Nu är det sommar igen och med det "semester". Jag är fortfarande i åldern att jag åker hem till föräldrarna över sommaren, men det börjar bli på gränsen.
Nu är jag i alla fall 33 mil från mina kära fiskar i Uppsala och kommer vara borta i 8 veckor. För att de skal klara sig så blir de matade 1 gång om dagen av en Fish Mate F14 foderautomat. Vattenbyten blir varannan vecka och sköts antingen av min flickvän som tagit flykt till Stockholm över sommaren eller av mig när jag kommer och besöker henne.
Jag är dock den nervösa typen och vågar inte lämna mina fiskar helt ensamma så jag har bestämt mig för att kika lite på dem över nätet. Jag har därför satt upp en webbkamera som håller lite koll. Den skickar inte strömmande bilder, utan laddar istället upp en ny bild med ftp någon gång i sekunden. Jag lånade webkameran av en kompis och hade cirka 5 minuter på mig att sätta upp den så den har en hel del brister. Jag har t.ex. inte hunnit fixa med ljuset eller ens ställa in skärpan ordentligt. Sidan uppdaterar inte heller sig själv utan du måste ladda om den själv lite då och då (F5). Kanske att jag hinner fixa lite av dessa brister på nästa hembesök, men tillsvidare får jag och ni nöja oss med det som finns.
Hjälp mig hålla koll på firrarna [:D] Kameran hittar ni här: www.ornen.se/akvarium . Matning sker ungefär mellan 12-14 varje dag och består mest av pellets och flingor så det skall liga lite mat vid ytan när det är mat. Varje fack med mat töms över ca 2 timmar, men ibland kommer allt på en gång. Jag har lämnat en reservnyckel till en kompis som får göra akutbesök om vi ser något fuffens.
Detta med att det blivit sommar och dags för "semester" (a.k.a. sommarjobb varje dag hela sommaren) innebär även att jag inte kommer hänga så mycket här på Zoopet.
Ha en bra sommar allihop.