Skulle någon bara säga vad det ultimata ancistruskaret ska innehålla.
det jag vet är att det så klart ska finnas massor med grottor och gömställen, gärna rötter som gör vattnet mjukt ..men vad mer?
Okej, ja, jag ahr mina tillsammans med några kakaduor och de går inte ihop till 100% så nu har jag skaffat mig ett till kar så de ska få bo i varsit..jag har redan ett 30-tal yngel..:) vattnet från kranen är ganska hårt..och det funkar. vad har du för växter?
Flytväxter och torvstrumpa... så det blir lagom mörkt och mysigt! Sandbotten så att ynglen lätt finner maten, cirkulation på minst 3 gånger vattenvolymen, men dom har inget emot 10 gånger heller... bara inte ynglen kan sugas in i pumpen. En temp på 26 grader och millioners rötter.... så har du ett Ancistrusparadis!!!
De vuxna kan vara tillfälligt i ett 40-60 liter för lek, sedan kan du dra upp ynglen i det. Men när honan vuxit på sig och börjar ge väldigt mycket yngel så kan det karet bli lite litet... man bör i alla fall ha 1 liter vatten/yngel för att de ska bli stora..
[quote=Tant Nancy]De vuxna kan vara tillfälligt i ett 40-60 liter för lek, sedan kan du dra upp ynglen i det. Men när honan vuxit på sig och börjar ge väldigt mycket yngel så kan det karet bli lite litet... man bör i alla fall ha 1 liter vatten/yngel för att de ska bli stora..[/quote]
Skulle man kunna ha en liten guppyodling i samma kar tro? De konkurerar ju inte med malarna och ha rman mycket växter kan det väl gå vägen??
Vad tror ni?
[quote=soetiz]Skulle man kunna ha en liten guppyodling i samma kar tro? De konkurerar ju inte med malarna och ha rman mycket växter kan det väl gå vägen??
Vad tror ni?[/quote]
Jag har mina Endlers guppy tillsammans med en ganska stor ancistrus, det går jättebra!
[quote=soetiz]Skulle man kunna ha en liten guppyodling i samma kar tro? De konkurerar ju inte med malarna och ha rman mycket växter kan det väl gå vägen??
Vad tror ni?[/quote]
Jag har Endlers guppy i alla mina Ancistrusodlingskar, funkar finfint... förutom att det blir väldigt fullt om man inte har någon stans att göra av Guppysen allt eftersom de blir flera...
Va roligt! då ska jag köra på det! och förhoppningsvis blir det många guppys så jag kan skaffa fler kar..:) Då har man ju en anledning att skaffa ett till om de samboende skulle klaga:D
[quote=soetiz]Va roligt! då ska jag köra på det! och förhoppningsvis blir det många guppys så jag kan skaffa fler kar..:) Då har man ju en anledning att skaffa ett till om de samboende skulle klaga:D[/quote]
Jepp!!! Och om de samboende skulle klaga, så kan du ju säga att -Nu har jag så mycket Guppy så att jag nog måste börja använda dem som levandefoder till dom andra fiskarna... Då kommer du snabbt att få köpa flera kar...