Discus - akvarium

#1 - 4 februari 2003 20:39
Jag har precis nyligen köpt 4 discusar (2 stora och 2 små) och 2 altumar. Just nu går de i ett halvstort akvarium fast jag har köpt ett 250 liters akvarium från Akvarieleasing som jag kommer få hem imorgon. Jag hade tänkt ha ett ytterfilter i den. Nu undrar jag om Eheim 2326 skulle passa bra. Jag vet faktiskt inte hur mycket den pumpar (tror antingen det är 600l eller 900l) men tror ni jag behöver nåt större eller funkar 2326:an bra? Vilken mal passar bra med discusarna? Jag ska ju ha ganska så hög temperatur så det ska vara nån mal som tål det. Andra discus tips tas tacksamt emot!

Mvh Melina
#2 - 4 februari 2003 20:54
Hej,
Några tips:
Diskusar trivs inte i för starkt vattenflöde. De har då svårt att hålla balansen. Du behöver därför inte så starkt filter. Däremot gärna så stor filtervolym som möjligt för att hålla bra vattenvärden.
Malar som funkar med diskus är vanligare pansarmalar (corydoras) och ancistrusar. Byt vatten ofta, helst 2 ggr i veckan eller oftare - gärna upp till totalt 50% vattenvolym i veckan. Varmt 28-29 grader. Sänk pH t ex genom att doppa med torv (i filterpåse eller nylonstrumpa) till 7 eller lägre.
Mvh/Petrus
#3 - 4 februari 2003 21:16
2326:an pumpar runt 950 liter/timme.

Låter lite väl mycket för diskusar. Men jag har aldrig haft några så.....
Det går säkert att strypa pumpen.
#4 - 5 februari 2003 12:36
Tack för svaren! Jag funderar starkt på att sänka ph värdet, då jag har ca 7,9(!!) nu..fast jag vågar inte. Just nu när jag ska ha discus och altum vågar jag inte, skulle inte ha råd att köpa nya fiskar om dem skulle dö av för stora svängningar i ph. Jag ska ju ändå inte odla så ph:t tror jag går bra som det är nu.

Sen så har jag ju redan köpt en 2326:a till akvariet men precis som ni säger så blir det för svängigt i akvariet, så jag ska köpa ett nytt ytterfilter idag. Ett som är lugnare. 2326:an kommer jag använda till malawiakvariet tills vidare. Ska ta lite bilder på discusarna och det nya akvariet (som jag har fått hem nu och som jag ska fylla med vatten snart) idag, ska bli kul :D Andra tips är fortfarande välkomna! /Melina
#5 - 7 februari 2003 15:03
Jag är nog inte rätt person, för jag har aldrig haft diskus. Men enligt de flesta vill den ha surt vatten. Försök gärna sänka pH:t till i alla fal 7, så kommer de säkert trivas. Detta kan göras på olika sätt. Kolla på akvarievattensidan här på forumet.
Kolla gärna denna sida, som Rikard Berg skrivit:

http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=130

mvh Patrik
#6 - 7 februari 2003 15:07
hej!

Jag tycker det verkar vara lite litet kar till altum...

MvH Daniel

"Ett ägg gör ingen omelett!"
#7 - 7 februari 2003 17:30
Hej!
jag skulle råda dig till att försiktigt sänka pH:t till ca 6.5-7 med tanke på altumskalarernas skull. Är det odlad diskus, så tål dem hyfsat högt pH, ca 7.5.
Att sänka pH behöver inte resultera i katastrof, bara man sänker försiktigt i början. Ett bra medel för pH sänkning är Seacems diskus buffert.
Du kan ju först försöka sänka med torv, det är det säraste sättet om man är osäker.
/Lukas

Annons