Jag har ett 54 liters akvarium där jag har kört med pmdd i 3-4 veckor men det har inte börjat växa något. Det är ungefär 25 grader i vattnet och jag kör med två doser pmdd per vecka.
Vad kan vara fel?
Defenseman skrev:Jag har ett 54 liters akvarium där jag har kört med pmdd i 3-4 veckor men det har inte börjat växa något. Det är ungefär 25 grader i vattnet och jag kör med två doser pmdd per vecka.
Vad kan vara fel?
bena skrev:har du någon bild på växterna (eller kan lämna en hyfsad beskriving på utseende t ex stängselväxter, stora blad, lågväxande etc). bildär att föredra.
Defenseman skrev:Jag hittade en del av växterna. Javamossa, vattenpest svärplanta, nåt som liknar liten pilört och så kan det vara en anubias.
Tack för svaren än så länge. :)
Defenseman skrev:Såg att mitt lysrör är ett 15W PowerGlo, 43 cm. Finns det inte starkare lysrör i den längden?
Isuxs skrev:[quote=Piscator;909930] Man brukar ofta rekommendera 0,5 W per liter. quote]
Ooo my.. då ska jag ha 6st 30w lysrör till mitt 360L´s?? Så många rör får inte ens plats ovanför karet..
jackson skrev:
Om man skall komplettera ljusramp, så är de elektroniska ljusrörsdrivarna utan glimtändare att föredra. De har sköljtäta anslutningar till lysrör samt drar mycket mindre ström än de gamla drosslarna som behöver glimmtändare. Drosslarna blir så heta att man knappt kan hålla dem, medans de elektroniska knappt blir ljumma. Vilket betyder mindre ström till uppvärmning av rummet och mer som ljus till akvariumet.
Piscator skrev:Var får man tag i i en elektronisk ljusrörsdrivare? Det låter som en intressant produkt!
defdac skrev:Mina beräkningar är iofs PAR, dvs total utstrålning mellan 400-700nm, inklusive fotoner som växterna inte kan använda så effektivit. Räknar man på PUR så blir det runt 15 uE/s/m^2 på bottnen av ett 60-liters med ett 15 watts PowerGlo med zooreflektor.
Det är inte mycket det.
Jag förstod den sista meningen iaf !
har ett 325 liters kar 50cm högt ett 36watts biltema daylight eller vad det nu hette har en anubias coffefolia i som det kommer nya blad ganska så snabbt tycker det är ganka skumt. Har även ett 112liters med samma växt dubbla lysrör aquastar där växer den inte så snabbt
Vad tycker fiskarna om att man använder en reflektor. Blir de skygga av det extra ljuset eller bryr de sig inte? Det står att en fjärilsciklid helst vill ha det lite mörkare, går inte den att ha med starkare ljus då?
defdac skrev:
ska man räkna 0 för ingen reflektor 100% för vit färg och 200% för parabolisk reflektor? Hänvisar till http://fins.actwin.com/aquatic-plant.../msg00069.html
Om min tanke kring reflektor effektivitet stämmer så skulle vitmålad ramp ge mig ca 140uE/s/m^2 och i så fall så gör det ju en jädrans skillnad. KAn detta stämma?
defdac skrev:Slog du in allt i meter?
Det säger hur mycket fotoner växterna får på sig vid ett specifikt djup. Vet man då att växterna som minst kräver 20-80 och får på sig 2000 i naturen så förstår man kanske hur mycket eller lite ljus som faktiskt kommer ner till växterna.
Hm, du räknar att 25% av ljuset från röret går direkt så att säga, det betyder att 100% reflektorefektivitet reflekterar ner alla 75% av det återstående ljuset.
Men man kan kanske inte räkna MH som lysrör?