Dimma från sand

#1 - 3 maj 2007 22:14
Jag gjorde just ett misstag vid uppgradering till ett större kar. Jag använde Rådasand som bottensubstrat. På djuraffärens inrådan(!) lät jag bli att tvätta/sköja sanden innan vatten fylldes på. Tidigare har jag använt Biltemas blästersand som ju inte nödvändigtvis behöver sköljas och jag trodde därför att han i djuraffären kanske hade rätt. Men så var ju inte fallet, vilket jag ju egentligen misstänkte. Man var väl lite för lat helt enkelt och ville hoppas att han hade rätt.
Vattnet är nu mjölkigt/disigt/dimmigt och det har inte minskats något på två dagar. Trots många år inom akvaristiken med en rad akvarium har jag faktiskt inte lyckats stöta på detta problem tidigare...
Vad göra? Någon med erfarenhet av "rådasandsdimma"? Försvinner den automatiskt eller ska man tömma akvariet och göra bakläxan ordentligt för att bli av med problemet?
#2 - 3 maj 2007 22:21
Hmm, antar att du får tömma det. Jag använde rådasand i mitt nya nu, och det var jäkla sköljande innan jag fick det rent. Fick trots det lite grummel i burken ett par dagar, men sen gick det bort.
#3 - 3 maj 2007 22:33
hej!!

jag hade samma problem

jag gjorde så att jag tömde ut allt vatten utom ett par cm i botten
sen liksom körde jag igenom gruset med händerna(tvättade gruset) så att allt skit grumlades upp
sen använde jag även en hävert för att suga upp att skitigt vatten

sen så fyllde jag upp akvariet igen med vatten, och såg då till att hälla vattnet på ett ställe som jag tomt på grus!!
sen blev vattnet kristallklart!!

ha re

Kristoffer
#4 - 3 maj 2007 23:58
Skumt råd du fick föressten, på Akvarielagret sa snubben till mig att skölja det i hink tills jag var beredd att stoppa ned huvudet i den och dricka upp vattnet!
#5 - 4 maj 2007 01:07
hehhee

sa han så??!!

skoj gubbe

hehe

ha re

Krsitoffer
#6 - 4 maj 2007 08:16
Jo då, hursom helst fick han fram budskapet! :D
#7 - 4 maj 2007 09:05
Hmm, jaha då får man försöka sig på ett större ingrepp då. Problemet är ju att det är fiskar i karet som tidigare bodde i ett mindre kar. Så jag måste alltså ta ur fiskarna och sen försöka få rent sanden och sedan fylla på med nytt vatten och så i med fiskarna igen. Fast man vill ju helst inte ha i fiskarna till 100% nytt vatten. Kan man spara lite av det dimmiga vattnet eller är det bättre att köra 100% nytt (självklart behandlat)?
#8 - 4 maj 2007 11:55
Oj, jag vet inte hur man löser det bäst riktigt, trodde burken var tom på fisk. Har det bättrat sig något eller är det lika grumligt fortfarande? Kanske kan gå med delvattenbyten, men det är väl stendamm från krossandet som följer med i sanden. Vet inte om det kanske täpper igen filter och hur onyttigt det är för fiskar att "andas" stendamm. Du kan inte flytta tillbaks dem i gamla burken? För så fort du gör något i karet lär det virvla upp skit igen. Jag tvättade som sagt mitt rejält (kanske inte tillräckligt) för det blir alltid lite grummel när man sätter en växt eller flyttar nån sten eller så, väldigt lite iof som försvinner snabbt.
#9 - 4 maj 2007 12:11
Dagens Ilands problem

Grumligt akvarietvatten.

1 jag tror fiskarna skiter fullsändigt idet

2 jag tror (eller vet att) det försvinner med tiden eller alternativt de små veckliga vattenbytenen

Vad är problemet?
#10 - 4 maj 2007 12:50
Byt

Byt bara hälften av vattnet.
Räcker oftast.
Du har säkert redan fixat fått en lite men nyttig bakterieodling i både filter o sand så byt bara hälften.
Alternativt rengör filtret ofta under en veckas tid.
Men du lär behöva nitrivec eller liknande som du sprutar på filtermassan efter rengörandet för att inte få en nitrat chock.
#11 - 4 maj 2007 13:02
var inte så dryg!!

det är klart att killen vill ha klart vatten eller hur!!

det är ju kul om man ser fiskarna

inte sant??

tänk lite innan du pratar va!!
Kristoffer
#12 - 4 maj 2007 13:32
Annars kan man ju skryta med att man har en Lützen-biotop, i med några tennsoldater bara!

Annons