Detta är så typiskt tjejer !

#1 - 31 oktober 2004 18:51
http://w1.910.telia.com/~u91020307/44.jpg

Men vi killar gillar det [;)][;)]
#2 - 31 oktober 2004 18:57
Ååå vad söööt!
#3 - 31 oktober 2004 19:08
Jopp våran nya ögonsten sen några veckor tillbaka.
En dyr liten sak men värt varenda krona :)
Mer bilder på vår Natasha
http://w1.910.telia.com/~u91020307/
#4 - 31 oktober 2004 19:33
Vem är det som lyfter upp mjukiskatten på lådan? Natascha är ju tvungen att staffa den så den får lära sig att veta hut! *asg* Det är ju hennes plats!!!

Gud vad gulligt när hon snirklar in sig mellan dina armar. Får nästan tårar i mina gröna ögon.

PS! Du ska nog inte skaffa någon kompis till henne med tanke på hur hon behandlar mjukiskatten *asg*
#5 - 31 oktober 2004 19:39

Är det en sån som allergiker tål?

#6 - 31 oktober 2004 19:43
När hon lägger sig vid en beskriver lite hur hon är, hon ska alltid ligga så nära en som möjligt helst i knät eller på magen.
Tex ska hon sova på huvudkudden och gärna ligga och tvätta en i ansiktet vilket är jättekul när man försöker sova....
Kanske en hint att man ska duscha? *garv*

Den där mjukiskissen är hon inte nådig med den får lida
när hon anfaller den hehe

Ett tips för alla er med allergi som gärna önskar katt, testa Sibirisk katt för dom flesta med allergi tål dessa.
Vi har allergi i familjen och denna katt funkar kalasbra.
Dom säger att det nått pigment i pälsen dom saknar därav funkar det, men givetvis funkar det ej för alla.
En nackdel är priset dom kostar minst 6500:- men det är värt varenda krona såhär i efterhand :)
#7 - 31 oktober 2004 19:44
Ursprungligen skickat av Centurion

Är det en sån som allergiker tål?

Japp men dom är inte 100% för det kan inget pälsdjur vara.
Dock verkar dom flesta med allergi klara av denna katt även folk med astma.
#8 - 31 oktober 2004 19:53
mycket söt katt du har...
#9 - 31 oktober 2004 20:21
go liten sak...
#10 - 31 oktober 2004 20:52
allergi har inte med pälsen att göra. det har med ett visst protein i huden eller hårsäckarna eller vad det var...
#11 - 31 oktober 2004 20:56
Ursprungligen skickat av maanda
allergi har inte med pälsen att göra. det har med ett visst protein i huden eller hårsäckarna eller vad det var...

Exakt och Sibirisk saknar detta.
Dock som sagt är det inte 100% så man böra åka till nån med en sån kisse och prova. Gärna flera olika så man är helt säker.
#12 - 31 oktober 2004 21:31
Oj oj, oj vilken gullig liten sak. Och fiskar redan ;-), och kör bil.
#13 - 1 november 2004 08:02
Man smälter ju som en isbit på het ökensten då man ser en sån pälsboll !!
#14 - 1 november 2004 08:36
Gud så sööööt hon är!
#15 - 1 november 2004 09:03
Ja, katter är för sköna, de tycks ha stor personlighet.

Apropå allergi, denna ras fungera med vissa allergiker som patric säger. Dock inte på alla, jag själv får måttlig reaktion medans jag får kraftiga reaktioner av andra lite mer vanligare kattraser.
Ett annars ganska intressant samman träffande är att personer som äter immundämpande medel efter tex transplantation tolerera allt de tidigare varit allergiska mot.
#16 - 1 november 2004 15:59
Ursprungligen skickat av Sonja
Oj oj, oj vilken gullig liten sak. Och fiskar redan ;-), och kör bil.

Du glömde att hon sitter vid datorn med samt ser på tv ;)
#17 - 1 november 2004 18:51
Sötnosen verkar väldigt präglad på sin familj redan. Hänger med på allt [;)][:D][:-88]
#18 - 2 november 2004 08:22
*asg* det är då inte jag som ligger sådär utan matte *flin*
#19 - 2 november 2004 15:41
Det verkar ju funka bra. Hon blir uppassad, eller hur [;)]. Jag har faktiskt aldrig hört talas om den kattrasen. Hur stora blir dom som fullvuxna?
#20 - 2 november 2004 16:52
Dom blir STORA !
Dock blir hanarna större än honorna, men mamman till våran var inte så himla stor ändå så med lite tur blir Natasha inte så stor.
Finns bilder på mamman/pappan på den lilla enkla hemsidan jag gjorde:
http://w1.910.telia.com/~u91020307/
#21 - 2 november 2004 17:17
Jag såg dom bilderna. Jättevackra föräldrar, men jag kan inte se hur stora dom är. Maine Coon och Norsk skogis är ju rätt stora missar. Är dom i närheten av dom storleksmässigt? Är det en "ny" ras?
#22 - 2 november 2004 17:20
Vad jag vet så har Maine Coon funnit ett tag.. Jag känner en som föder upp sånna katten.. Hon har hållt på med det i snart 10 år..
#23 - 2 november 2004 17:20
Sibirisk är större :)
En fullvuxen sibirisk hankatt ska väga mellan 6-10kg

Och ja sibirisk är rätt ny i Sverige än.
#24 - 2 november 2004 17:40
Oj då! Jo jag hade för mig att Maine Coon var den största. Man kan ju fundera på om raserna blivit så stora för att de kommer från ställen med bistert klimat där det säkert behövs både ordentlig päls och mera hull på kroppen. Den är ju säkert en gammal ras där den kommer ifrån. Det är mysigt med stora katter med stora tassar, och päls mellan trampdynorna som man kan dra i lite. Honorna brukar väl vara något/några kilo lättare, tror jag.
#25 - 2 november 2004 19:39
Rasens uppkomst:

"Den Sibiriska kattrasen uppkom genom att Raskatter från Ryssland parade sig med vildkatter från Sibirien. Det uppkom en mängd olika raser men det var endast de som var bäst anpassade till det hårda klimatet som överlevde. I början av 1800-talet hade borgmästaren i den sibiriska staden Irkutsk 17 katter. Denne kattälskare gav bort kattungar till sina bekanta. Trots att informationen är knapphändig så kan man ändå förstå att grundrasen hos dessa måste ha varit Angora.

Den Sibiriska katten har mycket bra resistens mot infektionssjukdomar. Dessutom är den mycket självständig stolt och vacker. De bildar ofta stabila par som är trogna varandra livet ut. Färgteckningen kan ofta vara ett typiskt randigt mönster på ryggen och sidorna, ibland ett tydligt M i pannan, vita tassar och vit teckning på hals och bröst, med prydlig "krage" eller man och pantalonger på benen, pälsen är betydligt längre på sidorna än på ryggen. Tofsar på öronen, mellan tårna och polisonger på kinderna. Den Sibiriska katten har ett mycket högt intellekt och de har alla en egen personlighet. Den kan bli djupt sårad och visa detta genom att matvägra eller ignorera sin ägare. Liksom hundar respekterar den ofta bara en familjemedlem och räknar snabbt ut vem som är ledaren i familjen. När katten väl vet vem denne är kan den tolerera nästan vad som helst från denne, övriga familjemedlemmar betraktas som flockmedlemmar och likvärdiga katten själv."

Utdrag ur en rysk skrift: Text: Inna Shustrova, Moskva Översättning: Vera Marklin-Kravtsova, Arboga
#26 - 2 november 2004 19:41
Här finns info om hur kissen kom till Sverige:
http://www.sibirikatt.com/
#27 - 2 november 2004 20:14
Nej nu blev jag visst kär i en katt jag inte känner, Misha. Helskotta vilken katt!!!
#28 - 3 november 2004 08:49
Hehe bara ställa sig i kö och sedan slanta upp till en kisse ;)
Vi kommer nog ha minst 1 kull på vår kisse om vi bara hittar en hane som inte finns med i hennes stamtavla.
Dom är grymt nog nu från början om man ska ha ungar, detta för att det inte ska bli inavel som alla andra katter.
Men det lär ju bli det ändå en vacker dag är jag rädd.
#29 - 3 november 2004 09:09
Det kommer nog att behövas nytt blod utifrån längre fram. Men det borde väl kunna funka. Fast det beror förstås på hur pass ovanlig den är där den kommer ifrån, och hur stort område den finns i. Verkligen underbara bilder på katterna ute i snön. Blåsten gör att man verkligen ser hur tät, lång och yvig pälsen är. Otroligt långa morrhår har dom också. Det är bara att gratulera till vackra katter.
#30 - 3 november 2004 11:55
Ett annars ganska intressant samman träffande är att personer som äter immundämpande medel efter tex transplantation tolerera allt de tidigare varit allergiska mot.

Jag är själv levertransplanterad men och äter immunnedsättnade medeciner.
så ja måste fråga dej om detta verkligen är sant??
För ja tål inte färgämnen eller mjölk oså går det också bort av medecinerna eller är det bara pälsallergier oså??
Tobbe
#31 - 3 november 2004 13:50
Hej

Mycket söt katt! Ungefär lika hårig som min Kajsa [:)] som är en skogis. Apropå storleken, så ska även Maine Coonhanar väga runt 10 kg om jag minns rätt.

Några bilder på Kajsa, för de som är intresserade:
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=105462#
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=105464#

MVH Micke
#32 - 3 november 2004 14:27
Norska skogskatter är rätt lik Sibiriska faktiskt.
Ni hade en riktigt go kisse ni med, är sugen på en till SIbirisk men då ska den va svart eller så ut som er skogis.
#33 - 3 november 2004 15:26
Ursprungligen skickat av cool
[quote]Ett annars ganska intressant samman träffande är att personer som äter immundämpande medel efter tex transplantation tolerera allt de tidigare varit allergiska mot.

Jag är själv levertransplanterad men och äter immunnedsättnade medeciner.
så ja måste fråga dej om detta verkligen är sant??
För ja tål inte färgämnen eller mjölk oså går det också bort av medecinerna eller är det bara pälsallergier oså??
Tobbe
[/quote]

Jag vet inget alls om det här med immunnedsättande, men prata med din läkare så det inte blir fel innan du provar med pälsdjur.
#34 - 3 november 2004 15:55
Katter kan verkligen lägga sig i de mest ofattbara ställningar! Min brukade lägga sig raklång längs ett element, på rygg med tassarna i vädret som din eller med tassen över nosen ("stör ej"). Man måste älska dom små liven =)

Annons