Digital Sys. kamera

#1 - 17 maj 2008 12:04
Tänkte nu i dagarna köpa på mig en beganade systemkamera. Undrar vad man ska jaga för kamera och utrustning i prisklassen 3000-3500kr för att få en kamera som man kan ta vettiga fisk-foto med :D.
#2 - 17 maj 2008 13:49
Ett vettigt objektiv till en sådan också, eller?
#3 - 17 maj 2008 13:58
Du kan i princip köpa vilket system som helst men om du vill hitta billiga begagnade objektiv så skule jag nog rekomendera Nicon eller Canon.
Du kan läsa en del på fotosidan om de olika kamerorna www.fotosidan.se
Det bästa är nog att försöka köpa kameran i Malmö så att du får möjlighet att testa den.
Sök på blocket eller här http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?_text=&type%5B%5D=sell&_seller=all&objectcategory=76&price=%3C+3500&location=&ID=
#4 - 17 maj 2008 14:13
För 3-4000kr får du inget "bra" system att fota fisk med tyvärr. Däremot får du en ok kamera med kitobjektiv som funkar men är inte optimalt. Glöm inte blixten. Den tillsammans med objektivet är det viktigaste. Själva kamerahuset kan vara vad skit som helst egentligen.
#5 - 17 maj 2008 15:41
Tack för vettiga tips!

Tenkare: Jo det var objektivet jag var ute efter.

Guy: Testar man den mer än ser så att den är funtionsduglig? Kan man göra andra tester?

Robin: Tanken är väl att det är huset jag lägger ca 3k på. Sedan tillkommer ju obejktiv och blixt utöver det. Vad rekommenderar du för objektiv?

Hitta denna: http://www.blocket.se/vi/16387607.htm?ca=23_11_s vet dock inte om den finns kvar. Kan det vara ett bra nybörjar paket?
#6 - 17 maj 2008 19:17
Det du länkar till duger gott. Det du bör tänka på är dock att Canons billigare modeller är väldigt små och ett batterigrepp är näst intill ett måste. Det tycker i alla fall jag. Min 400d (är till salu ;) ) blev jätteskön med batterigrepp medan den var för liten utan.
Ett objektiv jag rekommenderar är Canon EF-S 60/2,8 USM Macro som är det bästa jag testat. Hur bra som helst och jag är grymt nöjd. Alla mina bilder på senare tid är tagna med detta objektiv. Ett annat är Tamrons 90/2,8 som också ska vara riktigt bra.

Annons