Dialys metoden

#1 - 19 november 2005 08:34
provade att göra ett vattenbyte med dialys metoden vet inte om det berode på det men så klart vattnet blev! kanske byte ut 100 liter på 375 liter
killen som hade akvariet innan mig hade malawi så under gruset jag lagt så är det sand all sand som farit runt i vattnet försvann i alla fall med denna metod
/bobbyfuller
#2 - 19 november 2005 09:44
Dialys metoden

Hur fungerar Dialys metoden? Den låter ju bra.
#3 - 19 november 2005 10:04
Dialys metoden

Hur fungerar dialys metoden? Den låter ju bra.
#4 - 19 november 2005 10:32
Tror han menar att han byter vatten genom att stoppa i en slang som suger ut vatten och samtidigt spolar i nytt vatten med en annan som är kopplad til kranen
#5 - 19 november 2005 12:32
[QUOTE=bobbyfuller]provade att göra ett vattenbyte med dialys metoden vet inte om det berode på det men så klart vattnet blev! kanske byte ut 100 liter på 375 liter
killen som hade akvariet innan mig hade malawi så under gruset jag lagt så är det sand all sand som farit runt i vattnet försvann i alla fall med denna metod
/bobbyfuller[/QUOTE]

Om du byter på det sättet så byter du inte bort 100 liter av det gamla vattnet, eftersom det vatten du tappar ur delvis är nytt.
Principen är då detsamma som flera vattenbyten i rad, man byter också nytt vatten.
#6 - 19 november 2005 16:19
[QUOTE=bobbyfuller]provade att göra ett vattenbyte med dialys metoden vet inte om det berode på det men så klart vattnet blev! kanske byte ut 100 liter på 375 liter
/bobbyfuller[/QUOTE]
Aha!!! Har du läst mina trådar eller är du bara en annan smart kille ???
#7 - 19 november 2005 16:22
[QUOTE=Kramfors][QUOTE=bobbyfuller]provade att göra ett vattenbyte med dialys metoden vet inte om det berode på det men så klart vattnet blev! kanske byte ut 100 liter på 375 liter
/bobbyfuller[/QUOTE]

Om du byter på det sättet så byter du inte bort 100 liter av det gamla vattnet, eftersom det vatten du tappar ur delvis är nytt.
Principen är då detsamma som flera vattenbyten i rad, man byter också nytt vatten.[/QUOTE]
Visst är det så.Då får man låta det stå lite längre bara.Och jag har använt denna metoden nu i över ett år i 2 kar och det funkar så bra!! jag har också rätt kass rygg så jag är glad att jag slipper hinkarna.Byt vattenoch dit med PMDD så rullar det vidare!!!Föresten vet du vem Anders och Ingrid på Babelsberg är??
#8 - 19 november 2005 17:24
Inte till namnet.
#9 - 19 november 2005 21:16
[QUOTE=Kramfors]Inte till namnet.[/QUOTE]
Tänkte bara fråga då vi har sommarstuga i Skog och är ofta i Kramfors på sommarn.
#10 - 20 november 2005 11:56
Jag vill inte vara tråkig, men det är brott mot PUL att publicera namn så där danturion.
#11 - 20 november 2005 12:55
[QUOTE=gren]Jag vill inte vara tråkig, men det är brott mot PUL att publicera namn så där danturion.[/QUOTE]
Ok. Ska tänka på det. Jag ber om ursäkt!!
#12 - 20 november 2005 14:09
ahaa... jag trodde dialysmetoden innebar att man silade vattnet och körde tillbaka det i karet igen!!! om du tillför nytt vatten är det väl inte dialys?
#13 - 20 november 2005 15:28
[QUOTE=gren]Jag vill inte vara tråkig, men det är brott mot PUL att publicera namn så där danturion.[/QUOTE]

För att räta ut det där med PUL så kan jag hänvisa hit --> http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM

Sen får du själv se om det verkligen var ett brott mot PUL i laglig mening alltså.

/Henke
#14 - 20 november 2005 16:06
Nja, tror inte någon kan identifiera Anders och Ingrid.
Det finns 574 Anders och 292 Ingrid i Kramfors.
#15 - 20 november 2005 18:10
[QUOTE=sunkan aspidoras]ahaa... jag trodde dialysmetoden innebar att man silade vattnet och körde tillbaka det i karet igen!!! om du tillför nytt vatten är det väl inte dialys?[/QUOTE]
Du har rätt.Dialys i sin rätta form är som du beskriver det. Mera ett uttryck som är lite felaktigt men det funkar bra!!
Dialys är väl i sin rätta benämning när det passerar filtret!!
#16 - 21 november 2005 04:04
Jag får be om ursäkt. Jag uppfattade Babelsberg som efternamn och då hade det ju varit skillnad. :)

Jag vet själv hur hårt lagen ser på brott mot PUL och jag vet själv hur lätt det är att råka posta någons namn, så jag ville bara vara snäll helt enkelt. Skulle en anmälan ske så är det zoopet (kjell), som ansvariga utgivare, som hade åkt dit.
#17 - 21 november 2005 04:56

skulle du vilja säga vilket kapitel och vilken paragraf som säger det ?
det jag hitta när ja titta igenom pul lite snabbt gällde "behandlade" uppgifter.

googlat rutn lite och verkar som ingen riktigt vet var gränsen ska dras.
enligt en sida jag läste så skulle det räcka att nån skriver mitt namn härinne(Raven) så är det brott mot pul medans andra sidor hävdar att det är fritt fram att skriva precis hur mycket man vill om en vis person sålänge personen ifråga inte kan identifieras IRL.

sen snurra ja in på ett forum också och där hävda(som påstår hon hade pratat med åklagare) en att kjell inte kan hållas skyldig för det vi användare skriver.

hhmm hur är det med fotografier då ?
vissa trådar som zoopetväst innehåller ju personfotografier.
#18 - 21 november 2005 08:27
För att nu kasa ännu längre från huvudämnet: Här är en intressant artikel om fotografi mm. tror att jag hittat den här på zoopet tidigare.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm
#19 - 26 november 2005 10:15
Som sagt så trodde jag det ena var ett efternamn, vilket hade gjort det direkt spårbart, särskilt med ett så udda "efternamn".

På det företag jag arbetar (1,6 milj kunder) fick vi en dags utbildning om PUL när det blev aktuellt och förutom många saker som gällde specifikt för vårt företag så ska man se allvarligt på brott mot PUL, eftersom myndigheter och domstolar gör det.

Mitt bästa tips om man vill ha information är att inte gå efter vad folk skriver på forum, utan istället gå till myndigheten som handlägger sådana här ärenden; http://www.datainspektionen.se/fragor_svar/personuppgifter.shtml

Annons