Discus-äter ej

#1 - 26 juli 2004 18:54
Några av mina Discusar äter ej och står och trycker i hörnen.
Ungfiskar ca 8cm, vit avföring.
Vad göra???
#2 - 26 juli 2004 23:38
Svårt att svara på. Vad har de för färg? Mina brukar bli mörka och stå och trycka i ena hörnet då mitt filter blir för igensatt. Dvs min cirkulation är för låg och det finns för lite syre i vattnet.
#3 - 26 juli 2004 23:51
Är dom ny inköpta??
Gjort nått stort vattenbyte senaste tin??
eller nåt annat ovanlit?
#4 - 27 juli 2004 00:02
Har haft dom några veckor.Inget fel på färgen.
Dom andra discusarna fungerar utmärkt, så vattenkvalitén är
jag inte orolig för, däremot den vita avföringen.
tror jag har läst någonstans om en mag-tarmsjukdom som ger just
den vita avföringen och att fiskarna blir som apatiska och matvägrar.
Medicinering ?? eller vänta och hoppas på det bästa??
#5 - 27 juli 2004 17:23
jag har köpt discus ungar för en tid sedan och har samma problem jag fick ett tips att det var en typ av parasittar och har blivat rek. att medicinera med octiozin man skall göra 3 beh. ned 1 va mellan rum har gjort första beh. och dom verkar vara piggare du skall nog inte vänta för länga kolla om dom andas med bägga gälar obs vänta inte och "se" jag har 4 st som har dött för att jag "väntade att se"kika gärna på http://home.swipnet.se/rosengren/discus.htm
#6 - 27 juli 2004 19:01
Tack för tipsen.
Har nu flyttat dom till ett eget litet kar och
medicinerat med baktopur tillsammans med lite salt.
Höjt temp. till ca 33 gr.
Hoppas detta skall hjälpa.
#7 - 27 juli 2004 20:39
Hej.
Det är bra Nissa att du har dom i ett eget kar,men det du gör räcker ej.Varken baktopur eller salt hjälper.Höj tempen till 35-37Gr.för hög temp dödar det mesta som har med magsjukdomar att göra samt ökar ämnesomsättningen som i sin tur gör att aptiten kommer tillbaka.Om du har möjligheter att skaffa Flagyl så är det bra.Håll 35 i minst 5 dagar sen gå sakta ner.
MVH Mats
#8 - 28 juli 2004 09:07
Tack Mats,
jag testar och drar upp temp. ytterligare (känns obehagligt).
Vet du var man kan få tag i Flagyl?
Hört talas om det tidigare isamband med "omöjlig" buksot hos
mina vildfångade Malawi där varken Baktopur eller Aquafuran hjälpte.

¨
#9 - 28 juli 2004 09:45
Hej Nissa.
Man får gå till vetrinär och tala om vad man skall ha den till och hur stor dos man skall använda,för i regel kan dom ingenting om fiskar.Flagyl 400mg. 1tabl. per 50L. vatten i 5 dygn under mörklägning.Finns i 30 förpakning ca.100:- sedan en större tror den är på 100 tabl.
MVH Mats
#10 - 28 juli 2004 16:06
Hmmm tycker nog att baktopur är fel medicin. Dina discusar visar symptom på flagellater. Botas bäst med Octocintabletter som för övrigt är en "snäll" medicin. Var försiktig med att inte mata med för mycket oxhjärta. Max 2 ggr i veckan. Lycka till!
#11 - 28 juli 2004 18:03
har du stavat rätt är det inte octozin
#12 - 29 juli 2004 09:01
Om fiskarna inte äter och har vit genomskinlig avföring kan det också bero på att de inte ätit. Jag hade ett gäng diskus som matvägrade men var friska i övrigt. De fick vit genomskinlig avföring efter ett tag. Det jag gjorde var att flytta dem till ett eget kar och höja tempen till ca 32 grader i ca en vecka och 30 % vattenbyten varannan dag. Därefter kom de igång och åt och den vita avföringen försvann.

Idag mår alla fint och äter med god aptit. Det är ju inte ovanligt att nyköpt diskus matvägrar ett tag i sin nya miljö, men det brukar lösa sig i de flesta fall. Lycka till!
#13 - 2 augusti 2004 20:51
Ingen förbättring. Ska prova med Flagyl och se om det biter.

Annons