det värsta av det värsta har hänt

#1 - 2 juni 2009 11:14
fick ett samtal på jobbet kl 08 idag. Det va tjejen som precis kommit hem från jobbet. Hon lät väldigt förtvivlad och fick ur sig att mitt 720L kar va vatten tomt och ett jätte hål i botten. Jag höll fan på att svimma. Ringde akut till chefen och sen il fart hemåt. Öppnade dörren till lägenheten, tog ett steg in: Klaffs! hela hallen, vardags rummet och det rummet där karet stod va vatten fyllt. jag åkte till jobbet kl helt 6, tjejen kon hem kvart i 8 så någongång där mellan hände det. Så alla fiskar 11st frontosa, 3 gibbiceps en på 25cm, en på 35 och en på 50cm 5st apelsin ciklider en prickig knorrmal, 3st ancistrus och en öronål hade legat där på golvet tills tjejen kom hem o fyllde badkaret och flyttade över alla fiskar. Tyvärr avled 2st apelsiner och en frontosa än så länge. Det första jag gjortde när jag kom hem va att flytta in alla i malawi karet så nu är det väldigt överbefolkat där... sen va det städning som gällde. Ringde huresvärden, han bara pustade: nej inte nu igen... Jag hade nämligen en pump som läckte för ca ett halv år sedan ut på parkett golvet... han kom förbi med luft av fuktare och hammare. jag riv ur golvet och sen knackade han hål i betongen så att fukten skulle gå ur där. så nu är det bara att vänta och se vad som händer..

Lite bilder också, inte dom bästa pga att det va lite panik och chock:
#2 - 2 juni 2009 11:18
Sånt här vill man inte läsa ju :( Vilket enormt hål, vet du vad som kan ha orsakat det?
#3 - 2 juni 2009 11:23
Det är väl härligt med grävande stora ciklider och stenar i akvarie ;)

Skämt åsido jag skulle inte bytt med dig för allt smör i småland !
Lycka till och hoppas inte tjejen förbjuder dig att ha fiskar hemma :)
#4 - 2 juni 2009 11:24
Johanski skrev:
Sånt här vill man inte läsa ju :( Vilket enormt hål, vet du vad som kan ha orsakat det?

Nej man vill inte läsa sådant, jag vet. Men jag kunde inte hindra mig av att dela med mig av det hela. Nej du jag har paktiskt inte en aning om vad som kan osakat det hela. Visst några mindra stenar låg där men dom låg stabilt på botten så det kan inte ha vält och är för små för att osaka detta.
#5 - 2 juni 2009 11:29
drd skrev:
Det är väl härligt med grävande stora ciklider och stenar i akvarie ;)

Skämt åsido jag skulle inte bytt med dig för allt smör i småland !

Lycka till och hoppas inte tjejen förbjuder dig att ha fiskar hemma :)

Faktiskt så är dessa ciklider rätt små än så länge, storsta runt 12cm. Och som jag skrev i tidigare inlägg så stenarna som låg där va alldeles för små för att kunna osaka detta + att dom låg stabilt på botten. Så jag fattar inte alls vad det kan bero på. Nej hon förbjuder mig inte till det, det gör jag själv. Blir att flytta allt till odlingen i garaget. . .
#6 - 2 juni 2009 12:20
Fyfasiken, verkligen en mardröm!!
Hoppas det ordnar sig till det bästa!
#7 - 2 juni 2009 12:25
Vilken panik man måste få, det är verkligen det värsta som kan hända(åtminstone i akvariesammanhang)!
Hoppas det löser sig på ett någotsånär vettigt sätt och att du fortsätter med hobbyn!
#8 - 2 juni 2009 12:34
Åfyfan.... stackars sate..

Det är av den här anledningen jag har mitt 720 stående på en spånskiva, och frigolitskivor som fyller ut mellanrummet mellan spånskivan och bottenglaset.
#9 - 2 juni 2009 12:49
Lider med dig.
Du verkar ju ha lite tur med att de flesta fiskarna överlever.
Jag har faktiskt aldrig riktigt förstått varför man har glas i botten, fast med helglasakvarium har man ju inte så många val.

Vore bra att veta hur det löser sig med försäkringar. Gäller din hemförsäkring eller är det hyresvärdens försäkring som går in?
Du verkar ju ha gått igenom detta en gång innan med pumpen...
#10 - 2 juni 2009 15:19
ahhh inte rolig läsning. Ja var med om ett liknande haveri när ett 1125 liters sprack i botten (Skerv en artikel i Ciklidbladet om det). Lider med dig. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag med en gång o förklara läget.
#11 - 2 juni 2009 17:13
sehkn0 skrev:
Lider med dig.

Du verkar ju ha lite tur med att de flesta fiskarna överlever.

Jag har faktiskt aldrig riktigt förstått varför man har glas i botten, fast med helglasakvarium har man ju inte så många val.

Vore bra att veta hur det löser sig med försäkringar. Gäller din hemförsäkring eller är det hyresvärdens försäkring som går in?

Du verkar ju ha gått igenom detta en gång innan med pumpen...

vi har ringt vårt försäkringsbolag (folksam) och det verkade absolut inte vara några problem. Frågan är om det täcker akvariet pumparna och allt sådant också bara. Givetvis så stod ju vår nya damsugare i samma rum ochså o den bara rann det vatten från... åter kommer senare med info om hur försäkringen täcker alla saker och pris på själv risk osv.
#12 - 2 juni 2009 17:17
Matnil skrev:
Vilken panik man måste få, det är verkligen det värsta som kan hända(åtminstone i akvariesammanhang)!

Hoppas det löser sig på ett någotsånär vettigt sätt och att du fortsätter med hobbyn!

Ja tjejen va i chock när hon ringde mig på jobbet, fan o komma innanför dörren o se detta. Speciellt när man jobbat natt o är trött o bara vill sova. Vid halv 2 kom hon i säng efter att varit uppe i 25h...

Jo hobbyn kommer att finnas kvar men inte i min lägenhet, allt får bli flyttat till odlingen i garaget. Tyvärr men vågar inte längre
#13 - 2 juni 2009 17:20
LN skrev:
ahhh inte rolig läsning. Ja var med om ett liknande haveri när ett 1125 liters sprack i botten (Skerv en artikel i Ciklidbladet om det). Lider med dig. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag med en gång o förklara läget.

ja du vad ska man säga, 1125L är ju ännu mer. Hur lösta det sig med försäkring och så för din del? vad för försäkrings bolag? själv risk?
Fick du ut ny akvarie utrustning på försäkringen? Hur mycket behövde bytas i huset/lägenheten?

MVH
#14 - 2 juni 2009 17:47
Matnil skrev:

undrar om det finns en sak som är värre.

att ens 721 liters spricker......

skämt åsido, gick direkt och kollade efter sprickor i mina kar när jag läste detta.....

.
#15 - 2 juni 2009 18:29
Fy för satan jag lider med dig det är därför att jag har för vana att ha en skiva under alla ramkar om olyckan är framme så håller skivan vattnet kvar i karet så det inte bara störtdyker ner mot golvet.Hoppas det löser sig med Försäkringsbolaget och skaffa inte större Akvarium i framtiden;)håll dig till Nanokar:)
#16 - 2 juni 2009 19:05
Hur sjutton kan det bli ett sånt jättehål (blir ju lite rädd nu) ?
#17 - 2 juni 2009 21:27
rödtoppen skrev:
Hur sjutton kan det bli ett sånt jättehål (blir ju lite rädd nu) ?

ja du, det vill jag ochså veta...
#18 - 2 juni 2009 21:37
Fy för satan jag lider med dig det är därför att jag har för vana att ha en skiva under alla ramkar om olyckan är framme så håller skivan vattnet kvar i karet så det inte bara störtdyker ner mot golvet.Hoppas det löser sig med Försäkringsbolaget och skaffa inte större Akvarium i framtiden;)håll dig till Nanokar:)

ja du jag hade i tankarna att köpa ett 1200 kar eller iallafall ett 720 kar till, men dom tankarna har ändrats kan jag lova... Är tveksam på om jag skall ha kvar mitt 375 malawi kar bara. kanske ska hålla mig till min garage odling där det inte gör nått om ett kar springer läck. Ja vi får hoppas på det bästa vad det gäller försäkringsbolaget.
#19 - 2 juni 2009 21:52
Kan du ta en bild på den del som egentligen skall sitta i hålet? Jag ser ju att sprickor löper ut till åtminstone tre sidor (bak, fram och höger sida). Mycket konstig skada.

MVH Lasse
#20 - 2 juni 2009 22:04
Lasse skrev:
Kan du ta en bild på den del som egentligen skall sitta i hålet? Jag ser ju att sprickor löper ut till åtminstone tre sidor (bak, fram och höger sida). Mycket konstig skada.

MVH Lasse

stämmer bra, det går sprickor åt 3 håll som du skriver. denna del som skall sitta där blev många delar, kanske 10st ungefär + att dom redan är kastade så det kan jag tyvärr inte fotografera. Ja jag håller till 100% med dig om att det är en mycket konstig skada. blir inte klok på vad f*n som kan hänt och vad det beror på. Man mår ju inte så speciellt bra efter en sådan här dag heller. Bara att hoppas på att det går så bra det kan göra med försäkring osv.
#21 - 2 juni 2009 22:12
nu va det säng dax här efter en hård dag. natten på er alla zoopetare
#22 - 2 juni 2009 22:43
aj fy fasiken vad tråkigt :( jag hoppas resterande fiskar klarar sig! skulle inte vilja uppleva detta själv. hoppas försäkringsbolaget e bra. jag hade själv en lite mini läcka, en luftslang till pumpen backade och han tömma kanske 8-10 liter på parketten. ganska begränsad skada men mitt försäkringsbolag (salus ansvar) har jag inte hört något från på flera veckor...
#23 - 3 juni 2009 04:10
Jag tror att det blev en del dolda spricker Bla efter Jordbävningen vi hade i dem nerdre regionerna av Sverige sådana som är svåra att se utvändigt kanske bara en tanke tycker det har hänt för mycket efteråt på Akvarium än normalt...Bara en teori jag har inget annat[:o]
#24 - 3 juni 2009 06:48
Efter att ha tittat på karet innan det gick sönder så kan en förklaring vara att du någon gång tappat den stora grå stenen ner i karet. För det är väl det bakre högra hörnet som gick sönder? Detta kan ha skapat sprickor under sanden som du inte har sett. Karet gick sedan sönder när du inte var hemma.

Jag begriper fortfarande inte varför akvarium har glas i botten. Det är att be om problem...
#25 - 3 juni 2009 08:26
eller hur...det e ju inte direkt så att man ser något genom bottenrutan :P
#26 - 3 juni 2009 10:38
Jag tror att det blev en del dolda spricker Bla efter Jordbävningen vi hade i dem nerdre regionerna av Sverige sådana som är svåra att se utvändigt kanske bara en tanke tycker det har hänt för mycket efteråt på Akvarium än normalt...Bara en teori jag har inget annat[:o]

Hmm det var en teori att spinna vidare på... Jag fattar inte heller hur det kunde hända, har varit med hela tiden på detta kar och inget är tappat i det och inga stenar kan ha vält. Jag bor 200meter ifrån malwifisken och huset skakade rejält här... Fan nu blir jag orolig på min egen balja, 220liter på golvet är inte heller roligt :(
Bilagor:
#27 - 3 juni 2009 10:40
Arctic skrev:
aj fy fasiken vad tråkigt :( jag hoppas resterande fiskar klarar sig! skulle inte vilja uppleva detta själv. hoppas försäkringsbolaget e bra. jag hade själv en lite mini läcka, en luftslang till pumpen backade och han tömma kanske 8-10 liter på parketten. ganska begränsad skada men mitt försäkringsbolag (salus ansvar) har jag inte hört något från på flera veckor...

Jag säger bara en sak.. Byt bolag! :mad:
#28 - 3 juni 2009 12:21
bong skrev:
Hmm det var en teori att spinna vidare på... Jag fattar inte heller hur det kunde hända, har varit med hela tiden på detta kar och inget är tappat i det och inga stenar kan ha vält. Jag bor 200meter ifrån malwifisken och huset skakade rejält här... Fan nu blir jag orolig på min egen balja, 220liter på golvet är inte heller roligt :(
Tror det kan vara realiskt faktiskt även NIC´S kar här på Zoopet springde läck genom att hela sidorutan började läcka ifrån silikonet och det karet var omsilikonerats för ett år sedan,finner det mycket märkligt att detta hände efter Jordbävningen....men det kanske kan vara en slump vad vet jag..
#29 - 3 juni 2009 13:56
sehkn0 skrev:
Efter att ha tittat på karet innan det gick sönder så kan en förklaring vara att du någon gång tappat den stora grå stenen ner i karet. För det är väl det bakre högra hörnet som gick sönder? Detta kan ha skapat sprickor under sanden som du inte har sett. Karet gick sedan sönder när du inte var hemma.

Jag begriper fortfarande inte varför akvarium har glas i botten. Det är att be om problem...

som bong skriver i tidigare inlägg, ingenting är tappat i karet, mer kontrollerade rörelse än så har jag faktiskt och är extremt försiktig när det gäller mina kar. Den stora grå stenen?? vart har du sätt den? Jag har aldrig sätt någon stor grå sten iallafall...
#30 - 3 juni 2009 13:59
Arctic skrev:

har precis suttit en stund o kollat i det kar dom går i nu och alla verkar må fin-fint. Ja 8-10 liter vatten på golvet är mer än vad man tror och kan göra stora skador även det. Aldrig kul med en vatten läcka
#31 - 3 juni 2009 14:02

om det är så att det kanske är pga jordbävningen så borde väl det gå på komunens räkning? med kunna få igenom det o bevisa det är nog lite värre kanske. Sen tänkte jag även på det, tror du inte det gått för lång tid för att det kan bero på det?
#32 - 3 juni 2009 14:04
om det är så att det kanske är pga jordbävningen så borde väl det gå på komunens räkning? med kunna få igenom det o bevisa det är nog lite värre kanske. Sen tänkte jag även på det, tror du inte det gått för lång tid för att det kan bero på det?

Sedan när blev jordbävningar komunernas ansvar ?
#33 - 3 juni 2009 14:14
Guy Palm skrev:
Sedan när blev jordbävningar komunernas ansvar ?

ja du, år 1876 tror jag det va, den 31 februari har jag för mig.

det va bara en vild gissning, så alla som fick någon spricka eller så i sina hus gick på deras hem försäkring då? Dom som inte har hemförsäkring då? Dom får alltså stå för allt själva även vid en jordbävning?
#34 - 3 juni 2009 14:17
Ja och stormskador och översvämningar. Alla naturkatastrofer.
#35 - 3 juni 2009 14:34
Malawi, jag hoppas det löser sig med försäkringen.

Jag tycker det ser ut som en stor grå sten på den bild du visar med fiskar i karet, eller?

Efter att ha sett denna skada kommer jag i alla fall att:
A. Se till att hela akvariet står på en cellplastskiva. Då rasar inte botten ur som den gjort i detta fall.
B. Lägga en tunn skiva ovanför glaset men under sanden för att fördela last och förhindra att vassa stenar trycker mot glaset.
#36 - 3 juni 2009 14:52
sehkn0 skrev:
Malawi, jag hoppas det löser sig med försäkringen.

Jag tycker det ser ut som en stor grå sten på den bild du visar med fiskar i karet, eller?

Efter att ha sett denna skada kommer jag i alla fall att:

A. Se till att hela akvariet står på en cellplastskiva. Då rasar inte botten ur som den gjort i detta fall.

B. Lägga en tunn skiva ovanför glaset men under sanden för att fördela last och förhindra att vassa stenar trycker mot glaset.

aha den grå stenen. det är ju i malawi karet där fiskarna går nu. det får bli en tjock cellplast/frigolit skiva om det ska hjälpa, då tror jag nog mer på en träskiva under karet. Ja det skadar absolut inte att ha en frigolit skiva i karet ifall en sten eller något skulle välta. Malawi karet står både på en tjock träskiva och sedan en frigolit skiva.
#37 - 3 juni 2009 17:47
bong skrev:
Jag säger bara en sak.. Byt bolag! :mad:

jajjamen jag får trygghansa i september men tyvärr kan dom ju inte göra något retroaktivt. golvet var i vilket fall som helst gammalt och slitet och vi hade planer på att byta men kanske inte riktigt just nu bara :p är ju så irriterande att dom inte hör av sig. men nog om mig nu :d jag e glad att kvarvarande fiskar verkar må bra i alla fall :) kar och inredning kan man alltid ersätta men fina fiskar som man haft hand om länge och sett växa...det hugger i hjärtat om dom skulle gå förlorade oxå
#38 - 3 juni 2009 18:07
Åh herre gud *mållös*
#39 - 3 juni 2009 20:02
Arctic skrev:
jajjamen jag får trygghansa i september men tyvärr kan dom ju inte göra något retroaktivt. golvet var i vilket fall som helst gammalt och slitet och vi hade planer på att byta men kanske inte riktigt just nu bara :p är ju så irriterande att dom inte hör av sig. men nog om mig nu :d jag e glad att kvarvarande fiskar verkar må bra i alla fall :) kar och inredning kan man alltid ersätta men fina fiskar som man haft hand om länge och sett växa...det hugger i hjärtat om dom skulle gå förlorade oxå

varför ringer du inte upp dom o frågar vad dom styr med? jag menar så kan dom ju inte göra, man har och betalar ett försäkringsbolag pga att dom ska ersätta skodor och dyrligt som uppkommer. Då kan dom ju inte bara skita i att höra av sig. Så ring du till dom igen med den lite vassare tornarten. Ja det är skönt att dom flesta firrar klarade sig, den frontosan som dog hade en liten skada vid huvudet såg jag innan han dog så han har antagligen rivit på glaset eller så har någon katt hittat han...
#40 - 3 juni 2009 20:07
Arctic skrev:
jag e glad att kvarvarande fiskar verkar må bra i alla fall :) kar och inredning kan man alltid ersätta men fina fiskar som man haft hand om länge och sett växa...det hugger i hjärtat om dom skulle gå förlorade oxå

kar, inredning, teknik, dammsugare och kattställning hoppas jag på att försäkringsbolaget ersätter
Guest
#41 - 3 juni 2009 20:17
Dammsög du upp vattnet?
#42 - 3 juni 2009 20:26
Narii skrev:
Dammsög du upp vattnet?

hehe nej inte direkt, den stod brevid karet. Typiskt...
#43 - 3 juni 2009 20:26
Ja Guy Palm har rätt. Det kallas "force majeure" (eller hur fasen det nu stavas) och är en friskrivningsklausul som alla försäkringsbolag använder för att inte behöva punga ut med enorma försäkringsbelopp när någon stor naturkatasrof inträffar.

Så även om ni tror på teorin om jordkalvet som orsak till kollapsande akvarier (jag tycker det låter rimligt men mina kunskaper i seismologi är mininala) så bör ni nog hålla tyst om den inför försäkringsbolaget. F*n vet om de inte anammar den och vägrar betala bara för det....
#44 - 3 juni 2009 20:37
Carassius skrev:
Ja Guy Palm har rätt. Det kallas "force majeure" (eller hur fasen det nu stavas) och är en friskrivningsklausul som alla försäkringsbolag använder för att inte behöva punga ut med enorma försäkringsbelopp när någon stor naturkatasrof inträffar.

Så även om ni tror på teorin om jordkalvet som orsak till kollapsande akvarier (jag tycker det låter rimligt men mina kunskaper i seismologi är mininala) så bör ni nog hålla tyst om den inför försäkringsbolaget. F*n vet om de inte anammar den och vägrar betala bara för det....

ja jag säger inget i onödan till försäkringsbolaget. Jag är tveksam på den teorin lite, med tanke på att det va rätt länge sedan, tycker det borde hänt tidigare i så fall. men man vet ju aldrig
#45 - 4 juni 2009 03:32
med tanke på att det va rätt länge sedan, tycker det borde hänt tidigare i så fall. men man vet ju aldrig
Spänningar kan ligga kvar länge,dolda sprickor kan uppstå och spricka längre fram det är fullt realistiskt ;)
#46 - 4 juni 2009 09:02
varför ringer du inte upp dom o frågar vad dom styr med? jag menar så kan dom ju inte göra, man har och betalar ett försäkringsbolag pga att dom ska ersätta skodor och dyrligt som uppkommer. Då kan dom ju inte bara skita i att höra av sig. Så ring du till dom igen med den lite vassare tornarten.

Grejjen e det att dom säger att bostadsrättsföreningen ska anlita golvläggare som ska bedömma skadan och sen lägga nytt golv och vi står bara för självrisk. Medan BRF säger att det är försäkringsbolagets ansvar att anlita en golvläggare som dom anser kompetent... Detta problem har jag framfört till FB varpå han jag snackade med sa ungefär "oj då, ja det var ju tråkigt, vad ska vi hitta på nu?" så jag erbjöd mig skicka in fotodokumentering på skadan så de kunde bedömma och vi kunde anlita golvläggare själva "ok men skicka in bilderna till min mailadress så hör jag av mig" sa han... och så är gjort... och ingen har hört av sig... tillslut har vi nu själva brutit upp den del av golvet som är skadat så det inte ska ligga fukt där under. Inge snyggt men en matta över så syns det inte i alla fall :D
#47 - 4 juni 2009 10:48
Jäkligt trist att höra. Själv har jag bara ett Juwel LIDO 120 men det är klart att det spelar väl ingen roll hur stort eller litet ens akvarium e. Så vill man aldrig vara med om att det ska spricka. Lider verkligen med dig. Själv har jag folksam som bolag. Har tagit en speciell Bostadsrättsförsäkring och vad jag kan läsa hos dom så täcker deras hemförsäkring för det läckage förstört men inte själva akvariet:

Ur Folksams folder om hemförsäkringen:

"Läckage
A28. Vi ersätter om egendomen skadas av
vatten, olja, annan vätska eller ånga som
oberäknat strömmar ut från----
-----
• akvarium eller vattensäng.
Vi ersätter inte den vätska som runnit ut
eller skada på det föremål som läckt.

Vi ersätter inte heller skada orsakad av
läckage från dräneringssystem eller dagvattensystem"

Så ditt bolag borde väl hjälpa till med skadorna som uppstått i din lägenhet. Men karet får du nog stå själv för tror jag.
Guest
#48 - 4 juni 2009 12:11
Här finns lite matnyttigt om försäkringar och akvarium: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=126285&highlight=f%F6rs%E4kring
#49 - 4 juni 2009 19:34
Fyfan beklagar verkligen!! Har varit me om nästan samma sak. Hade ett 540 liters aluram och ett stort eheim 2260 ytter filter som en slang hoppade av på när jag inte var hemma så det pumpade ut allt vatten i akvariet på golvet och alla fiskarna dog. Fick flytta ur lägenheten och vi fick flytta in igen efter 3 månader och dom fick riva upp golven och väggarna. Men jag betalade bara själv risken men nån ersättning för fiskar och dyligt fick jag inte :( Men inte gav jag upp för det inte! Nu har jag flyttat och köpt en lägehet på fjärde våningen där har jag startat upp ett 720 liters alukar med alu ställning för 1 månad sen. Så tro mej jag vill INTE vara med om samma sak som du ;)
#50 - 4 juni 2009 19:42
Carassius skrev:

Nu har du läst guy palms inlägg lite fel... Alltså kommunen går inte in och ersätter vid jordskalv utan det får försäkringsbolaget göra!
#51 - 5 juni 2009 08:17
Halloj.

Varje akvarists mardröm... -beklagar verkligen!
Jag tror att en allriskförsäkring ("drulle") tar kostnaden för akvariet.

Jag hade själv ett 720 liters alu kar i början av 90-talet.

Jag var så seriös att jag byggde en förstyvning av regelvirke som benställningen stod på, så att golvet inte skulle svikta nånstans och orsaka att botten "vred sig".

Trots att karet var uppställt enligt konstens alla regler, vaknade jag flera gånger varje natt av att det "knäppte" i karet. -lät ungefär som sekundvisaren på en högljudd köksklocka...
Det slutade när man knäppte till ramen med fingret, för att sedan börja knäppa igen efter en halvtimme!

Det slutade med att karet såldes pga. sömnbrist och svaga nerver!

Jag berättade för köparen om knäppandet och instruerade honom ang. vikten av att väga in karet NOGA, men fick reda på att det spruckit efter ca: ett halvår...

Har nu ett 250 lit. Akvastabil med mindre Malawi och ett Juwel 180 på "G" med Tanganyika.

Jag inbillar mig dock att skillnaden vad gäller skador, mellan att få ut tex. 375 lit. vatten och 720 lit. vatten ner i golvbjälklag och upp i innerväggar är försumbar... Däremot är det förmodligen oerhört mycket större påfrestning på de större karen och större chans att de går sönder...

Undrar om inte ett helglasakvarium, där hela botten vilar på en tryckutjämnande cellplastskiva på ett fast underlag (bänk) är att föredra när det gäller stora kar.
Antar att det är en 12mm glasskiva i botten på 720 liters, som dessutom "bara" vilar på en 20mm aluminiumram i ytterkanterna.. -mao. "hänger i luften"...

Hursomhelst, lycka till hoppas det ordnar sig!

mvh/Roger.
#52 - 5 juni 2009 10:24
Jag har Folksam och fick en läcka på cirka 100L på parketten förra året.
Folksam ersatte en viss procent på akvariet. Dom räknar akvarieåldern och sedan drar av några procent osv osv.

Men allt annat ersatte dom. Bla en kemtvätt på en ullmatta som strök med.
Dessvärre tog själva saneringen 3 MÅNADER.
Sedan tog det väl 3 månader innan allt var klart med försäkringsersättning osv osv.

Men jag lider verkligen med dig. Fy fan!
#53 - 5 juni 2009 19:40
åheim skrev:
Nu har du läst guy palms inlägg lite fel... Alltså kommunen går inte in och ersätter vid jordskalv utan det får försäkringsbolaget göra!

Ja du har nog rätt. Huruvida jag tolkade Guy Palms inlägg rätt vet jag iofs inte. Jag läste inlägen 32-34 som en "enhet" och tolkade Guy som att man får betala det själv (svaret på inlägg 33 av Malawifisken). Men han kanske inte menade så.

Om Malawifisken inte skulle ha hemförsäkring så är det bara att betala själv. Om han har hemförsäkring så betalar förhoppningsvis bolaget, oavsett om jordbävingen var orsaken eller inte. Kommunen har inget med saken att göra. Så, nu blev det rätt.
#54 - 7 juni 2009 10:23
jag som hade funderingar på att ställa in mitt 720 i vardagsrummet, jag har sj en liten uppfödning med malawi och har alltsammans i ett rum ute vid garaget, men jag har en möbel med plant underlag och friggolit under, stckars dej, jag vet hur det kändes när jag bode i lägenhet då ett 100L fick samma konsekvens, jag fick panik, detta var på en söndags morgon, slängde handukar över hela golvet. hände under natten. hade bara en fisk i det som tur var, en tetraodon abei. jag kan förstå ett 720 spricka då. jag som fick byta alla golv på 85 kvadrat på bara 100L
#55 - 7 juni 2009 10:37
Halloj.

Varje akvarists mardröm... -beklagar verkligen!

Jag tror att en allriskförsäkring ("drulle") tar kostnaden för akvariet.

Jag hade själv ett 720 liters alu kar i början av 90-talet.

Jag var så seriös att jag byggde en förstyvning av regelvirke som benställningen stod på, så att golvet inte skulle svikta nånstans och orsaka att botten "vred sig".

Trots att karet var uppställt enligt konstens alla regler, vaknade jag flera gånger varje natt av att det "knäppte" i karet. -lät ungefär som sekundvisaren på en högljudd köksklocka...

Det slutade när man knäppte till ramen med fingret, för att sedan börja knäppa igen efter en halvtimme!

Det slutade med att karet såldes pga. sömnbrist och svaga nerver!

Jag berättade för köparen om knäppandet och instruerade honom ang. vikten av att väga in karet NOGA, men fick reda på att det spruckit efter ca: ett halvår...

Har nu ett 250 lit. Akvastabil med mindre Malawi och ett Juwel 180 på "G" med Tanganyika.

Jag inbillar mig dock att skillnaden vad gäller skador, mellan att få ut tex. 375 lit. vatten och 720 lit. vatten ner i golvbjälklag och upp i innerväggar är försumbar... Däremot är det förmodligen oerhört mycket större påfrestning på de större karen och större chans att de går sönder...

Undrar om inte ett helglasakvarium, där hela botten vilar på en tryckutjämnande cellplastskiva på ett fast underlag (bänk) är att föredra när det gäller stora kar.

Antar att det är en 12mm glasskiva i botten på 720 liters, som dessutom "bara" vilar på en 20mm aluminiumram i ytterkanterna.. -mao. "hänger i luften"...

Hursomhelst, lycka till hoppas det ordnar sig!

mvh/Roger.

720:t är bygt med 12mm glas likaväl i botten som sidor. i allafall aqua atabil. tror inte risken är större för ett 720 att spricka en ett 375 som har10mm glas. man använder sig bara av 12mm glas till större fabriks kar.1125 tex är också 12mm gl.
#56 - 7 juni 2009 11:08
sörjer med dej! hoppas allt går bra med försäkringsbolag och sånt!
#57 - 7 juni 2009 11:15
Lider med dig... Fördelen med att inte ha någon skiva under karet är ju att man faktiskt kan inspektera bottnen underifrån för att se att det inte blivit sprickor i det. Själv har jag ett 1225liters som står på en skiva med en tunn underlagsmatta. Man kanske slipper detta explosiva läckaget som när en hel bit lossnar och det blir ett jättehål. Lycka till med försäkringsbolaget!!!
#58 - 20 juni 2009 20:59
Hur har det gått för dej malawifisken?
#59 - 20 juli 2009 11:59
johel skrev:
Hur har det gått för dej malawifisken?

hej allesammans. Anledningen att det har varit dött här ett tag är att min dator har krachat. Nu är hela min lägenhet torr iallafall, väntar bara på att alla ska komma tillbaka från sina semestrar o lägga nya golv osv. Men grannen under mig har det inte lika torrt i hans lägenhet. Hans tak i 2 av rummen är förstörda, men det skulle min försäkring också stå för. Så det är bara att vänta och se nu efter semestern vad som händer.
Bilagor:
#60 - 20 juli 2009 12:30
Hans tak i 2 av rummen är förstörda, men det skulle min försäkring också stå för. .

Det var ju juste av ditt försäkringsbolag :)
#61 - 20 juli 2009 12:34
Vad säger dina Grannar om detta själv skulle jag bli vansinnig om det skulle komma hantverkare och måla om tak m.m,för nåt som inte var mitt fel som hade inträffat eller du måste nog ha väldiga tåliga grannar;)
#62 - 20 juli 2009 12:41
Vad säger dina Grannar om detta själv skulle jag bli vansinnig om det skulle komma hantverkare och måla om tak m.m,för nåt som inte var mitt fel som hade inträffat eller du måste nog ha väldiga tåliga grannar;)

eller ännu värre, betala skadorna själv!!!
Innan när vi inte hade vår tilläggsförsäkring (vi skaffade den efter vi fick inbrott för tydligen ingick inte fönster i den vanliga hemförsäkringen - det var där tjuvarna tagit sig in) så fick vi reda på att om grannen fick nått läckage så täckte inte vår(eller grannens) försäkring skadorna i vår lägenhet :confused:
#63 - 20 juli 2009 13:33
Hjälp! Nu fick man ont i magen! Hoppas jag slipper vara med om detta, har 180 liter nu och jag tycker det blir mycket vatten på golvet om hunden eller ungen välter vattenskålen på 3 liter...
Ska nog kolla upp vårat försäkringsbolag på en gång!
#64 - 20 juli 2009 13:55

Och vilket alternativ hade du valt, flytta eller :confused:
#65 - 20 juli 2009 16:55
Guy Palm skrev:
Och vilket alternativ hade du valt, flytta eller :confused:
Nej om man nu väljer att bo i Lägenhet så får man väl vara beredd på sådana här saker först och främst,själv så tillhör jag den skaran att kunna bo i Hus i nästan hela mitt liv endast ett taga har det varit Lägenhet och det gör jag inte om på grund av en Vattenläcka ifrån Våning 4 som hade runnit ner via någon avloppsstam några Månader.Det slutade att dem rev upp hela köket för mig och vad fick jag för det....dyra Pizza räkningar till följd så det blev en flytt i ren ilska...Så ditt svar blir nog Nej Guy på grund av att det inte är en total renovering av ett kök det handlar om med Hantverkare som drar ut på tiden för att få så lungt som möjligt med sitt liv,men lite arg hade jag nog blivit eller vansinnig rent ut sagt skulle det vara så märkvärdigt det kan jag inte hålla med dig om för sån är jag i alla fall,vi är väl ändå annorlunda i detta långa landom jag inte minns fel:)
#66 - 23 juli 2009 11:21
urk, detta återkallar hemska minnen,. mitt förra 540l sprack botten på fick flytta ut i tre månader :/ , för tyvärr måste ju nästan hela lägenheten rivas pga allt vatten, ja bor som tur är på bottenvåningen dock,
hemförsäkringen täcker ju bara lösöre eller va man ska säga, tex möbler tv och sånt, sen är det föreningens bolag som får täcka vattenskadan på fastigheten. Om de är snälla det vill säga och vet att man har ett kar i lägenheten.
Nu har ja dock ett nytt 540 igen ;P men med frigolit i botten på karet sen liggunderlag underkaret sen MDF skiva mellan liggunderlaget och aluställningen sen MDF skiva mellan ställning och golv!!
#67 - 23 juli 2009 12:45
Hur sjutton kan ett kar spricka?!
Hade du något tungt i karet? (förutom vattnet :p )
#68 - 23 juli 2009 15:58
kar går sönder så är det :P de är trots allt gjorda av glas.
Är man inte beredd på att de kan gå sönder så ska man nog inte ha något akvarium, iallafall inte något stort för är ju trots allt de som får högst belastning på glas och så vidare.
#69 - 23 juli 2009 16:22
.. men om det hade hänt alla så hade ingen köpt kar (inte värt vad det kostar att fixa till)
Är det något speciellt märke man bör se upp med eller är det hemmabyggen?
#70 - 23 juli 2009 16:42
rödtoppen; jag har sett trådar som denna om alla märken och storlekar.. tror inte det spelar någon roll egentligne, har man otur så har man oavsett märke :/
#71 - 25 juli 2009 17:51
Detta var anledningen till att jag köpte ett nytt istället för begagnat akvarium nu, så att inte försäkringsbolaget skulle kunna gnälla OM nu oturen är framme.

Hoppas verkligen att allting löser sig till det bästa för er!!! Och tack för att ni delar med er det är alltid nyttig och roligt att lära sig nytt!
#72 - 25 juli 2009 19:45
fan va segt jag beklagar verkligen får en o tänka till vad gäller ens egna kar, täcker försäkringen detta? har själv ett 720 igång i en hyreslägenhet :-S
#73 - 25 juli 2009 20:29
Aaaajaja aja aj aaaaj aaaj! Får ont bara av att läsa alla hemska inlägg!! man blir verkligen mörkrädd!
Jag tycker verkligen synd om ALLA som varit med om sprickor, eller få skorna fyllda med vatten när man kommer hem och möts av ett swimmingpool.

Jag är nojjig av mig och innan jag skaffade mig mina kar läste jag om att vissa hade liggunderlag, MDF skiva eller frigolit under sina kar.
Jag har liggunderlag under alla mina kar (liggunderlaget ligger i akvariet och sen sand) just för att om en sten eller liknande skulle ramla så kanske det inte går sönder.
Frigolit har jag mellan akvariet och ställningen och det är oxå av ren nojja.

Jag har ett 225l i köket och 310l i vardagrummet. 535l vatten i vår lgh vore inte populärt! speciellt inte när man bor 5 vån!
#74 - 26 juli 2009 07:34
Lycka till med allt! Ge inte upp akvaristiken, för vad är oddsen? Har haft akvarium av olika slag, en del mycket gamla, men bara haft en liten läcka på alla dessa år. Har nu ett 375 lit sydamerika som mtp den skeva vattenlinjen är lite mer än lovligt snett, men det går ändå. Ska flytta om två månader, och tänker då lägga under en skiva och frigolit eller liggunderlägg och justera skevheten. Kämpa på! Om inte annat kan ditt garageprojekt bli en liten oas av ro, frid, fiskar och bildelar i skön förening!
K
#75 - 21 oktober 2009 10:21

Vad skall dom säga då? det e ju ingens fel att det hänt så dom kan ju inte säga nått mer än att vara glade att dom själva inte behövde kontakte sitt försäkringsbolag o dra in dom
#76 - 21 oktober 2009 10:30
Wermland skrev:
Lycka till med allt! Ge inte upp akvaristiken, för vad är oddsen? Har haft akvarium av olika slag, en del mycket gamla, men bara haft en liten läcka på alla dessa år. Har nu ett 375 lit sydamerika som mtp den skeva vattenlinjen är lite mer än lovligt snett, men det går ändå. Ska flytta om två månader, och tänker då lägga under en skiva och frigolit eller liggunderlägg och justera skevheten. Kämpa på! Om inte annat kan ditt garageprojekt bli en liten oas av ro, frid, fiskar och bildelar i skön förening!

K

Nej då akvarie hobbyn lever kvar. Har mitt 375 malawi kvar och håller på att starta en 50L räkbalja. Garage projektet har bara växt och hyr nu in oss i en annan lokal. Utan bildelar=)
Bilagor:
#77 - 21 oktober 2009 10:41
Skönt att försäkringsbolaget gick in och tog allt!

Jag klarade mig lika bra. Det enda som inte är klart nu är hyresvärdens försäkringsbolag som ska täcka vattenskadorna, dem drar ut på det. Är det inte din hyresvärds försäkringsbolag som ska täcka vattenskadorna?
#78 - 21 oktober 2009 11:19
FYYYYY... Nu blev man lite pirrig i magen.. jag har lixom "blundat" för risken.. Men den finns väl alltid där när man promt måste ha en liten "sjö" inne i lägenheten. :(
#79 - 21 oktober 2009 13:04
Gammal tråd! missat den för jag inte hade reg då, fy vad tråkigt, pulsen ökade lite när jag läste om vad som hade hänt, men en sak som är lite oklar vilka fiskar klarade sig?
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 21 oktober 2009 13:31
Apropå hur vanligt det är med vattenskador pga akvarier så talade jag en gång med en som jobbade som skadereglerare för ett försäkringsbolag och undrade hur vanligt det var.
Hans svar var att folk istället skulle bekymra sig över sina diskmaskiner - dessa var ett stort problem vad gäller vattenskador. Akvarievattenskador var enligt honom oerhört ovanliga.

Jag har själv haft akvarier (och också rätt många) i mina hem i klart mer än 30 år och jag har aldrig råkat ut för en vattenskada pga akvarium.
#81 - 21 oktober 2009 13:42
Jag kommer inte ihåg vem jag pratade med, om det var min handläggare på försäkringsbolaget eller min hyresvärd, men han påstår att det händer med jämna mellanrum. Jag tyckte det lät väldigt skumt.. känns som om han försökte få mig att inte ha fler akvarium igång efter min senaste vattenskada :p
#82 - 25 oktober 2009 09:53
Inte kul att se men klart att man kan bli orolig av tanken men jag bor i hus och har mitt 720 i källaren vilket borde lindra om det skulle gå läck.
Bor man i hyreslägenhet så skall hyresvärden står för skadorna med sin försäkring om det är en olycka. Om man råkar ta sönder det själv (råka dra in skivstången) så får man så för det med sin egen försäkring.

Min bror hade nämligen ett 600l i lägenhet som läckte, de fick leva i sovrummet med alla möbler. Och hantverkarna som "bara" skulle lägga nytt parkettgolv tog 1 vecka på sig. Brorsan åkte hem på lunchen då låg den ena på balkongen och solade och den andra sov på golvet. Snacka om att dom passar på att ta ut stora arbetskostnader när försäkringsbolagen ska stå för det
#83 - 25 oktober 2009 10:33
vaim skrev:
Brorsan åkte hem på lunchen då låg den ena på balkongen och solade och den andra sov på golvet. Snacka om att dom passar på att ta ut stora arbetskostnader när försäkringsbolagen ska stå för det

De hade kanske också lunchrast ;)
#84 - 25 oktober 2009 11:42
vaim skrev:
Inte kul att se men klart att man kan bli orolig av tanken men jag bor i hus och har mitt 720 i källaren vilket borde lindra om det skulle gå läck.

Bor man i hyreslägenhet så skall hyresvärden står för skadorna med sin försäkring om det är en olycka. Om man råkar ta sönder det själv (råka dra in skivstången) så får man så för det med sin egen försäkring.

Min bror hade nämligen ett 600l i lägenhet som läckte, de fick leva i sovrummet med alla möbler. Och hantverkarna som "bara" skulle lägga nytt parkettgolv tog 1 vecka på sig. Brorsan åkte hem på lunchen då låg den ena på balkongen och solade och den andra sov på golvet. Snacka om att dom passar på att ta ut stora arbetskostnader när försäkringsbolagen ska stå för det

Haha ja de är riktiga drönare! Malawifisken och hans far slet upp golvmattan själva, sen kom det två snubbar från byggfirman och knackade upp två hål i betongen och satte dit en avfuktare. Detta tog en halvtimme, men på fakturan till försäkringsbolaget stod det specat 2 timmars arbete!
#85 - 25 oktober 2009 12:45
vaim skrev:
Brorsan åkte hem på lunchen då låg den ena på balkongen och solade och den andra sov på golvet. Snacka om att dom passar på att ta ut stora arbetskostnader när försäkringsbolagen ska stå för det

M.a.o. vid tillfället lika produktiva som brorsan din. Har tanken slagit er att golvläggarna kanske hade lunch de också?
#86 - 25 oktober 2009 12:47
bong skrev:
Detta tog en halvtimme, men på fakturan till försäkringsbolaget stod det specat 2 timmars arbete!

Tiden till och från arbetsplatsen, räknas inte den?
#87 - 25 oktober 2009 12:48
rödtoppen skrev:
De hade kanske också lunchrast ;)

Oopsss... missade den här... :d
#88 - 25 oktober 2009 13:05
Ouscazz skrev:
Nej! Men det vore annars praktiskt för då skulle jag förlägga den väldigt lång bort;)
#89 - 25 oktober 2009 13:37
åheim skrev:
Nej! Men det vore annars praktiskt för då skulle jag förlägga den väldigt lång bort;)

Körersättning?
#90 - 25 oktober 2009 14:05
De där är nog de värsta. Tur att de här forumet finns så man ser att de faktiskt kan hända. Nu tror jag många som läser detta garderara upp sej och ser över sina akvarier. En bra platta och flera liggunderlägg är nog bra. Tycker mej har läst att en del har ett på båtten också under gruset.
#91 - 25 oktober 2009 22:32
Ouscazz skrev:

Jo det går den. Emmaboda är ett väldigt litet samhälle som man kör igenom 10 ggr på 5 min. Men dom hade ju skrivit ut på speacen att dom hade rivit ut mattan och allting, men som sagt det ända dom gjorde va o slö 2 hål i golvet och slänga in en luft avfuktare. Och det tog MAX 30 min inkl tiden från deras företag till min lägenhet och tillbaka igen
#92 - 27 oktober 2009 00:01
Apropå hur vanligt det är med vattenskador pga akvarier så talade jag en gång med en som jobbade som skadereglerare för ett försäkringsbolag och undrade hur vanligt det var.

Hans svar var att folk istället skulle bekymra sig över sina diskmaskiner - dessa var ett stort problem vad gäller vattenskador. Akvarievattenskador var enligt honom oerhört ovanliga.

Jag har själv haft akvarier (och också rätt många) i mina hem i klart mer än 30 år och jag har aldrig råkat ut för en vattenskada pga akvarium.

Heh det sakll gudarna veta vad hur många osm inte har den lilla mattan under sin diskmaskin och har ek golv för 10-20.000 kr =) jo och tyvärr så är det inte ovanligt att de små läcker ur maskien utan att ägaren märker/ bryr sig vilket kan ge till följd att bjälklaget i huset skadas ....
#93 - 27 oktober 2009 00:05
bong skrev:
Haha ja de är riktiga drönare! Malawifisken och hans far slet upp golvmattan själva, sen kom det två snubbar från byggfirman och knackade upp två hål i betongen och satte dit en avfuktare. Detta tog en halvtimme, men på fakturan till försäkringsbolaget stod det specat 2 timmars arbete!

Jag har som sagt jobbat som repratör inomhushålls maskiner och det många missar är att man tarbetalt frö tiden att köra till kunden. Byggarna var kanske i väg och hämtade luftavfuktaren på ett lager ...
#94 - 27 oktober 2009 00:11
@Malawifisken
Jag blir lite knäsvag själv med tanke på att jag har ett 20år gammalt 180l ramkar i vardagsrummet med svajigt trägolv och inga liggunderlag eller frigolit skivor under.
Kul och läsa att det löste sig för dig. Men jätte tråkigt med de döda fiskarna. Men tru att ni inte var på semestern när det hände.
Bilagor:
#95 - 6 november 2009 21:02
720liters akvarium med klen aluminum ställning och glasbotten?
är det hemmabyggt eller är det något företag som inte har beräkningar med i produktförsäljningen?

varför har man ett flytande material som försvagas med tiden som bottenmaterial? så man kan se igenom sanden?

korkad konstruktion i mina ögon....
#96 - 8 november 2009 22:51
720liters akvarium med klen aluminum ställning och glasbotten?

är det hemmabyggt eller är det något företag som inte har beräkningar med i produktförsäljningen?

varför har man ett flytande material som försvagas med tiden som bottenmaterial? så man kan se igenom sanden?

korkad konstruktion i mina ögon....

Vad i akvarit är flytande för utom vattnet i rums temp ?? :confused:
#97 - 9 november 2009 00:30
Mick13 skrev:
Vad i akvarit är flytande för utom vattnet i rums temp ?? :confused:

Glas är en flytande massa dock i väldigt långsam takt ^^
#98 - 9 november 2009 08:01
snippdipp, en 22 mm aluminiumprofil med porsaknutar är inte en svag konstruktion, dessutom är glas standard som botten i alla sällskapsakvarium, att sen beskriva glas som flytande stämmer inte heller, glas är en amorf keram vars viskositet i normal temperatur inte är mätbar!
#99 - 9 november 2009 11:51
jag vet att det tar 80år+ att se glaset flyta med ögona. Men det är ju 720l vatten nästan i det och inredning på 40kg? med san m.m

hade iaf aldrig låtit glas med tyngd emot ligga fritt, en fast grund att stå på så hade det nog aldrig hänt?!
#100 - 9 november 2009 12:20
Jag håller med till 100%, finns otroligt många kar där ute med bara aluminiumställning utan en heltäckande bottenplatta under glaset. Vare sig det är att glaset rör sig, en sten som välter eller en microspricka som utvidgas med tiden så är det idiotiskt att inte ha säkerheten som en heltäckande bottenplatta under karet ger. även om du får en rejäl spricka så får du otroligt mycket mer tid på sig att agera då hela karet inte töms utan vattnet bara sipprar/rinner ut.
#101 - 9 november 2009 21:12
CuRSeD skrev:
Glas är en flytande massa dock i väldigt långsam takt ^^

Tja Gaffel skrev det jag även syftade på, gjutjärn har ungefär samma viskositet som glas i rumstemperatur ;)
Orsaken till att denna myt om att glas flyter har uppkommit antagligen av det att gammla tiders glasmästare monterade den tjockaste delen av fönster glaset neråt i ramen för att tyngstadelen lämpar sig bäst ner åt.
#102 - 9 november 2009 21:15
Man borde använda något mindre känsligt material till botten av kar än glas som är relativt känsligt för tryck. Rostfrittstål eller något modernt keramisktmaterial känns mer 2000-talet.
#103 - 10 november 2009 06:33
På cilkid-org är det en kille som bygger i rostfritt med glas frontruta så det kan nog stämma att det ligger i tiden.
#104 - 19 november 2009 15:11
[QUOTE=snippidippi;1342539]720liters akvarium med klen aluminum ställning och glasbotten?

om du nu inte visste så byggs dom flesta kar med alu ram och alu ställning. Med glasbotten: Ja. Vad annas?
#105 - 19 november 2009 17:52
[:-59]
Gamen hade du inte hackat på glaset med näbben så hade det aldrig hänt :d:d:d Ut med tanten och in med en större balja nu! [:-38]
Kjell Fohrman
Administrator
#106 - 19 november 2009 18:08
vaim skrev:

Kan bara nämna att en gång i tiden var jag byggnadsarbetare och en gång skickades jag då ut till ett lägenhetsjobb för att ta upp ett golv pga en vattenskada (ej akvarium).
På lunchen kom lägenhetsinnehavaren hem och han sa väl inget direkt till mig, men dagen efteråt blev jag uppkallad till chefen eftersom lägenhetsinnehavaren hade anmält mig för
1/ jag jobbade inte
2/ istället hade jag slagit mig i deras möbler
3/ där jag satt och drack öl
4/ och lyssnade på deras stereo

Detta var i och för sig sant, men sanningen kan ses på olika sätt
1/ jag hade min lagstadgade lunchrast
2/ jag satt vid deras köksbord, men hade lagt en tidning på stolen och torkade av bord och stol efteråt
3/ jag åt min lunch ur medhavd lunchlåda, samt drack en lättöl till maten
4/ jag hade slagit på deras transistorapparat som stod på bordet och lyssnade på Stenmark
#107 - 19 november 2009 18:12
Kan bara nämna att en gång i tiden var jag byggnadsarbetare och en gång skickades jag då ut till ett lägenhetsjobb för att ta upp ett golv pga en vattenskada (ej akvarium).

På lunchen kom lägenhetsinnehavaren hem och han sa väl inget direkt till mig, men dagen efteråt blev jag uppkallad till chefen eftersom lägenhetsinnehavaren hade anmält mig för

1/ jag jobbade inte

2/ jag satt vid deras köksbord, men hade lagt en tidning på stolen och torkade av bord och stol efteråt

4/ jag hade slagit på deras transistorapparat som stod på bordet och lyssnade på Stenmark

Och efter det började du som Akvarist? :D
Bilagor:
#108 - 19 november 2009 18:14

1/ jag jobbade inte

Ett praktexempel på människor som bara måste gnälla på andra för att de inte har något liv själva :mad: Men i malwifiskens fall så var det rent svineri att sätta 2 timmars arbete när det tog 30min [:(!]
#109 - 19 november 2009 18:15
Markus1984 skrev:

Klockrent! :D:D:D
Kjell Fohrman
Administrator
#110 - 19 november 2009 19:19
Markus1984 skrev:

Nja, det var jag nog innan dess
#111 - 21 november 2009 08:35
Kanske kommer in lite sent i denna tråd. Men när jag såg skadan i ditt kar rös jag, mitt 720 sprack exakt likadant och jag fattade inte vad felet var... Allt var exakt när jag fyllde det men sprack efter en vecka.
Har Länsförsäkringar och dom stod för precis allt (golv, fisk, grus, pumpar, ja, allt utom vatten;)) Gick tom lite plus:)
#112 - 21 november 2009 12:13
Mitt 960 sprack också väldigt liknande. Stort hål på ena sidan. Länsförsäkringar stod också här för allt, förutom vattenskadorna som ska gå på hyresvärdens försäkringsbolag, och det verkar dra ut på tiden.
#113 - 21 november 2009 13:32
Glas försvagas av repor.. Och vi vet ju alla hur karen brukar se ut i botten efter några år med grus i... Ska jag ha ett alukar igen någon gång så kommer jag limma fast en dammduk på botten. Amen ;)
#114 - 21 november 2009 20:34
bong skrev:
glas försvagas av repor.. Och vi vet ju alla hur karen brukar se ut i botten efter några år med grus i... Ska jag ha ett alukar igen någon gång så kommer jag limma fast en dammduk på botten. Amen ;)

amen

Annons