Dimensionera externt filter...

#1 - 1 november 2012 11:22
Kör ett 120l Juwel Lido som jag tänkte sätta ett externt filter på. Tvekar mellan Eheim Classic 2213, 2215 och 2217. Går man efter specarna så borde den minsta räcka men efter lite googlande så inser man dock att många anser sig ha problem med flödet från dessa... Har mycket växter och akvariet är ganska högt (58). Funderar även på sikt att kanske skaffa ett större kar och CO2-tub är på gång redan. Skall man köra den större varianten för att vara säker på att få bra sprutt eller kommer jag blåsa ut fiskarna ut karet? Tack!

Mvh
H
Christer5
#2 - 1 november 2012 11:28
Kanske köpa ett filter där man kan ställa flödet är bättre då kan du ju ha ett kraftigare filter från början och även för senare bruk:)
#3 - 1 november 2012 11:35
Tack Christer :) Har så klart funderat på det, men det är dels en prisfråga men det verkar också som att många Eheim Pro strulat en hel del... vissa handlare har t o m slutat sälja dem (2071, 75 etc). Classic-serien har ju ändå visat sig vara stabil över ett par årtionden. Juwel 120 kör en 600lph motor som standard och det är rätt lagom idag men då sitter den internt och behöver inte trycka vatten genom slangar från en meter lägre etc.
#4 - 1 november 2012 12:15
varför bara sikta in sig på eheim?!?! kostar massa ju. ( håller dock med om att classicfiltrena är bra)

fluval gör riktigt bra filter o tetratec med.

jag har eheim,fluval o tetratec hemma o tetratecen är det absolut bästa o tystaste filtrena av alla.

ett tetratec 700 ex kan ju vara en bra ide kanske?

eller ett fluval 406?
#5 - 1 november 2012 12:32
vad du än väljer för märke, så sikta på en modell som pumpar
6-7 ggr vattenvolymen, dvs runt 7-800 liter.

blir det för bra snurr på vattnet, så koppla på ett strilrör.

här har jag ex ett snurr på 9 ggr vattenvolymen till skalarer som har ett
bra "vindfång", men med strilrör så blir det förvånansvärt lugnt i karet iaf.

mycket cirk är bra för allt och alla.

.
#6 - 1 november 2012 13:19
Har inte snöat in på Eheim egentligen men den begränsade erfarenhet jag har är just kring ett internt Eheim-filter (som fungerade bra). Skall kolla upp Tetratec och Fluval. Verkar dock vara med akvarieutrustning som med Hi-Fi... man hittar allt några som lackat ur och dissar ett visst märke totalt.
#7 - 1 november 2012 13:28
Själv använder jag 2 st JBL Cristalprofi som jag är väldigt nöjd med. Sen så finns det ju APS-filter om du är ute efter ett så billigt som möjligt. Finns med eller utan inbyggt UV. http://www.allpondsolutions.co.uk/aquarium-1/aquarium-filters/external-filters.html Dessa filter har testats av bl a Practical Fishkeeping Magazine och fick otroligt bra betyg. Finns även några här på Zoopet som kör dessa filter och verkar vara nöjda. Jag kommer förmodligen själv att köpa 2 st 2000l/h när jag ska totalrenovera mitt största kar.

Recension av det näst största filtret

" target="_blank">

PFK recension

http://www.allpondsolutions.co.uk/media/PFKreview.pdf
#8 - 1 november 2012 13:54
Den där artikeln var mest en säljannons och jag är ganska övertygad om att PFK magazine inte har nåt med annonsen att göra, de verkar mer vilseleda en att tro att PFK Magazine skulle ha nåt med den att göra! Förövrigt verkar de funka bra ett tag men jag har aldrig sett någon vara nöjd med detta filter över tid!
#9 - 1 november 2012 14:03
Det är ingen annons, det är från deras Tried & Tested som finns med i varje nummer av PFK och produkterna testas av Nathan Hill som är skribent på tidningen. Jag har endast hört bra saker om dessa filter och aldrig hört om någon som efter ett tag blir missnöjd. Vad är det som ändras/slutar fungera i filtret efter ett tag som gör folk missnöjda?
#10 - 1 november 2012 14:55
Yokas skrev:
Det är ingen annons, det är från deras Tried & Tested som finns med i varje nummer av PFK och produkterna testas av Nathan Hill som är skribent på tidningen. Jag har endast hört bra saker om dessa filter och aldrig hört om någon som efter ett tag blir missnöjd. Vad är det som ändras/slutar fungera i filtret efter ett tag som gör folk missnöjda?
Ok, jag tycker dock ändå att i såfall låter Nathan Hill lite misstänksamt possitiv, iallafall för att jag ska ta honm på fullt allvar. Hur som så verkar väldigt många vara nöjda med filtret. Jag har aldrig gått till botten med vad som hänt med filtren men flera har skrivit om sitt "kap" här på zoopet, sen efter ett tag har filtren bara "försvunnit" och det pratas om andra filter de köpt... Filtret i fråga har samma look och features som te.x tetratec ex och Marineland och jag har kört ett tetratec några månader. Jag var till en början väldigt nöjd med den men med tiden gjorde den bristande kvalitén sig påminnd. StoppKranarna kärvade i hopp och det började helt omotiverat läcka rikligt från slangenheten och det gick inte at få nån rätsida på problemet. Sedan flera år kör jag uteslutande Fluval och de känns otroligt säkra och kvalitativa.
Christer5
#11 - 1 november 2012 15:21
Har du avstängningskranar till Eheim Classic så är det ett bra val.

Är inte så mycket som kan gå fel då:)

Jag har haft många Eheim filter och aldrig haft problem.

Nu har jag ett Eheim PRO II 2028 som jag är otroligt nöjd med.

Men det är många som tycker att bla Fluval är väldigt bra och prisvärda.

Annons