Discus

#1 - 6 januari 2005 16:05
Nu sitter jag och funderar på om jag ska skaffa discus. Så jag har därför lite frågor.
Karet är på 540l. Hur stora bör dom var när man köper dom? Är det bättre att köpa ungdjur eller större? Hur många bör man köpa?
Jag var och prata med i en zooaffär och han tyckte att jag ska köpa minst 10 om jag köper ungdjur . Stämmer det att det alltid är en hackkyckling som kommer att bli ihjälslagen. Samma person i affären tyckte därför att jag skulle köpa en "skräpdiskus" som var lite billigare just för denna anledning
#2 - 6 januari 2005 16:41
[QUOTE=Rille]Nu sitter jag och funderar på om jag ska skaffa discus. Så jag har därför lite frågor.
Karet är på 540l. Hur stora bör dom var när man köper dom? Är det bättre att köpa ungdjur eller större? Hur många bör man köpa?
Jag var och prata med i en zooaffär och han tyckte att jag ska köpa minst 10 om jag köper ungdjur . Stämmer det att det alltid är en hackkyckling som kommer att bli ihjälslagen. Samma person i affären tyckte därför att jag skulle köpa en "skräpdiskus" som var lite billigare just för denna anledning[/QUOTE]

Köp minst 6 men helst fler och så stora du har råd med :)

En "skräpdiskus" verkar vara nån form av säljtrick, varför skulle just den bli hackkyckling ??

Jag har 6 st och det är närapå omöjligt att säga vilken som står lägst i rang. Det verkar skifta från dag till dag. Helt perfekt m.a.o...
#3 - 7 januari 2005 13:29
Köp helst 10cm discus lr större. Och helst 10st. Små discusar är känsligare och svårare att bota om de blir sjuka. Man tappar lätt sugen med discus om man köper för små i början.
Lycka till!
#4 - 7 januari 2005 13:37
Tack för svaren. De blir nog större discusar. Sen får man se hur många det blir minst 6 iaf, beror lite på priset.
Nån som vet nån bra affär som säljer discus i sthlms-området förutom akvarielagret och leasing?
#5 - 10 januari 2005 15:55
Nej det finns inte bättre än "lagret" och "leasing" i sthlm... Bara sämre... Kanske kan du få tag på några fina från privatpersoner. Köp helst svenskodlade för de är redan vana vid svenskt vatten och därmed tåligare. Ett tips är att åka till Nya ciklidleken i göteborg och köpa de har bra kvalitetsdiscus. Hejsvejs!
#6 - 19 januari 2005 21:35
Ja då var man discus ägare det blev 6st i storlekarna 10-14cm. Ska ev. köpa 4 till i månadsslutet, få se hur mycke man kan spendera när allt annant är betalt.
#7 - 19 januari 2005 21:45
Men men , var é bilderna !!! [:-118]
#8 - 19 januari 2005 21:47
Jag håller på med att lägga upp dom nu. Så om allt går som de ska så är dom snart uppe.
Lucas_no1
#9 - 19 januari 2005 23:10
Var köpte du dom? *nyfiken*
#10 - 20 januari 2005 16:56
2st i zooaffärer och fyra av en odlare.
#11 - 20 januari 2005 20:59
Nu finns det bilder på diskusarna på min hemsida.
Har bara lyckas ta kort på 3 än så länge.
#12 - 20 januari 2005 21:14
Jätte fina...
Jag har diskus från samma odlare tror jag.

Brun röda turkos från bromma....
#13 - 20 januari 2005 21:17
Nej den köpte jag faktiskt på en zooaffär i Nynäs som hade halva priset på alla fiskar så jag fick den ruggigt billigt men tanke på storleken.
#14 - 20 januari 2005 22:07
ok...
Dom var väldigt lika.. men jag tror han her en ny kull nu om det är interessant

http://www.blocket.se/view/4078966.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Annons