Dimensioner på akvarie/storlek

#1 - 25 juni 2007 19:48
Jag ska skaffa ett nytt akvarium...

Jag vet ungefär vilka dimensioner jag önskar på akvarie och man tycker därav att det borde vara enkelt att leta upp rätt. Jag vet inte om jag är dum som inte riktigt förstår vad dimensionerna som anges för akvarier på nätet anger. Är det ALLTID själva karet eller kar+ramp i det fall att rampen ingår dvs det är ett paket? Jämför man med bilderna så verkar det vara olika? Vet någon? finns det någon standard?

Jag skulle vilja ha ett akvarium så nära 75*55*35 som möjligt (på själva karet). Jag hittar inget som verkar stämma riktit bra där och funderar över att måttbeställa. En firma i malmö skulle ha bortåt 4.000kr för detta. På akvarieudstyr.dk kostar ett sådant 1600kr om man i deras akvarieuträknare kastar in måtten.

Har någon ett bra tips på akvarie eller hur man ska tolka den 3x kostnaden för en måttbeställning? Jag har ju ingen aning om vad normerna för ett specialbeställt är.

I fallet att jag inte hittar mer rätt blir det ett "pacific" på 65*33*55.. fast jag vill ha den extra dm i alla fall, krångligt kanske men jag tror det kommer göra stor skillnad.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 juli 2007 09:49
Nja standardangivelserna för måtten har alltid varit Längd x bredd x höjd och då för själva akvariet. Det är också yttermåtten som anges. SEdan har jag också sett att en del räknar in rampen i måtten - men det är nog inte normalt.

Skillnaden i pris för måttbeställda akvarium vet jag inget om - det kan ju t.ex. skilja en del i pris beroende av vilken tjocklek på glas (ett 55 cm högt akvarium bör ha 10 mm glas) man använder och vilken kvalite på silikonet man använder

Annons