Diabas från Skåne ??

#1 - 1 januari 2007 19:32
Hej !

Någon som vet om diabasen från nord östra skåne fungerar i ett akvarium ?

Celia
#2 - 1 januari 2007 20:03
Med tanke på att den innehåller titanjärnmalm så är jag skeptisk till att det funkar.
Bilagor:
#3 - 1 januari 2007 20:06
Är det den svarta diabasen som bryts i Svarta bergen eller Högsma stenbrott du menar? Jag har den i mitt tanganyikakar och kan nog inte se några negativa konsekvenser med det.
MVH
Magnus
#5 - 1 januari 2007 21:03
Just nu bryts den i Hägghult. Inte långt från svarta linjen.

Tänkte att lite spill därifrån skulle vara ett alternativ till skiffer
i min mans blivande akvarium.

Verkar vara deleade meningar om den är OK eller inte.
#6 - 2 januari 2007 08:34
Jag har använt diabas därifrån, jag tyckte att det funkade bra. Men det var lite vassa kanter eftersom det är krossad sten så jag tror att mina ciklder fick sår i munnen när de grävde.

Så jag hade inte rekommederat den till pansarmalar och grävande ciklider.
#7 - 2 januari 2007 16:00
Ja, precis....Svarta bergen är väl namnet på friluftsmuseét i hägghult? Det gamla brottet strax bredvid det aktiva.

Jag har använt svart diabas från det nerlagda brottet i Högsma. Jag gissar att det tillhör vad du kallar "svarta linjen". Det är i vilket fall ingen synlig skillnad mellan högsmastenen och hägghultsstenen.

Jag har använt denna sten i ett tanganyikakar i snart 3 år utan problem. Jag har två ganska så rejäla block, kolla min zoon. Om jag har förstått det rätt så är diabas en mycket stabil stentyp. Det görs statyer som står i regn och rusk under lång tid utan att försämras, jag hörde någon som kallade det för svart marmor. En sån sten som är så stabil är jag inte ett dugg orolig för att stoppa i mitt kar.

Edit: I det nerlagda stenbrottet i Högsma simmar detbåde spigg, mört och aborre. Vilket borde tyda på att stenen är fisksäker.
MVH
Magnus
#8 - 9 januari 2007 09:36
Jag använder diabasstenar från Hägghult som dekorativ inredning i 4 av mina akvarium, både bland ancistrusmalar och med praktbotior. Jag har haft samma stenar sedan jag hämtade dem 1997 utan problem.

Kan ju varna dig om att det lätt blir mycket sten att bära...;-)

Annons