din erfarenhet av teststickor!!!!

#1 - 16 augusti 2005 20:52
har du någon erfarenhet av stickor? bra eller dåliga!!!
#2 - 16 augusti 2005 21:01
En snabb sökning skulle ge dig följande slutsats; släng stikorna långt åt.. ;)
#3 - 16 augusti 2005 21:14
[QUOTE=Iit_mutt]En snabb sökning skulle ge dig följande slutsats; släng stikorna långt åt.. ;)[/QUOTE]

jag har sökt.. hittar inte en enda åsikt!!!
har testat många ggr nu med sticka och den visar iallafall lika värden...
#4 - 16 augusti 2005 21:23
[QUOTE=sunkan aspidoras]jag har sökt.. hittar inte en enda åsikt!!![/QUOTE]

skämtar du eller söker du på fel ord

vilket/vilka ord har du sökt på ?

sök på "stickor" så hittar du tråd efter tråd efter tråd där stickor orsakar problem då dom visar fel.
#5 - 16 augusti 2005 21:28
Min åsikt är att de suger...
#6 - 16 augusti 2005 21:31
Jag har kollat testremsorna från Aqua Interiör och rätt anväda ser jag inget större skillnad mot dropptester.
Dåligt färgseende kan göra att färgerna är svåra att se.
Ett viktigt test som sakna på remsorna är ammonium/ammoniak.

Så här är bruksanvisningen från Aqua Interiör:
Med torra händer tar du ut en tesremsa från röret.
Förslut röret omedelbart efter så de andra testremsorna inte påverkas.
Rör inte de olika mätfälten med fingrarna.

2. Doppa remsan hastigt under 1 sekund i damm eller akvarievattnet. Alla testfälten måste doppas under vattnet.

3. Skaka av vattnet från remsan i ett hastigt knyck

4. Vänta 60 sekunder så vattnet från dammen eller akvariet hinner absorberas av testfälten.

5. Jämför färgerna på testremsan med färgremsan på det medföljande röret.

6. Skriv ner testresultatet och andra relevanta data (datum, tid, vattentemperatur m.m)

7. Om nödvändigt, korrigera eventuella fel. Är du tveksam kontakta din fackhandlare.
Håll aldrig testremsan under rinnande vatten.
Doppa alltid remsan omedelbart i vatten
Om du testar damm eller akvarievatten i ett glas eller kopp, se till att det är absolut rent. Avlagringar i kärlet kan påverka mätresultatet.

Testremsorna är ljuskänsliga. stäng därför teströret omedelbart efter du tagit ur en testremsa.
Förvara testremsorna i på en torr sval plats maximum 30°. Rör inte testfälten med fingrarna.
Förvara alltid testremsorna i orginalförpackningen

Tillförlitligheten av pH testet kan påverkas om KH värdet är mycket lågt (dålig buffertverkan) Det beror på att de påverkande ämnena (sura och alkaliska) inte finns i tillräcklig mängd för att registreras av pH testen. Om KH värdet är under 4 är det inte säkert att pH värdet visas korrekt av testet.

Det är viktigt att avläsa vid 60 sek, att snabbt skaka av stickan, att doppa den i 1 sek, att inte de blir fuktiga.
#7 - 17 augusti 2005 15:44
[QUOTE=Raven][QUOTE=sunkan aspidoras]jag har sökt.. hittar inte en enda åsikt!!![/QUOTE]

skämtar du eller söker du på fel ord http://www.zpet.se/forum/images/smilies/confused.gif

sök på "stickor" så hittar du tråd efter tråd efter tråd där stickor orsakar problem då dom visar fel.[/QUOTE]
tja prova själv!!! man funderar nästan på att börja sticka istället.... för det är dom träffarna man får! ska nog sticka en tröja nu... hej
#8 - 17 augusti 2005 19:39
[QUOTE=sunkan aspidoras][QUOTE=Raven][QUOTE=sunkan aspidoras]jag har sökt.. hittar inte en enda åsikt!!![/QUOTE]

skämtar du eller söker du på fel ord http://www.zpet.se/forum/images/smilies/confused.gif

sök på "stickor" så hittar du tråd efter tråd efter tråd där stickor orsakar problem då dom visar fel.[/QUOTE]
tja prova själv!!! man funderar nästan på att börja sticka istället.... för det är dom träffarna man får! ska nog sticka en tröja nu... hej[/QUOTE]

No affense, men då är du nog en "n00b"... Jag fick upp 119st trådar som berör stickor. Lycka till med tröjan!
Lucas_no1
#9 - 17 augusti 2005 20:43
Jag har JBL stickor och dom fungerar utmärkt förutom ph-värdet som inte alls fungerar men det viktigaste som nitrit och nitrat fungerar utmärkt.
#10 - 17 augusti 2005 21:07
Tillförlitligheten av pH testet kan påverkas om KH värdet är mycket lågt.
#11 - 18 augusti 2005 06:18
[QUOTE=sunkan aspidoras]tja prova själv!!! man funderar nästan på att börja sticka istället.... för det är dom träffarna man får! ska nog sticka en tröja nu... hej[/QUOTE]
Det låter som att du söker på google och inte i zoopets forum... Prova att klicka på "sök" i zoopetforumets meny så ska du nog se att det går bättre.
#12 - 27 augusti 2005 10:06
Stickor funkar bättre för mig. Dropptestet bara visar samma hela tiden medans stickorna ändrade färg mellan karen....
#13 - 27 augusti 2005 11:18
Testade stickor och jämförde me dropptest men dom visar samma resultat för mig...
#14 - 28 augusti 2005 14:51
De flesta talar så himla illa om stickor och att man ska slänga dom och hur värdelösa dom är. men jag tycker allt dom funkar! sådeså....
jag är glad bara det finns något i bättre prisklass och så man endå kan ha lite koll på karet sitt. inte behöva slänga ut en hundring för ett test av vardera sort.
#15 - 28 augusti 2005 15:32
De blir ett lägre pris för varje test med dropptest.
#16 - 28 augusti 2005 15:38
[QUOTE=trollet85]men jag tycker allt dom funkar! sådeså....[/QUOTE]

hur vet du att dom funkar ?
#17 - 29 augusti 2005 08:34
hur vet man om dopptest fungerar då.
#18 - 29 augusti 2005 08:45
Jag tycker stickor funkar bra. HAr iofs inte provat dropptest. Men så länge färgerna säger att fiskarna mår bra, och att fiskarna inte har en annan åsikt så fortsätter jag med stickor.
#19 - 29 augusti 2005 09:08
Jag har både och.

Dropptesterna känns mer exakta. Men stickorna fullt användbara.

Vissa stickor mer otydliga än andra, men fortfarande användbart.

Speciellt för nybörjaren tycker jag stickor är utmärkt.
Man kan bl.a se på vårat forum att nybörjare blir näst intill skrämda av all avrådan angående stickor och sedan skall det investeras i testar för mycket mycket pengar där användaren i princip inte vet vad som är bra eller dåligt i testresultaten.

Jag förordar defenitivt stickor, på gott och ont.
#20 - 29 augusti 2005 13:42
jag tycker att stickorna är dyra och svåravlästa. tycker helt klart ett litet droptest-set är mer värt pengarna.
#21 - 4 september 2005 00:35
Tack för alla svar!!!

Tack för att ni har givit era åsikter!! summan av kardemumman blir att JAG kommer iallafall att köra med stickor.... HEJ!
#22 - 4 september 2005 00:39
Tack för alla inlägg med erfarenheter!!! summan av kardemumman blir att iallafall JAG kommer att köra med stickor.... Hej!
#23 - 4 september 2005 09:42
Bortsätt från om stickor eller dropptest är bäst så är det ju oftast av prisskäl som stickorna förordas, vilket är helt galet.
Man får typ 25 mätningar för kanske 130 spänn med stickor. Man mäter sällan alla värden samtidigt och vissa av de 5 är mer eller mindre ointresanta.

Med dropptesterna får man 80 pH mätningar för 70 kr, 60 Nitrit mätningar för 90 kr tex.

Skulle vilja veta hur många som regelbundet mäter GH och som dessutom gör något åt ett ev. "felaktigt" värde?

Hur många mäter Nitrat och får ett, för fiskarna ohälsosamt högt värde, när dom dessutom byter minst 30% vatten en gång per vecka?

Hur många mäter KH och ser att det är lågt, höjer med bikarbonat, och samtidigt ser till att det redan "perfekta" pH värdet inte stiger?

Finns säkert flera personer som stämmer in på dessa frågor, skulle dock tro att de flesta av dom själva orsakat dessa "felaktiga" värden mha diverse tillsatser och annat "pyssel" och bara kontrollerar att det inte blir helt åt h*vete, det är inte dom jag efterlyser.

Däremot tror jag att det finns betydligt fler som utan att veta varför, men troligtvis pga tex hög fisklast, underdimensionerat filter eller liknande mäter nitrit då och då.
Kanooon att det finns NO2 test för 90 spänn ;)

Annons