Discus-championat/mässa i Tyskland i Sept

#1 - 8 mars 2006 10:11
Hejsan!!

Jag är intresserad av att åka dit, nån mer som vill hänga på???? Jag har en sjusitsig bil och utgår från Karlstad, plockar gärna upp flera efter vägen...

Är tidigt ute men det måste man nog vara för att spara pengar, boka hotell mm.

Hör av dig här om du är intresserad så planerar vi gemensamt//
#2 - 8 mars 2006 10:28
Tack för hjälpen Kjell!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 mars 2006 10:33
Det har väl pratats lite löst i Zoopetklubbväst om att göra en gemensam resa till nämnda evenemang.
#4 - 8 mars 2006 10:35
OK, hur sträcker sig Zoopet klubbväst geografiskt???? Ligger Karlstad med på väst där????
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 8 mars 2006 10:46
[quote=Annie72]OK, hur sträcker sig Zoopet klubbväst geografiskt???? Ligger Karlstad med på väst där????[/quote]
I norr går den väl nånstans vid Riksgränsen:p
#6 - 8 mars 2006 10:53
I norr går den väl nånstans vid Riksgränsen:p

Och i söder Gibraltar, för det är väl västeuropa som gäller [8D]
#7 - 8 mars 2006 11:42
Nu driver ni med mig...:( Med tanke på namnet "klubbväst" så förutsätter ju en annan att det även finns klubbsyd, nord och öst...

Skitsamma... nån som vill följa med på tur till Tyskland med ett geografiskt ufo...(men jag är en rackare på karta!!!!:p )????
#8 - 8 mars 2006 11:53
Om du snackar med Kaj P här på forumet eller på diskus varberg så kanske det finns plats på vår gemensamma resa söderut till duisburg.
Danska diskusklubben och ett antal fler gemensamma diskustokar däribland Kaj ska ner till mässan med stor buss och hotell i 4 dagar tror jag det rörde sig om.
Jag ska själv ner på den turen nämligen och man får se till att ha stora plånboken med och ett par tomma akvarium så man kan handla nånting med hem att fylla upp dom med ;)
#9 - 8 mars 2006 13:26
annie, det skulle vara väldigt roligt o följa med.
vad handlar det om för prisklass på resan?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 8 mars 2006 13:34
[quote=Annie72]Nu driver ni med mig...:( Med tanke på namnet "klubbväst" så förutsätter ju en annan att det även finns klubbsyd, nord och öst...

Skitsamma... nån som vill följa med på tur till Tyskland med ett geografiskt ufo...(men jag är en rackare på karta!!!!:p )????[/quote]
O nej vi driver definitivt inte med dig - det är faktiskt ofta som "bönder:p " dyker upp på våra möten. På januari-mötet kom bl.a. både sävliga skåningar, dryga nollåttor och folk från gnällbältet:D (även om just dessa nu inte levde upp till deras "lokala karaktär").
#11 - 8 mars 2006 13:58
andreassofusannie, det skulle vara väldigt roligt o följa med.

vad handlar det om för prisklass på resan?

Kostnad för resan, inte en aning... Men vi pratar ju bensin, uppehälle i form av boende, mat, inträde, handling av ev fisk, alkomuta till gubben mm så några :D tusenlappar lär det nog kosta.... Har ännu inte kollat upp hur långt ner i Tyskland vi måste. Men ju fler vi fyller bilen med desto billigare blir ju resan... Hur långt har du från T-fors till Karlstad???

Kjell FohrmanCitat:

Ursprungligen postat av Annie72

Nu driver ni med mig...:( Med tanke på namnet "klubbväst" så förutsätter ju en annan att det även finns klubbsyd, nord och öst...

Skitsamma... nån som vill följa med på tur till Tyskland med ett geografiskt ufo...(men jag är en rackare på karta!!!!:p )????

O nej vi driver definitivt inte med dig - det är faktiskt ofta som "bönder:p " dyker upp på våra möten. På januari-mötet kom bl.a. både sävliga skåningar, dryga nollåttor och folk från gnällbältet:D (även om just dessa nu inte levde upp till deras "lokala karaktär").

Undrar just vad jag räknas som isf, inflyttad till värmland grån gnällbältet, en tjuris som bara lövar och lövar....
Hörru Kjell, var brukar ni hålla era möten... jag menar är det praktiskt genomförbart????
#12 - 8 mars 2006 14:00
ok. ja de blir nog inte så billigt men det är nog helt klart värt de.
till karlstad har ja ca 12 mil så de e ju inte så farligt
#13 - 8 mars 2006 14:16
[FONT=Comic Sans MS]Den turen vi ska på med boende buss och inträde till mässan går på 3000:-:p [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]+ mat som man står för själv och bajern så klart :) [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Sen lär man ju få räkna ett par,tre tusen till att slänga på fisk o kanske nån ny akvaristisk leksak för såna ska det enligt dom som vart där tidigare finnas gott om :D[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Tror tyvärr att den är fullbokad redan.[/FONT] [:o]
#14 - 8 mars 2006 14:33
tja 3000kr ska man väl klara spara ihop på 7 månader :D
blir ju lite dyrare iof om man ska köpa fiska o dyl. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 8 mars 2006 15:13
[quote=Annie72]Kostnad för resan, inte en aning... Men vi pratar ju bensin, uppehälle i form av boende, mat, inträde, handling av ev fisk, alkomuta till gubben mm så några :D tusenlappar lär det nog kosta.... Har ännu inte kollat upp hur långt ner i Tyskland vi måste. Men ju fler vi fyller bilen med desto billigare blir ju resan... Hur långt har du från T-fors till Karlstad???

Undrar just vad jag räknas som isf, inflyttad till värmland grån gnällbältet, en tjuris som bara lövar och lövar....
Hörru Kjell, var brukar ni hålla era möten... jag menar är det praktiskt genomförbart????[/quote]

Karlstad - Dusiburg 128 mil

Var vi brukar hålla våran möten är väldigt olika - i januari (på Naturhistoriska i Götet i samband med akvarieutställningen), i februari hemman hos en medlem i Göteborg, i mars på GOC-mötet i Trollhättan, i april antagligen hos några medlemmar i Halmstad etc..
#16 - 8 mars 2006 15:26
[quote=andreassofus]tja 3000kr ska man väl klara spara ihop på 7 månader :D
blir ju lite dyrare iof om man ska köpa fiska o dyl. :)[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Dessvärre så har vi som ska med på den ordnade turen jag skriver om redan betalt, det var krav på det ;)[/FONT]
#17 - 8 mars 2006 15:30
aha på så vis ja. men det är inte slut på biljetter väl?
det är bara lite dyrare nu då eller?
Bilagor:
#18 - 8 mars 2006 15:31
[FONT="Comic Sans MS"]Nänä själva inträdet på mässan går att lösa på plats i tyskland men man får ordna eget boende och ta sig dit själv menar jag. ;) [/FONT]
#19 - 8 mars 2006 15:37
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Nänä själva inträdet på mässan går att lösa på plats i tyskland men man får ordna eget boende och ta sig dit själv menar jag. ;) [/FONT][/quote]

ok. då e ja med. annie får väl ordna en resa till oss värmlänningar så slipper vi tänka på nåt :p
#20 - 8 mars 2006 16:43
[quote=Kjell Fohrman]O nej vi driver definitivt inte med dig - det är faktiskt ofta som "bönder:p " dyker upp på våra möten. På januari-mötet kom bl.a. både sävliga skåningar, dryga nollåttor och folk från gnällbältet:D (även om just dessa nu inte levde upp till deras "lokala karaktär").[/quote]
Ja det är tur att vi är några utbölingar som kommer och lättar upp västmötena ibland :D, tänk om det bara hade varit ett gäng malliga göteborgare på träffarna [B)].
#21 - 8 mars 2006 17:57
Hade det inte vart för att jag ska flytta till gbg snarast så hade jag gärna ingått i "värmlandsbilen" till Germany...

Kul att folk tar initiativ :D
#22 - 8 mars 2006 18:00
[quote=grebom]Hade det inte vart för att jag ska flytta till gbg snarast så hade jag gärna ingått i "värmlandsbilen" till Gernamy...

Kul att folk tar initiativ :D[/quote]

va e de för stil o flytta från värmland? :p
måste väl va lugnare o skönare här än i göteborg
#23 - 8 mars 2006 18:04
[quote=andreassofus]va e de för stil o flytta från värmland? :p
måste väl va lugnare o skönare här än i göteborg[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Ni snackar som ett gäng fyllon så man inte förstår er ju :p ![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kände en tjej från karlstad en gång men fick säga upp bekantskapen för ja ble inte klok på va hon sa.[/FONT]
#24 - 8 mars 2006 18:09
karlstad är väl ingenting.. ja bor 6km från gränsen.. ingen skillnad på svanska o norska här inte.. töcksforska är till o med värre än norska.

i karlstad pratar dom ju riktigt fint :D

hehe blev hon sur när du sa upp bekantskapen för de:)
#25 - 8 mars 2006 18:11
[QUOTE=drd][FONT=Comic Sans MS]Ni snackar som ett gäng fyllon så man inte förstår er ju :p ![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kände en tjej från karlstad en gång men fick säga upp bekantskapen för ja ble inte klok på va hon sa.[/FONT][/QUOTE]

LOL :D
#26 - 8 mars 2006 18:12
[QUOTE=andreassofus]va e de för stil o flytta från värmland? :p
måste väl va lugnare o skönare här än i göteborg[/QUOTE]

ähh...finns ju fan inga jobb eller uteställen här :(

Blir så trött....hade man bara haft ett vanligt heltidsjobb (vilket inte existerar här) så hade jag lätt bott kvar...trivs skitbra i kd men man måste ju få in pengar också...trist
#27 - 8 mars 2006 18:21
[quote=grebom]Hade det inte vart för att jag ska flytta till gbg snarast så hade jag gärna ingått i "värmlandsbilen" till Gernamy...

Kul att folk tar initiativ :D[/quote]

Bara att gå med i Göteborgs ciklidgrupp då som också planerar en resa dit.:)
#28 - 8 mars 2006 18:25
[QUOTE=kaj.p]Bara att gå med i Göteborgs ciklidgrupp då som också planerar en resa dit.:)[/QUOTE]

Det är sant :)

Får se hur mkt pengar man får över efter alla festivaler dock...
#29 - 8 mars 2006 19:17
Hallojsan!!

Visst ska vi spika ihop en resa, och du vet grebom, vägen går ju via G-borg ner till Skåne så vi plockar upp dig..*ler*. Vi ska nog hitta pub åt dig i tyskland åxå..

Hör du drd, är det organiserad resa ni bokat in er på eller är det privatperson som fixat med hotell och dyl??? Om det är privatperson så skulle jag gärna vilja få prata med denne..

Sen drd så vill jag bara ha sagt att jag är FÖDD skåning, UPPVÄXT gnällis från Eskilstuna och numer stationerad värmlänning.. så mig ska du nog kunna förstå..
#30 - 8 mars 2006 20:24
[quote=Micke]malliga göteborgare [B)].[/quote]
Nu ligger du risigt till Micke!![:-43]
Tur att internet finns annars skulle ingen förstå dig för gröten som är i vägen!! [:-39]
#31 - 8 mars 2006 22:00
[QUOTE=Annie72]Hallojsan!!

Visst ska vi spika ihop en resa, och du vet grebom, vägen går ju via G-borg ner till Skåne så vi plockar upp dig..*ler*. Vi ska nog hitta pub åt dig i tyskland åxå..[/QUOTE]

låter kanon =D
Då får man åka med folk man förstår ;)

Som det ser ut så kanske jag och min sambo blir gbgare redan nästa månad =D

Undrar bara hur man ska orka få med sig 3 akvarier :S
#32 - 8 mars 2006 22:43
[quote=Annie72]Hallojsan!!

Hör du drd, är det organiserad resa ni bokat in er på eller är det privatperson som fixat med hotell och dyl??? Om det är privatperson så skulle jag gärna vilja få prata med denne..

Sen drd så vill jag bara ha sagt att jag är FÖDD skåning, UPPVÄXT gnällis från Eskilstuna och numer stationerad värmlänning.. så mig ska du nog kunna förstå..[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Det är Kaj som ordnat det hela om jag är rätt informerat på någe hotell han hade kontakter med men det kanske går att klämma in fler folk där [:o] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Äntligen nån på forumet som är från rätt del av sverige då me andra ord Annie :D[/FONT]
#33 - 16 mars 2006 12:23
hur går det med de här projetet annie?
#34 - 17 mars 2006 00:02
Ännu en värmlänning som ev är intresserad att åka med. :D
#35 - 17 augusti 2006 14:52
Programmet är nu kalrt o det blir svårt o välja'
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Lördag Diskus[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11,00-12,00 DCG AK Diskus talk[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12,00-13,00 Uwe Beye Artificial Discus raising[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13,00-14,00 Dieter Untergasser Healty diskus[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]14,00-15,00 Berndt Degen Fun whit diskus [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]15,00-16,00 Heiko Bleher Discus feeding in nature[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman] [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Lördag General[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10,30-11,30 Stefan Gohmann Reef aquarium keeping isn´t difficult[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]11,30-12,30 Rainer Stawikowski Cichlids – Whats else![/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12,30-13,30 Stefan Körber Through the jungle of Nort-Eastern Argentina[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13,30-14,30 Stefan Gohmann Brededing and caring Africa Cichlids[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]14,30-15,30 Barbara Klingbeil Planning and decorating Aquariums[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Söndag diskus [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]11,00-12,00 Ingo Seidel L-numbers in the discus aquarium[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12,00-13,00 Heiko Bleher Fiscus food in nature[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13,00-1400 Jack Wattley Succesfull discus breeding in the USA[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]14,00-15,00 Dieter Untergasser Parasit free discus[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Söndag General[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10,30-11,30 Dr Dieter Brockman Back to the stone age Papau New Guinea[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]11,30-12,30 Christel Kasselman Organize aquarium plants[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13,30-14,30 Ernst Sosna Guyana, Ara´s above your head[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]14,30-15,30 Andreas Spreinat Lake Malawi Cichlids[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]15,30-16,30 Ingo Koslowski Aquariumfishes from all around the world[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16,30-17,30 Barbara Klingbeil Trend Shrimp tanks how easy to decorate[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Måndag diskus[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]11,00-12,00 Dieter Untergasser Living plants in the discus aquarium[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12,00-13,00 Freidhelm Schulten Breeding and raising discus[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13,00-14,00 Jack Wattley Succesfull discus breeding in the USA[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]14,00-15,00 Heiko Bleher Why are there 3 discus strainsin nature[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16,00-17,00 Uwe Beye Genetics in discus[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Måndag Generelt[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10,30-11,30 Uwe Werner New Cichlids from South America[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]11,30-12,30 Stefan Gohmann Algeas in aqueria and other problems[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12,30-13,30 Barbara Klingbeil Planning and decorating Aquariums[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13,30-14,30 Uwe Werner obidos/Amazonia Pour weeks on a boat[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]14,30-15,30 Rainer Stawikowski Swarf cichlids[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]15,30-16,30 Friedrich Bitter Shrimps in anture and in aquarium[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16,30-17,30 Michek Kempkes Basic guppy breeding[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tisdagens progam är samma som lördagens[/SIZE][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 17 augusti 2006 15:05
En hel del intressanta föredrag. Dock lite underligt att de alla har en engelsk titel - nästintill alla föredrag brukar ju vara på tyska. Antar att de enda föredragen på engelska blir Wattleys.
#37 - 17 augusti 2006 15:11
Kan säker va en del tyska Jag får ett nyhetsbrev från Discuspage Holland på engelska o har kopierat därifrån.:D
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 17 augusti 2006 19:00
[quote=kaj.p]Kan säker va en del tyska Jag får ett nyhetsbrev från Discuspage Holland på engelska o har kopierat därifrån.:D[/quote]
Inte bara en del - normalt sett är ALLA föredrag på tyska om föredragshållaren är tysktalande.
Detta är faktiskt lite underligt - det är ju ändå en internationell mässa.

Om det inte blir alltför "tekniskt" så klarar jag väl själv av att förstå det mesta i de tyska föredragen men man sovrar ju ändå rejält bland föredragen när de är på tyska. Synd ta måndag t.ex. bland de vanliga föredragen så kan jag nog tänka mig att lyssna på alla utom Stawikowski och Kempkes - men 5 tyska föredrag blir väl tufft:p

Annons