Detta är väl djurplågeri?

#1 - 1 maj 2007 18:34
http://www.blocket.se/vi/11783312.htm?ca=11_s
:eek:
Jag blev så himla paff när jag läste den annonsen.
Hur kan man ens tänka tanken på att ha så mycket fisk i ett så litet kar? Ingen inredning förutom gruset på botten.
[:(!]
#2 - 1 maj 2007 18:46
såg jag rätt, guldfisk och kampfisk i samma kar :confused:
#3 - 1 maj 2007 18:47
gickan_87 skrev:
http://www.blocket.se/vi/11783312.htm?ca=11_s

:eek:

Jag blev så himla paff när jag läste den annonsen.

Hur kan man ens tänka tanken på att ha så mycket fisk i ett så litet kar? Ingen inredning förutom gruset på botten.

[:(!]

Mycket fisk i ett litet kar :( Inte ovanligt.
Annonsörens okunskap visas ganska bra i följande:
"2 fiskar som äter allt skräp, en kampsportshane och 2 st röda jag vet inte vad de heter men de är ung. 5 cm långa 2 cm bredaoch så har jag ung 13 neon fiskar"

Bra att han har bestämt sig för att sälja allt....
#4 - 1 maj 2007 18:56
rödtoppen: Ja, tyvärr gjorde du det :/

Stew: Ja, hoppas bara att fiskarna kommer till någon mer kunnig person.
#5 - 1 maj 2007 19:02
finns många skräckexempel tyvärr. :/

den sista hoppas jag inte att de fiskarna har gått i 30litaren......:(
http://www.blocket.se/vi/11747295.htm?ca=23_3_s
http://www.blocket.se/vi/11704387.htm?ca=23_3_s
#6 - 1 maj 2007 19:05
Men usch, stackarns fiskar :(
#7 - 1 maj 2007 19:10
Undrar om det kostar extra att en av fiskarna är tränad i kampsport?
#8 - 1 maj 2007 19:31
stackars katten han ska skaffa :(
Han låser väl in den i en box från ikea eller något...
#9 - 1 maj 2007 19:33
det tråkiga var att det inte tog många minuter att hitta dem...... >.<
#10 - 1 maj 2007 19:37
Norrland skrev:
det tråkiga var att det inte tog många minuter att hitta dem...... >.<

Mmm. Men det är ju tyvärr så :(
Tror det är resultatet av barnens eviga fajt mot förälrarna i akvarieaffären man ser på blocket... Barnen pekar och väljer fiskar i affären som om det vore lösgodis över disk..
Efter något år så tröttnar barnet och säljer hela eländet på blocket eller liknande.
#11 - 1 maj 2007 19:39
Nja guldfiskar och guldfiskar. Dem tänker väll i 3-5 sekunder sen glömmer dem allt. Så det är väll ingen ide att ha något stort för dem. Pirayorna han kanske hade från yngel och hade dem i det karet så länge och nu vill sälja dem för dem blivit för stora ?
#12 - 1 maj 2007 19:54
men pirayorna är ju stora på bilden. aldrig hört talas om planering? :O
guldfiskarna i mina ögon är alldeles förstora för det där lilla akvariet.kvittar om de inte kommer ihåg nåt, fortfarande förstora..
#13 - 1 maj 2007 20:00
den ene vill inte lära ut
och den andre vill inte ta lärdom av
och fiskarna får ta **iten där i mellan
#14 - 1 maj 2007 20:47
Stew skrev:
Mmm. Men det är ju tyvärr så :(

Tror det är resultatet av barnens eviga fajt mot förälrarna i akvarieaffären man ser på blocket... Barnen pekar och väljer fiskar i affären som om det vore lösgodis över disk..

Efter något år så tröttnar barnet och säljer hela eländet på blocket eller liknande.

Vad glad jag bev på min mamma nyss, när jag var liten kan jag dra mig till minnes att jag ville ha ett akvarie (har alltid varit djurtokig) men det blev tvärstopp eftersom mamma inte var intresserad. Tur att det finns förståndiga mödrar :)
#15 - 1 maj 2007 21:26
Arek91 skrev:
Nja guldfiskar och guldfiskar. Dem tänker väll i 3-5 sekunder sen glömmer dem allt. Så det är väll ingen ide att ha något stort för dem. Pirayorna han kanske hade från yngel och hade dem i det karet så länge och nu vill sälja dem för dem blivit för stora ?

Det där med att guldfiskar inte minns är en myt...
Samma minne som alla fiskar.
#16 - 1 maj 2007 22:17
skönt citat i annonsen.
"Och katter vill äta fiskar så det därför det inte går att ha kvar dom."

Personen i fråga har nog verkligen Noll koll på saker och ting.
#17 - 1 maj 2007 22:33
ja vilket ufo alltså!!!

hehe
#18 - 2 maj 2007 07:23
Har två katter. Trodde det skulle vara lite bökigt med dom och fiskar. Men katterna kunde inte bry sig mindre om fiskarna. Dom hoppar inte ens upp på karen.
#19 - 2 maj 2007 09:08
icejoy skrev:
Har två katter. Trodde det skulle vara lite bökigt med dom och fiskar. Men katterna kunde inte bry sig mindre om fiskarna. Dom hoppar inte ens upp på karen.

Blir lite avundsjuk, min ena katt är väldigt engagerad och har dråsat i flera gånger[:(!], hon fattar inte när det är lock och säkert att ligga på ljusrampen eller när hon ska akta sig... fast äta fiskarna skulle ingen av katterna göra.
#20 - 2 maj 2007 11:38
icejoy skrev:

Min katt tycker det är mysigt att vara med när jag matar.
Han ligger i mitt knä och tittar väldigt intresserat, men han gör inga utfall och närmar sig inte rutan. Lite komiskt - ser nästan ut som en sportfantast som tittar på en hockeymatch...
#21 - 2 maj 2007 20:40
Frågan är ifall dessa annonser hör hemma på best of blocket i stället.

Dvs där alla knäppannonser hamnar.

Det är i allafall tur att dom gör sig av med djuren.
http://www.bestofblocket.se/
#22 - 2 maj 2007 20:58
Dessa fiskar och akvarier är säkert i de flesta fall inköpta i god tro. Det där med barn och jämförelsen med lösgodis är en del av sanningen men får god uppbackning av försäljarna i zoo-affärer. Jag vill inte påstå att alla försäljare gör allt för att bara sälja men man stöter på dem alltför ofta.
#23 - 2 maj 2007 22:43
JLi skrev:
Dessa fiskar och akvarier är säkert i de flesta fall inköpta i god tro.

Dessutom har man väl ingen skyldighet att förhöra kunden om vilka akvarier han/hon har hemma. Jag menar att om man inte köper allt på samma ställe, eller vid samma tillfälle, så kan personalen ju inte veta att jag tänker stoppa ner 15 guldfiskar i en skål på 20 liter.
Förresten, var det inte nån som sa 1 fisk per deciliter vatten, eller hur nu tumregeln var:p
Jag tycker att det är ett gott tecken när man inser att man gjort ett misstag, och försöker sälja klabbet, istället för att göra som en del, spola ner fisken i toaletten och gömma akvariet på vinden för att sedan förtränga alltsammans.

Det är alltid lätt att döma och peka finger om man vet, eller tror sig veta, bättre än andra. Jag törs nästan slå vad om att de flesta av oss varit inne och rört oss på områden där vi inte haft tillräcklig kunskap och där vi rört till det för oss själva och andra. Samtidigt har de som vetat något förmodligen skakat på huvudet åt vår okunskap.

Jag har för länge sedan upphört att uppröras och förvånas över stolligheter i annonser på internet i allmänhet och Blocket i synnerhet, eftersom okunskapen i allmänhet hos de flesta i samhället upphöjts till en dygd, mer värd än bildning och allmänbildning. Det är fult att lära sig något om det som inte ligger inom den absolut närmaste intressesfären. Man kanske bara skaffar akvarium för att det är "coolt" och "respekt" med kampfisk eller pirayor (låter farligt i alla fall). En analogi är väl alla utan ett genuint hundintresse som ska ha en "farlig" hund för att själv bli intressant, men inte skänkt en tanke åt att man måste rasta, mata och stimulera besten för att den ska må bra.

Dessutom är det någon kultur där det ingår att ha en guldfisk i en skål och diverse andra gula och guldfärgade utensilier vid firande av nyår, och verkligheten kanske kommer som en baksmälla.
#24 - 3 maj 2007 00:03
neeeeeej inte en sån här tråd till!!! [:-118]
#25 - 3 maj 2007 17:01
THE_DUDE skrev:
neeeeeej inte en sån här tråd till!!! [:-118]

men läs inte det då:p

Annons