)
#38 - 5 april 2006 16:49
har jobbat många år på slakteri .den inälvsmat o likn. som inte av någon anledning dög som människaföde, blev blåfärget med jag vet inte för inte säljas som human föde,
om det är så att fina fisken har köpt slakt"avfall"så får dom det till ett mycket reducerat pris.
om dom färgämnen som dom färger ,djurfoder ,med är giftigt för fisk vet jag inte.
men för mink,hundar,rävar o likn. är det ingen fara.
men det blivar helt andra koncentrationer,så det kan vara giftigt för fisk,,,men jag vet inte
mvh janne
#39 - 6 april 2006 01:56
det kanske händer mer om det ligger i ljummet vatten. kan vara förpackningen det varit fel på eller hanteringen fram till kunden. hur som vilket så ska du ha ersättning och jag tycker gott och väl att handlaren som sålt det ska ersätta dej och i sin tur få ersättning från fina fisken, han kan ju trycka på mer för han köper ju mer än en privat person...
#40 - 6 april 2006 10:23
Det är inte lätt att få tag på rätt gubbe...!!!

Har fått ett antal namn på herrar från Livsmedelsverket som skulle kunna hjälpa mej med min sak. Men dessa är inte inne och eller har 2 dagars sememster mm. mm.

Har ett namn Sören Brethling (osäkert på stavningen) som är Laboratorie anvarig på LMV han var på möte hela förmiddan enl. tel svarare skulle han vara tillbaks kl: 11.00 Ringde xtrax efter 11 men han hade gått på lunch...Grrrr...tjurit.
Gör nåra försök till i eftermidda.
#41 - 6 april 2006 13:14
Nu har jag pratat med Sören...han menar på att han är heller inte rätt man för det här MEN erbjöd sej att kolla opp vem jag ska vända mej till. Snällt.
Han fick min tel. nummer och lovade att återkomma.
#42 - 12 april 2006 08:14
hur går de?
#43 - 13 april 2006 17:29
Trögt måste jag säga...NU har jag fått mail från Imazo AB - Tropeimporten A/S det ä dom som säljer Fina Fisken "Fula Fisken" rent å sagt.

Citat: Färgen i Fina Fisken Discusfoder blå kan vi tyvärr inte exakt ge dig vad den består av, detta är ett relativt nytt färgämne som inte kommit ut rent på
marknaden men det skall vara ett liknande canthaxin (rött färgämne). Några
ser detta lite som en hemlighet vad som är den "blå" färgen då många har
problem att framställa detta. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer men hoppas
att du för övrigt är nöjd med fodret.

Trevlig påsk!

Kindest regards / Med vänliga hälsningar
Carl Hellqvist
Imazo AB - Tropeimporten A/S
Tel +46 512 127 60
Fax +46 512 124 80

Har man som konsument inte rätt att kräva att få veta vad en vara innehåller?? eller gäller det bara människoföda i första hand å inte fiskfoder eller djurfoder?
#44 - 13 april 2006 19:02
De i min zoobutik har matat med det. Vattnet blev blått inga andra problem. Köpt fiskar ur det karet med blått vatten. Tror inte det har med det färgämnet att göra. Inte ovanligt och lätt att skylla på fodret.
#45 - 13 april 2006 20:01
[quote=StefanA]De i min zoobutik har matat med det. Vattnet blev blått inga andra problem. Köpt fiskar ur det karet med blått vatten. Tror inte det har med det färgämnet att göra. Inte ovanligt och lätt att skylla på fodret.[/quote]
Varför skall vattnet bli blått när man matar? Testat overhört mycket olika foder/märken genom åren men ingen som färgat vattnet.
#46 - 14 april 2006 01:25
inte jag heller...
#47 - 15 april 2006 18:43
[quote=Poseidon]

Har man som konsument inte rätt att kräva att få veta vad en vara innehåller?? eller gäller det bara människoföda i första hand å inte fiskfoder eller djurfoder?[/quote]

jadu bra fråga.. men man tycker ju att det borde innefatta allt..
#48 - 15 april 2006 20:16
[QUOTE=StefanA]Tror inte det har med det färgämnet att göra. Inte ovanligt och lätt att skylla på fodret.[/QUOTE]
Möjligt att det inte är färgen som orsakat förgiftningen...MEN varför får man inte veta vad det blåa är för nåt???

Som sagt tidigare så har jag odlat fisk i nästan tio år å vet hur det ska vara !!!

Det finns inga andra parametrar som tider på att utgången av detta beror på annat än fodret!!
Jag har kvar att analysera det...å det ska ske så fort jag har talat med handlaren, så att allting går den rätta vägen enl. KO.
#49 - 18 april 2006 15:14
händer de nå?
#50 - 18 april 2006 21:42
Väldigt hemligt med metylenblått. Försäljare är ett eget släkte. Ett upptinat och gammalt foder kan vara orsaken. Kött samlar på sig mycket bakterier på kort tid.
#51 - 20 april 2006 17:31
Idag har jag till å me vart i kontakt med SVA Statens Veterinärmedicinska Anstalt, SVA menar på att det ligger i Jordbruksverket intresse att reda ut det här eftersom det är dom som har gett # Fula Fisken # tillståndet att sälja fodret. Så dom bör veta eller rättare sagt...bör ha innehållsförtekningen av vad FF har anget är i fodret.
Kantaktar dom imorrn en som heter Johanna Hjärtling.
Vi får se vad hon säger...
Återkommer senare om detta.
#52 - 24 april 2006 17:04
[QUOTE=Poseidon]Idag har jag till å me vart i kontakt med SVA Statens Veterinärmedicinska Anstalt, SVA menar på att det ligger i Jordbruksverket intresse att reda ut det här eftersom det är dom som har gett # Fula Fisken # tillståndet att sälja fodret. Så dom bör veta eller rättare sagt...bör ha innehållsförtekningen av vad FF har anget är i fodret.
Kantaktar dom imorrn en som heter Johanna Hjärtling.
Vi får se vad hon säger...
Återkommer senare om detta.[/QUOTE]
Idag den 24/4 har jag äntligen vart i kontakt med nån som verkar veta vad det handlar om, efter många resor!!!
Har pratat med en handläggare på Jordbruksverket (Linnea Stålhandske) Hon var mycket tillmötesgående och lyssnade på hela historien bakom det här, hon kollade opp företaget i sina register och såg att produkten vi diskuterar här var inte registrerad..."det var inte första gången de hamnat i sånt situation".
Min fråga var då hur kommer det sej??...Hon skulle ta kontakt med Imazo AB för att se hur det ligger till.

Vad jag fick förklarad är följande: Jordbruksverket registrerar produkterna utan att analysera dessa och litar där med helt på att det som står angivet i deras deklaration är det det som stämmer.

Jag vidaresände även mailet jag fick från Imazo... Så får det inte gå till var hennes spontana reaktion.

Det känns bra att ha hittat nån som bryr sej om det som har hänt och är beredd att hjälpa till.

Tack Linnea
#53 - 24 april 2006 20:03
låter ju bra får hoppas att de löser sig fortsätt uppdatera oss om vad som händer
#54 - 2 maj 2006 12:46
[QUOTE=Danne_K]låter ju bra får hoppas att de löser sig fortsätt uppdatera oss om vad som händer[/QUOTE]
Som jag lovat kommer jag att hålla er uppdaterade under hela processen.
Här nedan kommer det ett brev som är skickad från Jordbruksverket till Imazo AB. (carl@imazo.se )
På denna framstår att produkten i frågan ej är registrerad hos dom enlig lag och därför borde det den inte heller ha sålts. (Min mening)

Hej Carl!
Jag väntar ännu på besked från er vad produkten Fina Fisken Discus innehåller. Jag hade hoppats på besked i förra veckan, så som vi kom överens om.

Vi är speciellt intresserade av det blå färgämne som finns i fodret. Ange gärna EG-numret för tillsatsen, den gör det enklare för oss att kontrollera att produkten är godkänd av EU-kommissionen. Men vi vill även veta det totala innehållet i produkten av övriga råvaror och tillsatser. För övrigt är det viktigt att ni skickar in era produkter för registrering. Enligt lagstiftningen ska registreringarna vara oss tillhanda senast samma dag som produkterna avses att komma ut på marknaden. Att sälja foder som inte är registrerade hos oss är inte tillåtet.
Jag ser framemot svar från dig.
Mvh

Linnéa Stålhandske
Foderkvalitetsenheten
Tel: +46 (0) 36-15 52 77
Fax: +46 (0) 36-30 81 82
[email]linnea.stalhandske@sjv.se[/email]
Jordbruksverket/Swedish Board of Agriculture
SE-551 82 Jönköping
Sweden
#55 - 2 maj 2006 13:24
Jag har pratat med Linnéa idag...Angående chanserna för mej att kunna få ersättning...!!

Men först och främst måste Imazo inkomma med vad produkten innehåller (eftersom vi misstänker att den har orsakat mina Discus död) för att sedan kunna se vad som går att göra.

Imazo har fått ett brev nu som de måste svara inom en viss tid, gör de inte det, så får de ett annat med lite mer tyngd å med Lineas Chefs underskrift att inom närmaste tid inkomma med en deklaration. Gör de inte det så blir det vite. Men de får en massa chanser.!

Finner dom på Jordbruksverket att det finns tillsatser som borde kollas vidare så skickas mina foderrester till Statens Veterinärmedicinska Anstalt för analys.
#56 - 2 maj 2006 18:51
Intressant läsning när du tar upp kampen mot detta! Kämpa vidare, det kommer att ordna sig! :)
#57 - 3 maj 2006 12:00
[QUOTE=Alexander Ylipää]Intressant läsning när du tar upp kampen mot detta! Kämpa vidare, det kommer att ordna sig! :)[/QUOTE]
Tack för uppmuntran det är inte lätt att ge sej på dom stora...
Men skam åt den som ger sej.
#58 - 5 maj 2006 21:10
riktigt spännande läsning!!!!!
Har det hänt nåt nytt??? Väntar på en fortsättning!
/Hans
#59 - 7 maj 2006 06:43
[QUOTE=battalionP]riktigt spännande läsning!!!!!
Har det hänt nåt nytt??? Väntar på en fortsättning!
/Hans[/QUOTE]
NU är det bara att vänta på svar...Men uppdaterar så fort jag vet nåt.
#60 - 18 maj 2006 17:21
[QUOTE=Poseidon]NU är det bara att vänta på svar...Men uppdaterar så fort jag vet nåt.[/QUOTE]
Hej igen till alla som väntar med spänning på upplösningen av "Discus Död" hehehee...Naää skämt å sido.

Idag har jag fått ett mail från Linnea som förklarar lite hur vi ligger till just nu.
Det lär nog bli ett långt draget procedur om inte IMAZO AB skärper till sej.

Hej!
Jag har inte fått något svar än. Nästa steg är att skriva ett föreläggande vilket binder dem juridiskt att skicka in handlingarna om fodret. Om jag inte fått tag i carl i nästa vecka så kommer jag att göra så!
Mvh

Linnéa Stålhandske
Foderkvalitetsenheten
Tel: +46 (0) 36-15 52 77
Fax: +46 (0) 36-30 81 82
Jordbruksverket/Swedish Board of Agriculture
SE-551 82 Jönköping
Sweden
#61 - 18 maj 2006 17:50
[QUOTE='[xstream]']
Jag skulle tycka det var intressant om herr Fohrman ville uttala sig, han är ju utan mycket motstånd den som har längst och mest erfarenhet av ämnet mat, även om jag är osäker på hans kunskap just vad det gäller diskus.
[/QUOTE]
Jag skulle åxå vilja höra hans åsikter om det vi diskuterat här under den pågående processen...
#62 - 25 maj 2006 00:42
Använde Fulafisken ett tag, men fick mycket problem.
Så vi vägrade att använda oss av deras produkter = Soptunnan!!

Har dock testat Åleds foder med mycket gott resultat!
Vilka rekomenderas varmt!

//Calle
#63 - 30 maj 2006 18:38
Har inte hört nåt än...Om IMAZO inkommit med produkt-deklarationen för registrering... eller inte. Väntar en dag till innan jag kontaktar Jordbruksverket.
#64 - 26 juni 2006 09:03
Senaste meddelande till JBV.

Hej Linnea

Hoppas att du har haft en fin och trevlig midsommar tillsammans med dom du tycker om.
Ursäkta mej om jag tjatar...Okey!
Men jag undrar om du har hör nåt från IMAZO än?

Jag har semester från måndag den 26 Juni, men kommer att ha koll på datorn ifall du mejlar.

Ha det gott och ha en fortasatt trevlig dag
Valle
#65 - 27 juni 2006 13:36
Hej
Vilket ELÄNDE.Själv hade jag problem med fiskdöd utan synbar anledning för något år sen.När detta hände så matade jag friskt med nämna leverantörs foder.Nu har jag INGA som helst belägg för att det skulle vara orsaken men man börjar ju fundera....
Fredrik
#66 - 17 juli 2006 20:43
Hur går det Poseidon?
Har du hört något mer?
#67 - 1 augusti 2006 05:54
[QUOTE=Glenn]Hur går det Poseidon?
Har du hört något mer?[/QUOTE]
Till min förtret så har nämda handläggare slutat på Jordbruksverket och än idag den 1 Augusti har ingen annan fått fallet...det känns för jävligt ren 0 sagt.
Jag ringde så fort jag fick reda på att Linnea hade slutat och detta var för 8 veckor sen...Det är nog dax att ringa igen.!!!!

It´s sucks
#68 - 4 augusti 2006 05:31
Jag har ringt igen å kollat om nån ska fortsätta med det här...Senaste kontakten var med Anna-Karin på JBV den 4 Augusti...Nu får vi hoppas på att hon agerar...Fast hon sade klart å tydligt att ärendet var inte hennes men ändå skulle titta på det å höra av sej via mejl...:-)
#69 - 7 september 2006 16:46
Uh, hur har det gått nu då?

/J
#70 - 12 september 2006 17:14
Joacim skrev:
Uh, hur har det gått nu då?

/J

Jag vet faktiskt ingenting än...Måste ringa igen å kolla hur det blir med de här...Det är för J*****
#71 - 13 september 2006 08:07
Kanske dags för en protest storm, menar, släng upp numret, vi kan jue tracka henne en för och eftermiddag.. se om det leder någon stans. Ringa ner JBV..
#72 - 21 september 2006 17:13
Idag var jag i kontakt med JBV...och med Anna Karin där...efter en stund så fick hon fram informationen om IMAZO och om just det här fodret som jag hade anmärkningar på. De hade nämligen inkommit med en anmälan om fodret och lämnat innehållsdeklarationen på fodret.

Återkommer om det då hon skulle mejla över innehållsförteckning på DISCUS BLUE fodret från IMAZO....å all information IMAZO lämnat om fodret.

Är det nån som har nåra synpunkter på det här och om hur fortskrida med det här så är ni välkomna att hjälpa till.
#73 - 21 september 2006 21:57
och av röda mygglarver kan dom få bakterier och dö.och av oxhjärta och slaktavfall kan de dö osv osv osv och av levande foder kan de dö av nedsmutsat vatten osv osv osv om man tar ett beslut att fodra med oxhjärta trots kunskap om att det kanske inte är bra kan man väl stå för sitt beslut.dåliga grejor och dåligt foder finns till alla djur.allt är en kostnads fråga.personligt ansvar för sina ena beslut snälla lite grann i alla fall.
#74 - 9 december 2006 15:17
Det är meningslös att kämpa mot de stora...man orkar helt enkelt inte i längden...Bittert å det känns för jävligt...
#75 - 9 december 2006 16:12
har du fått fodret du hade kvar analyserat?
#76 - 10 december 2006 10:29
Tycker att det är konstigt att det säljs så mycket foder på Svenska marknaden som inte uppfyller Svenska (EU) regler/krav:(

Bland annat så skall följande krav uppfyllas:
# Importören ska vara registrerad hos Svenska JorbruksVerket (SJV) som foderföretagare.

# Imprtören skall vara med i foderkontrollen, vilket innebär att SJV kommer och gör kontroller.

# Beroende på vilket land produkten kommer ifrån skall dessa genomgå veterinärbesiktning vid införsel och ha genomgått kontroll vid utförsel.

# VARJE produkt skall vara anmäld till SJV SENAST den dagen de släpps på marknaden.

# Importören har skyldighet att ha en fullständig innehållsförteckning.

# Varje förpackning skall ha följande märkning på SVENSKA som ska vara svår att utplåna:
- Råvaruinnehåll i fallande ordning
- Vilka fodertillsatser som finns och i vilken mängd.
- "Bäst före" och batchnummer.
- Vem som är Märkningsansvarig.
- Förpackningarna skall vara förseglade.
- VARJE förpackningsstorlek som säljs SKALL vara anmäld till SJV, det vill säga att det INTE är tillåtet att löspacka foder och försälja, då dessa anses som en ny produkt = skall uppfylla alla krav på märkning, anmäld osv.
mm, mm

Allt är för att säkerställa kvalitén på produkten som vi köper till våra fiskar, så det är väl inte mer än rätt att vi konsumenter ställer dessa krav på de produkter vi köper till våra fiskar?, för det är ju självklara regler (som skall följas) och som gäller alla!

När man tittar bland de fiskfoder vi har köpt under åren så är det få som verkligen har t.ex märkning enligt föreskrifterna, ska det vara så?

Ang det i denna tråden omnämda problemet så verkar det mycket konstigt att ett foder ska färga vattnet blått, så det kan ligga en hund begraven i detta, är även konstigt att det aktuella fodret inte är anmält till SJV.

Skulle jag råka ut för detta, så skulle jag samla på mig alla "bevis" såsom resterande foder, död fisk, vattenprov (försegla och förvara dem "rätt") och sedan omgående ta kontakt med säljaren för att få klarhet i vad som kan vara problemet.
Nu menar jag inte att man ska skylla allt foder när någon fisk dör osv, men när det som i detta fallet uppenbart är något fel med det använda fodret så skulle jag göra så.
Det är viktigt att man har en dialog med säljaren/grossisten i en situation som denna för att hjälpas åt att reda ut vad som är "fel", för det vinner alla på, men vägrar de så skulle jag gå vidare på egen hand efter kontakt med SJV/SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt).

Hoppas med detta inlägg att bringa lite klarhet i vad som verkligen gäller och vilka krav vi som konsumenter kan ställa.

//Calle

Länk SJV: Fodermärkning sällskapsdjur
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/foder/markning/fodermarkningsallskapsdjur.4.7502f61001ea08a0c7fff49403.html

Länk SJV: Foder
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/foder.4.7502f61001ea08a0c7fff47582.html
#77 - 11 december 2006 14:53
Tycker att det är konstigt att det säljs så mycket foder på Svenska marknaden som inte uppfyller Svenska (EU) regler/krav:(

Bland annat så skall följande krav uppfyllas:

# Importören ska vara registrerad hos Svenska JorbruksVerket (SJV) som foderföretagare.

# Imprtören skall vara med i foderkontrollen, vilket innebär att SJV kommer och gör kontroller.

# Beroende på vilket land produkten kommer ifrån skall dessa genomgå veterinärbesiktning vid införsel och ha genomgått kontroll vid utförsel.

# VARJE produkt skall vara anmäld till SJV SENAST den dagen de släpps på marknaden.

# Importören har skyldighet att ha en fullständig innehållsförteckning.

# Varje förpackning skall ha följande märkning på SVENSKA som ska vara svår att utplåna:

- Råvaruinnehåll i fallande ordning

- Vilka fodertillsatser som finns och i vilken mängd.

- "Bäst före" och batchnummer.

- Vem som är Märkningsansvarig.

- Förpackningarna skall vara förseglade.

- VARJE förpackningsstorlek som säljs SKALL vara anmäld till SJV, det vill säga att det INTE är tillåtet att löspacka foder och försälja, då dessa anses som en ny produkt = skall uppfylla alla krav på märkning, anmäld osv.

mm, mm

Allt är för att säkerställa kvalitén på produkten som vi köper till våra fiskar, så det är väl inte mer än rätt att vi konsumenter ställer dessa krav på de produkter vi köper till våra fiskar?, för det är ju självklara regler (som skall följas) och som gäller alla!

När man tittar bland de fiskfoder vi har köpt under åren så är det få som verkligen har t.ex märkning enligt föreskrifterna, ska det vara så?

Ang det i denna tråden omnämda problemet så verkar det mycket konstigt att ett foder ska färga vattnet blått, så det kan ligga en hund begraven i detta, är även konstigt att det aktuella fodret inte är anmält till SJV.

Skulle jag råka ut för detta, så skulle jag samla på mig alla "bevis" såsom resterande foder, död fisk, vattenprov (försegla och förvara dem "rätt") och sedan omgående ta kontakt med säljaren för att få klarhet i vad som kan vara problemet.

Nu menar jag inte att man ska skylla allt foder när någon fisk dör osv, men när det som i detta fallet uppenbart är något fel med det använda fodret så skulle jag göra så.

Det är viktigt att man har en dialog med säljaren/grossisten i en situation som denna för att hjälpas åt att reda ut vad som är "fel", för det vinner alla på, men vägrar de så skulle jag gå vidare på egen hand efter kontakt med SJV/SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt).

Hoppas med detta inlägg att bringa lite klarhet i vad som verkligen gäller och vilka krav vi som konsumenter kan ställa.

//Calle

Länk SJV: Fodermärkning sällskapsdjur

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/foder/markning/fodermarkningsallskapsdjur.4.7502f61001ea08a0c7fff49403.html

Länk SJV: Foder

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/foder.4.7502f61001ea08a0c7fff47582.html

Tack men allt det här vet ju JBV men ändå ger domm dessa företag så jävla lång tid på sej att inkomma med varu deklarationen PLUS att produkten i frågan var aldrig registrerad på JBV och såldes ändå...även om jag skulle göra en polis anmälan mot detta så har jag allt å förlora Rättegångskostnader mm... it sucks som man säger på bengelska...Fyfan jag mår bara illa av att se hur JBV hanterat ärendet.
#78 - 11 december 2006 15:12
Poseidon skrev:
Tack men allt det här vet ju JBV men ändå ger domm dessa företag så jävla lång tid på sej att inkomma med varu deklarationen PLUS att produkten i frågan var aldrig registrerad på JBV och såldes ändå...även om jag skulle göra en polis anmälan mot detta så har jag allt å förlora Rättegångskostnader mm... it sucks som man säger på bengelska...Fyfan jag mår bara illa av att se hur JBV hanterat ärendet.

Tror du verkligen alla vet reglerna som vi har i Sverige (EU), eller skiter de i dessa?
I vilket fall som helst så är det dåligt av dem som säljer (oberoende vad det är) att inte veta och följa de regler som finns:(

SJV säger att de har inte möjlighet att kolla så att alla följer de regler som finns, vilket drabbar oss konsumenter då det säljs produkter som inte uppfyller kraven, vad man ska göra åt detta vet jag inte.

Det första jag skulle försöka reda ut i ditt fall är: Vad felet är. Vilket kan vara nog så svårt, kanske skulle du ta ett snack med importören direkt och ställa lite krav på dem?
För det ligger ju verkligen i deras intresse att få klarhet i detta.

//Calle
#79 - 21 april 2007 20:01
scooby skrev:
och av röda mygglarver kan dom få bakterier och dö.och av oxhjärta och slaktavfall kan de dö osv osv osv och av levande foder kan de dö av nedsmutsat vatten osv osv osv om man tar ett beslut att fodra med oxhjärta trots kunskap om att det kanske inte är bra kan man väl stå för sitt beslut.dåliga grejor och dåligt foder finns till alla djur.allt är en kostnads fråga.personligt ansvar för sina ena beslut snälla lite grann i alla fall.

Du ä ju säkert en som odlar...det märks!!

Annons