Discus bland grenarna

#1 - 19 september 2007 14:30
Jag har velat göra en makeover i Discusbaljan ett bra tag nu - och idag fick det ske. Jag har tittat på många bilder där grenar och rötter är själva inredningen och jag gillar verkligen när det är sådär brunt, klart vatten, lite ytväxter som skymmer ljuset och Discus som står, och simmar in och ut genom grenverket.
Discusarna sket fullständigt i att jag tog ur en massa växter och grejer, de gick bara och ställde sig en bit ifrån när jag grejade och kom faktiskt fram och liksom "kollade på" när jag sänkte ner de två nya rötterna - duktiga fiskar!:).
Har någon något förslag på vad jag skulle kunna ha för mindre, låga växter i sanden mellan rotgrenarna och som dessutom inte behöver så mycket ljus?
Jag är skitdålig på växter... så lite tips vore välkommet.:)

Fimsnutt:
" target="_blank">
#2 - 19 september 2007 14:32
Det blir ju ricktigt bra;) Ser fram emot fler bilder :)
#3 - 19 september 2007 14:58
Sedär ja, där var den billiga roten vi hittade och det blev ju riktigt bra.
Växter ja, eftersom det inte blir tidernas mest belysta kar, så är det nog läge med Cryptocoryne som vi snackat om innan, och det finns några sorter som bara blir mellan 7-10 cm hög.
Det är å andra sidan ingen växt från S-A, men det spelar kanske ingen roll?
Hur gick det med dina pök-Ancistrus, är de kvar eller åkte de ner till affären?
#4 - 19 september 2007 15:25
lite mossa på roten skulle se bra ut enligt mej
#5 - 19 september 2007 15:33
ansjo skrev:
Sedär ja, där var den billiga roten vi hittade och det blev ju riktigt bra.

Växter ja, eftersom det inte blir tidernas mest belysta kar, så är det nog läge med Cryptocoryne som vi snackat om innan, och det finns några sorter som bara blir mellan 7-10 cm hög.

Det är å andra sidan ingen växt från S-A, men det spelar kanske ingen roll?

Hur gick det med dina pök-Ancistrus, är de kvar eller åkte de ner till affären?

Pökarna fick gå kvar...
#6 - 19 september 2007 15:33
Richard.R skrev:
lite mossa på roten skulle se bra ut enligt mej

Vilken typ av mossa?, bara så jag vet.
#7 - 19 september 2007 16:07
vad som helst bara, jag har javamossa i mitt 128 l
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1022927#post1022927

bild på karet
#8 - 19 september 2007 16:07
Ett par timmar efter makeovern så bar det sig inte bättre än att...

" target="_blank">
#9 - 19 september 2007 16:20
Dina diskus är fan sjuka ;).. Mina har äntligen lekt men det satt långt inne. Nu är dom i lekkar så vi får väl se hur lång tid dom behöver på sig i det.
#10 - 19 september 2007 16:35
Lycka till med ynglen;) Förresten brukar det överleva många yngel för dig eller ? :)
#11 - 19 september 2007 16:41
Lycka till med ynglen;) Förresten brukar det överleva många yngel för dig eller ? :)

Inte Discusyngel. När de blir frisimmande tar det någon dag så är de borta. Oftast är det tetrorna som tar dom.

Men om du hoppar över till min Tanganyikatråd så...
#12 - 19 september 2007 18:49
MaxB skrev:

Men om du hoppar över till min Tanganyikatråd så...

Jag sitter faktist och "tjuvläser" en hel del där imellanåt ;)
#13 - 19 september 2007 20:20
MaxB skrev:
Ett par timmar efter makeovern så bar det sig inte bättre än att...

" target="_blank">

Haha, grattis! ;)
#14 - 19 september 2007 20:25
ser bra ut som fan:D.
Vilka fiskar har du kvar?

Dom typ gula pansarmalarna du hade tyckte jag var lite skumma, kanske byta mot en annan sort?:)
#15 - 19 september 2007 20:26
är det mangrove rötter?
#16 - 19 september 2007 20:31
Jaaa, det är ju fyra små albinopansarmalar och dom får nog allt gå kvar där...
Nej det är inte mangrove utan... ja, va fan hette dom nu...? Redmoore? Mapuni, nånting...? Jädrar vi får fråga Ansjo, han var med när jag köpte dom!

Ööh, Ansjo - vad heter rötterna?
#17 - 19 september 2007 20:36
Richard.R skrev:
vad som helst bara, jag har javamossa i mitt 128 l

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1022927#post1022927

bild på karet

Japp, javamossa - det var längesedan jag hade det - ingen dum idé.
Nu fick jag ju typ 50 kilo javaormbunke över som ligger i en balja. Jävlarns vad mycket det var, jag såg ju inte de gamla rötterna för all javamossa.

Finns det någon annan typ av mossa som liksom inte sprider sig ut i vattnet, utan som bara fäster och kryper på själva träet?

Edit; denna finns ju: Riccia fluitans
#18 - 19 september 2007 21:45
ricca fäster ingensatns det é mer en flytväxt.

redmoor är den röda roten, dom som ligger på backen é Mopani rötter.. (ev. kan de vara opuwa rötter)
#19 - 19 september 2007 21:58
ricca fäster ingensatns det é mer en flytväxt.

redmoor är den röda roten, dom som ligger på backen é Mopani rötter.. (ev. kan de vara opuwa rötter)

Bra!:)
#20 - 19 september 2007 22:23
Mopanirot var det du köpte:p.
#21 - 20 september 2007 08:29
Riccia är ett elände, tycker jag. Flyter bara omkring och löser upp sig i små tofsar. Javamossa på grenarna blir nog snyggt!
#22 - 20 september 2007 09:03
Japp, jag läste om den i artbeskrivningarna! Nu skall jag bara finputsa inredningen lite, den stora roten har fortfarande lite flytkraft och jag väntar på att den skall "sjunka" ner ordentligt. Sedan planerar jag några smala rötter till i bkagrunden, som en bakre "fond" mot bakrutan, för att murra till det ytterligare.
Tack för alla tips!:)
#23 - 20 september 2007 10:54
rick skrev:
Dina diskus är fan sjuka ;).. Mina har äntligen lekt men det satt långt inne. Nu är dom i lekkar så vi får väl se hur lång tid dom behöver på sig i det.

Halloj Rick!
Missade ditt inlägg, Sorry! Hoppas du får igång Discusarna i lek-karet. Släng gärna in en bild vid tillfälle, vore kul att få kolla!:)
#24 - 20 september 2007 10:54
Hösten närmar sig ju med stormsteg, så det är bra läge att gå ut och plocka torra eklöv! Jag är övertygad om att både tetror och pansarmalar kommer att uppskatta det, och snyggt blir det också!
#25 - 20 september 2007 10:56
Hösten närmar sig ju med stormsteg, så det är bra läge att gå ut och plocka torra eklöv! Jag är övertygad om att både tetror och pansarmalar kommer att uppskatta det, och snyggt blir det också!

Jag har haft funderingar på löv faktiskt. Är det just Eklöv som kan passa bra?
#26 - 20 september 2007 11:00
Det går säkert med andra löv, men eklös är beprövat och blir rätt snyggt. Sänker pH och ger vattnet fin färg också.
#27 - 20 september 2007 11:16
ek och bok är väl det som rekommenderas om jag inte har helt fel
#28 - 20 september 2007 21:07
[COLOR=blue]Det märks att du har laggt ner några år av ditt liv på detta med akvarium. Det var 35år va, om jag inte är helt ute och cyklar.:D Du har lekar på flera olika Tanganyika-ciklider och även dina Discus! Grattis!!!!:D Det är jätte kul att följa, framför allt när det du gjort resulterar i yngel.[/COLOR]

[COLOR=blue]Jag har tittat på Discus i flera Zooaffärer, dock inte för att köpa, och kan någon förklara för mig varför dessa är så dyra. De är ju inte alls ovanliga. De är mycket vackra, men 1200:-/par är ju saftiga summor. [/COLOR]

[COLOR=blue]Mycket, mycket vackra fiskar!!!!!! Måste också säga att ditt Discus-kar är nu dubbelt så snyggt som förut. Helt outstanding!!![/COLOR]
#29 - 20 september 2007 21:59
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Det märks att du har laggt ner några år av ditt liv på detta med akvarium. Det var 35år va, om jag inte är helt ute och cyklar.:D Du har lekar på flera olika Tanganyika-ciklider och även dina Discus! Grattis!!!!:D Det är jätte kul att följa, framför allt när det du gjort resulterar i yngel.[/COLOR]

[COLOR=blue]Jag har tittat på Discus i flera Zooaffärer, dock inte för att köpa, och kan någon förklara för mig varför dessa är så dyra. De är ju inte alls ovanliga. De är mycket vackra, men 1200:-/par är ju saftiga summor. [/COLOR]

[COLOR=blue]Mycket, mycket vackra fiskar!!!!!! Måste också säga att ditt Discus-kar är nu dubbelt så snyggt som förut. Helt outstanding!!![/COLOR]

Jag får tacka för berömmet! Ja, det har gått styvt 35 år, men några uppehåll har det ju såklart varit lite då och då.
Discus är väl "dyra" just för att det faktiskt ändå är en "svår" fisk att hålla och föda upp - det kräver sin man/kvinna att få fram fina exemplar.
Jag tänkte att jag skulle vilja rekommendera Rosentetra till de som ibland undrar vad man kan ha för fisk tillsammans med Discus i ett sällskapskar. Rosentetran är oerhört fin tycker jag, stimmar duktigt och rör på sig mycket, speciellt hanarna när de spänner sig inför varandra, och när det vankas Discusyngel.
Har tagit en liten snutt i D-baljan där Rosentetrorna visar sig.

" target="_blank">

Edit; Jag kanske skall lägga till att om man vill dra upp Diskusyngel i ett sällskapskar så kanske inte Rosentetrorna är det allra "slickaste" att ha då de är förbålt snabba på att ta frisimmande yngel - Nu har jag inte så ont av det i mitt kar då Discusarna leker oavbrutet och jag inte planerar att dra upp några yngel på dom i just detta karet.

Inredningen i karet är bara i teststadiet - rötterna skall arrangeras lite till. Det kommer mer bilder - om nu någon undrade...:D
#30 - 22 september 2007 07:54
MaxB skrev:

Inredningen i karet är bara i teststadiet - rötterna skall arrangeras lite till. Det kommer mer bilder - om nu någon undrade...:D

[COLOR=blue]Jag tycker inte att du ska flytta på något. Det är ju super snyggt som det är. okej då lite växter hade inte varit fel, men annars är det, som jag skrev innan, outstanding!:D[/COLOR]
#31 - 24 september 2007 18:01
Ja, som vanligt är bilden sketakass, men här syns iallafall någorlunda de små dicuslarverna - de är kläckta sedan ett par dagar. Leken lades ju samma dag som jag gjorde makeovern i karet. Skall försöka hinna med ett par bilder när de blir frisimmande - innan tetrorna tar dom...
#32 - 24 september 2007 19:39
Ville bara säga att jag tyckte att du har ett riktigt snyggt akvarium :)

mvh //micke
#33 - 24 september 2007 20:55
Håller tummarna för att tetrorna inte käkar upp dem och att du kommer få upp några yngel ;)
#34 - 24 september 2007 21:00
Tack skall ni ha boys!
Den här situationen har jag så ofta (hur lät det nu då?[:o]) att jag inte ens funderar på att dra upp några yngel... Har ju tänkt att eventuellt skaffa en lekbalja till Diskusarna - men just nu får det vänta lite då jag jobbar med inredningen i D-karet och lägger ganska mycket tid o pengar på T-burken.

Nu skall det inhandlas doningar för rötterna i D-karet - de skall hängas upp så att de bryter vattenytan, å lite såna goa grejer änna...
Det kommer bilder på detta så småningom - ni känner la maj!:)
#35 - 25 september 2007 21:27
Jädrar, jag skulle just till och börja förbereda mig för lite skönt rotupphäng. De rödas yngel är nu borta - Ancistrus denna gången. De hade precis börjat fladdra ut från roten så där skönt, nästan frisimmande. Perfekt - då kan man ju jobba i karet lite.
Då sätter väl de andra igång. Jag har gett dom deras favoritlekrot som står i bakgrunden. Tyvärr kunde jag inte få några bilder på leken, för dom syns inte därbakom, men dom kom direkt fram till mig när jag plåtade (dom trodde det var mat såklart) och man kan se honans äggrör. Det kanske kan vara intressant för dom som vill se hur det kan se ut när det är "äggadags".
Lite suddig bild som vanligt, sorry!
#36 - 26 september 2007 17:27
Ja, va fan - jag orkade inte vänta på Discusarna. Jag fixade rötterna så att de bryter vattenytan. Nu är det bara lite markrötter och växter som skall till så blir det snart mysigt i burken! Discusarna sket fullständigt i att jag donade - äggen är kvar.
#37 - 26 september 2007 18:18
De är nog mer intensiva i sitt vaktande av ägg än vad man kan tro:p!
Jag körde runt ganska duktigt i karet i går för att håva upp mitt ena lekpar när det andra gruppsexparet (1hane med 2 honor) inte flyttade sig en millimeter från sin kaka de vaktar:p.
Ska bli kul att se om det kläcks i morgon eller om farbror mal hittar kaviaren först.
#38 - 26 september 2007 18:42
ansjo skrev:
De är nog mer intensiva i sitt vaktande av ägg än vad man kan tro:p!

Jag körde runt ganska duktigt i karet i går för att håva upp mitt ena lekpar när det andra gruppsexparet (1hane med 2 honor) inte flyttade sig en millimeter från sin kaka de vaktar:p.

Ska bli kul att se om det kläcks i morgon eller om farbror mal hittar kaviaren först.

undrar om diskuskaviar är gott? Kalles kaviar nu med äkta diskusrom!!! :D
#39 - 26 september 2007 19:25
de har ju kalles randiga med banan i nu, i jämförelse låter kalles randiga med discuskaviar riktigt gott...
#40 - 2 oktober 2007 20:54
Jag tänkte visa de fina förberedelserna för Discuslek. Honan i filmsnutten lägger alltså inga ägg utan bara prövar sig fram.
Det festliga är att i bakgrunden går det nåt svenskt TV-program där det pökas rejält och det hörs på filmen - jag blev så jädra full i skratt... men, va fan... Hmmm typiskt!

" target="_blank">
#41 - 2 oktober 2007 22:16
Så hann man ju inte ens vri sitt fula tryne åt TV:n till förrän äggen satt där - missade helt att filma stuffet - jääääävlar också!
Men här är ett par bilder!
#42 - 2 november 2007 19:30
Här är en liten film som visar fiskarna när de får lite mat, lite feedin' frenzy sådär;

" target="_blank">

Och här är ett par bilder på min "Pride and Joy", den store fine Discushanen;
#43 - 2 november 2007 19:32
hade du den store när jag å richard var hos dig? Har så dåligt minne hehe. Fin var den iaf:d
#44 - 2 november 2007 19:34
fredd skrev:
hade du den store när jag å richard var hos dig? Har så dåligt minne hehe. Fin var den iaf:d

Oh, Yes! Men vi kollade väl inte sådär jättemycket i det karet just då... hmm...?:D
#45 - 2 november 2007 20:40
Han var riktigt snygg!
#46 - 2 november 2007 23:39
MaxB skrev:
Oh, Yes! Men vi kollade väl inte sådär jättemycket i det karet just då... hmm...?:D

kan va så:D
#47 - 12 november 2007 19:16
Här är en liten (sketkass) bild på den ena Discushanen som vaktar en liten dallrande hög med "larver" - precis på kanten på roten framför nosen på honom. Nu skall vi bara se om jag kan få filmat den lilla goa yngelsvärmen lite senare.
#48 - 13 november 2007 17:46
Ynglen är flyttade av föräldrarna till en ny plats och nu "lättar" de lite - och är inom kort frisimmande!
#49 - 13 november 2007 18:27
kommer dom överleva?eller har du kvar tetror?
#50 - 13 november 2007 18:36
Dom kommer inte att leva länge... Det är därför jag vaktar lite på dom nu för att åtminstone få ett par sköna bilder eller en liten filmsnutt på när de svärmar runt. De är bara så lite ljus i karet, pga flytväxterna - så bilderna och filmerna blir ju sketakassa - men fiskarna trivs fint i det skumma ljuset bland grenarna.

Nåväl, när nu ynglen börjar simma runt lite så brukar föräldrarna samla ihop sig och ynglen och ställer sig tillsammans i någon mörk vrå, gärna under eller strax bredvid någon kraftigare rot. Tetrorna och föralldel även de andra discusarna är då mycket uppmärksamma på att det finns yngel och gör framryckningar. De andra discusarna motas oftast bort effektivt men tetrorna tar till slut alla yngel. Föräldrarna kan gå några dagar med ett fåtal - men det slutar alltid med en kort levnad för ynglen...
#51 - 13 november 2007 23:09
Ynglen är återigen flyttade, nu till undersidan av ett Anubiasblad - jäkligt svårfilmat, men jag gjorde ett försök. Man ser inte ynglen för föräldrarna är så långt bak i karet. Men, iallafall här är en liten snutt!

" target="_blank">
#52 - 14 november 2007 11:33
Att Discusar leker är ju inget explosivt sprängstoff i akvarievärlden, det ser vi många fina exempel på här på forumet. Det är underbart att höra storys om alla olika fiskar och deras lek och yngelvård. Varför jag skriver om mina Discusar här är egentligen bara för att förmedla den fina känslan det är att sitta och titta på dessa magnifika ciklider när de utför sin yngelvård - och för att testa om det går att knäppa några fina bilder att dela med sig av.
Jag är alltför dålig fotograf och yttnyttjar säkert min enkla digitalkamera fel, men fotograferandet som intresse växer för varje gång jag tar en bild.

Nåväl, här är några bilder på Discusarna när de gör en switch - alltså ynglen byter förälder. På första bilden står honan med sidan hon har ynglen på vända från kameran (givetvis) och skall precis lämna över ynglen till hanen - man kan se två yngel som gör färden över från honan till hanen.
På de andra två bilderna ser man ynglen (dock väldigt oskarpt) när de är hos hanen. Man ser dom tyvärr bara som oskarpa prickar...

Jaja, jag får helt enkelt skaffa mig en bättre kamera och fortsätta öva...

Annons