Dimma efter PMDD

#1 - 13 juni 2006 14:59
Blir galen, har så dimmigt i mitt akvarium. Kör med CO2 mist och veckobyten av vatten och häver samtidigt i pmdd. Har efter lite exprimenterande kommit fram att det blir dimmig efter vattenbyte + pmdd. Kör jag bara vattenbyte blir vattnet klarare, men ej helt klart. Har ca .30-.40 W/l men inge bubbel, tror det beror på att dimman gör att jag får ner för lite ljus. Vad kan det vara ?
Fundar på om det är en algblomning som blir glad varje gång jag göder :confused:
#2 - 14 juni 2006 03:19
kan det va misten du ser ?
#3 - 14 juni 2006 15:10
Nej, har dimma även om jag stängt av misten.
Kopplade in ett quickfilter igår, men ingen skillnad idag. Testar ett par dagar till.
#4 - 14 juni 2006 16:40
vilken färg på dimman ?
#5 - 14 juni 2006 17:10
Ser vitt,mjölkaktigt ut men jag kan vara färgblind. Rengjorde quickfiltret och vattnet vart grönt.
#6 - 14 juni 2006 17:43
vitt mjölkaktigt kan va infusorier, kan ju söka lite på "infusorier" och se om du känner igen de.

grönt är mer åt svävalgshållet men dom bilder jag sett av akvarier med svävalgsinvasion syns de relativt tydligt.
#7 - 15 juni 2006 12:32
Ja tror det är infusiorer jag hade det och det var omöjligt att bli av med tills jag bytte 200 % vatten vet att det låter dumt men det går om du tar en slang in och en slang ut.Och håller på att byta tills det blir riktigt kristallklart vatten.Dom måste bort helt och hållet annars kommer det bara tillbaka en kort stund efter det att du bytt tex 50 %
#8 - 15 juni 2006 15:27
Ska prova med quickfilter ett par dagar till, sen blir det byta allt vatten tills det blir klart. Sen ska jag se hur länge det håller i sig.
#9 - 15 juni 2006 18:44
Det finns klarningsmedel som tar bort det, men ännu bättre/billigare är om du sätter i aktivt kol i ditt filter. 2-3 dagar är det helt klart!!

Lycka till!

Annons