Diffusor?

#1 - 10 juni 2007 16:01
Satt och bläddrade igenom manualen till mitt Juwel Vision 180 och sprang på ett avsnitt om diffusor. Allt som står är:

Med hjälp av 02 diffusören som ansluts till JUWEL Filtersystem kan ni tillsätta ytterligare syre ur luften in till fiskarna i ert akvarium. En reglering styr mängden tillförd luft.

Någon som vet hur det funkar? Och kanske även var man kan få tag på den...

En del har ju prylar som bubblar i sitt akvarium... allt från slangar men hål i till stora krokodiler som gäspar, tillför detta något syre till vattnet eller är det bara en kul grej? Vad behöver man för att få till bubblorna, antar att det krävs en luftpump av något slag? Kan det bli för mycket syre i ett akvarium? (Klart att det kan men jag menar enbart med hjälp av bubblor/pumpar :))

Många frågor blev det...
#2 - 10 juni 2007 16:10
det dem syftar på är nog ett munstycke med en slang som du sätter på utbåset och den drar då in luft som blandas med utblåsvattnet! det tillför inte just nåt extra syre men jag har märkt att den är bra att använda för att få bort proteinhinnan som kan bildas av fodret...
#3 - 10 juni 2007 16:18
NMA skrev:
Satt och bläddrade igenom manualen till mitt Juwel Vision 180 och sprang på ett avsnitt om diffusor. Allt som står är:

Någon som vet hur det funkar? Och kanske även var man kan få tag på den...

En del har ju prylar som bubblar i sitt akvarium... allt från slangar men hål i till stora krokodiler som gäspar, tillför detta något syre till vattnet eller är det bara en kul grej? Vad behöver man för att få till bubblorna, antar att det krävs en luftpump av något slag? Kan det bli för mycket syre i ett akvarium? (Klart att det kan men jag menar enbart med hjälp av bubblor/pumpar :))

Många frågor blev det...

som tidigare inlägg om du plockar upp pumpen så ser du att det fins en litet hål på undersidan med en gummi plugg i ta ur gummi pluggen och fäst en luft slang i det hålet och andra änden på slangen ovanför vatten ytan så suger den in luft och blåser ut det med utblåset på filtret för att reglera luften kan du sätta en luft kran på slangen. som tidigare tillför det inte mycket luft i vattnet men den tar bort feta hinnor osv på vatten ytan
#4 - 10 juni 2007 19:21
och vädrar ur CO2-n ur vattnet......
#5 - 10 juni 2007 19:31

Que?

Om luftslangen som sätts ihop med pumpen bidrar till mer ytcirkulation så ökar den ju utbytet med luften utanför. Betyder inte automatiskt att co2n går ur akvariet, kör man co2-teknik kanske...men gör man inte det så kan det ju va det omvända.
#6 - 10 juni 2007 20:23

det med vilket inte är bra för växterna

Annons