Discus

#1 - 3 april 2002 10:10
jag behöver expert hjälp!!
mitt lekpar lyckade få en stor kull yngel men efter att de vart frisimande i två dagar så spöade hanen upp honan och ynglen spreds över akvariet (150L). för att rädda kullen så plockade jag bort hanen, då fanns det bara 20yngel vid liv och jag har ny lyckat föda upp dem till 5-6cm.

problemet är nu hur jag ska reparera deras spruckna förhållande, en vecka efter att jag separerade yngeln och honan så tänkte jag föra dem samman. det slutade med att honan fullkomligt daskade skiten ur hanen, då misstänkte jag att hon trodde att hon skyddade sina yngel. då släpte jag båda i ett 540L med deras två syskon, det funkade inte heller så bra. och nu har de gått i 150L tillsammans och ibland är de sams men de är inget par!! honan har lekt två gånger på egen hand och inte släppt till hanen, men det är annars han som är den starke och har övertaget.

så har någon en riktigt bra lösning? jag har hört att om man har dem riktigt trångt så ska de akseptera varandra till slut men det verkar inte funka med mina slagskämpar. jag har även funderat på att släppa ihop alla i 540L och hoppas på det bästa, problemet är att jag inte vet könen på de andra två jag tror det är en hona och så är det mobb offret som är lite mindre. så snälla kom med råd!!

mvh/Peter

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 april 2002 14:41
Hej Peter,
Jag är tyvärr ingen större diskusexpert, men det bästa är alltid att låta en grupp med diskus växa upp och på ett naturligt sätt fastna för en partner.
I ditt fall undrar jag lite över om du haft lek tidigare med dom eftersom du kallar dom för ett lekpar? Nu verkar de ju inte riktigt bete sig som ett lekpar!
Det bästa du kan göra är nog att släppa ihop dom de andra för att se hur det kommer att fungera, kanske bildas det ett naturligt par.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 6 april 2002 12:26
Hej Kjell, det är ett lekpar som jag fått ut från en grupp på fyra stycken1 som jag födde upp från yngelstorlek. Paret har lekt under hela vintern tills nu då hanen antagligen blev stressad och tog ut skillsmässa.
jag har "paret" tillsammans med 4st andra discus i ett 540L nu men tyvär så verkar de inte vilja bilda nya par.

#4 - 6 april 2002 12:26
Hej Kjell, det är ett lekpar som jag fått ut från en grupp på fyra stycken1 som jag födde upp från yngelstorlek. Paret har lekt under hela vintern tills nu då hanen antagligen blev stressad och tog ut skillsmässa.
jag har "paret" tillsammans med 4st andra discus i ett 540L nu men tyvär så verkar de inte vilja bilda nya par.

Annons