Dimma i akvariet.

#1 - 18 juli 2011 17:27
Hej..Är nybörjare på detta med Akvarium,har 2 frågor:Igår startade jag upp mitt kar.Idag ser det ut som man har hällt mjölk i karet vad är detta ? Och vad ska man göra åt detta ,eller försvinner detta av sig själv ? Fråga 2 har ett juwel 180 l med tillhörande pump räcker det med den eller behövs det något bättre el kanske en till ?
#2 - 18 juli 2011 19:48
Det ska försvinna av sig själv. Det blir så typ den första dagen oftast. Iaf om du har haft i bakteriekultur. Sedan kommer pumpen att göra sitt och dimman lägger sig. Har du haft i vattenberedningsmedel, typ Aquasafe? Det brukar iaf lätta den värsta dimman.
#3 - 18 juli 2011 20:42
Det brukar bli "dimma" om man inte har gjort rent sanden/gruset ordentligt.
#4 - 18 juli 2011 22:22
Hej.Jag har haft i vattenberedningsmedel och bakteriekultur.Vi får vänta då.Ang sanden så läste jag här att blästersand inte behöver tvättas.Tack för svaren.
#5 - 19 juli 2011 07:30
låt pumpen göra sitt så borde det klarna på ett par dagar...särskilt med sand så rörs det runt när man fyller karet...
#6 - 19 juli 2011 21:07
Det har endast blivit lite bättre,ska jag stoppa i lite fisk såsom mal el dyl?
#7 - 19 juli 2011 21:13
Om allt är färdigt så kan du lägga i 4-5 stycken fiskar.
#8 - 20 juli 2011 16:29
Hej igen.Det är fortfarande dimmigt i akvariet,jag kanske måste ha tålamod eller kan man tillsätta något klarningsmedel?Det är inte kul att köpa fiskar och stoppa i ett dimmigt akvarium.Ska jag ha det mörklagt ett par dar eller vad ska jag göra? Lady
#9 - 20 juli 2011 17:37
lady skrev:
Hej igen.Det är fortfarande dimmigt i akvariet,jag kanske måste ha tålamod eller kan man tillsätta något klarningsmedel?Det är inte kul att köpa fiskar och stoppa i ett dimmigt akvarium.Ska jag ha det mörklagt ett par dar eller vad ska jag göra? Lady

Jag satte precis igång mitt nya 200 liters kar o de tog ca 10 dagar innan vattnet var helt klart.

Sent from my CM7 loaded Light.
#10 - 20 juli 2011 18:18
lady skrev:
......Ang sanden så läste jag här att blästersand inte behöver tvättas.Tack för svaren.

All sand måste tvättas! Även om det står att sanden är tvättad. Tvätta sanden under rinnande vatten i en hink tills vattnet är klart!
Då slipper du mjölkaktigt vatten i ditt kar!
#11 - 20 juli 2011 20:09
tålamod
#12 - 20 juli 2011 21:03
För mig tog det drygt 5-6 dagar innan vattnet var helt klart, och då hade jag ändå suttit och tvättat sand i en halvtimme.
#13 - 23 juli 2011 09:09
1) För mig tog det 7 dagar trotts att jag tvättade sanden rikligt. Finns klarningsmedel att köpa men det gör bara nytta om du häller i det första dagen för det tar bara bort det värsta. Du kan släppa i några malar efter ca 4 dagar. Se bara till att ha i vattenberedningsmedel innan om du inta redan gjort det.

2) Om inte jag minns fel har Rio 180 en pump på 600l/h? Juwels pumphuvud går ju att bytta ut. Så köp en ny juwelpump på 1000l/h. Finns att köpa här http://www.pwss.nu/product.php?productid=1914&cat=291&page=1. Själv har jag 1000l/h i mitt kar på 125l.
#14 - 23 juli 2011 09:23
Hur ser ditt filter ut är det filterkuddar eller? Finns det möjlighet att sätta i vadd där för ibland hjälper det med lite hård pressad vadd som partiklarna fastnar i, sen tar man ut vaddet några ggr om dagen och tvättar ur så får man väck partiklarna så lättar dimman efterhand.
Eller har du ett extra innerfilter där du kan pressa lite vadd i?

Annons