Discus äter ej kardinalkompisar

#1 - 21 december 2005 15:57
Jag har en sydamerikaburk med tre diskusar, lite annat, och 10 kardinaler. Det har alltid varit "fred" i akvariet, fram tills igår alltså. Då inhandlade jag ytterligare 10 kardinaltetra som efter ett dygn decimerats till 4 stycken. De nya var något större och vad jag kan se är det endast de som fallit offer för de glupska diskusarna. Är det någon annan som varit med om något liknande ? Kan det bero på att nya fiskar ofta simmar runt mer oroligt i början ? eller finns det någon annan förklaring.
hälsn Mats
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 december 2005 16:04
Diskus och skalarer äter normalt småfisk i sin naturliga miljö så det är inte är så konstigt. Om man däremot låter dom växa upp tillsammans så kan det funka eftersom de då inte betraktar småfiskarna som mat utan som "grannar" och sådan äter man ju inte upp.
Däremot allt nytt som släpps ner i akvariet är potentiell föda och är fiskarna då små nog så slinker de ner. Detta kan också leda till att de får smak för dessa läckerheter och då kommer på att deras grannar som tidigare inte betraktades som mat också är goda att äta upp och då slinker de också med.
#3 - 21 december 2005 16:08
Tack för svaret. Jo, jag vet att det är stor risk att ha t ex kardinaler och diskusar. Men varför har de bara gett sig på de nya, något större, fiskarna. Utsöndrar nyinsatta fiskar någon form av doft p g a stress eller annat ?

hälsn Mats
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 december 2005 16:18
Som jag skrev ovan så är de vana vid de gamla och fattar inte att de kan äta upp dem. Däremot allt nytt som kommer ner är potetiell mat - självklart är det också så att de håller koll på det som kommer ner. Nya fiskar har ju också ett helt annat rörelse eftersom de inte är invanda med miljön - säkerligen har de också en lite annan lukt.
#5 - 21 december 2005 16:23
nya stressade fiskar luktar ätbart
Lucas_no1
#6 - 21 december 2005 20:24
Kanske smart att koppa in dom när det är släkt i rummet.
Jag fick göra det med några små små malar som annars garanterat skulle bli uppätna.
#7 - 21 december 2005 22:20
[QUOTE=Lucas_no1]Kanske smart att koppa in dom när det är släkt i rummet.
Jag fick göra det med några små små malar som annars garanterat skulle bli uppätna.[/QUOTE]
Hmm...
Märkligt detta Lucas!
Jag provar att göda mina "grytlock" med endlersguppy!!men ack...
Inte bryr sej discusarna om dom inte..
Har till o med släppt i små yngel,De växer o frodas,inte blir de discus ala cart inte![:(!]

lennart
#8 - 21 december 2005 22:59
[QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=Lucas_no1]Kanske smart att koppa in dom när det är släkt i rummet.
Jag fick göra det med några små små malar som annars garanterat skulle bli uppätna.[/QUOTE]
Hmm...
Märkligt detta Lucas!
Jag provar att göda mina "grytlock" med endlersguppy!!men ack...
Inte bryr sej discusarna om dom inte..
Har till o med släppt i små yngel,De växer o frodas,inte blir de discus ala cart inte![:(!]

lennart[/QUOTE]

Ok. Utanför ämnet, en liten fräck fråga.
Har funderat på att ha en yngeltank och göra discusföda... Vilka fiskar hade passat bäst? Guppy? Är det för barbariskt?
#9 - 22 december 2005 00:50
Problemet är inte att det är barbariskt, problemet är att fisk ger låg avkastning. Du får helt enkelt inte ut särskilt mycket yngel att mata dina fiskar med om du inte har ett jätteakvarium med hundratals guppy.
#10 - 22 december 2005 06:58
[QUOTE=Azur]Problemet är inte att det är barbariskt, problemet är att fisk ger låg avkastning. Du får helt enkelt inte ut särskilt mycket yngel att mata dina fiskar med om du inte har ett jätteakvarium med hundratals guppy.[/QUOTE]

Aha :( Hmmm... *Går hem och tänker en stund*

Annons