Dimmigt Vatten.

#1 - 2 december 2003 15:20
Hejsan!
Har precis startat upp ett akvarium.. Där finns inga fiskar eller väsxter inu.. Fyllde på vatten i lördes, och igår hade vattnet blivigt dimmigt eller vad man ska säga.. ? Är detta normalt? Har pumpen och värmaren igång....
En annan fråga finns där några fina ciklider som inte käkar växter?

Mvh
Mats
#2 - 2 december 2003 15:52
Om du stänger av pumpen i en halvtimme. Har dimman blivit ojämn då så är det infusorier. Då ska du mörklägga akvariet (lägg en tjock filt eller liknande över) i 3 dygn för att bli av med det.

Det finns andra orsaker också så du får gärna berätta mer om du kan se partiklar, om det inte blir ojämnt när pumpen varit avstängd en stund och andra iaktagelser.
#3 - 2 december 2003 15:55
Angående ciklider. Hur stort är akvariet? Om du kollar i artregistret på den här sidan så kan du välja de som är köttätare. Fråga gärna om olika fiskars beteende eller om de passar ihop och hur många man ska ha.
#4 - 2 december 2003 15:58
Malmövatten i nytt akvarium=mjölkvitt av kalciumkarbonat. Hade själv det problemet när jag bodde i Malmö. Försvinner av sig själv, inget farligt. Däremot undrar jag om det finns något man kan göra för att det skall gå över fortare? Det ser rätt trist ut.
#5 - 2 december 2003 17:07
jag var med om det också.
Det är bara att mörklägga det som AndreasN säger.

Mvh Ola
#6 - 2 december 2003 17:54
Hejsan !
Jag prova stänga av pumpen men det var fortfarande samma jämna dimma.. Men det kan ju vara som dgqlof säger för jag bor oså i malmö... Hur lång tid tod för dig innan vattnet blev klart?
Har förästen ett 375l akvarium.

/mats
#7 - 2 december 2003 18:11
Jag tycker du ska starta en ny tråd angående vilka fiskar du ska ha.

Då måste det vara en jättehög kalkhalt i vattnet då? Jag har 41mg/l och har inte det problemet. Vänta en dag till och se om dimman lättar.
#8 - 2 december 2003 20:10
Eftersom det inte gjorde någon skillnad när du stängde pumpen misstänker jag att det är samma sorts kalkgrumling som jag har.

Jag vet inte vad kalkhalten är i Malmö men den är rätt hög. Jag hade inte det problemet när jag bodde i Lund. Bor numera på Kristianstadslätten där det också är hög kalkhalt. Har egen brunn och har ingen aning om kalkhalten, men här är problemet med kalkgrumling mycket värre, det kan ta en vecka innan vattnet klarnar. Kommer inte ihåg exakt, men knappast mer än 3 dagar innan det var kristallklart i Malmö.

När akvariet är i gång med växter, fiskar, sand och filter klarnar det snabbare än när det är ett nytt akvarium har jag märkt. Jag undrar varför. Ett vattenbyte verkar påverka pH en del här, ökar den påverkan ju högre kalkhalt man har? Jag trodde vattnet blev stabilare ju högre kalkhalt man har.

Kan inte någon som är bra på CO2, Ca och pH reda ut det här?
#9 - 2 december 2003 21:27
Kalciumhalten påverkar inget i akvariet utom växterna. Kalk består av en kalciumjon och en karbonatjon och det är karbonaten som påverkar KH (karbonathårdheten). Ett högt KH motverkar hastiga pH-sänkningar. En hög kalkhalt i vattnet kan orsaka en utfällning av bränd kalk (CaO) och den löser sig i vattnet igen när CO2 blandas med vattnet. Direkt ifrån kranen är CO2-halten mycket låg så vattnet måste ta upp CO2 från luften vilket tar ett tag. I ett inkört akvarium är CO2-halten högre så det går snabbare.

Det hela är en konstig process då kalk blir bränd kalk och sen tillbaks till vanlig kalk igen. Jag förstår mig inte på den till 100% så jag kan ha lite fel. Men högre CO2-halt gör att grumligheten försvinner snabbare.
#10 - 2 december 2003 23:40
Hmm, kan man tänka sej ett par droppar svavelsyra eller saltsyra även i akvarium, alltså innan man stoppar ner fiskar??? (Sysslar mest med badvatten)
#11 - 3 december 2003 01:03
Javisst, eller ättiksyra, fosforsyra, askorbinsyra, citronsyra, garvsyra, kolsyra mfl. Det kanske hjälper mot fällningen?
#12 - 3 december 2003 21:20
AndreasN: Ättiksyra, mjölksyra, citronsyra är bannlyst i badvatten, är det bara pga reaktionen med klor, funkar det verkligen i akvarie utan att det blir tråkigheter? Salt/svavel/kolsyra kan jag förstå, det använder jag (tonvis) men det andra bildar kloraminer, kloroform mm i badvatten (med klor som sagt). ??????
#13 - 3 december 2003 21:35
Du har ju inget klor i akvariet. Men du har säkert rätt att man ska vara försiktig med de syrorna. Fast citronsyra har jag sett exempel på folk som använder här på forumet ibland. Fosforsyra, garvsyra och askorbinsyra är vanligt förekommande. Fosforsyra tillför ju dock gödning till vattnet.

Varför har man förresten syror i badvatten? Havet är ju underbart att bada i och där finns inga syror. Våra svenska insjöar ska inte ha syror men miljöförstöringen har ju gjort sitt.
#14 - 3 december 2003 22:02
Använder CO2 mest, måste få ner Ph efter att man petat i natriumhypoklorit. Blir inte så skönt att bada annars. Håller med om utebadandet, fast det är nog skönast inomhus denna årstid ändå.
#15 - 3 december 2003 22:11
Hehe, ja. *huttrar av kylan*
#16 - 3 december 2003 23:18
Ja, om man inte har torrdräkt :)
Förrästen så börjar vattnet klarna nu ...

Annons