Diplostomum - Mal död, fler att komma? : (

#1 - 31 december 2002 10:57
Tjena...

Min mal, 'Taggig sugmal' på c.a. 15cm har dött av vad jag nästan är säker på var "Diplostomum", som angrip hans ena öga. Han dog efter en natt i karantän efter en längre tids sjukdom (osäkert, men ungefär 1 vecka, plus minus 2-3 dagar).
Är det någon som vet exakt hur smittsam denna sjukdom är? Kommer mina scalare eller neontetror att drabbas? Mina scalare verkar aningen bleka och skygga idag...:

Mycket tacksam för svar...

MVH,
Ricky B, Malmö

/Ricky
#2 - 31 december 2002 11:07
Hej!
Jag skulle börja med att höja temperaturen några grader, (ca 27 grader) och ha i grovt havssalt utan jod, ca en halv dl/100 liter akvarievatten.
Men tänk på att om du har pansarmalar, kan du dra ner på saltet lite, de kan vara känsliga.
/Lukas
#3 - 31 december 2002 11:07
Hej!
Jag skulle börja med att höja temperaturen några grader, (ca 27 grader) och ha i grovt havssalt utan jod, ca en halv dl/100 liter akvarievatten.
Men tänk på att om du har pansarmalar, kan du dra ner på saltet lite, de kan vara känsliga.
/Lukas
#4 - 31 december 2002 11:13
ok, man tackar för det snabba svaret...jag har höjt temperaturen nu ivarjefall...var jag får tag i havssalt utan jod är en annan fråga dock...ska snart dra iväg till akvarieaffären och höra...

/Ricky, Malmö
#5 - 31 december 2002 11:13
ok, man tackar för det snabba svaret...jag har höjt temperaturen nu ivarjefall...var jag får tag i havssalt utan jod är en annan fråga dock...ska snart dra iväg till akvarieaffären och höra...

/Ricky, Malmö

Annons