Discus, antal?

#1 - 2 mars 2007 13:27
Hejsan!

Har hela morgonen surfat runt och läst på mycket om discus! Har toltal blivit såld på dessa fiskar. Nu undrar jag.. jag bor nu i en lägenhet och plats för akvarium är de brist på. Läste att man helst skall ha fler discusar än för få.. om man nu vill ha typ 3-4 stycken. Är detta för få? Och isåfall .. vad är det minsta storleken på karet man kan ha till dessa. Ta gärna och dra till med det nu tycker är humant (Jag vill ju inte vara en fiskplågare med ett alldeles för litet kar) Har ett 540 liters och 180 liters nu, men vill köpa ett nytt kar för discusar. Läste att de bör ha 250 liter iallafall .. men känns som jag bör ha större... Men självklart är ju så stort som möjligt det ultimata!

Mvh//Hanna
#2 - 2 mars 2007 13:48
Ditt 540 är inte helt fel för diskus, så det är bara att häva ut vad du har där och köpa 10 bautadiskusar;) !

Tex ett juwel 240 går fint att ha diskus i, men det beror lite på vilken storlek på fisk du köper hur många du kan ha. Är de endast 5 cm så kan du ha fler och låta de växa upp för att sedan flytta dem eller sälja av dem som du inte vill behålla när de blivit större.
Diskus är ganska känsliga som små, och det kan vara både för och nackdel att köpa dessa.
En liten fingervisning annars är ungefär 50 liter per diskus och karet bör vara runt 50 cm högt.
#3 - 2 mars 2007 13:54
Aaahh, okej. Då är jag helt med. Tackar, tackar för snabbt svar! :D Men en liten fråga då.. (kanske dum) men när du skrev -ungefär 50 liter per discus. Menade du fullvuxen storlek på discusen då?? Hehe, jag måste ju reda ut mina frågetecken. ;) Men då skall jag absolut göra om 540 litarn till discus kar. *Eld och lågor* Har varit inne på gubbero zoo:s hemsida och gillar verkligen hans diskusar! Dessutom bor jag mittemot zoot så då behöver jag ju inte frakta de långt. Tar typ 2 minuter om jag skall behöva fiffla med nyckel med. :p
#4 - 2 mars 2007 14:03
Det gäller nog fullvuxen diskus, men personligen tycker jag nog att det blir lite mycket fisk om man har mer fisk än diskusar i karet. I ett 540 är det ganska lagom med ca 8 diskus.
#5 - 2 mars 2007 14:45
Hej!
Ja, jag håller med Anders här (i vanlig ordning).
Har drygt 600 liter i mitt Discuskar, som jag startade för cirka två år sedan. Jag hade 8 st. ungdjur i från början, men nu går där endast två lekpar och jag tror i ärlighetens namn att det är lagom antal, just i mitt kar iallafall.
Jag måttbeställde mitt kar och gjorde det ganska högt och djupt, med måtten 120x70x70 cm och det blev riktigt bra!
Lycka till med dina Discus!

/Max

Bilder: http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
#6 - 2 mars 2007 21:11
Okej, härligt!! :) Bra med allas åsikter och erfarenheter. Skall bli väldans skoj.. discus i mitt 540 liter och bland annat skalarer i mamma och pappas 540 liters kar. :D Jag lovar att lägga upp bilder så snart som jag har bytt gruset till sand (för det vill jag ha), inrett med nya växter och dylikt plus kollat att värderna är ok efter bytet. ;)

Mvh//Hanna
#7 - 2 mars 2007 21:14
Alltid lika kul med bilder! Det är gôtt att se hur andra fixar till sina kar, då får man idéer och inspiration. Ös på och Lycka Till!

/Max

Bilder: http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
#8 - 3 mars 2007 07:26
I mina diskuskar har jag ett med sand och de andra med grus! Min erfarenhet är att det med sand blir mer skitigt än det med grus! I sandakvariumet ligger det högar med skit varje dag som måste bort! I grusakvariumena så försvinner skiten ner mellan gruskornen till växternas stora glädje!:) Så jag kommer att byta ut sanden mot grus så småningom!
#9 - 3 mars 2007 08:45
Okej, tack för inlägget och erfarenhet laerni! :) Det skall jag allt ta en funderare på.. kanske skall behålla mitt grus då. *Funderar, och funderar.* Eller blanda med sanden.. har sett vissa ha det och det är faktiskt helt ok! ;)

Mvh//Hanna
#10 - 18 juni 2007 20:37
Då har man gått och blivit med diskus! :D Var igår eftermiddag och hämtade hem 10 stycken. Köpte såpass många för att de skall få para ut sig bäst de själva vill och sedan sälja eller ge bort de som "blir över". För 10 stycken fullvuxna, som ni skrev ovan, blir en aning för mycket. Men nu är jag såååå glad så glad. Så håller mina tummar på att jag klarar av denna fisk! Det tog ju endå 3 månader tills jag kände mig påläst och redo. Så nu kör jag!

Tackar gud för att zoopet finns. Här har jag läst mycket nyttigt, som jag så bra det har gått printat in i huvudet. :p

Nu efter 1 dygn verkar de trivas. Lite misstänksamma mot hundarna fortfarande, men äter bra och har okupperat den stora roten i karet där de står och spanar. Ojoj, jag är såld! ;)
#11 - 18 juni 2007 20:45
Vad blev det för någon sort då och vilken storlek?
Bilder krävs givetvis på skönheterna!
#12 - 18 juni 2007 21:04
Pumis skrev:
Då har man gått och blivit med diskus! :D Var igår eftermiddag och hämtade hem 10 stycken. Köpte såpass många för att de skall få para ut sig bäst de själva vill och sedan sälja eller ge bort de som "blir över". För 10 stycken fullvuxna, som ni skrev ovan, blir en aning för mycket. Men nu är jag såååå glad så glad. Så håller mina tummar på att jag klarar av denna fisk! Det tog ju endå 3 månader tills jag kände mig påläst och redo. Så nu kör jag!

Tackar gud för att zoopet finns. Här har jag läst mycket nyttigt, som jag så bra det har gått printat in i huvudet. :p

Nu efter 1 dygn verkar de trivas. Lite misstänksamma mot hundarna fortfarande, men äter bra och har okupperat den stora roten i karet där de står och spanar. Ojoj, jag är såld! ;)

Du behöver inte ge bort några senare du kan gott och väl ha 10 st i ett 540 jag har 11 st i ett 375 som är 60 högt och 60 djupt.Och ta en titt på amazondiskus forumet där finns det mycke kampetens kan jag lova lycka till med fiskarna.

PS jag har även 50 st i ett 220 men dom är bara som femkronor ännu och så har jag 60st i ett 50 liters men dom är bara som 25 öringar ännu :)
#13 - 18 juni 2007 21:05
Hehe.. självklart måste jag lägga in lite bilder, men det får bli imorgon. Nu är jag lite sömning.. men vill knappt gå och lägga mig då man sitter framför karet som en tok och stirrar. Vill ju inte missa något :p

Det blev: 4 stycken Angels blue diamond. 4 stycken (German) red turquoise och 2 stycken Super red melon. Detta enligt säljaren! Lite lättare att hålla med när ni får se bilderna. Alla i 10 cm storlek. Kanske vågat eftersom de är lite små.. men jag är optimist! :)
#14 - 18 juni 2007 21:09
Teletubis: Aah, okej.. vad härligt att höra! Då hoppas jag att de blir några par och sedan kanske ett gäng... :) Jag får la ta en dag i taget med dem och se så att alla trivs. Men om inte 10 stycken i ett 540 liters är något problem så kör jag på det tills jag ser något onaturligt. (Mobbning, vantrivsel osv.) Vill ju att alla ska må så bra som möjligt! ;)
#15 - 18 juni 2007 21:13
Pumis skrev:
Teletubis: Aah, okej.. vad härligt att höra! Då hoppas jag att de blir några par och sedan kanske ett gäng... :) Jag får la ta en dag i taget med dem och se så att alla trivs. Men om inte 10 stycken i ett 540 liters är något problem så kör jag på det tills jag ser något onaturligt. (Mobbning, vantrivsel osv.) Vill ju att alla ska må så bra som möjligt! ;)

Det gör du rätt i;)
#16 - 18 juni 2007 21:29
Härligt att du har fått hem lite Discus!:) Fan, va kul!
Som sagt, lite bilder är ett krav!:D Men ta en god natts sömn först (om du kan):)

Lycka till!
#17 - 20 juni 2007 19:04
Har inte först nu insett att jag MÅSTE köpa mig en ny kamera. Herre gud, vad dålig den är. Ser ju knappt vad har har tagit på. Fast vad tror jag.. när den var såpass billig. :p Här kommer iaf lite jätte dåliga bilder på de nya små liven hemma... Det mår bra och är mera framåt.. En har t.o.m börjat äta mat ur handen! :D

http://i9.tinypic.com/6benl6t.jpg

http://i18.tinypic.com/6bxuvdf.jpg

http://i14.tinypic.com/61z0ex0.jpg

http://i8.tinypic.com/52zt3io.jpg

http://i12.tinypic.com/4lzytki.jpg

Mvh/Hanna
#18 - 21 juni 2007 00:22
En till nyfrälst discusfantast här! Köpte 4 st i tisdags, dom är ju bara sååå fina :P
Blir 4 st till nästa löning, ett par bilder på mina också.

Har drömt om att ha discus rätt länge och nu gjorde jag slag i saken.

Röd Turkos (tror jag? Får kolla lappen hemma ;))
Santarem

Annons