<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Då får man betydligt mer för pengarna än om man köper en halvhyfsad digitalkamera.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Helt fel. Ungefär var 20:e bild blir bra om man är skicklig kanske varannan, dvs ett par bilder på varje rulle dvs 2 bilder för 200 spänn.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag kanske har låga krav, men jag har hittills lyckats med ca 30 av 36 bilder på ett par rullar och betydligt färre på den som är underexponerad rakt igenom (troligen den där jag testade pressning).
Många av bilderna ligger på websidan.
Det handlar ju mycket om att ha fotat många år så man vet vad som kan fungera och vad som definitivt "går åt skogen" om man försöker.
Varje bild med digitalkamera kostar 0 kronor avrundat neråt.
En viss initialkostnad dock. Skulle jag åstadkomma samma sak med digitalkameran som jag gör med EOSen snackar vi EOS1DS för 80.000 kr.
Det ni argumentera för är istället vanliga kamerors enda styrka jämfört med digitalkameror - högre dynamikomfång. Men även här kan man med rätt programvara och trixande skapa digitalbilder med mycket högre dynamikomfång än vanlig film (nu borde några tappa hakan ;).
Det är diabilder jag fotograferar. Dessa har högre upplösning och minst tio gånger högre större dynamik än vanlig negativ film.
Var har du läst det där om dynamikomfånget vid digtal fotografering?
Rent tekniskt skulle man ju kunna tänka sig det, men jag tror nästan motsatsen gäller, speciellt med tanke på bruset. Sedan är det ju en annan sak att många kameror båda ändrar skärpa, kontrast och ljusstyrka automatiskt i samband med att den sparas som en komprimerad och förstörd jpeg-bild. Själv vill jag hellre ha originalet okomprimerat och göra de där "förstörande" åtgärderna själv.
En del digitalkameror har dock ett RAW-format som är opåverkat av färgkorrigering och annat trixande i kameran.
/Micke
Mina akvarium...(websiten uppdaterad 2003-02-21)