Dimmigt vatten ytterfilter

#1 - 13 juli 2007 04:59
Hej inhandlade igår ett ytterfilter till mitt 200l akvarium. Ett Aquael Unimax 250. Men vattnet är faktiskt inte lika kristallklart som när jag hade innerfiltret. Det är lite dimmigt eller vad man ska säga. Är det så det är? Tänkte om det kanske har med den här bio-reningen att göra?

Tacksam för svar
#2 - 13 juli 2007 10:01
Scroller skrev:
Hej inhandlade igår ett ytterfilter till mitt 200l akvarium. Ett Aquael Unimax 250. Men vattnet är faktiskt inte lika kristallklart som när jag hade innerfiltret. Det är lite dimmigt eller vad man ska säga. Är det så det är? Tänkte om det kanske har med den här bio-reningen att göra?

Tacksam för svar

Bytte du det inkörda filtret rätt av mot ett nytt ytterfilter så kan det säkert bli lite grumligt i vattnet till en början, men det borde klarna så småningom.:)
#3 - 13 juli 2007 10:53
Om du bytte ett inkört filter till ett helt nytt så se också upp så du inte får en nitritspik i akvariet:)
#4 - 13 juli 2007 12:47
Glenn skrev:
Om du bytte ett inkört filter till ett helt nytt så se också upp så du inte får en nitritspik i akvariet:)

Vad innebär en nitritspik? Massa bakterieflora eller? Ett märkligt sammanträffande är att en av mina kardinaltetror fått vita prickar i samband med byte till ytterfiltret. Jag har idag börjat medicinera mot den s.k. vitapricksjukan...
#5 - 13 juli 2007 13:13
aquaels orginal media är ganska grov (grov matta, zolit, makaroner.) inget av dessa material tar de finaste partiklarna så du kan göra så att du lägger en fin filtermatta i sista korgen istället för makaronerna! Juwel jumbos fina filtermatta har de rätta måtten till korgen;)
#6 - 13 juli 2007 14:09
åheim skrev:
aquaels orginal media är ganska grov (grov matta, zolit, makaroner.) inget av dessa material tar de finaste partiklarna så du kan göra så att du lägger en fin filtermatta i sista korgen istället för makaronerna! Juwel jumbos fina filtermatta har de rätta måtten till korgen;)

I den sista korgen är det bollar.. om jag inte har fel är det.. "matta", kol liknande svarta saker, nån slags sten, de makaroni du sa, sen bollar

ersätta makaroni med en till matta ? borde inte den första mattan tagit de fina? eller den är för grov ? där ligger ju redan en matta i botten på varje korg.
Vad är bollarna till för ?
Detta ser ut som 1000 frågor men jag e helt ny på ytterfilter.

Tacksam för svar :)
#7 - 13 juli 2007 15:52
Scroller skrev:
I den sista korgen är det bollar.. om jag inte har fel är det.. "matta", kol liknande svarta saker, nån slags sten, de makaroni du sa, sen bollar

ersätta makaroni med en till matta ? borde inte den första mattan tagit de fina? eller den är för grov ? där ligger ju redan en matta i botten på varje korg.

Vad är bollarna till för ?

Detta ser ut som 1000 frågor men jag e helt ny på ytterfilter.

Tacksam för svar :)
Ja justa ja nu beskrev jag filterordningen i unimax 150[:o] men även i din 250 så finns inget fin matta, de mattor som följer med filtret är grovporiga så man kan behöva lägga i en finporig matta också! Bollarna uför den exellenta biologiska reningen som egentligen är den viktigaste för fiskarna men vi som tittar på karet vill också ha bort partiklarna så karet ser rent och frächt ut:) Om du vill köra med en finare matta så rekommenderar jag att du tar bort zeoliten (småstenarna) och lägger mattan där istället och placerar den korgen i botten så vattnet passerar där sist! zeolit är inte bra att ha i filtret om man har växter i karet eftersom zeoliten reducerar nitraten som är viktig för växterna och resultatet blir att växterna tynar bort!
#8 - 13 juli 2007 15:55
Var det dimmigt länge? Tänkte att det kan vara så enkelt som att det blev dimmigt när alla luftbubblor skulle lämna det nya filtret och pumpen? Bara en tanke...
#9 - 13 juli 2007 16:20
Var det dimmigt länge? Tänkte att det kan vara så enkelt som att det blev dimmigt när alla luftbubblor skulle lämna det nya filtret och pumpen? Bara en tanke...

Hej!
Det är ganska dimmigt fortfarande men det försvinner nog.. är väl lite damm från småstenen som sitter i filtret.. men tack för tanken ;) ha de

Annons