dimmigt vatten

#1 - 5 maj 2006 18:14
Akvarievattnet har blivit dimmigt. Mitt akvarium är inte helt nystartat men planterade en del nya växter, så tänkte först att det berodde på att ja då hade rört upp skit från bottnet. Men dimmigheten gick inte bort så jag gjorde ett vattenbyte igen efter en vecka men inget har ändrats...
Kan det bero på att man borde byta filtermaterial(skumplast)? det är ca 0,5 år gammalt. Hur ofta borde man göra det?
#2 - 6 maj 2006 01:58
vilken färg är det ?

är det grönt vilket jag skulle misstänka av det du skriver så är det svävalger, dom kan komma bl.a när man gräver i botten och då skapar för alger fina förhållanden.
uv-lampa väljer en del men kostar.

sen kan man göra ett vattenbyte för att sen mörklägga akvariet 3-5 dagar.
det ska va HELT svart, även slangar till/från eventuella ytterfilter ska mörkas.
fiskarna ska inte matas under tiden och man ska tänka på att växter inte producerar syre när det är mörkt utan i själva verket förbrukar så man inte kväver akvariet.
svarta sopsäckar funkar inte men kan användas som komplement.

är det mer mjölkaktigt är det infusorier.
mörkläggning funkar även där.

för mer info kan du även söka på "svävalger" och "infusorier"
#3 - 6 maj 2006 17:20
Kan inte riktigt bestämma mig för vad det är för färg, inte något klargrönt i varje fall, mycket ljust. Glömde nämna att jag medicinerat för vitaprick för en tid sedan.
Var idag i djurbutiken och frågade råd. Där sade de att medicinen kan ha stört bakteriebalansen (sade att vattnet var mer mot vitaktigt). Jag skulle mata mycket sparsamt och byta en liten del av vattnet varje vecka och vänta ut det.
Fast har ju inget att förlora när det gäller mörkläggning, hur gör man för att inte kväva fiskarna? går det med mörka lakan?
#4 - 6 maj 2006 18:21
har du nitrittest `?
hur uppför sej fiskarna ?

nitritproblem kan ge vitaktigt vatten ibland enligt vissa, dock inget jag sett själv.

lakan är nog lite för tunna, täcken vet jag en del som har använt med framgång.
kväva, se till att luft kan komma ner på nåt sätt.
antingen genom öppningar i täcket eller luftpump.
#5 - 7 maj 2006 14:49
fiskarna uppför sig helt normalt, till och med den vars vitaprick inte ville ge efter är nu helt återställd och pigg.
hittade ett mörkblått lakan och satte på det ett mörkt sängöverkast då det lyste egenom lakanet. Det verkar fungera...Blir svårt att låta bli att kika under:-)
hoppas det vattnet är klart efter 4 dagar.
#6 - 7 maj 2006 14:58
lycka till
#7 - 7 maj 2006 15:16
Tack!
#8 - 10 maj 2006 18:01
tyvärr har vattnet inte blivit klart efter 4 dagar... Det var kanske lite bättre först men ser nu ut lika som förr.
Vad borde jag göra?? Skall jag bara låta det vara och hoppas på att det går bort?

Annons