diare

#1 - 14 juli 2009 08:15
vi var ute, och min hund bajsade (kraftig diare) sen när vi kom in och hunden slappnade av så ran det ut (droppade) en liten "pöl" nästan genomskinligt sekret.

vad göra?

är det bara vanlig diare så han som människor bara ska vila och dricka mkt???

tack på förhand
#2 - 14 juli 2009 08:17
och nu spydd han ut hela frukosten!!!!!
#3 - 14 juli 2009 08:18
ring och hör med din veterinär om du är orolig, och hoppas det löser sig
Bilagor:
#4 - 14 juli 2009 08:56
Hej!

Så länge hunden dricker kan du avvakta och se, ge ingen mat. Om han inte vill dricka är det allvarligare, hundar blir snabbt uttorkade och behöver då dropp.

När du börjar ge mat igen är det bra att börja med någon skonsamt, jag brukar ge kokt ris i lägen som dessa. Normalt fixar hunden detta själv, hundar äter ju allt som är äckligt, men du måste ha lite koll på honom.

Tobbe
#5 - 14 juli 2009 08:58
Tobbe R skrev:
Hej!

Så länge hunden dricker kan du avvakta och se, ge ingen mat. Om han inte vill dricka är det allvarligare, hundar blir snabbt uttorkade och behöver då dropp.

När du börjar ge mat igen är det bra att börja med någon skonsamt, jag brukar ge kokt ris i lägen som dessa. Normalt fixar hunden detta själv, hundar äter ju allt som är äckligt, men du måste ha lite koll på honom.

Tobbe

okej, tack!
#6 - 14 juli 2009 09:02
garjzla skrev:
ring och hör med din veterinär om du är orolig, och hoppas det löser sig

tack!
han ville ju äta upp frukosten direkt efter han spytt upp den, så det är ju positivt, ja menar han har ju aptit i allefall
#7 - 14 juli 2009 09:10
Ett djur med diarré och kräkningar är ju kontakt med veterinär direkt.
#8 - 14 juli 2009 09:41
eriahl skrev:
Ett djur med diarré och kräkningar är ju kontakt med veterinär direkt.

Som kommer att säga precis vad jag just skrev. Kan du inte läsa, om hunden dricker är det ingen akut fara. Om sedan tillståndet fortsätter, dvs kräks upp vattnet igen eller hunden slutar dricka ska man kontakta veterinären. Hundmagar fungerar som alla andra däggdjur, har man fått i sig någon olämpligt kommer det ut snabbast möjligt.

citat från Djurkliniken Roslagstull:

Kräkning och/eller diarré: om allmäntillståndet är ostört och hunden får behålla vätska kan man prova med svält i 24 timmar. Ge sedan kokt fisk (torsk eller sej) och kokt ris i små portioner 3-4 ggr/dag i 2-3 dagar för att sedan successivt återgå till normal kost under 2-3 dagar. Om misstanke finns att hunden svalt ett främmande föremål bör veterinär kontaktas omgående. Likaså om kräkningarna och/eller diarrén är ihållande och svält/diet inte ger någon förbättring. Vid stört allmäntillstånd kontakta alltid veterinär.

Tobbe
#9 - 14 juli 2009 10:08
Ser inte att hunden dricker i något inlägg men kan vara miss att nämna det bara. Såg att den ville äta upp kräkset igen men inte att det blev så. Vore det ett djur i min familj skulle jag kontakta veterinär iaf för att få så säker diagnos som möjligt.

Sista meningen i citatet från Djurkliniken Roslagstull stämmer rätt bra på hur hunden mår.

Off topic:
Min läsförmåga har inget att göra med hundens mående.
#10 - 14 juli 2009 10:58
eriahl skrev:
Ser inte att hunden dricker i något inlägg men kan vara miss att nämna det bara. Såg att den ville äta upp kräkset igen men inte att det blev så. Vore det ett djur i min familj skulle jag kontakta veterinär iaf för att få så säker diagnos som möjligt.

Sista meningen i citatet från Djurkliniken Roslagstull stämmer rätt bra på hur hunden mår.

Nej det gör det inte, ingen har skrivit något om hur hunden mår. Pigg hund, ingen feber, ej hängig, behåller vattnet den dricker, då är det bra, motsatsen är dåligt allmäntillstånd. På ett sätt har du rätt, skriver man till ett akvarieforum och ber om råd saknar man antagligen kunskaper att kunna se på hunden hur den mår och då är veterinären nog bäst.
Tobbe
#11 - 14 juli 2009 11:50
Tobbe R skrev:
Nej det gör det inte, ingen har skrivit något om hur hunden mår. Pigg hund, ingen feber, ej hängig, behåller vattnet den dricker, då är det bra, motsatsen är dåligt allmäntillstånd. På ett sätt har du rätt, skriver man till ett akvarieforum och ber om råd saknar man antagligen kunskaper att kunna se på hunden hur den mår och då är veterinären nog bäst.

Tobbe

han är "Pigg hund, ingen feber, ej hängig, behåller vattnet den dricker,"
ligger inte utslagen utan följer efter mej när jag flyttar mej i lägenheten och är nyfiken på vad jag gör.

har kokat ris, och ska ge honom lunch snart, han verkar väldigt intresserad
#12 - 14 juli 2009 12:01
1987matta skrev:
han är "Pigg hund, ingen feber, ej hängig, behåller vattnet den dricker,"

ligger inte utslagen utan följer efter mej när jag flyttar mej i lägenheten och är nyfiken på vad jag gör.

har kokat ris, och ska ge honom lunch snart, han verkar väldigt intresserad

Jag hade väntat med maten. Svält i 24 timmar är inte djurplågeri. MEN, står man inte ut med en hungrig hund är ris det bästa. Ge bara lite och gå ut med honom direkt. Hur många gånger om dagen får han mat? Vilken sorts mat?
Tobbe
#13 - 14 juli 2009 12:32
Hej!
Sålänge hunden ej verkar allmänpåverkade så kan du avvakta med veterinär. Kräksjukan förekommer även bland hundar och har samma förlopp som hos oss.
Dvs kraftiga diaréer och kräkningar. Kan också få feber ibland

Låt hunden vara utan mat i 24 timmar, men se till att den dricker.

När mina ibland är dåliga i magen så brukar jag ge dem Canicur, eller Diarsanyl. Detta är väldigt bra för hundens mage just när de har diare. Det kan köpas receptfritt på apoteket och även hos de flesta veterinärer
#14 - 14 juli 2009 12:39
Tobbe R skrev:
Jag hade väntat med maten. Svält i 24 timmar är inte djurplågeri. MEN, står man inte ut med en hungrig hund är ris det bästa. Ge bara lite och gå ut med honom direkt. Hur många gånger om dagen får han mat? Vilken sorts mat?

Tobbe

han är en drygt 5 månader Grandis valp så han äter nu 7 deciliter morron och lunch och 6 deciliter till middag, doggy junior.

han sket inget när vi var ute nu och riset har fått stanna i magen i en dryg halvtimme nu, *hoppfull

åsså fyllde jag ris-skålen med vatten så han var tvungen att dricka för att komma åt maten.
sen när vi var ute så tog han sej en klunk i en vattenpöl (kanske inte bästa magmedicinen, men positivt att han drack självmant).
#15 - 14 juli 2009 12:59
1987matta skrev:
han är en drygt 5 månader Grandis valp så han äter nu 7 deciliter morron och lunch och 6 deciliter till middag, doggy junior.

han sket inget när vi var ute nu och riset har fått stanna i magen i en dryg halvtimme nu, *hoppfull

åsså fyllde jag ris-skålen med vatten så han var tvungen att dricka för att komma åt maten.

sen när vi var ute så tog han sej en klunk i en vattenpöl (kanske inte bästa magmedicinen, men positivt att han drack självmant).

Ok, verkar lugnt men det hade varit bra om du sagt att det är en valp. Det är skillnad på valpar och vuxna hundar. Se till att ha bergkoll på hur han mår. Jag har tre terrier och de kan äta en hästskit och två harkadaver utan att det händer något men stora valpar bör man vara lite försiktigare med. Det verkar gå åt rätt håll.
Att jag undrade om maten förstår du nog, det finns fler hundar som äter ihjäl sig än som svälter ihjäl. Grandisar har jag ingen koll på.
Tobbe
#16 - 14 juli 2009 14:24
Mitt motto är i alla fall alltid att hellre ringa veterinären än gång för mycket än en gång för lite, och de flesta veterinärer ger förmodligen samma tips och råd men ibland kan det vara skönt att höra någon som är utbildad säga att det är lugnt istället för att läsa om det här?
Guest
#17 - 14 juli 2009 14:27
Hur länge har han fått Doggy?
Jag har egen erfarenhet på att det är starkt laxerande.
Ett bra hundfoder tycker jag är Standart. http://www.standardt.se/index.html

Ge han inte bara ris, ge han lite kokt torsk i fodret med när du börjar fodra. Vitt torkat bröd (om han tål vete) är med väldigt milt för magen.
#18 - 14 juli 2009 15:29
Tobbe R skrev:
Ok, verkar lugnt men det hade varit bra om du sagt att det är en valp. Det är skillnad på valpar och vuxna hundar. Se till att ha bergkoll på hur han mår. Jag har tre terrier och de kan äta en hästskit och två harkadaver utan att det händer något men stora valpar bör man vara lite försiktigare med. Det verkar gå åt rätt håll.

Att jag undrade om maten förstår du nog, det finns fler hundar som äter ihjäl sig än som svälter ihjäl. Grandisar har jag ingen koll på.

Tobbe

som jag förstått det så är Grandisar matglada men inte så vattenglada.
åsså gav jag honom homopatmedocinen "belladonna", ger han tre om dan i nåra dar så får vi se........
#19 - 14 juli 2009 15:30
Anettejt skrev:
Hur länge har han fått Doggy?

Jag har egen erfarenhet på att det är starkt laxerande.

Ett bra hundfoder tycker jag är Standart. http://www.standardt.se/index.html

Ge han inte bara ris, ge han lite kokt torsk i fodret med när du börjar fodra. Vitt torkat bröd (om han tål vete) är med väldigt milt för magen.

han har nog ätit Doggy i ett par månader, innan åt han Carier
#20 - 14 juli 2009 19:27
Mina hundar äter Doggy Professional och mår hur bra som helst.
#21 - 15 juli 2009 12:02
i morse bajsade han stora fina korvar, han får ris ida. men sen förklarar jag nog honom frisk! :D

Annons