Dimmer till lysrör ?

#1 - 16 december 2004 22:18
Kan man ha en dimmer till lysrören för att få skymnings effekt eller fungerar inte lysrören då ? Man sänker väll spänningen med en dimmer
#2 - 16 december 2004 22:38
Använd inte(!) en vanlig dimmer till dina lysrör. Det funkar inte. Jag tror det finns dimmers till lysrör men är inte helt säker och isåfall är de ganska så dyra...

Har för mig jag har läst någon tråd om detta tidigare.. Kolla runt lite så kanske du hittar..

/Kalle
#3 - 16 december 2004 22:40
Det finns dimmrar för lysrör. Men jag vet dock inte vart dom finns att få tag på. Kolla med någon el-affär nära dig om dom kanske har. För det finns. Om du undrar varför jag är så säker på det så går jag just nu en el-utbildning och min el-lärare har sagt att det finns dimmrar för lysrör.
#4 - 16 december 2004 23:26
Man måste ha ett Hf-Dorn som är gjort för att kunna dimmras, dom kostar 7-1000kr st för ett 36w rör tex (Elfa pris)...
/Lasse
#5 - 17 december 2004 08:53
man kan köpa ett HF-don för 2x36w för bara mycket mindre.
#6 - 17 december 2004 10:54
Man sänker inte spänningen med en dimmer. Man sänker bara nomvärdet.
#7 - 17 december 2004 11:13
Precis som Schull skriver, så är HF-donen som går att dimmra väldigt dyra. När jag beställde mitt HF-don från Osram och frågade om priset på dom som gick att dimmra, så var dom dimmbara ungefär dubbelt så dyra ! Sedan är ju själva dimmern väldigt dyr också !

Mvh/Janne
#8 - 17 december 2004 11:22
Varför skulle det inte gå att dimma lysrör. Jag vet att jag har gjort det vid några tillfällen men jag kommer inte ihåg resultaten.

En dimmer är en tyristorstyrning och den förändrar inte spänningen eller frekvensen, det enda som ändras är vågformen.

Sinusvågen trycks ihop till en (nästan) fyrkantvåg och det påverkar inte induktanser eller konduktanser utan skulle enligt mig bara resultera i att lysrörets mörkerperioder blir längre. Mindre belysningstid per sekund om man så säger.

Kan någon förklara för mig hur det ligger till?
#9 - 17 december 2004 11:26
Ett prob med att dimma lysrör är att dom börjar flimmra.
#10 - 17 december 2004 11:33
"http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/7001.htm"
#11 - 17 december 2004 12:38
När man pratar om spänningen så menar man späningens effektivvärde. Det ändrar man när man dimmar. Ett lysrör är ingen resistiv last som en glödlampa. Iställer minskar motståndet med ökad ström. Det gör att man måste ha en rektor. Det är en induktans. Den fungerat som ett motstånd för växelström. Men det fungerar inte bra om man minskar spänningen.
#12 - 17 december 2004 13:08
Tror att jag får läsa på mina gamla elkunskaper var några år sedan man läste om det. Ska kolla upp vilken effekt jag har på de två lysrören. Om jag kan använda tyristordimmern från ELFA. Men det kanske inte är värt pengarna för att få en långsammare skymningseffekt.
#13 - 17 december 2004 15:18
citat:
<hr noshade size="1">
När man pratar om spänningen så menar man späningens effektivvärde
<hr noshade size="1">

Nej. Då säger man effektivvärde efteråt.

citat:
<hr noshade size="1">
Det gör att man måste ha en rektor, Den fungerat som ett motstånd för växelström. Men det fungerar inte bra om man minskar spänningen.
<hr noshade size="1">

Du pratar om impedans men på vilket sätt skulle en förändring av det nominella spänningsvärdet påverka den? En induktiv eller konduktiv belastning ändrar inte karaktär bara för att vågformen förändras. Toppspänningen är oförändrad likaså frekvensen så varför skulle det inte fungera?

Jaha.. nu såg jag länken till elfa. Det finns alltså transistordimmer också. intressant.

"Tyristordimmer
Avsedd för reglering av glödljus, konventionella transformatorer godkända för reglering, lysrör med diameter 26 mm och 4-stifts kompaktlysrör. Reglerområde 60–600 W / VA. Inbyggd finsäkring för skydd vid kortslutning. Vid reglering av lysrör ska dessa vara försedda med elektroniska förkopplingsdon och olika effekter i samma installation bör undvikas.
OBS! Får ej användas till elektroniska transformatorer. "
#14 - 17 december 2004 15:35
Sveriges elsystem har ett effektivärde på 230V och en toppspänning på 325V. Vilken spänning är det som brukar anges?

Probelmet är snarare att röret varken är induktivt eller konduktivt. När man har en indiktans för att hålla strömen på en lämpling nivå så är det anpassat till en viss spänning. Jag kan tänka mig att det fungerar net till halv effekt med en vanlig dimmer. Men det är en gissning. Men som jag sa tidigare det funkar inte bra.
#15 - 17 december 2004 16:07
OJ, jag är imponerad. Men har vi inte lämnat ämnet lite nu?
Svaret är att man kan dimmra lysrör, men det är dyrt.
MVH
Magnus
#16 - 17 december 2004 16:57
Citat.
<hr noshade size="1">
Jag kan tänka mig att det fungerar net till halv effekt med en vanlig dimmer. Men det är en gissning. Men som jag sa tidigare det funkar inte bra.
<hr noshade size="1">

Det var dit någonstans jag ville nå. Jag tror att det går att dimma lysrör med en tyristordimmer utan att behöva ge sig in på högfrekvenselektronik. Naturligtvis så kommer inte röret att lysa stabilt när mörkertiden är större än belysningtiden men jag tror att det går att dimma rätt lågt.

citat:
<hr noshade size="1">
Sveriges elsystem har ett effektivärde på 230V och en toppspänning på 325V. Vilken spänning är det som brukar anges?

Probelmet är snarare att röret varken är induktivt eller konduktivt
<hr noshade size="1">

Det där med nominellt spänningsvärde kännar jag väl till då det är mitt jobb men vad som händer på andra sidan reaktorn har ramlat bort lite under åren sedan utbildningarna. Kul diskution iaf. =)

Annons