Hej
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag undrar om det är någon hemmasnickrare som har försökt ge sig på att skapa ett pumpsystem med ett filter som har som främsta syfte att minimera vattenbyten till nära på obefintlighet.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Vattenbytena blir väl aldrig obefintliga, men kan reduceras. Avgörande för att lyckas är fodertyp och fodermängd, vilket är det viktigaste. Ger man för mycklet foder kan inget filter i världen fixa det, oavsett kostnad(i princip)
Jag har själv ett filter som reducerar kvävet till en för mig rimlig nivå. Nitraten kommer inte över 25 mg/l, detta trots att vattenbyterna utförs 3-4 gånger/år. Om vi antar att akvariet är på 200 liter, då är filtrets volymsflöde 200 l/timma och filtervolymen 25 l. Dessutom gäller som tidigare påpekades fodertyp och fodermängd. Dessutom gäller det att vara extra vaksam under sommaren då temperaturen ev. stiger i akvariet.
Detta är inga nyheter(fodermängd) redan i Gert Aurell´s bok "Sötvattens akvariet" från början av 40-talet(1943) finns denna typ av uppgifter.
Det finns en norm som säger att av det foder som du ger till fiskarna(växande) tar fisken upp 25% av fodrets kväveinnehåll,65% blir löst i vattnet och 10% finns i slammpartiklarna som lägger sig på botten. Detta bör man ha i åtanken när man fodrar fiskarna och i synnerhet vuxna fiskar.
Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk