Direkt solljus

#1 - 10 maj 2007 07:13
Hur mäter man hur många timmar direkt solljus man har på ett ställe? Finns det något bra sätt eller måste man kolla en gång i timmen om solljuset står kvar?

Sen undrar jag hur mycket "naturligt" ljus man kan ha i ett rum med akvarier i? Vi har nämligen en ganska ljus överhall som jag nog skulle kunna övertala min kära mor att ha ett (eller två) akvarier i men jag vet inte om det skulle fungera eftersom den är väldigt ljus. Men det kanske bara är det direkta solljuset som räknas?

Tack för svar :)
#2 - 10 maj 2007 07:38
Direkt soljus i akvariet kan ju resultera i stor algtillväxt.
Det bästa kanske är att ha en gardin eller persien på de fönster där solen ligger på akvarierna.

mvh
#3 - 10 maj 2007 07:52
Ja det vet jag, därav min fråga; hur mäter man hur många soltimmar man har på ett visst ställe?

Gardiner var dock en bra ide, har jag inte ens tänkt på :P
#4 - 10 maj 2007 08:38
Du får helt enkelt hålla koll när solen når fram till där du tänkte ha karet och sen titta till det lite då och då.
Men det är skillnad på både årstid och vilken tid på dagen solen lyser.
På vintern står den ju så lågt och kan lysa in långt i rummet, men då är den så svag så det gör inget. Även sol tidigt på morgonen, eller sent på kvällen fast det är på sommaren gör ingen direkt skada. Men kommer det in sol mitt på dagen i flera timmar så är det inget bra ställe. Dels så kan man få problem med alger, sen så kan solen värma vattnet så det blir alldeles för hett.
#5 - 10 maj 2007 08:53
Okey tack för svaret, jag får hoppas på att det är sol i helgen då så jag kan kolla :)

Är det bara direkt solljus man ska kolla efter eller är det allt det naturliga ljuset som kommer in? Det är ju som sagt en ljus hall men det är ju inte direkt solljus överallt.
#6 - 10 maj 2007 09:10
Jag tror nog inte det spelar lika stor roll om rummet/hallen är ljus så länge akvariet inte står i gassande sol mitt på dagen.
Jag har flera akvarier där en del får morgonsol och en del kvällssol och jag har inga algproblem. Men alger dyker upp av flera olika anledningar och speciellt i nystartade kar brukar det komma alger i början. Det behöver inte ha med några timmars morgonsol att göra.
#7 - 10 maj 2007 11:24
En sista fråga bara; Hur många timmar sol är maximum för att det ska vara lämpligt att ha akvariet på det stället?

Sen är jag nöjd :)
#8 - 10 maj 2007 11:28
morrhoppa skrev:
En sista fråga bara; Hur många timmar sol är maximum för att det ska vara lämpligt att ha akvariet på det stället?

Sen är jag nöjd :)

Det finns egentligen inget svar på den frågan ;)
Jag skulle tänka så här: Lyser solen rakt på platsen mitt på dagen är det mindre lämpligt att ha ett akvarium där. Kan du hänga för en gardin, eller persienn är det förstås bättre. Men det kan bli ruggigt varmt på sommaren och för varmt i vattnet, speciellt om akvariet inte är så stort.
Är det morgonsol eller senare kvällssol, då kan det funka.
#9 - 10 maj 2007 12:28
Läs detta: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/aquascaping/5018-my-sunny-tank-in-the-street.html
;)

Jag tror inte det är dåligt med solljus, men om det lyser in på morgon/kväll när belysningen inte är på, så blir det ju belyst fler timmar/dygn än vad det skulle vara, så se till att det inte blir för mycket ljus. Det är inte solljuset i sig som är skadligt! I naturen lever ju alla växter på det ljuset :)
#10 - 10 maj 2007 17:30
Det är så sant så Leonard :)
#11 - 10 maj 2007 18:56
Tack för svaren då ska jag bara akta mig för att det blir för varmt :)
#12 - 10 maj 2007 21:09
Så länge växterna i akvariet får all näring de behover så är det inget problem med gassande sol rätt i akvariet. Men skulle man missa lite gödning så kommer algerna fort vid minsta brist.

Annons