Dimidiochromis compressiceps

#1 - 21 oktober 2004 19:33
Halloj..

Jag undrar hur många här som har Dimidiochromis compressiceps?

Och om ni har några bilder att visa och roliga erfarenheter om denna fisk :)

och om man ska mata dem med småfisk vilken är att föredra?

/mhv Adam
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 oktober 2004 06:58
Fiskar som i akvarium matas med levande fisk brukar ofta bli aggressivare så det finns ingen anledning att mata med levande fiskar.
#3 - 22 oktober 2004 07:23
Jag har....
Kolla min zoon + ciklid.se (medl.bilder)....
Död mat....
#4 - 22 oktober 2004 10:58
Hämtade precis hem en compressiceps på cirka 10cm ungefär den kosta 150kr fast jag fick den gratis ;)

Det här med levande är bara det att jag skulle vilja se dens jaktbeteende

Vad är bra "död" mat för den då? jag utfodrar mina malawis (mbunas) med räkmix just nu, kan den ta samma lr?
#5 - 22 oktober 2004 11:27
Jag har ett par d. compressiceps (planer på att skaffa fler) och de matar jag med räkmix 50/50, men jag har märkt att de kräver lite kraftigare foder också så det är nog inte fel att varva med pellets eller så. De kan ganska lätt magra annars...
#6 - 22 oktober 2004 11:34
men hur kul är det att se en fisk jaga.. den står la still tills den ser en liten fick sen simmar den ifattden o äter upp den ..
räkmix funkar säkert =)

citat: "Den äter i akvarium frysfoder, men tar även torrfoder. Då och då försvinner också något yngel. Den skall därför ej hållas tillsammans med allför små fiskar (ej mindre än 6-7 cm)."
#7 - 22 oktober 2004 13:22
Schilla ungefär så här kul ;) "Tack vare den anmärkningsvärt sammanpressade kroppsformen och den kamoflerande färgteckningen, kan den ligga i bakhåll i vallisneriasnåren och attackera passerande bytesfiskar. För övrigt samma taktik som vår inhemska gädda praktiserar.

På mera öppet vatten används en annan taktik. Där svävar den fritt i vattnen, med huvudet lägre än kroppen i övrigt, och simmar sakta rakt mot det tilltänkta bytet. På grund av den tunna och långsmala kroppsformen är den de nästan osynlig för bytesfisken. När den långsamt närmat sig bytet, med hjälp av försiktiga rörelser med bröst och ryggfenorna, avslutas anfallet med en snabb rusch. Bytet fångas med de iögonenfallande skarpa tänderna och bärs sedan iväg till gömstället bland vattenväxterna. "
#8 - 22 oktober 2004 13:25
Nån som vet vilka fiskar som rör sig i dens område i malawi?

just nu går den med mbunas men dom e så himla livliga så jag funderar på att göra ett eget kar till den.. och undrar då vilka fiskar den lever med i naturen.
#9 - 23 oktober 2004 17:22
Ingen mer som kan dela sina erfarenheter om compressiceps?

lr vet vilka fiskar den "lever" med i naturen om man vill ha lite compressiceps biotop :)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 23 oktober 2004 18:11
Nån som vet vilka fiskar som rör sig i dens område i malawi?

Eftersom den finns på flera ställen runt sjön så varierar det ju från område till område vilka andra arter som finns där.
#11 - 23 oktober 2004 20:47
Så vilka fiskar passar ihopp med compressiceps? det värkar ju va en rätt så lugn fisk iaf det jag upplevt under denna korta period jag haft den, men det kan ju ha att göra med att den e så ung och ny i karet.. iaf va passar in? har tittat lite på fryeri är något som passar med compressiceps?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 23 oktober 2004 20:51
De passar ihop med de flesta malawi som är mints 10 cm.
#13 - 23 oktober 2004 21:10
Ok, är compressicepsen väldigt revihävdande? är den mkt agressiv? här vejjar den undan för små zebror och johannis men den e ju bara 10-12cm ännu så
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 23 oktober 2004 21:17
Den är väldigt aggressiv inom arten (därför krävs ett stort akvarium - gärna större än vad som anges i artbeskrivningen) men inte mot andra arter förutom att den betraktar små fiskar som mat. Den är dock inte extremt rovgirig.
#15 - 23 oktober 2004 21:27
Är den även aggressiv mot sina honor?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 23 oktober 2004 21:31
Är den även aggressiv mot sina honor?

Ja
#17 - 23 oktober 2004 21:41
Aaah va trist :(
då kanske jag bara har denna compressiceps och skippar honorna
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 24 oktober 2004 07:31
Utan honor så kommer han aldrig att färga ut riktigt.
#19 - 24 oktober 2004 13:45
Hur äre med papegojcikliden? går den ihopp med compressiceps och är den lika aggressiv mot sina honor?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 24 oktober 2004 14:14
Om du med papegojcikliden menar Aristochromis christyi http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=46 så är den faktiskt ännu tuffare än compressiceps
#21 - 24 oktober 2004 14:32
Joo det är den jag menar..

hur funkar den ihopp med compressieceps? och är den också aggressiv mot sina honor?
#22 - 24 oktober 2004 20:57
ahhha =)
#23 - 24 oktober 2004 20:59
:)
#24 - 31 oktober 2004 08:49
Min hane jagade ihjäl 4 honor på ca 3 månader..den dumma fan:)))
Fast han är ju dock väldigt vacker så man kan inte annat än förlåta honom för hans snesteg...
#25 - 31 oktober 2004 08:57
Nåt roligt som hände var följande.jag hade fått lek på mina comp och hade bara två honor kvar dom var typ 13 cm,gav bort dessa till min bror som tyckte dom var trevliga fast han önskade sig en hane,det var ett jävla fajtande dessa två emellan,en dag försvann den ena honan,hon gömde sig bakom en sten och bara stod still..2 dagar senare var det en hane som dök upp.Jag svär att det var två honor som han fick..trolleri eller vad säger ni om detta??
#26 - 5 november 2004 07:10
Att inte färga ut som hane, kan vara ett sätt att
överleva....
#27 - 18 november 2005 23:38
Är det inte väldigt svårt att veta om just compressicepsen är hona eller hane förrän just hanen börjar färga?

Annons