Dimmigt öga

#1 - 25 september 2007 20:50
En av mina sorgmanteltetror har fått som en grumlig hinna över ögat, ser ut som dimma. För övrigt verkar den pigg och precis som vanligt, inget konstigt på de andra fiskarna i karet heller. Någon som vet vad det är och vad man kan göra åt det?
#2 - 25 september 2007 20:53
När mina har fått det tror jag att de skadat sig mot en sten eller liknande. nästan alltid har de blivit bättre efter en tid. I de kar jag inte har corydoras har jag slängt i lite salt utan jod
#3 - 26 september 2007 09:59
miluhe skrev:
När mina har fått det tror jag att de skadat sig mot en sten eller liknande. nästan alltid har de blivit bättre efter en tid. I de kar jag inte har corydoras har jag slängt i lite salt utan jod

Så skulle det ju kunna vara. Är det just corysar som är känsliga mot salt eller är det alla malar och sånt? Har ett gäng kuhliiålar och en ancistrus i samma balja, så salt kanske man inte vågar sig på? Kan saltbad vara något?
#4 - 26 september 2007 10:51
Kan det inte vara ålder, fick 3 sorgmanteltetror av en kompis som sålde sitt kar. En dog tyvärr efter en kort tid, men två av dom hade jag i 7 år.
Dom fick både lite grumliga ögon det sista året.
Förövrigt dom älsta fiskar jag har haft, någon som vet hur gammal dom kan bli ??
#5 - 27 september 2007 22:21
Vestman skrev:
Kan det inte vara ålder, fick 3 sorgmanteltetror av en kompis som sålde sitt kar. En dog tyvärr efter en kort tid, men två av dom hade jag i 7 år.

Dom fick både lite grumliga ögon det sista året.

Förövrigt dom älsta fiskar jag har haft, någon som vet hur gammal dom kan bli ??

Oj! Ja det var ju ganska gammalt, och då är det väl förståligt med lite grumliga ögon kanske, men min är bara runt 2 år :( Men verkar lite konstigt om det skulle vara en sjukdom då den är helt normal i övrigt, beter sig inte annorlunda. :/
#6 - 28 september 2007 10:20
troligen drabbad av en bakteriell infektion! kan vara bra att kolla ph så att det inte är för lågt!
#7 - 28 september 2007 10:49
åheim skrev:
troligen drabbad av en bakteriell infektion! kan vara bra att kolla ph så att det inte är för lågt!

Kan faunamor funka då? "För behandling av vita prick och andra bakteriella infektioner". Låter ju rätt, men bäst att dubbelkolla. :) Och ph är definitivt inte för lågt, ligger strax över 7.
#8 - 28 september 2007 11:07
ja eller bactopur. medicinen slår ut filterbakterier så om du ska behandla så tycker jag du ska ta ur den brabbade fisken och behandla separat i en balja med endast pump och god ytvattenrörelse och även ge vitamintillskott (fishtamin) Hade du haft fler drabbade fiskar hade det kanske varit nödvändigt att behandla hela akvariet som de går i, även då ta bort filtermaterialet och hålla det vid liv i en hink med pump!
#9 - 28 september 2007 12:05
Okej, tack för hjälpen :)

Annons