Det som ska bli 100 l asien

#1 - 7 juli 2010 08:03
Tjena!

Fick en väldans lust att fotografera lite idag, så det blev ett par snabbilder av akvariet. När jag satte in dem i datorn är det förstås helkassa, men de visar ju karet i alla fall :p

http://1.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/TDQyaMtWKZI/AAAAAAAAA60/LtIwrsDWtVo/s1600/P7070031.JPG

http://1.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/TDQyZpAwQCI/AAAAAAAAA6s/Ax2r_6kkBlk/s1600/P7070027.JPG

Det här ska alltså bli ett asienkar. Just nu går där 3 stackars neontetror som inhandlades som pilotfiskar, och sedan dog någon och resten "glömdes bort", 2 svärdbärare (var 3 från början), 6 tigerbarber, 3 kuhliiålar samt 2 ancistrusmalar. En vacker liten fisksoppa alltså.. [:o]

Nu till hösten ska det börjas rensa upp i denna röra och bli ett helt asiatiskt. Barberna har jag blivit tokförälskade i så de ska vara kvar. Tips och sådant mottages med tacksamhet! :)
#2 - 7 juli 2010 08:27
ah!! lovley med ett asienkar!
#3 - 7 juli 2010 08:48
Ser jättefint ut! Gillar bakgrunden!! jag har ett 300 liters jag har lite asientema i. Håller på o köra igång. Än så länge har jag bara 4 guramis, och 3 hong kong plecos, men idag kommer ett gäng kardinalfiskar oxå!
#4 - 7 juli 2010 12:24
Kul att ni gillar det! :)

Guramis har jag också tittat långt och länge på, men det skulle kanske inte vara så smart att blanda dem med mina tigrar...

Vad tycker ni annars jag ska ha för fisk? Fler barber, samma eller någon annan art, någon rasbora? Fler kuhliiålar eller t.o.m någon liten botia?

Kom gärna med förslag!:d
#5 - 7 juli 2010 12:58
Sewellior som algätare i karet? :D
#6 - 7 juli 2010 17:52
Sewellior som algätare i karet? :D

Hjälp, vad konstiga de såg ut! :p är det faktiskt en fisk? Ser mer ut som en konstig pannkaka :d
#7 - 7 juli 2010 19:50
Jag köpte de under det felaktiga namnet "Sötvattenrocka" och visst är de som små väggkrypande rockor! Mina är den lite lyxigare Sewellia Sp. "Spotted" med ett lite finare mönster och lite rosa undersida. Solis och jag här på Zoopet har en hel del bilder och allt på rackarna i våra projekttrådar.

De är störtcharmiga och äter ibland alger de flesta andra skippar! ;)
(Ursäkta om det tar plats i tråden)

Bilagor:
#8 - 7 juli 2010 21:31
Men gud så charmig!! Den fullkomligen trycker ju i sig alger!
#9 - 7 juli 2010 21:35
Till en början var de skygga men nu så bryr de sig knappt om min hand när jag hela tiden rotar i karet. :p
Rekommenderas!
#10 - 7 juli 2010 23:12
Trevliga små firrar! Hade en fensugare eller vad de kallas för många år sen när jag var grabb. Men det är ju inte utan att man blir lite sugen igen. Kul med klipp förresten!
#11 - 8 juli 2010 06:28
nej, vad häftiga! Får ta och läsa på lite om dem, de var ju verkligen störtcoola! :D
#12 - 8 juli 2010 08:10
Nu flyter det tydligen runt ordentligt med hormoner i vattnet :p Såg just två svärdbäraryngel som gömmer sig i ricciamossan, neontetrorna har en trekant och ancistrushannen tror jag ligger på rom.

Dessutom har jag ett räkkar också där flertalet honor går med rom just nu :D

Vi får väl se om något yngel överlever, tigrarna tar alla chanser de får att få i sig lite godis [:o], hade ett svärdbäraryngel och ett barbyngel som jag hade i räkkaret tills jag trodde att de skulle gå säkra, men antingen är de sjutusans duktiga på att gömma sig... eller så är de mat...
#13 - 8 juli 2010 10:16
Kul det är romanser på gång i karet!! Kan tro att tigerbarber är MKT glada i att äta yngel!! Trist, men inte mkt o göra. Jag fick ju yngel från mina karrri-tetror, de överlevde så länge det bara var 4 vuxna, när jag köpte 10 till så blev de mat. trist! Men det borde jag kunnat räkna ut oxå.
#14 - 8 juli 2010 10:47
Hoppas att de klarat sig och bara gömt sig väl. Jag har tappat bort mitt stora zebrafiskyngel som bor bakom bakgrunden och hoppas att det simmar runt nere i mörkret. Jag lider med dig! :(
#15 - 8 juli 2010 16:30
Det är som det är, sånt e livet. Svärdbärarynglet var inte någon jätteförlust, trots att det skulle vara kul om det faktiskt låg och tryckte någonstans, men barbynglet var jag lite stolt över!

Och nu är det snart nya tag som gäller! :d
Måste se bara jag får någon lördag ledig att åka in till stan och titta på det asiatiska utbudet i de två akvarieaffärerna som finns här! Arma jobbtider som gör att man inte hinner i veckorna :mad:
#16 - 12 juli 2010 08:00
Jag trodde rätt :d Idag såg jag de första ancistrusynglen. Alltid roligt med första kullen! :)
#17 - 24 juli 2010 15:38
Tjena!

Det börjar bli en stund sedan jag skrev i den här tråden sist, men idag hade jag ätnligen tid att åka in till stan och ta en pratstund med den mysiga gubben i akvarieaffären.
Just nu hade han inte så mycket fisk, de kommer mer till hösten, men han sa att bara jag vet vad jag vill ha så tar han nog hem åt mig.

Så nu får ni hjälpa mig! Vad ska jag ha för fiskar i det här akvariet? Ju mer jag har tittat på sewelliorna desto kärare blir jag i dem, så sådana tror jag nog det blir att skaffa! :)
Men sedan då? Förslag mottages med tacksamhet!
#18 - 24 juli 2010 16:09
Vill du ha bus i mängder så rekommenderar jag dvärgbotiorna!
Svepande rörelser och vackra fiskar passar makropoder in på.
Eller varför inte ett stim rasbora av något slag? Vackra små fiskar.
Annars så tar du sewelliorna och lägger in fler tigerbarber bara?
#19 - 25 juli 2010 14:20
Mm, har väl nog i principt bestämt mig för sewelliorna, hur många ska man ha? Har ju tre kuhliiålar från förr så vill inte att det ska bli för trångt på botten. Sedan har jag funderat en del på nätbarber också.. Eller någon rasbora.
Har så svårt att bestämma mig!
Alla guramis är ju också så vackra, men kanske inte riktigt rätt fisk att blanda med sewellior som vill ha det strömt och så plus tigerbarberna... Så de får väl vänta till något framtida kar när jag får mer plats! (bor i en tvåa på 54 m2)
#20 - 26 juli 2010 20:12
Okej, efter att ha funderat fram och tillbaka en god stund så har jag nu bestämt mig för följande:

ca 10 tigerbarber
4-5 kuhliiålar
2 sewellior

kaanske några amanoräkor också? Vet inte om tigrarna kommer att se dem som godis eller om de blir tillräckligt stora för att klara sig..

Sedan ska min elingenjörstuderande sambo få börja klura på lite månljus till akvariet också!
#21 - 27 juli 2010 10:03
har du kollat på fembandsbarb? jag tycker den år finare än tiger och den är snällare :D
#22 - 27 juli 2010 16:27
nja, jag tycker tigerbarberna är finare, men smaken är ju som baken... :) sedan så har jag ju redan ett gäng tigrar från förr som jag ogärna ger bort :)
#23 - 27 juli 2010 16:41
Miliimli skrev:
Okej, efter att ha funderat fram och tillbaka en god stund så har jag nu bestämt mig för följande:

ca 10 tigerbarber

4-5 kuhliiålar

2 sewellior

kaanske några amanoräkor också? Vet inte om tigrarna kommer att se dem som godis eller om de blir tillräckligt stora för att klara sig..

Sedan ska min elingenjörstuderande sambo få börja klura på lite månljus till akvariet också!

Tycker att du ska ha 3-4 sewellior, även om dom inte är stimfiskar så är dom väldigt sociala.
#24 - 27 juli 2010 18:26
Okej, ja det är ju alltid roligare om man är fler :p

Kan jag ändå skaffa två kuhliiålar till, har 3 st nu, eller blir det för trångt då tro?
#25 - 27 juli 2010 19:38
Sewelliorna är inga rena bottenfiskar enligt mig. De klättrar liksom runt på allt i karet (smala växter ser roligt ut!) snarare än ligger i gruset, så några krockar med kuhlisarna tror jag inte det blir!

De står som enstöringar på de flesta sidor men jag håller med om att de banne mig är sociala, det kan inte vara en slump att de praktiskt taget äter i grupp. Deras "bråk" går ut på att de föröker täcka varandra så det blir ingen skada när de dansar omkring och ofta ät det över på nolltid.

Tips, de älskar spirulina och mixwafers (här har jag mina ifrån: http://www.tradera.com/Tetra-45s-Sprirulina-43-Mix-wafers-blandning-2-pasar-auktion_341864_113618040) och inte minst broccoli. Frysfoder har jag inte lyckats locka till mig de med men flingor som sjunkit med botten tar de.
#26 - 27 juli 2010 19:45
Okej, det lät ju bra :)
Har du några andra tips om dem? Har haft problem med att hitta någon svensk information om dem... Det jag sett är att de vill ha mycket syresatt vatten, jag har ett eheim 2010 innerfilter som jag nyss bytt filtermaterial i så nu spluttar det på som aldrig förr. Tror du/ni att det räcker med det filtret eller borde jag satsa på något större alt. ett filter till?
#27 - 27 juli 2010 20:07
Jag kör på två innerfilter i 180l-karet, Eheim Powerline (700l/h) och en gammal Eheim (på ca 800-900l/h). Dessa rengör jag ganska sällan och försiktigt men växelvis. Men då har jag tre ton inredning och växter som stoppar upp flödet rejält halvvägs i karet. Sewelliorna trivs men håller sig mest till vänster och mitten där det strömmar medan guramisarna ofta är i lugnet till höger.
Fast jag har mer grönalger där det strömmar så det kan locka en del.

De gillar med andra ord helt klart stömt men för mig står växterna för en stor del av syresättningen.
Ha så strömt du kan ha så ska du se att de blir glada!
#28 - 27 juli 2010 20:12
En grymt bra angelsk sida med info:
Den vanligare Lineolata: http://www.loaches.com/species-index/sewellia-lineolata
Den "finare" jag har Sp. "Spotted": http://www.loaches.com/species-index/sewellia-sp-spotted

En superintresant artikel om var de odlas och deras naturliga biotop: http://www.loaches.com/articles/sewellia-lineolata-natural-habitat-and-how-they-get-to-our-aquariums
#29 - 27 juli 2010 20:22
En grymt bra angelsk sida med info:

Den vanligare Lineolata: http://www.loaches.com/species-index/sewellia-lineolata

Den "finare" jag har Sp. "Spotted": http://www.loaches.com/species-index/sewellia-sp-spotted

En superintresant artikel om var de odlas och deras naturliga biotop: http://www.loaches.com/articles/sewellia-lineolata-natural-habitat-and-how-they-get-to-our-aquariums

Tack för länkarna! Spotted är helt klart finast tycker jag, hoppas att gubben i akvarieaffären kan ta hem sådana åt mig! Kommer att ta någon vecka nu igen innan jag har tid att åka in till stan (pga det arma jobbet, men som tur var är det inte många veckor kvar innan poolen stänger och badvakten tar sommarlov innan skolan börjar igen :) ) men sen ska här handlas fisk!
#30 - 27 juli 2010 20:23
och nytt lysrör... och det ena med det tredje...
meen, det är väl därför man jobbar hela somrarna så man ska ha råd att göra något roligt sen igen när det blir dags att återvända till skolbänken [:o]
#31 - 27 juli 2010 20:28
Det borde han kunna kan man tycka, fast finland verkar ha lite sämre importörer och grossister. får du de för 10 euro styck ska du vara glad, jag köper mina för 95-99kr/st här.
#32 - 27 juli 2010 20:29
äh tusan, det glömde jag ju fråga vad han trodde det skulle börja kosta! Nåjaa, jag får väl se det om inte annat när det blir dags att hala fram plånboken! :D
#33 - 27 juli 2010 20:34
Med de här kan du lätt köpa en i taget om du vill, så ta och köp så många du kan nu och fyll på om du gillar rackarna. Så gjorde jag och funderar på två till så de blir 6! :D
#34 - 27 juli 2010 20:43
Och sex är alltid bra! :D Förlåt, kunde inte låta bli. Börjar bli lite sent.. vi är ju trots allt en timme före er här!
#35 - 27 juli 2010 20:48
Tänkte skriva något liknande men förökte hålla mig rumsren (till skillnad mot er karro och Nubi om ni läser detta!). ;)
Min bror och hans flickvän kom just hem från stugan i Pargas. :)
#36 - 27 juli 2010 20:50
Jag tog just mitt förnuft till fånga och tog bort det :P Men nu blir det nog sängen om jag inte skabörja skriva vad som helst här, min humor blir alltid sämre och sämre vartefter timarna går
#37 - 27 juli 2010 21:44
Du, det var kliniskt rent jämfört med annat på detta forum. ;)
#38 - 28 juli 2010 07:58
Det kan säkert tänkas :P

Glada vi till jobbet gå efter ännu en sömnlös natt, (andra natten i rad nu som jag sovit ung. 3 1/2 h..) och samtidigt kan jag ju passa på att bjuda på en liten bildserie hur akvariet sett ut från uppstarten.

Här är det ganska så nytt. När jag och min sambo flyttade ihop och jag flyttade hemifrån ville jag ha djur ("hemma" har vi både hund och papegojor), sambon vägrade hund i lägenhet så då fiskade jag fram det gamla akvariet som stått och samlat damm sådär en 5 år sedan det använts sist. Man tager vad man haver, därav alla fula slott och grejjer.
http://1.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S8xrEJ5aM3I/AAAAAAAAA0U/T4MsJYWylQ4/s1600/P2240001.JPG

Sedan ville jag ha det mer naturligt men då hade jag plötsligt inte så mycket grejs mera..
http://2.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S8xrEZN-GdI/AAAAAAAAA0c/19wHQRAE8AY/s1600/P3150003.JPG

De börjar gå mot sin nuvarande form.
http://2.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S8xrGLGbJAI/AAAAAAAAA0k/Hfd8uElpPxw/s1600/P4190092.JPG

Och nu är vi tillbaka till början av tråden
http://1.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/TDQyZpAwQCI/AAAAAAAAA6s/Ax2r_6kkBlk/s1600/P7070027.JPG
#39 - 8 augusti 2010 08:18
Igår fick jag äntligen tillfälle att åka till Vaasan akvaarioliike (flyttar ni nån gång till Vasatrakten i Finland är det hit ni vill gå) och beställa sewelliorna. Gubben i affären skulle ta hem spotted varianten om han fick tag på, annars blir det lineolata. Fiskarna kommer om ung. två veckor, så tills dess ska jag försöka börja plätta ut alla andra fiskar än kuhliiålarna och tigrarna till vänner och bekanta..
#40 - 8 augusti 2010 09:42
Jag kan inte heller leva utan djur. Efter fyra månader djurlös efter att vi var tvugna att avliva hunden så startade vi upp akvariet. Vi bodde i huset ett helt år innan vi skaffade djur överhuvudtaget (chinchillor) och jag trivdes inte alls förrän de flyttat in.
#41 - 8 augusti 2010 09:57
Miliimli skrev:
Igår fick jag äntligen tillfälle att åka till Vaasan akvaarioliike (flyttar ni nån gång till Vasatrakten i Finland är det hit ni vill gå) och beställa sewelliorna. Gubben i affären skulle ta hem spotted varianten om han fick tag på, annars blir det lineolata. Fiskarna kommer om ung. två veckor, så tills dess ska jag försöka börja plätta ut alla andra fiskar än kuhliiålarna och tigrarna till vänner och bekanta..

Woho, bra val!
*Dansar en glad dans*
:D
#42 - 8 augusti 2010 18:17
Woho, bra val!

*Dansar en glad dans*

[:D]
Haha! Du är glad i de här fiskarna va? :p Såg att du rekommenderade dem till någon annan här också nyligen :)

Nej, men jag tror faktiskt att de blir bra med det här. Det verkar vara trevliga fiskar, och så har det så speciellt utseende att t.o.m våra icke-fiskfrälsta vänner kommer att tycka att de är häftiga!
#43 - 8 augusti 2010 18:28
Oja! Bland det bästa köpet jag gjort och de sticker verkligen ut som du säger. :D
#44 - 8 augusti 2010 19:23
jag köpte mina efter jag sett bilder på VD's ;) köpte 2st men det ska nog bli 2 till :D underbara fiskar :)
#45 - 8 augusti 2010 19:27
Låter som min Sewelliaarmé snart har infiltrerat Sveriges hem, mohahahaha! ;)

Hult, visst slaktar dina också alger?
#46 - 16 augusti 2010 18:48
På onsadg kommer äntligen sewelliorna :d
(vet fortfarande inte vilken sort det blir men...) men tidigast i helgen och kanske först någon gång i nästa vecka har jag tid att åka och hämta dem..:(

Framåt går det i alla fall. Några av fiskarna som ska ut ur karet ska få nya hem hos mina vänner, men nu blev det helt plötsligt inte jätte bråttom att bli av med dem, för idag fick jag en lite förtidig födelsedagspresent av mina närmaste kompisar. Har sådär smått pratat om att skaffa ett till, litet kar att ha som barnstuga/karantänskar ifall jag skulle få för mig att prova odla barberna eller om någon firre blir sjuk.
Så idag när jag kom hem till dem stod ett 54 l juwel på deras köksbord med en guldrosett på locket :d Alltid trevligt med nya saker!!
#47 - 16 augusti 2010 20:36
måste missat denna tråden innan:p
Snyggt är det iaf!:D

Och så undrar jag ibland varför jag vill gör om mitt kar?!:p
#48 - 16 augusti 2010 20:46
Tack tack :)

Ja, varför vill du det? :) Kollade just in det, det var ju skit snyggt! :p
Bilagor:
#49 - 16 augusti 2010 20:55
tackar niger och bockar!
Nja jag är inte så nöjd med det, det är bara massa raka växter med lite blad på:p
Så vill byta ut lite och köpa till större rot osv osv:p

Lägger oxå till att det ser ännu tråkigare ut nu sen jag fick rensa lite häromdagen. var massa som växt hej villt och fått dåligt ljus så fick korta av några växter, så ser inte kul ut alls just nu :p
#50 - 17 augusti 2010 06:46
Det tar sig, det tar sig :) Finns väl inte många kar som ser vackra ut genast efter att man varit och grejjat med en massa växter och sånt :)
#51 - 19 augusti 2010 12:53
I väntan på sewelliorna (ska hämta dem på måndag el tisdag, väntar SÅÅ!) så passade jag på att köra igång födelsedagspresenten.
NÅGON (inga namn nämda, men TACK mor och far!) har slängt bort akvariegruset jag hade i 100 l innan jag bytte till sand, så det fick bli sand i detta också. I med lite naturstenar och en gammal rot och så ska den senaste kullen ancistrus få växa upp där tills jag kan byta in dem mot något skojsigt i akvarieaffären!

http://3.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/TG0oQH9DfMI/AAAAAAAAA7k/N8tu8v2IYw4/s1600/P8190122.JPG

http://4.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/TG0oQg6aexI/AAAAAAAAA7s/nlxrRZnnJv8/s1600/P8190125.JPG
#52 - 21 augusti 2010 11:34
NEJNEJNEJ!!:(
Fick ta bort en av tigrarna idag, hittade honom inte hur jag än letade, men fick till sist syn på honom där han flöt på rygg under ett av svärdplantans blad... Han levde fortfarande och gjorde ett tappert flykt försök när jag kom med håven, men det var bara nätt och jämt.

Varför ska det bli såhär nu när jag just ska hämta sewelliorna?? Har inte haft en enda död eller krasslig fisk på måånga månader och så blir det så här nu :(
Jaja, bara att hålla koll på resten nu ifall det är något skit i akvariet... Jag "hoppas" att den bara blev ihjälmobbad av de andra, då han var minst och längst ner i rangordningen.. Vill inte ha någon sjukdom eller något i karet nuu!
#53 - 24 augusti 2010 09:00
Inga andra fiskar verkar bli sjuka och alla vattenvärden är okej, så nu har jag hämtat sewelliorna. Det blev 4 st, 14 €/st. Fina som tusan, men de var ytterst ovilliga att släppa taget om påsen när jag skulle släppa ut dem :p

Nu har jag tyvärr lämnat kameran någonstans, men så fort jag hittar dem kommer lite bilder!
#54 - 24 augusti 2010 09:15
Kul! Var det Lineolata eller "Spotted"? :D
Visst är de sega på att lämna påsen? Ju mer man vill ha ner dem i karet desto mer verkar de trivas där. Tillslut brukar de flyga fram genom vattnet för att sätta sig på någon yta och börja äta efter ett tag. :p

Jag kan tipsa om att mina verkligen verkar gilla Tetra Fresh Delica - Brineshrimp eller Daphnia. Perfekt då det sjunker som sten om man trycker ut det i större bitar!
http://www.akvariumbutiken.se/index.php?doc=search&brand=&category_choose=61&name=&offset=10&sort_by=&sort_type=asc&search=0
#55 - 24 augusti 2010 09:38
Det blev lineolata, men inte gör det mig något ^^, och ända från tyskland kom de för min skull! :)
#56 - 24 augusti 2010 11:30
Fina lite annorlunda fiskar det där. :)
Har de bosatt sig bra i karet? Matat?
#57 - 24 augusti 2010 12:55
Har just släppt i dem, så de är fortfarande lite blyga. En gömmer sig på något bra ställe, och två sitter på glaset bakom en växt medan den sista glatt kör fram och tillbaka på rutorna i makligt tempo :)
#58 - 24 augusti 2010 13:30
Mina var rädda för mig i kanske en månad (i minskande grad) men nu är de nästan mellan mina fingrar när jag rotar. Kanske jag är i karet för mycket med tanke på att mina fiskat blir hyfsat tama så snabbt? :p
#59 - 25 augusti 2010 18:21
Sådär, camera found.

http://1.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/THVcQJiVKdI/AAAAAAAAA70/YLSmVXvLvMc/s1600/P8230126.JPG
http://3.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/THVcQ-toSiI/AAAAAAAAA8E/HUerMExwN74/s1600/P8230133.JPG
http://2.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/THVcQVXpZiI/AAAAAAAAA78/rhaakKNYPiI/s1600/P8230131.JPG

De vekar trivas riktigt bra nog hemma hos mig! Simmar på så glatt, eller snarar "hoppar" till fram :p

VisualDarkness [INDENT] Mina var rädda för mig i kanske en månad (i minskande grad) men nu är de nästan mellan mina fingrar när jag rotar. Kanske jag är i karet för mycket med tanke på att mina fiskat blir hyfsat tama så snabbt? [:P] [/INDENT]

Haha! Ja, mina tigrar gör skäl för namnet och är snabbt framme och drar mig i armhåren när jag är och rotar i karet :d
#60 - 26 augusti 2010 08:34
Föresten! Jag var in till akvarieaffären igår och letade efter fodret VD rekommenderade, men de närmaste han hadde var frystorkade röda mygglarver och frystorkad tubifex.
Röda mygglarver har man ju hört så mycket skit om men kan tubifexen vara något? Har ingen som helst erfarenhet av sådana här olika foder :p
#61 - 27 augusti 2010 08:14
Ingen som vet något? Kan tubifex vara något eller borde jag leta vidare efter något annat? :confused:

Sedan en annan fråga, som jag grunnat på ett tag nu. Skulle chokladgurami funka med tigrarna?
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=242&SOK=1

Jag hör ju till dem som tycker att tigrarna har oförtjänt dåligt rykte, har man bara tillräckligt många va dem så rör de inga andra fiskar. Jag har ju t.ex. haft mina med svärdbärare nu och inte en gång heller har någon tagit en tugga av det där låånga frestande svärdet på hanen...
Chokladguramin blir ju inte så stor, men mina tigrar har heller aldrig brytt sig om neontetrorna jag haft... Dessutom har de inte heller de där långa spröten som "vanliga" guramis har, eller?

Så, vad tror ni? Skulle det kunna gå? :)
#62 - 28 augusti 2010 12:49
okej, chokladguramin verkar vara för krävande för mig och det kar jag har nu.. Suck, jag som verkligen skulle vilja ha ett par av någon annan sort också.. Det ser så tomt ut i karet nu, när både svärdbärarna, neontetrorna och ancistrusarna är borta. (Fiskade för övrig upp minst 50 ancistrusyngel här om dagen som får växa till sig i det nya yngelkaret nu en tid) På måndag ska jag i alla fall och inhandla fler tigrar, så då blir det förhoppningsvis lite mer rörelse i karet!
#63 - 29 augusti 2010 01:50
Sänk pH en grutta och det borde gå super! Testa? :)
#64 - 29 augusti 2010 08:03
Jag måste säga att jag är grymt sugen på det... men jag ska fundera lite.. Jag vill ju de ska må bra också, och enligt vad jag läst vill de ha i princip stillastående vatten, vilket inte direkt går ihop med sewelliorna... men men forska vidare bara :)
#65 - 29 augusti 2010 09:54
Du får skaffa ett till kar! ;) :p
#66 - 29 augusti 2010 17:58
Haha, då blir inte sambon glad, har ju redan 3 :d
..Eller egentligen är det väl jag som inte blir så glad... vi, eller han, har en överenskommelse så för varje kar jag skaffar får han skaffa en dator till... Och en dator till har vi verkligen inte plats med!! :p
#68 - 30 augusti 2010 16:25
aah, smart! :p

Idag var jag efter 5 små tigrar till. :)
Hos den vanliga akvareiaffären där jag handlar var tigrarna slut idag och det skulle inte komma in nya förrän på fredag, och då jag har så dåligt tålamod [:o] så gick jag till djuraffären en bit bort och kollade in deras akvariedel.
Vanligtvis handlar jag sällan där då de alltid tar överpriser på allt och de ofta ligger döda fiskar i nästan alla kar, men just tigerkaret såg bra ut idag, så 5 st småttingar fick följa med mig hem!
Jag ville ha honor, då jag nästan bara har hanar från förr, men vi får väl se om könen jämnade ut sig något eller inte...
#69 - 1 september 2010 14:55
Yes! Den äter!! :d
Har varit lite orolig för en av de nya tigrarna, den har både hållit sig lite undan de andra, mest gömt sig under ricciamossan eller in i någon växt, och vad jag än matat med har den inte visat något intresse.
Men så igår började den i alla fall snegla på ytan när det var matdags och idag åt den faktist! Inte mycket, men lite i alla fall. Hoppas det börjar gå mot rätt håll nu i alla fall!

Sewelliorna har börjat vara framme mest hela tiden nu också, och de borde vara av båda könen så kanske man skulle prova att odla lite på dem senare. :)
Nu ska först ancistruskullarna få växa till sig i yngelkaret och sedan ska jag prova odla lite tigrar också, men sen, efter det kanske ;)
#70 - 14 september 2010 07:14
Nu börjar det bli dags för en uppdatering här!

Den tiger som inte ville äta efter att jag köpt honom dog för ungefär en vecka sedan. Harmligt, men inte oväntat.. Resten av fiskarna mår i alla fall bra!:)

Vi har börjat grunna på lite månsken till karet, och vi har ett slags... rör... (SÅ oteknisk!:d) som lyser blått... (borde verkligen inte skriva det här utan att ha med sambon som skan säga vad det är för något..)
Men kan man tro använda det, eller är det väldigt viktigt att ljuset lyser med rätt... något (suck det här blir ju till ingenting!) nanometer är det ord som tyker upp i min skalle :confused:
Månskenet ska inte vara på hela natten, utan bara 1-2 h efter att den valinga lampan slocknat för kvällen.

Sedan är jag i startgroparna att kicka igång min första artemiaodling. Eller ja, kläckning. Har aldrig provat förr, men måste väl ta och läsa genom den där manualen jag sett här på zoopet nån gång!
#71 - 14 september 2010 07:17
du menar att det lyser med rätt våglängd. är det ett vanligt lysrör eller vad?
#72 - 14 september 2010 07:21
nääej, eller ett slags lysrör är det väl. Tror det är meningen att typ ha i bakluckan eller under sätena på en bil om man vill styla den
#73 - 14 september 2010 07:39
haha! okej :P men testa o sätt dit den o se hur det blir.
#74 - 14 september 2010 07:41
Jo, vi har provat, och det ser nog helt okej ut, det var det där med våglängden jag undrade över :P Eller om fiskarna tar väldigt illa upp om det lyser med fel våglängd en två timmar/kväll :)

(tänk att någon faktist förstod vad jag menade! :O :D)
#75 - 14 september 2010 07:43
njaa det tror jag inte är någon fara. fiskarna bryr sig inte mycket. o växterna behöver du nog itne tänka på heller för de bryr sig mer om huvudbelysnigen på dagen. så det är nog bara att köra på sörrö :D
#76 - 14 september 2010 07:45
Ookej, priima! :D
#77 - 17 september 2010 09:27
Nu har jag börjat fundera på zebrafiskar, då det fortfarande känns som något fattas i karet.
Jag har läst lite om dem och bl.a här på zoopet http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=51 så står de att de ska ha grovt grus på botten.

Varför? Tar de någon skada om det inte är grovt grus, jag har sådär halvfin sand? Inte puderfin men ändå nog sand, inte grus, och definitivt inte grovt grus..
#78 - 17 september 2010 13:26
Bra fråga! Undrar varför de ska ha grovt grus enligt beskrivningen? Kanske för att äggen inte ska bli uppätna men det borde väl stå under lek i så fall? Tycker de är både fina och lite roliga då de är såpass kaxiga mot varandra! Roligt när man kan se deras små skäggstrån när de blir äldre.

Jag har fått yngel flera gånger av ägg som åkt in bakom bakgrunden men ena garamin smet ju in bakom (bor kvar!) och åt upp alla.... :(
#79 - 17 september 2010 14:11
Ja, just för att inte äggen ska bli uppätna är enda rimliga förklaringen jag hittat i alla fall, men då är det ju äggen det rör, inte själva fiskarna...:confused:
Nåja, det blir troligtvis att åka och köpa ett gäng nästa vecka. Nu ska vi åka hem till Närpes över veckoslutet och hälsa på familjen! Då kanske jag hittar min kamera också, som jag säkert glömt där så kommer en liten bilduppdatering också någon gång! :)

Synd på dina yngel! :(
#80 - 20 september 2010 11:02
Sådär ja, det blev en dag med shoppande i hobbyernas tecken. Kände mig så glad över att jag fått tag i ylletyg till min medeltida mantel nästan hälften billigare än vad jag räknat med, så jag tyckte jag hade råd att handla lite fisk också ;)

Nu simmar 5 st vackra zebrafiskar runt i mitt kar. Kan bara konstatera att det blev ett randigt kar lika mycket som ett asiatisk kar :p
Försökte fotografera dem, men det närmaste jag kommit hittills är några suddiga silverfärgade streck... [:o] Nåjaa, det är bara att keep trying så ska jag nog visa några bilder inom den närmaste framtiden!
#81 - 29 september 2010 08:35
Idag hittade jag en död sewellia i karet :( Ingen aning vad den dött av, den hade inga märken eller sår överhuvudtaget. Skulle den ha legat på mage skulle jag inte ens sett att den var död, men en fisk som ligger på rygg är ju aldrig ett bra tecken..
Den var minst av de fyra jag hade, inte för att jag vet om det spelar någon roll. Nu hoppas jag bara att de övriga tre överlever! :(
#82 - 29 september 2010 08:48
Vad tråkigt. :(
Det enda jag läst om dem är en mystisk sjukdom som gör att de bleknar mer och mer innan de dör, men det verkar inte vara fallet.
Hoppas bara att det stannar vid ett dödsfall så att det inte blir som för mig där hälften av fiskbeståndet dött av på några månader!
#83 - 29 september 2010 08:53
Nä, den här var inte ett dugg blek, den såg ut precis som vanligt, om man bortser från att den låg på rygg och inte rörde sig mer... De andra sewelliorna ser nu pigga ut, men inte för att jag sett att döingen skulle ha varit dålig på något sett heller innan jag hittade den. :( Hoppas verkligen att inga andra dör!
Bilagor:
#84 - 3 november 2010 11:52
I'm thinking.... byebye tigrar, helloo gurami?!

Har på sistone örjat tröttna på tigrarna ganska ordentligt.. Har haft dem sedan jag starade karet för över ett år sen nu, och ja.. skulle jag ha haft den kunskap jag har idag så hade jag nog inte köpt dem över huvudtaget. Tycker fortfarande att det är en fin fisk som har sämre rykte än den förtjänar men nu är jag ganska så less på dem.
#85 - 3 november 2010 13:06
Tittar på mosaikguramis, tittar på karet. Shit va snyggt det skulle vara med det röda som kontrast till allt det gröna...
#86 - 3 november 2010 13:07
Låter skitbra! Dock så har jag personligen bara en kvar efter kaose i mina kar. :(
Hanarna är fantastiska när de vuxit upp!
#87 - 3 november 2010 13:10
Hur många ska man ha? 1+1 eller 1+2?
#88 - 3 november 2010 13:22
Jag skulle då inte köra 1+1 då risken för hustrumisshandel är stor enligt min erfarenhet. :p
Se till att ha några gömställen vid ytan/mittenskiktet på avstånd från varandra bara.
#89 - 3 november 2010 13:25
Ah, försökt läsa men det står ju tusen olika saker!! :p Eller borde man ha ännu fler än bara två honor?! Får visst ta och plugga lite innan jag travar iväg och frågar om gubben vill byta..
#90 - 3 november 2010 13:34
Labyrinterarterna verkar vara väldigt individuella i sitt beteende, två fiskar från samma art kan variera från att vara en skrämd lite mus till psykotisk massmisshandlare. :p
Har du flera honor kommer aggressionerna sprida ut sig mera. Många hanar + honor verkar också bra, men det är lite litet kar. Mina hanar valde dock alltid ut en favorit bland honorna fiskarna betedde sig som mer som en grupp och blev lugnare ju fler de var (tipset jag fick stämde alltså).

Men 1+2 eller 3 borde vara bra och man kan ju alltid fylla på. För mig var de äldre alltid snällare mot de yngre som i sin tur till en början oftast höll sig simmandes under magarna på de största.
#91 - 3 november 2010 13:42
Okej. Ska ta och plugga på lite mer om dem nu ikväll så ska jag gå in någon dag och se om gubben har några fina exemplar och om han går med på ett byte :)
#92 - 3 november 2010 13:45
De är knappast svåra fiskar och går med på det mesta (även om jag haft ihjäl dem...), hyfsat med flytväxter är dock bra.
#93 - 3 november 2010 13:50
Haha! :p Nä, förlåt det är ledsamt med dina firrar.. Nöjjer dom sig med en halvkubic riccia (fattar inte, tar bort säkert 5 nävar av det vid varje vb men det syns aldrig att det skulle minska...) eller borde man kanske investera i lite hornsärv som får flyta på ytan också...
Och en till rot skulle jag också vilja ha, men av någon anledning finns bara fula klumpar här i affärerna.. Fattar inte var alla hittar sina vackra förgrenade underbara rötter! :p
#94 - 3 november 2010 14:03
Du får skratta på du, när alla fiskar dör så måste man ta till humor. ;)
Skaffa gärna lite mer vertikala växter som de kan kryssa bland (tänk kroppsform).
Rötterna hittar man.....överallt! Synd bara att de ska kosta...
Finland verkar inte ha världens bästa grossister för akvariehobbyn om jag förstått läget rätt?
#95 - 3 november 2010 14:08
Nej inte så värst... Vissa saker finns nog, men sen andra som verkar vanliga i sverige finns inte att få tag på här..
Har en del vallisneria, någon lång finbladig växt som jag inte vet namnet på samt en svärdsplanta som snart återfått sin forna glans.. + en hel massa andra då, men de är de längsta. Ska se om jag hittar någon nyare bild att slänga upp
#96 - 3 november 2010 14:28
Gröna hörnan

Helhetsbild

Mystiska växten, någon som vet vad det är? (Den i mitten längst bak alltså)
#97 - 3 november 2010 18:08
Ser lummigt och mysigt ut! Skulle bara se att Vallisarna bildade en tätare vägg, men det kommer väl? :p

Är det inte en blek rotala? http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=72&SOK=1
mina har dock aldrig fått riktigt det utseendet.
#98 - 3 november 2010 18:29
Joodå, kommer upp nya skott vaje dag :p

Ser inte den beskrivningen.. inte goldmember.. men googlade och någon rotala är det i alla fall.
#99 - 3 november 2010 18:38
Just ja, du är en vaaanlig medlem.... *Ser ner på Miliimli*
Rotala Rundifola eller kanske den här: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/details.php?id=103&category=genus&spec=Rotala
#100 - 3 november 2010 18:40
*räcker ut tungan* Hördu Darkie, nu ska vi inte bli stora på oss här inte! :p
#101 - 3 november 2010 18:50
Det är nästan så jag skulle tro att det är en Rotala Rotundifola.. *tittar misstänksamt från skärm till akvarie, från akvarie till skärm. Håller upp skärmen bredvid och järmför bilder och orginalet*
Bilagor:
#102 - 3 november 2010 18:52
Googla inte på respektive art, du får upp ca 3 000 000 olika utseenden på varje. Jag har iaf bestämt att min är Rotundifola! :p
#103 - 3 november 2010 18:55
Skit också :p

Det är nästan så jag tror jag har två sorter. Alla skott ser inte likadana ut, och jag vet att jag petade ner en stjälk som jag fick med när jag köpte räkor bland de andra för att de såg likadana ut. Rotala är de i alla fall båda två men den ena (usprungliga växten) har smalare blad och har samma grön färg överallt, medan den andra har lite större och längre blad och är ljusare i toppen än i övrigt.
#104 - 3 november 2010 19:03
Skulle behöva kontrollera många växter med folket på Plantswap, får se när man orkar. :p
#105 - 3 november 2010 19:07
Man skulle ha varit så smart att man sparat lapparna som kom med när man köpte grönsakerna... Där stod ju namnen, men när jag började rota i akvarieskåpet hittar jag bara två... och båda de växterna har tynat bort för länge sen... :p
#106 - 4 november 2010 21:39
Happ happ, var in och talade med gubben idag. Han gick med på byte ;) Ska åka hem till Närpes nu över helgen och sedan på måndag ska jag försöka fånga upp tigrarna och sedan är det gurami som gäller :)
Bilagor:
#107 - 4 november 2010 23:53
Lycka till! Se till att inte få hem missbildade mosaiker bara. Det var två av mina som hade sneda munnar och den ena dog för ett bra tag sedan medan den senare dog nyss och hade inte växt en mm på en evighet.
#108 - 5 november 2010 07:43
Hmm :/ Det lät ju inte så trevligt.
Nåja, han håller annars väldigt hög stanadard den här gubben, aldrig man skulle se några döda eller sjuka fiskar i karen eller något sånt, och jag tittade på hans mosaiker igår när jag var in så vad jag kunde se så såg de fina ut.
#109 - 8 november 2010 10:10
Sådär ja, nu ska jag bara nålbinda klart min vante och sedan blir det tigerjakt. Hoppas bara gubben inte ändrar sig och inte vill ta mot dem när han ser dem. De senaste dagarna har det varit väldigt mycket rangordnings-fighter i karet så flera av de äldre tigrarna simmar runt med naggade fenor för tillfället... Och så ska vi inte förglömma mobbningsoffret som i princip saknar halva stjärtfenan.

Att tigerbarber ger sig på andra fiskar? Glöm det, så länge de har artfränder att tugga på så är de lyckliga...
#110 - 8 november 2010 12:03
Mission accomplished! Jag har numera ett guramikar! Otroligt vackra fiskar som riktigt skimmrar! Lite hornsärv blir nog att införskaffa någon dag, de verkar tycka bäst om hörnet med riccian.
På samma gång fick lite fler zebrafiskar komma med hem, så nu har jag:

1+2 mosaikgurami
10 zebrafiskar
3 sewellior
3 kuhliiålar
#111 - 8 november 2010 12:44
Kul med fler som börjar gilla Asienbiotop och fiskar :)
#112 - 8 november 2010 12:58
Absolut! :) Måste ju finnas någon slags motvikt till alla SA ;)
#113 - 8 november 2010 13:23
Miliimli skrev:
Absolut! :) Måste ju finnas någon slags motvikt till alla SA ;)

SÅ sant ;)
Hur har det gått (erkänner att jag inte orkade läsa hela projekttråden), har du hittat de invånarna du vill ha?
#114 - 8 november 2010 13:32
Jag hoppas det! :p
Började med tigerbarber som jag i min okunskap skaffade för snart 1 1/2 år sedan när jag skulle starta mitt första egna akvarie (om man inte räknar med de akvarier vi haft hemma när jag var yngre).
På senaste tiden har jag blivit mer och mer less på tigrarna, är inte så kul med fiskar som mobbar ihjäl någon liten stackare hela tiden och äter varandra levande... (oj, liite bitter har jag tydligen blivit :P)
Så nu övergår jag till guramis, hittills är jag nöjd, väntar bara på att de ska våga börja utforska karet lite mer.. :)
Och sewelliorna är underbara, så ja, på det stora hela är jag väldigt nöjd med firrarn jag har :)
#115 - 8 november 2010 13:33
Miliimli skrev:
Jag hoppas det! :p

Började med tigerbarber som jag i min okunskap skaffade för snart 1 1/2 år sedan när jag skulle starta mitt första egna akvarie (om man inte räknar med de akvarier vi haft hemma när jag var yngre).

På senaste tiden har jag blivit mer och mer less på tigrarna, är inte så kul med fiskar som mobbar ihjäl någon liten stackare hela tiden och äter varandra levande... (oj, liite bitter har jag tydligen blivit :P)

Så nu övergår jag till guramis, hittills är jag nöjd, väntar bara på att de ska våga börja utforska karet lite mer.. :)

Och sewelliorna är underbara, så ja, på det stora hela är jag väldigt nöjd med firrarn jag har :)

Funkar tigerbarberna med guramisarna?
Ja visst är sewelliorna underbara :D själv har jag en billig kopia ;) Borneosucker.

Bild?
#116 - 8 november 2010 13:47
Nix, tigerbarberna får käka upp varandra bäst de vill i akvariegubbens affärslokal :D
Tog det säka före det osäkra och bytte idag :p
Kameran har mystiskt försvunnit så jag har inga bilder på nykomlingarna men här finns på karet med de gamla huvudinvånarna:
http://4.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/TNFwYIDIotI/AAAAAAAABCk/9uXJLc_ub1c/s1600/IMG_0002.JPG
http://2.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/TNFwYvho1uI/AAAAAAAABCs/gIJrLbRjt2s/s1600/IMG_0004.JPG
http://1.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/THVcQJiVKdI/AAAAAAAAA70/YLSmVXvLvMc/s1600/P8230126.JPG
http://3.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/THVcQ-toSiI/AAAAAAAAA8E/HUerMExwN74/s1600/P8230133.JPG
#117 - 8 november 2010 14:01
Miliimli skrev:
Nix, tigerbarberna får käka upp varandra bäst de vill i akvariegubbens affärslokal :D

Tog det säka före det osäkra och bytte idag :p

Kameran har mystiskt försvunnit så jag har inga bilder på nykomlingarna men här finns på karet med de gamla huvudinvånarna:

http://4.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/TNFwYIDIotI/AAAAAAAABCk/9uXJLc_ub1c/s1600/IMG_0002.JPG

http://2.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/TNFwYvho1uI/AAAAAAAABCs/gIJrLbRjt2s/s1600/IMG_0004.JPG

Skönt att du har en sån fiskaffär där du kan byta ut de elaka fiskarna.
Att de ska vara så grotesk elaka....
Har du planer på att skaffa ett stim av ngt slag?
#118 - 8 november 2010 14:13
"Stimmet" me zebrafiskar ökade med 100% idag :p, så nu har jag 10 av dem. De fem första verkar väldigt glada över att ha fått lite mer lekkamrater :)

De nya guramisarna är väldigt sprakiga av sig ännu, men jag hoppas de lugnar ner sig så småningom.

Nu blir jag ju sugen på att skaffa fler saker som jag inte kunnat ha förut, t.ex. amanoräkor skulle vara kul att ha i det här karet! Eller äppelsnäckor.. (kommer de från asien btw?)
Bilagor:
#119 - 8 november 2010 14:24
Miliimli skrev:
"Stimmet" me zebrafiskar ökade med 100% idag :p, så nu har jag 10 av dem. De fem första verkar väldigt glada över att ha fått lite mer lekkamrater :)

De nya guramisarna är väldigt sprakiga av sig ännu, men jag hoppas de lugnar ner sig så småningom.

Nu blir jag ju sugen på att skaffa fler saker som jag inte kunnat ha förut, t.ex. amanoräkor skulle vara kul att ha i det här karet! Eller äppelsnäckor.. (kommer de från asien btw?)

I know the feeling! :)
Jag har ingen erfarenhet av Amanoräkor. Har körsbärsräkor som är röda (ger en färgklick till karet) och de är lätta oh ynglar av sig lätt.
Äppelsnäckor och räkor en super bra kombination i karet, städpatrull och så finns det snygga äppelsnäckor med :)
Äppelsnäckor kommer inte från Asien, men so what. De gör en riktigt bra jobb med överbliven mat.

Risken finns att zebrafiskarna kommer att smaka på dina räkor, men har du mkt gömställen och mycket växter (som du visade på bilden) så kan räkorna gömma sig. De brukar komma fram efter några veckor.
#120 - 8 november 2010 14:30
Ja man behöver väl inte vara hur sträng som helst med det här biotopandet :p
Jag har ju red crystal i ett annat litet kar, och de har just släppt maaassa räklingar, så om de överlever kanske de får plumsa ner i stora karet i stället så inte lilla burken blir överbefolkad.
Det jag verkligen skulle vilja få tag på är några ordentliga flytväxter, typ musselblomma eller liknande.. men här finns inget sånt över huvudtaget :/
#121 - 8 november 2010 14:39
Miliimli skrev:
Ja man behöver väl inte vara hur sträng som helst med det här biotopandet :p

Jag har ju red crystal i ett annat litet kar, och de har just släppt maaassa räklingar, så om de överlever kanske de får plumsa ner i stora karet i stället så inte lilla burken blir överbefolkad.

Det jag verkligen skulle vilja få tag på är några ordentliga flytväxter, typ musselblomma eller liknande.. men här finns inget sånt över huvudtaget :/

Du har ett pm :D

Ja men då så :) Det du behöver göra då är "bara" att ibland nån gång och då och köpa in lite nytt blod, en eller två CH red. Det kan vara bra när man får igång de med ynglandet :)
#122 - 8 november 2010 14:43
Ah, det visste jag inte. Tack för tipset :)
#123 - 8 november 2010 14:53
Miliimli skrev:
Ah, det visste jag inte. Tack för tipset :)

Det är vad jag fått hört av sultanen, han höll på med räkodling, och har hört samma sak på redbee forum. :)
#124 - 8 november 2010 15:04
Har visst läst lite slarvigt där då :p
#125 - 8 november 2010 17:35
Miliimli skrev:
Har visst läst lite slarvigt där då :p

Hur menar du?? :)
#126 - 8 november 2010 17:45
Att jag missat det där med att skaffa lite nytt blod nu och då :p
#127 - 8 november 2010 17:54
Miliimli skrev:
Att jag missat det där med att skaffa lite nytt blod nu och då :p

Det är bara tips, inget man måste göra :) tror det krävs många kullar på en räka för att de ska börja ge "vika". Men det är bara lite tips.
Vet inte hur du tycker men att slänga ner CR till zebror kanske är att chansa, vet inte hur dina Zebror är men mina Danio jag hade var små killers, de käkade räkor.
#128 - 8 november 2010 17:58
hmmm...kanske vi skippar den ideén då! Amanoräkor är ju lite större i alla fall..
#129 - 8 november 2010 18:03
Miliimli skrev:
hmmm...kanske vi skippar den ideén då! Amanoräkor är ju lite större i alla fall..

hahah :) tänkte mer på att du kan provtesta genom att köpa (från privatperson) körsbärssnäckor, då lär du se om dina Zebror ger sig på räkorna. De är billligare än CR.
#130 - 8 november 2010 18:19
Det skulle bara vara att hitta någon sådan då :p Inte det lättaste här i Finland!
#131 - 8 november 2010 18:24
Nubi skrev:
hahah :) tänkte mer på att du kan provtesta genom att köpa (från privatperson) körsbärssnäckor, då lär du se om dina Zebror ger sig på räkorna. De är billligare än CR.

:confused:
#132 - 8 november 2010 18:33
Antar det ska vara körsbärsräkor :p
#133 - 8 november 2010 18:34
Miliimli skrev:

Jag vet, men man måste tracka fru Nubi också! ;)
#134 - 8 november 2010 18:37
Körsbärssnäckor hade annars varit skoj att ha i karet, speciellt om de var lika röda och blanka som riktiga körsbär :p
#135 - 8 november 2010 18:37
Miliimli skrev:

TACK!! har man en kattunge på 6 mån som vill mysa medans jag har datorn i knät blir det lätt felstavning för jag ser inte tangenten.

Jag vet, men man måste tracka fru Nubi också! ;)

Skit på dig unge :P
#136 - 8 november 2010 18:39
Miliimli skrev:
Körsbärssnäckor hade annars varit skoj att ha i karet, speciellt om de var lika röda och blanka som riktiga körsbär :p

Mina var olika röda, de mest mest röda var de fullvuxna. Means småttingarna kune vara genomskinliga Tror att man kan ge de foder som gör att de blir mer röda.
:)

Du kanske hittar ngn i Finland som odlar på körsbärsräkor.
Bilagor:
#137 - 8 november 2010 18:39
Nubi skrev:
TACK!! har man en kattunge på 6 mån som vill mysa medans jag har datorn i knät blir det lätt felstavning för jag ser inte tangenten.

Fast räkor blir nog inte snäckor hur fel man än stavar ;) Men en kattunge på 6 mån som vill mysa kanske gör att man har tankarna på annat när man skriver :p
#138 - 8 november 2010 18:41
Miliimli skrev:
Fast räkor blir nog inte snäckor hur fel man än stavar ;) Men en kattunge på 6 mån som vill mysa kanske gör att man har tankarna på annat när man skriver :p

Ahahahah!!! Inte första gången jag skriver snäckor istället för räkor *asg*
#139 - 8 november 2010 18:41
Miliimli skrev:

Hon kan inte överlista våra finska Sisu-gener! ;)
Räkor kan nog överleva om de har gömställen, frågan är bara hur mycket man vill se dem. :p
#140 - 8 november 2010 18:43
Hon kan inte överlista våra finska Sisu-gener! ;)

Räkor kan nog överleva om de har gömställen, frågan är bara hur mycket man vill se dem. :p

Som VD säger, men med så mkt växter som milii har så bör räkorna känna sig trygga :D
Solis har räkor som simmar framför munnen på botior :P
Bilagor:
#141 - 8 november 2010 18:47
Nubi skrev:
Som VD säger, men med så mkt växter som milii har så bör räkorna känna sig trygga :D

Solis har räkor som simmar framför munnen på botior :P

Och jag har mina Dario Dario simmandes framför hungriga kampfiskar som annars jagat allt. Det gäller bara att de inte får en provsmakning. ;)
#142 - 8 november 2010 18:51
Ungefär som budisktmunkarna som har tigrar i sitt tempel (Animal plantet, discovery någon gång för flera år sen). De yngsta pojkarna på en 10-12 år gosade med dem som med vilka vanliga bondkatter som helst :p
#143 - 8 november 2010 18:53
Miliimli skrev:
Ungefär som budisktmunkarna som har tigrar i sitt tempel (Animal plantet, discovery någon gång för flera år sen). De yngsta pojkarna på en 10-12 år gosade med dem som med vilka vanliga bondkatter som helst :p

Och jag och brorsan som klappade krokodiler på reservat i Gambia när vi var små. :p
#144 - 8 november 2010 18:54
Coolt! :p Hade garanterat inte jag fått göra! :p Morsan blev ju galen bara för att man plockade diverse fjädrar man hittade :p
#145 - 8 november 2010 19:03
Miliimli skrev:
Coolt! :p Hade garanterat inte jag fått göra! :p Morsan blev ju galen bara för att man plockade diverse fjädrar man hittade :p

Hahha,
#146 - 8 november 2010 19:13
Gissa vem som precis anmälde sig som goldmember föresten! Hahaa, vem ser ner på vem nu då Darkie?!! :p
#147 - 8 november 2010 19:21
Miliimli skrev:
Gissa vem som precis anmälde sig som goldmember föresten! Hahaa, vem ser ner på vem nu då Darkie?!! :p

Grrrrattis :D
Btw VD's nya nick Darkie passar PERFEKT *hahaha*
#148 - 8 november 2010 19:36
Tack :D
Tror faktiskt det är Hannes som får ta åt sig äran för Darkie :p Men visst passar det! :D
#149 - 8 november 2010 19:36
Miliimli skrev:
Tack :D

Tror faktiskt det är Hannes som får ta åt sig äran för Darkie :p Men visst passar det! :D

Hahaha, mmm passar kanonbra *skratt*
Har du kikat på lyktögontetra...tror de hette så...
#150 - 8 november 2010 19:53
Aldrig hört om?
#151 - 8 november 2010 19:57
eller regnbågstetra :D
#152 - 8 november 2010 20:00
googla på Lyktögonfisk 'blåögd'
#153 - 8 november 2010 20:11
Fina! Men då var det ju det här med asien.. :p
Såg annars ett par neonregnbågar hos gubben här om dagen. Eller han sa att de var neonregnbågar men de liknade inte alls bilden som finns här på zoopet, de var mycket ljusare i färgen, nästan vita, och skimmrande och så hade de gula fenor. Vackra var de i alla fall.
#154 - 8 november 2010 20:42
Då får jag väl se ner på Nubi istället!
Darkie blir perfa men på engelska forum är VD (eng. könssjuktom) obligatoriskt. ;)

Hrrm, dvärgbotior! :D
Eller varför inte se hur länge Dario Dario kan överleva när guramisarna växt? :p
#155 - 8 november 2010 20:54
Ja botior är bara för söta!! Vi får väl se vart vi hamnar! ;)
#156 - 9 november 2010 09:52
Idag har jag 10 lekande zebrafiskar och 3 fortfarande blyga och matvägrande guramis.. :/ Hanen verkar vara den som anpassat sig bäst, men honorna gömmer sig mest ännu.
#157 - 9 november 2010 11:38
Miliimli skrev:
Idag har jag 10 lekande zebrafiskar och 3 fortfarande blyga och matvägrande guramis.. :/ Hanen verkar vara den som anpassat sig bäst, men honorna gömmer sig mest ännu.

vad ger du de för mat?
Har du pm.at karrokaja?
#158 - 9 november 2010 11:41
Idag fick de bara vanligt flingfoder, blir väl att prova granulat till näst... Eller har ni andra tips?

Nej, inte ännu!
Bilagor:
#159 - 9 november 2010 11:45
Miliimli skrev:
Idag fick de bara vanligt flingfoder, blir väl att prova granulat till näst... Eller har ni andra tips?

Nej, inte ännu!

Ja, köp frysfoder, köp röda mygglarver, men passa dig för att få det på händerna, man kan få en allergisk reaktion mot de, många tycker att röda mygg är bara skit, men det brukar få igång de fiskarna som matvägrar.

Röda mygglarver
Vita mygglarver (de flyter)
Svarta mygglarver (de sjunker)

Det finns mängder av olika frysfoder att ge till sina fiskar :) jag ger flingfoder när jag åker bort och ngn annan får mata, annars kör jag mest på frysfoder och räkmix (köper)
#160 - 9 november 2010 11:50
Ja.... :p man har ju läst så mycket skit om de här mygglarverna... :p så jag erkänner att jag är lite skeptisk mot dem.... :p
Får väl ta en svängom till båda affärerna och se vad de har för spännande. Hornsärv ska jag i alla fall ha!
#161 - 9 november 2010 11:52
Miliimli skrev:
Ja.... :p man har ju läst så mycket skit om de här mygglarverna... :p så jag erkänner att jag är lite skeptisk mot dem.... :p

Får väl ta en svängom till båda affärerna och se vad de har för spännande. Hornsärv ska jag i alla fall ha!

Exakt, många på zoopet använder det bara till fiskar som krånglar med maten. Svarta och vita har jag inte hört ngt dåligt om.

Ja dillväxter (hornsärv) är riktigt bra, de kan man använda som ytväxter med :)
#162 - 9 november 2010 11:56
Jepp, funderar på att kasta ut den väääldigt nergågna "någon-slags-svärdplanta-men-med-mörkare-blad" som förut gjort ett bra jobb med att dölja den gamla eheim-trotjänaren och fylla ut med massa dill där :p
#163 - 9 november 2010 12:06
Guramisarna har slutat gömma sig! (I alla fall medan jag sitter på säkert avstånd i soffan) Och hanen har t.o.m börjat plocka fram lite färger :)
#164 - 9 november 2010 12:12
Miliimli skrev:
Guramisarna har slutat gömma sig! (I alla fall medan jag sitter på säkert avstånd i soffan) Och hanen har t.o.m börjat plocka fram lite färger :)

Sweeet!!! Du får ta fram kameran och prata finlandsvenska med de ;)
#165 - 9 november 2010 12:14
Miliimli skrev:
Jepp, funderar på att kasta ut den väääldigt nergågna "någon-slags-svärdplanta-men-med-mörkare-blad" som förut gjort ett bra jobb med att dölja den gamla eheim-trotjänaren och fylla ut med massa dill där :p

Svärdplantor är riktigt fina, det du kan göra är att "skala" av svärdsplantan, ta bort de bladen som ser fula ut :)
De är fina, svärdplantor MEN tar sån plats, själ ljus med. men snygga :D
Har du mal, ancistrus så kommer de säkert ge sig på svärdplantorna, det har mina gjort.
#166 - 9 november 2010 12:17
Haha! :D Tyvärr är kameran fortfarande spårlöst försvunnen! Och FINLANDSSVENSLA??!! *kräks*
nej, nej, NÄRPESDIALKT FTW!! :D:D

&feature=related"" target="_blank">Här kan ni höra lite av vårt vackra språk! :D
#167 - 9 november 2010 12:18
Miliimli skrev:
Haha! :D Tyvärr är kameran fortfarande spårlöst försvunnen! Och FINLANDSSVENSLA??!! *kräks*

&feature=related"" target="_blank">Här kan ni höra lite av vårt vackra språk! :D

har du inte mobil? kameramobil?
#168 - 9 november 2010 12:22
joodå, men jag har ingen sladd till den då :p får vänta tills sambon kommer hem så kan han ta sin nyare och häfigare mobil och mejla över bilder åt mig :p
#169 - 9 november 2010 12:24
Nubi skrev:
Svärdplantor är riktigt fina, det du kan göra är att "skala" av svärdsplantan, ta bort de bladen som ser fula ut :)

De är fina, svärdplantor MEN tar sån plats, själ ljus med. men snygga :D

Har du mal, ancistrus så kommer de säkert ge sig på svärdplantorna, det har mina gjort.

Jo de är fina, men jag vet inte om de alls finns några fina blad kvar på den... Inga ancistrusar här inte, endast asiatiska firrar i burken :)
Sewellior och kuhlii är de regerande bottenfirrarna här.
#170 - 9 november 2010 12:28
Miliimli skrev:
Jo de är fina, men jag vet inte om de alls finns några fina blad kvar på den... Inga ancistrusar här inte, endast asiatiska firrar i burken :)

Sewellior och kuhlii är de regerande bottenfirrarna här.

åååh! Khulii :) Vad för sorts?
Ah bra, ancistrus är fina firrar men de är små marodörer, de jag har. *skratt* Den enda jag ska ha kvar är Mårten, the big Daddy =)
hans avkommor ska få flytta, inte lätt att fånga in alla 6 i ett 450l ;)
Du kan testa att ha svärdplantan direkt under lysröret, ta bort de fula bladen och låta den återhämta sig. :) Det funkade ialf för mig.
#171 - 9 november 2010 12:33
Äsch, matvägrande fega guramis har alltid löst sig för mig. Lura iväg hanen och smygmata honorna så kommer de börja förr eller senare. De är inte lika svulliga när det gäller mat som de flesta av mina andra fiskar och äer när de är börjar bli hungriga. Broccoli är alltid omtyckt bland mina! :)
#172 - 9 november 2010 12:34
Den helt vanliga pangio kuhlii, söta och jag ser faktiskt mina väldigt ofta fast jag bara har tre av dem i dagsläget :)

Bara 6?! :p När jag skulle ge bort mina när sällskap skulle bli asien så trodde jag att jag hade 2 vuxna och en 4 yngel... Hittade äver 50 av dem när jag började lyfta på stenar i stenröset... Pappa gjorde visst ett bra jobb med att skydda dem från hungriga tigrar :p
Väntar på att de 25-30 överlevande ska bli så pass stora att affären tar emot dem nu. Har väl 1 cm kvar :p

Ska testa lamptipset! :)
#173 - 9 november 2010 12:36
Äsch, matvägrande fega guramis har alltid löst sig för mig. Lura iväg hanen och smygmata honorna så kommer de börja förr eller senare. De är inte lika svulliga när det gäller mat som de flesta av mina andra fiskar och äer när de är börjar bli hungriga. Broccoli är alltid omtyckt bland mina! :)

Okej, broccoli tillagt på köplistan! (Varför ska de alltid tycka om så äckliga grönsaker??! :P)
#174 - 9 november 2010 12:43
Miliimli skrev:
Den helt vanliga pangio kuhlii, söta och jag ser faktiskt mina väldigt ofta fast jag bara har tre av dem i dagsläget :)

Bara 6?! :p När jag skulle ge bort mina när sällskap skulle bli asien så trodde jag att jag hade 2 vuxna och en 4 yngel... Hittade äver 50 av dem när jag började lyfta på stenar i stenröset... Pappa gjorde visst ett bra jobb med att skydda dem från hungriga tigrar :p

Väntar på att de 25-30 överlevande ska bli så pass stora att affären tar emot dem nu. Har väl 1 cm kvar :p

Ska testa lamptipset! :)

Det är så konstigt att många har Khulii som gömmer sig, mina har börjat gömma sig nu men det är mer för att paletterna är lite taskiga mot de och så har de mängder av gömställen att gömma sig i.
Har tänkt köpa 4 st till på torsdag :) De jag såg var bara pangio, jag gillar kanel (svart) khulii.
4 st småttingar blir det och så kanske en BG (black Ghost) :)

Jag misstänker att Mårten har haft många småttingar men har alltid haft hungriga fiskar så de har säkert mumsade i sig de när de vågade ge sig ut ur grottan... vilket inte gör så mkt. Naturen får avgöra fiskarnas öde i mitt akvarium ;)
#175 - 9 november 2010 12:53
Miliimli skrev:

....det är helt omöjligt att förstå ibland! ;)
Men du förkortar inte vartannat ord du skriver och pratar som "yngre delen" av min släkt i Finland gör? Känns som en tyyypisk finsk skola, lite gammaldags och betydligt snällare klimat än i svenska.
Miliimli skrev:
Okej, broccoli tillagt på köplistan! (Varför ska de alltid tycka om så äckliga grönsaker??! :P)

Därför att vi inte ska äta upp deras mat? Synd bara att min familj gör det ibland....
#176 - 9 november 2010 12:56
Här hemma får fiskarna lika mkt grönsaker som vi äter men jag köper däremot Fryst broccoli = till fiskar
färsk broccoli = till familjen. tycker fryst är skitäckligt
#177 - 9 november 2010 13:04
Förkortar orden? Dialektorden?

Näij, itt väijt ja nu he? Jo Närpes hyögstadie va no bra, men e kan ga ganska så villt till der! Tå va no gymnasie longnan :)
#178 - 9 november 2010 13:05
Miliimli skrev:

Näij, itt väijt ja nu he? Jo Närpes hyögstadie va no bra, men e kan ga ganska så villt till der! Tå va no gymnasie longnan :)

O_O Que?!?!
#179 - 9 november 2010 13:08
Miliimli skrev:

De förkortar så mycket att saker blir oläsliga. Närpes - Pargas 1-0!

Så är det väl med de flesta? Gymnasiet är frivilligt och motiverar eleverna oftast bättre. Sedan har ny en galet bra skolsystem.
#180 - 9 november 2010 13:08
Nubi skrev:
O_O Que?!?!

Stackars Nubi som inte förstod detta! :p
#181 - 9 november 2010 13:09
Översättning till de som inte är lika duktiga som Hannesc (FORTFARANDE väldigt impad!!! :))

"Nej, inte vet jag nu det. Jo Närpes Högstadie var nog bra, men det kan gå ganska vilt till där! Då var nog gymnasiet lugnare :)"

Känns helt konstigt och stelt att översätta rakt av sådär men.. :p
#182 - 9 november 2010 13:10
Sorry, till de som inte är lika duktiga som Hannesc OCH Darkie! :P
#183 - 9 november 2010 13:12
Miliimli skrev:
Översättning till de som inte är lika duktiga som Hannesc (FORTFARANDE väldigt impad!!! :))

"Nej, inte vet jag nu det. Jo Närpes Högstadie var nog bra, men det kan gå ganska vilt till där! Då var nog gymnasiet lugnare :)"

Känns helt konstigt och stelt att översätta rakt av sådär men.. :p

Det jag sa QUE till var WHafföööör du skrev den meningen *skratt*

Jag kan Faktiskt läsa din dialekt :P
#184 - 9 november 2010 13:12
Det var en gång en brasse, en finne och vägkorsning.... ;)
#185 - 9 november 2010 13:16
Det var en gång en brasse, en finne och vägkorsning.... ;)

AHAHAHA!
Kanske dags att flytta samtalsämnet till OT tråden *skratt*
#186 - 9 november 2010 13:20
Haha! Kanske det:p (Anledningen till meningen var Darkies kommentar om dialekten och skolsystemet)
#187 - 9 november 2010 13:24
Miliimli skrev:
Haha! Kanske det:p (Anledningen till meningen var Darkies kommentar om dialekten och skolsystemet)

Darkie har åsikter om ALLT helt jävla sjukt hur allmänutbildad han e ;)
#188 - 9 november 2010 13:26
Nubi skrev:
Darkie har åsikter om ALLT helt jävla sjukt hur allmänutbildad han e ;)

Nja, jag har släkt i mes-landet i öst! ;)

Lite mer passande:
Jag lovar dig att Sewelliorna kommer uppskatta broccolin!
#189 - 9 november 2010 13:35
Broccoli är en hit *tummen upp*
#190 - 9 november 2010 13:57
Nubi skrev:
Broccoli är skit *tummen upp*

Nu så!
#191 - 9 november 2010 13:59
haha! :D Och mes-land!! Hördu!! :p Nänä, finnarna är ett starkt folk! Tror inte svedopellarna hade kunnat hålla tillbaka ryssen :p Och är man dessutom österbottning så har man en hel del humor också :D
#192 - 9 november 2010 14:10
Miliimli skrev:
haha! :D Och mes-land!! Hördu!! :p Nänä, finnarna är ett starkt folk! Tror inte svedopellarna hade kunnat hålla tillbaka ryssen :p Och är man dessutom österbottning så har man en hel del humor också :D

Hahha Svedopellarna *asg*
#193 - 9 november 2010 14:54
Sådär ja: tre styckna taskiga mobilbilder till eder njutning!
(blir faktiskt skönt när jga blir "uppflyttad" till de andra goldisarna och kan lägga in bilder direkt i tråden...)

Sewellior har möte

De nya damerna försöker smälta in i bakgrunden
, mobilen var tydligen väldigt farlig!

Zebrafiskar

Enjoy! :)
#194 - 9 november 2010 15:41
najs"" men vil ha en helhetsbild nu med :D
#195 - 9 november 2010 15:42
Jag har ju just lagt in helhetsbilder!!! :D Senast igår!
#196 - 9 november 2010 15:44
#197 - 9 november 2010 15:45
ghmm..okejrå..missa det..sry
#198 - 9 november 2010 15:46
:p
#199 - 9 november 2010 18:27
Miliimli skrev:
:p

Haah, HC börjar tappa minnet vid 16 så ha förståelse för honom ;)

Helhetsbilderna är kanoners.
Gillar Zebrabilden, visar hur allerta de är, för om du kan fånga en bild, en bra bild, med kass mobil/kamera, på en av zebrorna, då är zebran dålig.
Tumregel här hemma när det gäller regnbågarna ;)
#200 - 9 november 2010 20:49
Haha! Jo det är säkert en bra tumregel :p Det där var "bästa" bilden, på de andra är det bara lite ljusa streck här och där :p
#201 - 9 november 2010 20:58
Hohho, rädda föresten precis en ancistrushane hemma hos en kompis. Hon har varit av med den länge, tänkt att den kanske låg på rom eller något eller annars bara höll sig gömd någonstans. Nu när vi var flera tänkte vi att vi skulle lyfta på lite grejs så den nu inte låg död någonstans... I karet finns en ENORM rot + några stenar, inga andra ställen han skulle kunna gömma sig under, så vi började med roten.. ingen ancistrus... sedan stenröset... ingen ancistrus... vi förstod nada tills våra män kom med någon häftig liten ficklampa så vi kunde lysa ner i juwel-filtret.... Därnere låg han minsann. Tjock och vid fullt liv, men ganska glad över att få komma därifrån!
#202 - 9 november 2010 21:01
Miliimli skrev:
Hohho, rädda föresten precis en ancistrushane hemma hos en kompis. Hon har varit av med den länge, tänkt att den kanske låg på rom eller något eller annars bara höll sig gömd någonstans. Nu när vi var flera tänkte vi att vi skulle lyfta på lite grejs så den nu inte låg död någonstans... I karet finns en ENORM rot + några stenar, inga andra ställen han skulle kunna gömma sig under, så vi började med roten.. ingen ancistrus... sedan stenröset... ingen ancistrus... vi förstod nada tills våra män kom med någon häftig liten ficklampa så vi kunde lysa ner i juwel-filtret.... Därnere låg han minsann. Tjock och vid fullt liv, men ganska glad över att få komma därifrån!

AHAHAAHHA!! HUR kommer man ner i ett sånt filter??
#203 - 9 november 2010 21:01
säj bye bye till sina svärdplantor ;) (om det är så att du tog hem den)
#204 - 9 november 2010 21:04
Jaadu! Ingen aning!! Och nej, jag tog inte hem den :p Den trivs så bra i sitt 160 l, bara den hålls borta från filtret.... Den kan ju ha suttit där i dryga månaden utan att någon vetat om det, ganska häftigt att den fortfarande levde! :p
#205 - 9 november 2010 21:05
Miliimli skrev:
Jaadu! Ingen aning!! Och nej, jag tog inte hem den :p Den trivs så bra i sitt 160 l, bara den hålls borta från filtret.... Den kan ju ha suttit där i dryga månaden utan att någon vetat om det, ganska häftigt att den fortfarande levde! :p

Har hon matat den utan att ha sett den? eller finns det fler fiskar i kareT?
#206 - 9 november 2010 21:09
Jepp, min fd ancistrushona bor också där, men hon är en riktigt kvinna och vill gärna visa upp sig, så henne ser man alltid. Hanen däremot är en hejare på att gömma sig... Hon fick med den när hon köpte karet och då satt den som limmad innuti en plaststen... så vi fick kämpa hårt för att få bort den därifrån när all plast som följt med karet skulle slängas och "riktiga" saker skulle i i stället.
#207 - 10 november 2010 07:08
Idag fortsätter mina zebror att leka, värsta orgien ju..! och hör och häpna, da guramis äter faktiskt! :)
#208 - 10 november 2010 19:23
Miliimli skrev:
Idag fortsätter mina zebror att leka, värsta orgien ju..! och hör och häpna, da guramis äter faktiskt! :)

Jippy GRATTIS!! :D
Köpte du något gott frysfoder? :D
#209 - 10 november 2010 19:29
Hrm.. nej inte ännu *skäms på mig* Har inte hunnit gå till någon affär ännu. Men granulat uppskattades visst mer än flingfoder. :) Eller så var det bara så att de såg maten idag när de inte hade fullt upp med att gömma sig :p
#210 - 10 november 2010 19:32
Miliimli skrev:
Hrm.. nej inte ännu *skäms på mig* Har inte hunnit gå till någon affär ännu. Men granulat uppskattades visst mer än flingfoder. :) Eller så var det bara så att de såg maten idag när de inte hade fullt upp med att gömma sig :p

Föredrar granulater framför flingfoder :D
#211 - 11 november 2010 18:51
Wohoo! Goldmedlem!! :D

Detta firar vi med att lägga in lite bilder på riktigt! :D

[LEFT][CENTER][ATTACH=CONFIG]39078[/ATTACH]
Före

[ATTACH=CONFIG]39084[/ATTACH]
Mellanskede

[ATTACH=CONFIG]39085[/ATTACH]
Nuläge

[LEFT]Vad anser ni, har det blivit bättre eller? :p
[/LEFT]
[/CENTER]

[/LEFT]
#212 - 11 november 2010 18:52
Wohoo! Goldmedlem!! :D

Detta firar vi med att lägga in lite bilder på riktigt! :D

[LEFT][CENTER][LEFT][ATTACH=CONFIG]39078[/ATTACH]

Före
[/LEFT]

[LEFT][ATTACH=CONFIG]39084[/ATTACH]

Mellanskede
[/LEFT]

[LEFT][ATTACH=CONFIG]39085[/ATTACH]

Nuläge
[/LEFT]

[LEFT]Vad anser ni, har det blivit bättre eller? :p
[/LEFT]
[/CENTER]

[/LEFT]
#213 - 11 november 2010 18:55
Tycker det blivit mycket bättre :d Snyggt:)
#214 - 11 november 2010 19:51
Nja, tycker det faktiskt har försämrats.

......NEJ! Det har blivit skitsnyggt! :D
#215 - 11 november 2010 19:58
För liten och FUL planch... slott i olika modeller, lerkrukor och skabbiga växter.. Är inte det det sexigaste som finns i akvarievärlden?! :p

Nä, men finns fortfarande jobb kvar. Vill ha mer vallisnerior, fästa mossa ordentligt, hornsärv eller helst några "riktiga" flytväxter på ytan... sånt småpill :) Men på det stora hela är det myyycket trevligare att sitta i soffan och titta in i karet nu än för ett och ett halvt år sedan :p
#216 - 14 november 2010 18:12
Lite mera biler. Guramina är fortfarande väldigt blyga när kameran kommer fram, men annars mår de bra.
[ATTACH=CONFIG]39171[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39175[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39173[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]39172[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39174[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39176[/ATTACH]

Sewelliorna var riktiga linslusar ikväll, guramina gömde sig så fort de såg kameran och Nubi (tror jag om jag inte minns fel) efterlyste Kuhlii-mönster. Det här är inte ålen med mest fläckar, men tänk dig mycket mindre lodräta streck och istället mer och större fläckar längs ryggen!
#217 - 14 november 2010 18:21
Miliimli skrev:
Lite mera biler. Guramina är fortfarande väldigt blyga när kameran kommer fram, men annars mår de bra.

[ATTACH=CONFIG]39171[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39175[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39173[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39172[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39174[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39176[/ATTACH]

Sewelliorna var riktiga linslusar ikväll, guramina gömde sig så fort de såg kameran och Nubi (tror jag om jag inte minns fel) efterlyste Kuhlii-mönster. Det här är inte ålen med mest fläckar, men tänk dig mycket mindre lodräta streck och istället mer och större fläckar längs ryggen!

1. Karet ser riktigt fint ut....om man jämför med det gamla bilden :) *tummen upp* kommer bli riktigt fint när du får dit lite fler växter som du nämnde.
Kul med Khuliii bilder! Den ser riktigt läcker ut!!!Grym teckning :)
Idag fick mina khuliisar lite räkrom (vi åt thaisoppa m räkor) och de vart som galningar, ialf se mindre khullis (de jag köpte i torsdags)

2. Ge guramisarna lite tid, kanske så att med fler ytväxter lär de känna sig mer trygga :) i karet.

3 SWEEEET med bilder *glaD*
Bilagor:
#218 - 14 november 2010 18:27
Måste ju passa på att ladda upp bilder nu när man KAN :D

Guramisarna simmar nog på bra i hela karet nu, i alla fall medan jag sitter på behörigt avstånd i soffan :p Eller när det är matdags :p Det är kameran de inte gillar :D
Mer växter, fler kuhlii och kanske kanske kanse en kub kommer att inhandlar inom den närmaste tiden :)
#219 - 14 november 2010 18:51
Miliimli skrev:
Måste ju passa på att ladda upp bilder nu när man KAN :D

Guramisarna simmar nog på bra i hela karet nu, i alla fall medan jag sitter på behörigt avstånd i soffan :p Eller när det är matdags :p Det är kameran de inte gillar :D

Mer växter, fler kuhlii och kanske kanske kanse en kub kommer att inhandlar inom den närmaste tiden :)

KUB?! Sweeet!! :D
#220 - 14 november 2010 18:54
En liten en, till mina räkor :p Om de inte kostar svinaktigt mycket :p Råkade få lite extrajobb här en vecka = lite extra pengar = Mli goes shopping! :D
#221 - 14 november 2010 18:59
Miliimli skrev:
En liten en, till mina räkor :p Om de inte kostar svinaktigt mycket :p Råkade få lite extrajobb här en vecka = lite extra pengar = Mli goes shopping! :D

Roligt extrajobb??
Gå in på ansjos nanokarprojekt och klicka på länken där han köpte sina kar. Det är billigare att köpa därifrån, Tyskland än att beställa i Sverige...om man inte hittar ngn begagnad för bra pris.
#222 - 14 november 2010 19:10
Nej inte precis :p Tvätta flaskor på Dermoshops lager.... :p men med arbetstider som 15.00 -23.00 blir det ganska mycket i timmen när kvällstilläggen kommer :p Vet bara inte hur jag ska orka med någon skola den här veckan :D

Jo jag var och tittade på den länken, men jag ska se vad de tar för dem i butik här först, OM de nu har... men som sagt så var de en vän som tyckt sig se något kubliknande på en hylla :)
#223 - 14 november 2010 19:14
Miliimli skrev:
Nej inte precis :p Tvätta flaskor på Dermoshops lager.... :p men med arbetstider som 15.00 -23.00 blir det ganska mycket i timmen när kvällstilläggen kommer :p Vet bara inte hur jag ska orka med någon skola den här veckan :D

Jo jag var och tittade på den länken, men jag ska se vad de tar för dem i butik här först, OM de nu har... men som sagt så var de en vän som tyckt sig se något kubliknande på en hylla :)

Kollat på blocket fast Finsk version? De kanske har :)
Spana på :) De kanske har khullii ;)

OB är alltid bra och så brukar det alltid vara speciellla, lite speciella människor som jobbar nätter *skratt * I know Been there done that ;)
#224 - 14 november 2010 19:19
Här har vi findit.fi, men tyvärr är det inte så många som har ut akvariesaker här. Tror hela hobbyn är mindre här än vad den är i sverige. (och sedan är grejjerna ofta sjukt dyra här fast de är begnagade)
#225 - 14 november 2010 19:27
Miliimli skrev:
Här har vi findit.fi, men tyvärr är det inte så många som har ut akvariesaker här. Tror hela hobbyn är mindre här än vad den är i sverige. (och sedan är grejjerna ofta sjukt dyra här fast de är begnagade)

Dåååligt!!
#226 - 14 november 2010 19:32
Jepp! Fast det här hade ju inte suttit helt fel :p Bara karet då, synd att man varken har pengar eller plats! http://www.findit.fi/sve/search/137504.htm#topofpage
#227 - 14 november 2010 19:58
Miliimli skrev:
Jepp! Fast det här hade ju inte suttit helt fel :p Bara karet då, synd att man varken har pengar eller plats! http://www.findit.fi/sve/search/137504.htm#topofpage

Neee, sant?! och vart har du tänkt göra dig av med de små fiskarna *skratt*
#228 - 14 november 2010 20:03
Mina föräldrar har visserligen ingen katt, men hunden tar möss lika bra som vilken värstingkatt som helst ;) Hon skulle säkert ha kul med dem :p
#229 - 14 november 2010 20:06
Miliimli skrev:
Mina föräldrar har visserligen ingen katt, men hunden tar möss lika bra som vilken värstingkatt som helst ;) Hon skulle säkert ha kul med dem :p

HAhahAHAAH :D kanske införa en ny sport, kasta fisk ;)
#230 - 17 november 2010 10:28
Fick några timmar lediga mitt på dagen idag, så det blev en snabb utfärd till de båda djuraffärerna. Ingen kub, (eller jo föresten, en, men den kostade 100 €...) men däremot lite växter, fryst artemia och två nya ålar.

[ATTACH=CONFIG]39234[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]39235[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]39236[/ATTACH]

Försökte ta kort på de nya ålarna men... ja... :p
#231 - 17 november 2010 10:35
Miliimli skrev:

Ungefär som västmanland, redan skitdyrt om man jämför med länen runt omkring.
Miliimli skrev:
Fick några timmar lediga mitt på dagen idag, så det blev en snabb utfärd till de båda djuraffärerna. Ingen kub, (eller jo föresten, en, men den kostade 100 €...) men däremot lite växter, fryst artemia och två nya ålar.

Försökte ta kort på de nya ålarna men... ja... :p

K(h)ul! :D
#232 - 17 november 2010 10:42
Ungefär som västmanland, redan skitdyrt om man jämför med länen runt omkring.

Tråkigt när det ska vara sådär! Hade jag hittat 250 - 300+ liters kar här för så lite som man kan se dem på locket... Då hade vi väl inte fått plats själva i lägenheten mer :p

K(h)ul! :D

Då de ska vara så rackarns snabba! Det var en gång någon som varnade mig för ålarna och tyckte att sätter du en gång ner dem i karet så får du aldrig bort dom igen :D
#233 - 17 november 2010 13:24
Miliimli skrev:
Då de ska vara så rackarns snabba! Det var en gång någon som varnade mig för ålarna och tyckte att sätter du en gång ner dem i karet så får du aldrig bort dom igen :D

Det stämmer!
Är de helbruna eller har de ränder?
Jag har en som är helbrun som kallas Khanel :)
Mina småttingar jag köpte förra veckan är jätte nyfikna jämfört med de större som föredrar att gojsa sig under en rot :)
#234 - 17 november 2010 22:04
De har ränder, men de var så stressade när jag skulle fota att de mest såg hel-rosa ut... Och de är pyyttesmå jämfört med gamlingarna :p

Av alla mina fiskar tror jag det är just ålarna som uppskatta ricciamossan bäst! Plötsligt när man sitter och glor in i karet så kan mossan börja röra på sig och ut tittar ett kuhlii-huvud. Ser ganska roligt ut när de hänger ner ur mossan! :p Ska sätta in något kort på det någon gång, men nu ska jag gå och sova!
#235 - 18 november 2010 09:46
Miliimli skrev:
De har ränder, men de var så stressade när jag skulle fota att de mest såg hel-rosa ut... Och de är pyyttesmå jämfört med gamlingarna :p

Av alla mina fiskar tror jag det är just ålarna som uppskatta ricciamossan bäst! Plötsligt när man sitter och glor in i karet så kan mossan börja röra på sig och ut tittar ett kuhlii-huvud. Ser ganska roligt ut när de hänger ner ur mossan! :p Ska sätta in något kort på det någon gång, men nu ska jag gå och sova!

Låter kul!!
Har du tänkt att skaffa någon typ av gurami? :) De är rätt fina och kan bli väldigt personliga :)
#236 - 18 november 2010 09:51
Nubi skrev:
Har du tänkt att skaffa någon typ av gurami? :) De är rätt fina och kan bli väldigt personliga :)

Men de har jag ju!? :p 1+2 mosaikguramis :p
#237 - 18 november 2010 09:54
dags för en uppdatering av beståndet i karet och helbilder?
#238 - 18 november 2010 09:55
Nubi skrev:
Låter kul!!

Oja, jag har haft både fascister och pacifister, aggressiva och passiva, fegisar och grisar.
#239 - 18 november 2010 09:57
Oja, jag har haft både fascister och pacifister, aggressiva och passiva, fegisar och grisar.

Hahahaha! :)
Kan tänka mig att de har rätt så brett beteende ;)
#240 - 18 november 2010 09:57
Miliimli skrev:
Men de har jag ju!? :p 1+2 mosaikguramis :p

Nu när du säger det så, ja självklart har du det! *skratt*
uppdatering vore trevligt!

Använder du pmdd?
#241 - 18 november 2010 09:59
Icecoffee skrev:
dags för en uppdatering av beståndet i karet och helbilder?

Öukeij, då kör vi. Inte så väldans länge sen jag slängde upp en helthetsbild, men ska väl ta någon ny nu nån dag...

[ATTACH=CONFIG]39279[/ATTACH]
(Den här är visserligen "gammal", tog den 1 dag före jag sa hejdå till tigrarna)

De firrar jag har nu är:

1 + 2 mosaikgurami
10 zebrafiskar
1 +2 sewellor
5 kuhlii-ålar
#242 - 18 november 2010 10:01
Nubi skrev:
Använder du pmdd?

Nope, I don't. Har funderat på att beställa men tycker fortfarande det är väldigt läskigt att beställa saker från utlandet, eller ja.. hela det här med utlandsbetalningar via nätbanken får mig att kallsvettas :p
#243 - 18 november 2010 10:02
sewillan visar upp sig bra ;) grymt sugen på dessa när vi drar igång asien karet.
#244 - 18 november 2010 10:05
Aah, mysigaste fiskarna som finns ju :) I inlägg 214 finns fler bilder på dem, men om du inte orkar leta efter dem så kan jag posta dom en gång till!

[ATTACH=CONFIG]39280[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39281[/ATTACH]
#245 - 18 november 2010 10:10
Miliimli skrev:
Nope, I don't. Har funderat på att beställa men tycker fortfarande det är väldigt läskigt att beställa saker från utlandet, eller ja.. hela det här med utlandsbetalningar via nätbanken får mig att kallsvettas :p

Pff, mes! Så länge det är inom EU så går det som smort. ;)
Det är banne mig både tryggare och billigare att beställa saker från speciellt Tyskland än inrikes inom Sverige. Inga kan frakt och kundservice som tyskar! :D
Miliimli skrev:
Aah, mysigaste fiskarna som finns ju :) I inlägg 214 finns fler bilder på dem, men om du inte orkar leta efter dem så kan jag posta dom en gång till!

Visst var de värda att beställa!
#246 - 18 november 2010 10:13
MES KAN DU VARA SJÄLV!! :p
Nä, men ja.. :p Ja ska... nog någon gång! :D Och fiskarna beställde jag ju via gubben i akvarieaffären så det var ju inte så farligt ;) Mina härliga tyskar!
#247 - 18 november 2010 10:20
Miliimli skrev:
MES KAN DU VARA SJÄLV!! :p

Nä, men ja.. :p Ja ska... nog någon gång! :D Och fiskarna beställde jag ju via gubben i akvarieaffären så det var ju inte så farligt ;) Mina härliga tyskar!

Tyskar må ha för små speedos under en hängande mage, lukta öl och vara allmänt högljuda men grymma är de! ;)
(No offence karro)
#248 - 18 november 2010 10:25
Tyskar må ha för små speedos under en hängande mage, lukta öl och vara allmänt högljuda men grymma är de! ;)

(No offence karro)

Hahaha, Karro har inte speedos, hon har stringbikini ;)
#249 - 18 november 2010 10:28
Nubi skrev:
Hahaha, Karro har inte speedos, hon har stringbikini ;)

Tänkte mera på dissen mot just tyskar men jag litar på dina ord. :p
#250 - 18 november 2010 22:15
Varför varför ser jag mina stackars sewellior simma runt med Günthers huvud??[:-10]
TACK SKA NI HA!! DET ÄR ERT FEL OM JAG MÅSTE GÖRA MIG AV MED DEM NU!! :p
Bilagor:
#251 - 18 november 2010 22:28
Miliimli skrev:
Varför varför ser jag mina stackars sewellior simma runt med Günthers huvud??[:-10]

TACK SKA NI HA!! DET ÄR ERT FEL OM JAG MÅSTE GÖRA MIG AV MED DEM NU!! :p

Gunthers huvud??!
HAHAHAHAHAHA
Bilagor:
#252 - 18 november 2010 22:38
Ah, du vet han med Teeny Weeny string bikini? Iiinte vackret :p
#253 - 19 november 2010 12:23
Miliimli skrev:
Ah, du vet han med Teeny Weeny string bikini? Iiinte vackret :p

Hahahahaha, mmm DET hade jag glömt bort! TACK! *skratt*

Hur går det med karet?
Vill se helhetsbild!
#254 - 19 november 2010 12:27
*Åhh you touched my Talala, mmm my dingdingdong*
Vad absurt det blev :p
#255 - 19 november 2010 12:40
*Åhh you touched my Talala, mmm my dingdingdong*

Vad absurt det blev :p

Speciellt när jag ser Darki i de minibikini och pungen som hänger ut *ryser* sexigt!!!
#256 - 20 november 2010 10:01
HAHAHAHAH!!! :D:D:D Hoh!

Ska försöka fixa lite nya bilder, men kameran är FORTFARANDE försvunnen?! (Säkert Darkie som tagit den...) Så jag funderar på att stjäla morsans kamera i stället ;) Extrajobbet är slut nu, så nu kanske man har tid att sätta sig och titta på karet också, och inte bara slänga i lite mat på morgonen innan man rusar vidare...

Har tyvärr en zebrafisk som jag tror snart kommer att lämna oss. Han äter inget eller väldigt litet och blir magrare för varje gång jag ser den :/
#257 - 20 november 2010 10:33
Hur kom min pung in i det hela? Inbland undrar man vad brassen tänker på om dagarna! :confused:

Ibland skulle jag nästan kunna sno en kamera när mina buggar ihop...

Ge inte upp, så har zebrafiskar gjort för mig för att sedan vända. Verkar vara de lägst rankade som råkar ut för det för mig.
#258 - 20 november 2010 12:26
Haha, det kan hända vi inte vill veta :p

Okej, får hålla koll på stackaren och se om det blir bättre. Granulat eller flingfoder verkar den dissa totalt, men den åt faktist liite när jag provade den nyinhandlade frysta artemian.

Gjorde även ett försök att kläcka själv också här för en tid sen, men det gick inte så bra... Använde glasslådemetoden men var visst och stötte i lådan en smula och det räckte för att jag skulle ha lika mycket ägg på båda sidorna... Finns det något smart sätt att bara få upp nuplierna och inte äggen??
#259 - 20 november 2010 20:06
Har aldrig lyckats kläcka själv trotts att jag har alla prylar för att sätta igång en petflaska och luftpump.
Glasslådan olyckan du var med om har hänt mig oxå! hahaha* stötte till det med lysrampen och Poff så fanns det artemia överallt lika så äggen *skratt*

Det finns artemiakläckare att köpa, men man ska ha plats. (pengar oxå) Annars kanske man ska testa Glasslådan igen men försöka måla den delen där äggen är svart både invändigt och utvändigt och sen silikona en vägg, med plexiglas kanske, och sen ha lådan i ett mörkt ställe...kanske skafferiet? :)
Tyvärr har jag aldrig haft tålamodet eller plats att prova mig fram med arthemia, tycker det är såå smidigare att beställa levande foder och mata firrarna med det under vinterhalvåret eller frystfoder :)
#260 - 21 november 2010 16:47
Wohoo, hittade kameran!

Bereden eder på en BILDBOMB! :D

[ATTACH=CONFIG]39412[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39423[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39414[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39415[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39416[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39413[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39420[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39421[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39422[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]39417[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39419[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39418[/ATTACH]

De sista bilderna är ju inte ur asienkaret nu, utan ur räkkaret. Tänkte de fick vara med i alla fall, eftersom småttingarna på filtret ska få flytta in i storkaret på prov om de överlever till vuxnare ålder och så har räkkaret prio 1 i projektväg bara räklingarna blir större!
#261 - 21 november 2010 20:41
Fan vad snyggt!!
En fråga, Räkkarets pump, hur funkar den? Vad är den kopplad till? Nyfiken, har en liknande rund filter, (som räkorna sitter på) men jag har ännu inte klurat ut om jag ska ha en powerhead kopplad till den eller om jag ska ha en luftpump.....
#262 - 21 november 2010 20:44
Filtret är bara kopplat till en luftpump (som härstammar från farsans första lilla kar någon gång i början av 80-talet :p, but it still works! )
#263 - 21 november 2010 20:51
Miliimli skrev:
Filtret är bara kopplat till en luftpump (som härstammar från farsans första lilla kar någon gång i början av 80-talet :p, but it still works! )

teknikprylar håller längre än vad man tror.
Kan du ta en bild på hur allt är ihopkopplad när du har tid ork och lust :D:D
#264 - 21 november 2010 20:56
Sure can! Vänta bara en stund! :)
#265 - 21 november 2010 20:57
Oki, jag har inget bättre för mig, hittat kameran ;)
#266 - 21 november 2010 21:02
Jepps :p Under några filtrar och kuddar i soffan :D
Bilagor:
#267 - 21 november 2010 21:04
Miliimli skrev:
Jepps :p Under några filtrar och kuddar i soffan :D

hahaha skönt att man inte är ensam om det, jag är duktig på att slarva bort min mobil, Brukar använda R's mobil för att ringa upp min *heheh*
#268 - 21 november 2010 21:11
Haha, samma här :p Okej, här kommer lite fler bilder då :)

[ATTACH=CONFIG]39430[/ATTACH]

Ett stycke gammal luftpump och lite slang

[ATTACH=CONFIG]39431[/ATTACH]

Sen kopplas bara slangen till filtret. Hoppas du fattar :p (Filtret i räkkaret var så skymt av växter så detta är ett av de filter jag har i yngelkaret för tillfället)
#269 - 21 november 2010 21:36
Miliimli skrev:
Haha, samma här :p Okej, här kommer lite fler bilder då :)

[ATTACH=CONFIG]39430[/ATTACH]

Ett stycke gammal luftpump och lite slang

[ATTACH=CONFIG]39431[/ATTACH]

Sen kopplas bara slangen till filtret. Hoppas du fattar :p (Filtret i räkkaret var så skymt av växter så detta är ett av de filter jag har i yngelkaret för tillfället)

Ett JÄTTE bra filter som är räksäker framför allt :) *tummen upp*
TACK för bilderna.
Luftpump är inte min favorit, pga av att de surrar och det finns inget man kan ha de stående på för att de ska surra mindre....eller?
Bilagor:
#270 - 21 november 2010 21:42
Har räk- och yngelkaret i köket så det stör inte så mycket :) Dessutom står karen OCH luftpumpen på en ganska tjock duk som dämpar vibrationerna bra, så det är egentligen bara om den har kommit mot antingen väggen eller karet som det låter.

Räksäker är den definitivt, och räklingarna och de vuxna också iof. älskar att sitta och pilla på det. Hittar alltid mellan 20 och 30 räklingar där nuförtiden :p
#271 - 22 november 2010 08:41
hehe har en identiskt luftpump, tokbra till "dammsugare" den går att ställa flödet på med.
och tystare än de nyare jag har ..
#272 - 22 november 2010 14:54
Icecoffee skrev:
hehe har en identiskt luftpump, tokbra till "dammsugare" den går att ställa flödet på med.

och tystare än de nyare jag har ..

Har du tänkt berätta hur den funkar, hur den ser ut eller ville du bara skryta lite ;) :p
#273 - 22 november 2010 14:56
Miliimli skrev:
Har räk- och yngelkaret i köket så det stör inte så mycket :) Dessutom står karen OCH luftpumpen på en ganska tjock duk som dämpar vibrationerna bra, så det är egentligen bara om den har kommit mot antingen väggen eller karet som det låter.

Räksäker är den definitivt, och räklingarna och de vuxna också iof. älskar att sitta och pilla på det. Hittar alltid mellan 20 och 30 räklingar där nuförtiden :p

aah, har redan ett kar i köket, får inte ha fler *hihi* men jag hade tänkt använda mitt filter (ser exakt ut som ett sånt du har) som yngelfilter när grenmalarna börjar leka igen (vilket lär ske när som helst) :)
Funderar då på att ha en plastlåda i det stora karet och sen det filtret i plastlådan...

Undrar om man kan ha istället för en luftpump en liten powerhead kopplad till filtret..vad tror du?
#274 - 22 november 2010 15:03
Nubi skrev:
aah, har redan ett kar i köket, får inte ha fler *hihi* men jag hade tänkt använda mitt filter (ser exakt ut som ett sånt du har) som yngelfilter när grenmalarna börjar leka igen (vilket lär ske när som helst) :)

Funderar då på att ha en plastlåda i det stora karet och sen det filtret i plastlådan...

Undrar om man kan ha istället för en luftpump en liten powerhead kopplad till filtret..vad tror du?

Umh, nu har jag ingen erfarenhet övrhuvudtaget av powerhead, men hur har du tänkt koppla det i så fall? Får du det att funka är det väl bara att köra eller? :p
#275 - 22 november 2010 17:27
Miliimli skrev:
Umh, nu har jag ingen erfarenhet övrhuvudtaget av powerhead, men hur har du tänkt koppla det i så fall? Får du det att funka är det väl bara att köra eller? :p

istället för luftpumpen powerhead och sen en såndär gummislang mellan powerhead och filtret, det borde funka....
#276 - 22 november 2010 17:52
ah, då var det nog på det sätt jag föreställde mig det i huvudet då :p Borde ju funka tycker man. Bara att testa! :D
#277 - 23 november 2010 11:40
Bara orka först oxå...får ta det till helgen :D
#278 - 23 november 2010 13:58
Måste skriva ett STORT tack till den stackars zebrafisken som tillslut dukade under den självvållade svälten. Han valde att dö precis vid framrutan så jag både såg honom direkt och det var lätt att få bort honom.

(Lite skillnad mot den sista fisken som droppade av här, det var medan jag hade tigrarna ännu. Jag märkte att en var borta, men hur jag än letade och letade så hittade jag den inte. Då hade den förstås lämnat in längst bak i karet, mitt inne i rotalahärvan....)

Och till en helt annan sak. Skräpsnäckor! De flesta verkar ha kanelbullar eller malaysiska sandsnäckor.. Men.. mina då? Vad är det för ena?

[ATTACH=CONFIG]39466[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39467[/ATTACH]
#279 - 23 november 2010 15:28
Miliimli skrev:
Måste skriva ett STORT tack till den stackars zebrafisken som tillslut dukade under den självvållade svälten. Han valde att dö precis vid framrutan så jag både såg honom direkt och det var lätt att få bort honom.

(Lite skillnad mot den sista fisken som droppade av här, det var medan jag hade tigrarna ännu. Jag märkte att en var borta, men hur jag än letade och letade så hittade jag den inte. Då hade den förstås lämnat in längst bak i karet, mitt inne i rotalahärvan....)

Och till en helt annan sak. Skräpsnäckor! De flesta verkar ha kanelbullar eller malaysiska sandsnäckor.. Men.. mina då? Vad är det för ena?

[ATTACH=CONFIG]39466[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39467[/ATTACH]

Skicka till mig! :D
Jag har ett gäng sådana i 180l och små små kanelbulleaktiga i både 180l och i (inofficella) räkvasen men tyvärr räcker inte odlingen till dvärgbotiorna som utrotar allt för snabbt. :(
#280 - 23 november 2010 15:34
Hur ser en inofficiell räkvas ut? Låter ju spännande :p Tyvärr gillar jag ju de små rackarna :p Du kan få de jag har i yngelkaret men den STORA jag har i räkkaret och de få jag har i det här karet vill jag ha själv ;) Har det något namn? Eller är det bara "skräpsnäckor" som gäller?
#281 - 23 november 2010 15:37
Miliimli skrev:
Hur ser en inofficiell räkvas ut? Låter ju spännande :p Tyvärr gillar jag ju de små rackarna :p Du kan få de jag har i yngelkaret men den STORA jag har i räkkaret och de få jag har i det här karet vill jag ha själv ;) Har det något namn? Eller är det bara "skräpsnäckor" som gäller?

Den är hemlig och står med ful inredning och skabbiga växter på mitt golv och utan räkor. ;)
Jag läste på en bra sida och lyckades namnge alla jag hittade i karet men minnet är tyvärr för kort för att minnas varesig namn eller sidan.
#282 - 23 november 2010 15:45
Haha, okej! ;) Hemlig ja... ungefär som när en bekant skickade åt en annan bekant på facebook att hon var gravid... "men säg inget åt någon ännu!" Nänä, ingen utom alla vänner och vänners vänner såg ju det där meddelandet! :p
#283 - 23 november 2010 15:47
"Think before you post" :p
#284 - 23 november 2010 16:07
Jo :p

Föresten, en till fråga. De nya växter jag köpte, är den ena japansk vattenört eller? Han sa att det var en flytväxt, och jag hittar inga rötter som inte ser ut som vattenrötter på den...
Fråga nr två: knopp eller bara nytt blad? Märkte den börjar leta sig ovan vatten när jag skulle plocka upp den förolyckade zebrafisken.

[ATTACH=CONFIG]39468[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39469[/ATTACH]

Fler bilder på hela växten syns i bildbomben i inlägg 258
#285 - 23 november 2010 18:34
Det där ser ut som en spikblad, mina gör så när de får nya skott :) De tittar upp mot utan och sen vecklar ut sina fina blad för att hamna på vattenytan. Hur ser växten ut på undersidan? :)
#286 - 23 november 2010 18:50
Aaha, här är halvdålig bild på undersidan:

[ATTACH=CONFIG]39476[/ATTACH]
#287 - 23 november 2010 18:51
SPIKBLAD :D har sånt i mitt 450l.
#288 - 23 november 2010 18:51
ah, verkar stämma bra. Tack :D
#289 - 24 november 2010 03:04
Och det blenka bladet vit utan är ett sådant som växt ovanför, de blir mycket vackrare än de ljusa och matta undervattenbladen. :)
#290 - 24 november 2010 08:02
.... Är du full?? :p
#291 - 24 november 2010 08:04
Miliimli skrev:
.... Är du full?? :p

Nej, men jag hade just vaknat och det är likvärdigt! :p

Övesättning (det var inte lätt):
Och det blanka bladet vid ytan är ett sådant som växt ovanför vattnet, de blir mycket vackrare än de ljusa och matta undervattenbladen.
#292 - 24 november 2010 08:07
Haha!! :D Okej, ja det har du rätt i :)
#293 - 26 november 2010 14:01
Hur går det med karet?? några framsteg :D
BILDER
#294 - 26 november 2010 14:31
Haha, jodå det går bra :) Har en del att dona med yngelkaret nu då jag håller på att stänga ner det. Var med alla 26 ancistrusbebisar till djuraffären idag (och tjänade 20 € om man drar bort matkostnaderna för de små :p)

Nu fick jag ju någon växt extra... vet inte riktigt vad jag ska göra av den ännu. Såhär tycke jag det blev ganska fint, men det känns ju lite synd att ta en del av sewelliornas favoritplats...

[ATTACH=CONFIG]39592[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39593[/ATTACH]

(oj, ser nu planschen inte är riktigt på plats.. blunda för glipan i överkanten tack!! Donade lite med den igår också...)

Försökte också ta några sista bilder av ancistrusarna igår innan jag skulle sälja dem... Det gick väl sådär... Attans vad de är snabba! Och riktigt kastar sig över varandra och maten...

[ATTACH=CONFIG]39594[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39595[/ATTACH]
#295 - 26 november 2010 14:43
Vad fint. :)
Mina (eller snarare min nu) älskar att åka runt på svärdplantans blad och äta alger, så de klagar nog inte. :)
#296 - 26 november 2010 14:46
Ah okej, va bra :) Zebrafiskarna gillar i alla fall den! (Fast det kan ju ha något att göra med alla de snäckägg de hittar, sliter loss och äter upp, detta trots att jag tvättat den i en kvart före jag satte ner den i det här karet.. )
Bilagor:
#297 - 26 november 2010 15:02
Zebrafiskarna leker säkert i buskarna (oj vad perverst det lät!) men är inte så duktiga på yngelvård tyvärr...
#298 - 26 november 2010 15:03
Ja de är ena riktiga kåtingar :O De leker ju konstant! Men äter upp romkornen vartefter de kommer ut...
#299 - 26 november 2010 15:35
Miliimli skrev:
Ja de är ena riktiga kåtingar :O De leker ju konstant! Men äter upp romkornen vartefter de kommer ut...

Japp, tänk om människor gjorde detsamma?

På Barnavårdscentralen:
Tänk på hygienen! Följ sköterskans instruktioner. Ta med egna bestick, servetter erhålles av personal.
#300 - 26 november 2010 15:39
Hahahah! :D Mysigt :p
#301 - 26 november 2010 16:25
Miliimli skrev:
Haha, jodå det går bra :) Har en del att dona med yngelkaret nu då jag håller på att stänga ner det. Var med alla 26 ancistrusbebisar till djuraffären idag (och tjänade 20 € om man drar bort matkostnaderna för de små :p)

Nu fick jag ju någon växt extra... vet inte riktigt vad jag ska göra av den ännu. Såhär tycke jag det blev ganska fint, men det känns ju lite synd att ta en del av sewelliornas favoritplats...

[ATTACH=CONFIG]39592[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39593[/ATTACH]

(oj, ser nu planschen inte är riktigt på plats.. blunda för glipan i överkanten tack!! Donade lite med den igår också...)

Försökte också ta några sista bilder av ancistrusarna igår innan jag skulle sälja dem... Det gick väl sådär... Attans vad de är snabba! Och riktigt kastar sig över varandra och maten...

[ATTACH=CONFIG]39594[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39595[/ATTACH]

Mysigt!! :)
Får man komma med förslag :) vill du ha en djupare effekt i karet, skaffa solfilmsduk till bakgrunden, istället för en plansch. (är lite allergisk mot planscher)
#302 - 26 november 2010 16:31
Får man :) Men jag lovar inte att följa dem *skratt* :D
Hatar själv sådana där blå planscher med växter och någon kolonn och liknande, de blir bara för råddiga, men den här är jag i alla fall hyfsat nöjd med :p För tillfället i alla fall :D
#303 - 26 november 2010 16:36
Miliimli skrev:
Får man :) Men jag lovar inte att följa dem *skratt* :D

Hatar själv sådana där blå planscher med växter och någon kolonn och liknande, de blir bara för råddiga, men den här är jag i alla fall hyfsat nöjd med :p För tillfället i alla fall :D

finns det biltema hos dig?
De kostar max en 50lapp det bästa är att man behöver INTE tömma karet för att sätta dit det :)
Jag har solfilmsduk *ler*
#304 - 26 november 2010 16:40
Emh, närmaste biltema ligger samma avstånd som IKEA... vill säga i Åbo eller Tammerfor... 3-4 timmars körning :p
Man behöver inte tömma karet för att då dit en plansch heller ;)

Näe, ge det några dagar så kommer jag antagligen börja gå och fundera på det omedvetet tills jag kläcker den lysande idén att yta ut planschen mot solfilm istället hehe :p
#305 - 26 november 2010 17:16
Miliimli skrev:
Emh, närmaste biltema ligger samma avstånd som IKEA... vill säga i Åbo eller Tammerfor... 3-4 timmars körning :p

Man behöver inte tömma karet för att då dit en plansch heller ;)

Näe, ge det några dagar så kommer jag antagligen börja gå och fundera på det omedvetet tills jag kläcker den lysande idén att yta ut planschen mot solfilm istället hehe :p

ja säger inget ;)
OM det är så så kan du väl hojta till, TROR jag har solfilm kvar i källaren som du kan få :)
#306 - 29 november 2010 13:44
Det lär väl inte dröja så länge innan jag gör en uppdatering här och meddelar att jag skippat planschen och satt upp svart solfilm istället, men tills dess får ni nöja er med lite nya bilder.

Tänkte att det skulle kunna vara snyggt med några eklöv även i det här karet, så jag stal en näve av räkorna och längde i karet. De flesta flyter fortfarande runt, men ett bestämde sig nyss för att landa. Och som vanligt... så fort zebrorna hittar något som går att simma runt och under så ska det lekas där. Tröttnar de aldrig?? :O :p

[ATTACH=CONFIG]39686[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39687[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39688[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39689[/ATTACH]

Och guramihanen får bråttom bort så fort han ser kameran.. även det som vanligt :p
#307 - 29 november 2010 13:46
hmm, min guramihane gör tvärt om, jag har i dagarna försökt att fota min dvärgguramihane men icke, då kommer vår mosaikgurami ivägen..riktig linslus
#308 - 29 november 2010 13:48
Löv var perfekt i karet, så fint det är. :)

Din guramihane ser riktigt pärlemoraktik och skimrande blå ut, grattis!
#309 - 29 november 2010 13:56
Tack :) Ja han är riktigt fin :)
#310 - 29 november 2010 14:09
Ja, guramin ser riktigt fin ut! Är sugen på o köpa några mosaiker och ha ihop med mina blå, men de 4 jag har nu kommer så bra överens och är lite orolig det ska bli bråk om man köper fler.
#311 - 29 november 2010 14:15
Det där med om det blir bråk beror säkert på hur den individuella fisken är. Precis som människor har ju alla olika temperament. Du kan ju alltid testa, men ha en plan B om det inte fungerar!
#312 - 29 november 2010 14:21
Fast ändrar man dynamiken i gruppen får man kanske en helt annan rangordning i framtiden också. :p
#313 - 29 november 2010 15:33
Sant! Det är ju också bra att ha i bakhuvudet!
#314 - 29 november 2010 16:46
svartsolfilm finns i källarn ;)
#315 - 29 november 2010 17:09
Miliimli skrev:
Det där med om det blir bråk beror säkert på hur den individuella fisken är. Precis som människor har ju alla olika temperament. Du kan ju alltid testa, men ha en plan B om det inte fungerar!

Just nu finns ingen plan B, så jag får avvakta. Ska ev flytta båda karen, då får vi se vad som händer efter det!
#316 - 1 december 2010 19:28
Fint kar! Funderar själv på asiatiskt akvarium. Vilka fiskar har du nu? Går det bra?
Vh Jimmy
#317 - 1 december 2010 20:04
Falconer skrev:
Fint kar! Funderar själv på asiatiskt akvarium. Vilka fiskar har du nu? Går det bra?

Vh Jimmy

Weiii fler som gillar Asiatisk kar!! :)
Kul!
#318 - 1 december 2010 21:09
Falconer skrev:

Vh Jimmy

Asien ftw! :D

Just nu har jag:

1+2 mosaikgurami, väääldigt fina fiskar! Skimrar som juveler, men mina är tyvärr väligt kameraskygga så jag har nästan inga kort på dem..
9 zebrafiskar
5 kuhlii-ålar
1+2 sewellior

Väldigt nöjd med den här fisk-setupen, ålar hör till mina favoriter, sewellior är definitivt på topplistan, guramina är bara SÅ vackra och zebrorna är också väldigt vackra då de färgat ut ordentligt och inte bara är så gråbleka som de ser ut i affären :)

Allt går bra, ingen slåss och alla ser välmående ut :)
#319 - 1 december 2010 23:20
:) Låter bra!
Funderar på 6-7 Kuhliiålar,kanske kopparbarber med mosaikgurami eller linjetandkarpar.
Vet inte vad jag ska välja, SA lr Asien. Vill ha corysar och apistos oxå! :p
Vad hade du valt? :)
#320 - 1 december 2010 23:37
Gissa tre gånger ;)

Kör på asien! :D
#321 - 2 december 2010 10:10
Falconer skrev:
:) Låter bra!

Funderar på 6-7 Kuhliiålar,kanske kopparbarber med mosaikgurami eller linjetandkarpar.

Vet inte vad jag ska välja, SA lr Asien. Vill ha corysar och apistos oxå! :p

Vad hade du valt? :)

Det dröjer säkert inte länge förräns du blir drabbad av akvariesjukan, då äre bara att sätta upp ett TILL kar ;-)
#322 - 2 december 2010 11:25
Yes!
Regeringen sa att jag kunde köpa mig ett större + starta upp 110 liters karet jag har hemma! Nu är jag lycklig! Då blir det både Asien och SA vartefter! :)
Frågan är vad man ska ha för fisk
#323 - 2 december 2010 11:25
Förresten...vilken sand använder ni?
#324 - 2 december 2010 11:30
I kökstuben hos mig använder jag Råda sand. Det gillar mina khulii ålar och borneosucker att röja runt i.
#325 - 2 december 2010 12:08
Och jag har någon mainstreem byggfirmas blästersand :p Ville egentligen ha ljusare från början, men nu är jag väldigt glad för den! Gillar färgen väldigt mycket, då den ser naturligare ut än kritvitt och så syns inte någon skit på den :)
#326 - 2 december 2010 12:13
Miliimli skrev:
Och jag har någon mainstreem byggfirmas blästersand :p Ville egentligen ha ljusare från början, men nu är jag väldigt glad för den! Gillar färgen väldigt mycket, då den ser naturligare ut än kritvitt och så syns inte någon skit på den :)

Man lär sig genom åren *Ler* Vitt sand är snyggt, MEN man ser allt skit och så ser man all alger mktmkt snabbare, bläää
Bilagor:
#327 - 2 december 2010 13:05
Nubi skrev:
Man lär sig genom åren *Ler* Vitt sand är snyggt, MEN man ser allt skit och så ser man all alger mktmkt snabbare, bläää

Fast det beror på hur mycket man gillar alger. Som i mitt uppstartande tanganyika hoppas jag få lite alger både på botten och sten. ;)
#328 - 2 december 2010 15:14
Fast det beror på hur mycket man gillar alger. Som i mitt uppstartande tanganyika hoppas jag få lite alger både på botten och sten. ;)

mm vissa gillar alger medans andra (som jag ;-) inte gör det
#329 - 2 december 2010 15:17
Nubi skrev:
mm vissa gillar alger medans andra (som jag ;-) inte gör det

Du har haft akvarium längre än jag så du borde lärt dig gilla (en rimlig mängd) alger. ;)
Fast mina fiskar är nog de som uppskattar algerna mest men 180l har inte mycket alger kvar längre åt dessa. :(
#330 - 2 december 2010 17:11
alger är fint i lagom mängd :p och så länge de ser grön och friska ut. Börjar det bara se ut som något slemmigt gegga är det inte bra längre (huuvadå, ryser när jag tänker på cyanoanfallet för ett år sen...)
#331 - 2 december 2010 17:16
Miliimli skrev:
alger är fint i lagom mängd :p och så länge de ser grön och friska ut. Börjar det bara se ut som något slemmigt gegga är det inte bra längre (huuvadå, ryser när jag tänker på cyanoanfallet för ett år sen...)

tänk sånt problem har jag aldrig haft :)
#332 - 2 december 2010 17:21
Nubi skrev:
tänk sånt problem har jag aldrig haft :)

Indirekt har du det då ditt gamla kar just nu står här och återhämtar sig från ett. ;)
#333 - 2 december 2010 17:24
Haha! Nä, det var weekend-fodrets fel! Allt problem i världen kommer säkert av weekend-foder :mad: Haha, nä jag vet inte, men tror det var ungefär då jag använde det där i början av min självständiga akvariekarriär (oj, ja det är ju ett och ett halvt år sen nu!)
#334 - 2 december 2010 19:06
Indirekt har du det då ditt gamla kar just nu står här och återhämtar sig från ett. ;)

ahahahaaha!!! ja det gamla karet kan jag inte stå till svars för något som händer ;-)
#335 - 2 december 2010 19:07
Miliimli skrev:
Haha! Nä, det var weekend-fodrets fel! Allt problem i världen kommer säkert av weekend-foder :mad: Haha, nä jag vet inte, men tror det var ungefär då jag använde det där i början av min självständiga akvariekarriär (oj, ja det är ju ett och ett halvt år sen nu!)

Hur ser weekend foder ut?
#336 - 2 december 2010 19:08
Nubi skrev:
Hur ser weekend foder ut?

*googlat* sånt använder jag till mina snäckor! DE äääälskar detdär. :) dock aldrig sett fiskar mumsa i dig sånt
#337 - 2 december 2010 19:10
Nä precis :p Fiskarna rör inte skiten! :p Vilket leder till ganska så taskig vattenkvalite!
#338 - 2 december 2010 19:22
Miliimli skrev:
Nä precis :p Fiskarna rör inte skiten! :p Vilket leder till ganska så taskig vattenkvalite!

well beror på, snäckorna äter sånt för att få i sig mer kalk :) funkar bra i ett 450l, men mindre kar njeaa..inget under 100l. Vart strul i mitt 60l en gång i tiden.
#339 - 2 december 2010 19:29
Jag menar det, du har ju i alla fall snäckor som äter av det :p Hade inte jag
#340 - 2 december 2010 19:32
Miliimli skrev:
Jag menar det, du har ju i alla fall snäckor som äter av det :p Hade inte jag

NU förstår jag, ser du underskatta inte snäckor (avsett stort) de är till stor hjälp. Skulle vilja dånga en känga i varje persons skalle som säger "jag vill inte ha skärpsnäckor" för att sen efter 2 månader säga "de är skitbra, och jag vill ha sånna"
*asg*
#341 - 2 december 2010 19:34
Haha, nä jag hade faktist inte så mycket snäckor då :p Nu har jag en del, men inte så det stör. Tycker de ser så roliga ut när de kör och äter på glaset.. :p
Funderat på att skaffa äppelsnäckor till det här karet, men det har inte blivit av ännu
#342 - 2 december 2010 19:41
Miliimli skrev:
Haha, nä jag hade faktist inte så mycket snäckor då :p Nu har jag en del, men inte så det stör. Tycker de ser så roliga ut när de kör och äter på glaset.. :p

Funderat på att skaffa äppelsnäckor till det här karet, men det har inte blivit av ännu

snäckor hjälper till en hel del :)
Äppelsnäckorn finns i olika mängder och super fina :)
Tycker du ska ha ett par st. De är duktiga städare, fina att titta på och har ett roligt beteende :) *ler*
#343 - 2 december 2010 19:48
Mmh :) Kanske nästa gång jag går in till gubben :p

Var ju och lämnade mina ancistrusbebisar till den andra djuraffären för en vecka sen, och fick ju då 26 € att handla för. 4,90 gick direkt i nya sugproppar åt pumpen, så nu sitter den ÄNTLIGEN fast igen :p de gamla gav upp i början av sommaren....
Så då har jag 21 € kvar att handla för.. :p

Frågan är bara vad jag ska ta?! Tar ogärna fisk från den affären då det nästan alltid ligger döda fiskar i karen, men nu hade de ganska coola, och STORA, solfjädersräkor! De verkar dock vara lite knepiga... Så hade de amanoräkor också, och de har jag ju funderat på att ha i 100 litraren...
Men nu har jag ju en hel del red crystal om allt går som det ska, och då var ju tanken de skulle få prova bo där istället...

Så frågan kvarstår. Vad ska jag ha?!
#344 - 2 december 2010 19:56
*hihi* Menar du http://www.redbee.se/content.php/60-Mountain-Rock-R%C3%A4ka "mountain rock räkor"

De är inte alls svåra. (enligt mina) De gillar strömt och gillar att sitta uppe på ngn rot framför utsuget och veva in partiklar som finns i vattnet.
De ska helst inte befinna sig på botten och vifta, då är de hungriga och de kan förstöra sina fina fjädrar....har jag läst ngnstans...

Jag har två som har överlevet ALLT. och jag körde rikligt med PMDD när jag inte visste att de kunde dö av det...konstigt att det var då de ömsade 3ggr, och nu har jag inte sett en enda ömsa.
Blir ialf FLER sånna räkor. här kostar de 80kr st och det är lite maffigt tycker jag.
#345 - 2 december 2010 19:58
De kanske har coola växter eller käk! :) köp mal tabletter *Ler*
Skulle inte köpa firrar om du sett många döda fiskar.
#346 - 2 december 2010 20:02
Mmh, tror de kostade 7 € här. (Hon jag talade med verkade inte riktigt vara den vassaste kniven i lådan när de gällde akvarier... Fick riktigt lägga band på mig för att inte blanda mig i FÖR mycket när det kom in en kund som hade problem med tofsalger.. :p )

Läste just på redbee att de ska ha konstant mat i vattnet och att de kan göra vattenkvaliten dålig för resterande invånare.. och just nu har jag inte någon rot mot utblåset...
#347 - 2 december 2010 20:08
Miliimli skrev:
Mmh, tror de kostade 7 € här. (Hon jag talade med verkade inte riktigt vara den vassaste kniven i lådan när de gällde akvarier... Fick riktigt lägga band på mig för att inte blanda mig i FÖR mycket när det kom in en kund som hade problem med tofsalger.. :p )

Läste just på redbee att de ska ha konstant mat i vattnet och att de kan göra vattenkvaliten dålig för resterande invånare.. och just nu har jag inte någon rot mot utblåset...

Seee, köp rötter och maltabletter :)
Det är svårt att behärska sig....och ibland blir bara de som jobbar där sura som fan om man lägger sig i.,,,men vad ska man göra ,-)
Nej de ska inte ha konstant med mat, det är om de får yngel och det händer inte så lätt, de ska ha bräcktvatten och ynglerna saltvatten osv osv. osv. så nej nej, men man matar en gång om dagen där de håller hur eller ser till att fodret är så pass fint att de oxå får i sig ngt :)
Har sett mina gå på algtabletter och mumsat, så de är inte svåra alls....
#348 - 2 december 2010 20:10
Hmm :p Måste gå dit nån dag igen och titta på dem! :p såg så roligt ut när alla fem som fanns i karet satt uppradade i en perfekt halvcirkel med sina solfjädrar uppfällda där vattenstrålen kom ut :p
#349 - 2 december 2010 20:24
Miliimli skrev:
Hmm :p Måste gå dit nån dag igen och titta på dem! :p såg så roligt ut när alla fem som fanns i karet satt uppradade i en perfekt halvcirkel med sina solfjädrar uppfällda där vattenstrålen kom ut :p

Visst är de söta! :D Fråga om du kan få köpa alla fem för innestående pengarna :)
#350 - 2 december 2010 20:30
Jepp, ska bara forska lite mer om dem först :p
#351 - 2 december 2010 20:46
Miliimli skrev:
Jepp, ska bara forska lite mer om dem först :p

Ta allt med en nypa salt, man får lära sig lite på egen hand ibland.
#352 - 2 december 2010 21:33
Miliimli skrev:

Jag brukar lägga mig i och vissa butiker uppskattar det (de mer seriösa oftast) medan andra butiksarbetare verkar bli skitsura för att inte få verka vara den enda som kan något! :p
#353 - 2 december 2010 23:09
:) Jag fick tillochmed håva upp mina fiskar själv i butiken sist jag var där. :p
Bilagor:
#354 - 3 december 2010 11:48
Idag när jag kom hem från skolan var alla tre mosaiker ootroligt vackert färgade! Honorna gick och gömde sig som vanligt när jag kom med kameran (eller mobilen, batteriet var slut i kameran) men hanen ställde upp för en gångs skull. :)

När jag kom hem gled han runt med otroligt starka färger och alla fenor utspärrade. Lite drog han ihop den när jag skulle komma och störa och ta kort, men en liten aning får ni i alla fall! :)

[ATTACH=CONFIG]39834[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39835[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39836[/ATTACH]
#355 - 3 december 2010 13:12
Så jättefina de är!! De ser så tråkiga ut i affärenra, men de blommar verkligen ut i "privathem".
#356 - 3 december 2010 14:30
Vad vacker! Då är det lite dueller/stilande på G hos dig!
Jag vet att mina guramis aldrig färgat så bra som medan de fått jaga levandefoder så det är ett tips. :)
#357 - 3 december 2010 14:39
Mosaiker är makalösa faktiskt. Väldigt underskattade fiskar - precis som en del andra 'vanliga' arter man hittar ute i handeln.

Så mysigt att se dem glida runt bland växterna. ^^
#358 - 3 december 2010 15:23
Så jättefina de är!! De ser så tråkiga ut i affärenra, men de blommar verkligen ut i "privathem".

Pickles skrev:
Mosaiker är makalösa faktiskt. Väldigt underskattade fiskar - precis som en del andra 'vanliga' arter man hittar ute i handeln.

Så mysigt att se dem glida runt bland växterna. ^^

Tack, ja de är så andlöst vackra att jag kan sitta och titta på dem hur länge som helst. :) Både honorna och hanen skimrar så vackert i blått och hanen vekar också bli rödare vartefter. I affären lägger man inte alls märke till dem på samma sätt, sett såna som varit så bleka att de nästan sett genomskinliga ut...

Vad vacker! Då är det lite dueller/stilande på G hos dig!

Jag vet att mina guramis aldrig färgat så bra som medan de fått jaga levandefoder så det är ett tips. :)

Kanske jag måste ta mig i kragen och prova kläcka artemia igen då! :p Hoppas på bättre resultat den här gången!
#359 - 3 december 2010 18:32
Om du låter bli att putta till kläckningslådan :P *evil smile*
#360 - 3 december 2010 18:43
Nubi skrev:
Om du låter bli att putta till kläckningslådan :P *evil smile*

Det går bra ändå. ;)
#361 - 3 december 2010 19:11
Haha, får ta och LIMMA fast den :p
#362 - 3 december 2010 20:53
Eller så limmar man fast avskärmaren och har liten glipa så klarar den mycket innan det blir katastof. ;)
#363 - 3 december 2010 21:07
Haha, det var kanske ett bättre förslag :p Har du på lampan att lysa hela tiden eller lägger du dit den när de börjat kläckas?
#364 - 3 december 2010 21:17
Eller så limmar man fast avskärmaren och har liten glipa så klarar den mycket innan det blir katastof. ;)

Funkar det med ;-)
När ska du starta igång ett rIKTIGT med petflaska ;-)
Bilagor:
#365 - 14 december 2010 11:06
Var in till gubben idag och skaffade mig en cirkulationspump. Vad tror ni om den här?
[ATTACH=CONFIG]40245[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40246[/ATTACH]

Oavsett om jag skaffar räkorna eller ej så borde ju i alla fall sewelliorna gilla den :)

Passar på att slänga upp lite fler bilder på min vackra hane samtidigt! Fick nästan världens pangbild, men såklart blev den suddig :mad:

[ATTACH=CONFIG]40242[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40243[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40244[/ATTACH]
#366 - 14 december 2010 11:28
super snygg Gurami :)
Den där powerheaden är kanonbra! många som använder den :)
#367 - 14 december 2010 11:32
Har plumsat i den nu och ALLA verkar "lika" sig (obs dialekt uttryck = typ tycka om sig) T.o.m guramina har varit och simmat mot strömmen :p
#368 - 14 december 2010 11:34
Visst e det skoj att se de simma mot strömmen :)
vad fick du ge för filtret?
#369 - 14 december 2010 11:44
19,90 €
Han hade ett annat också, något kinesmärke, som var 10 cent dyrare (alltså 20€ jämt) och dessutom större men pumpade mindre vatten :p Bara fördelar med Eheim :p
#370 - 14 december 2010 11:50
Eheim är min favorit :)
#371 - 14 december 2010 11:54
Japp, min med :)
#372 - 14 december 2010 14:17
Vilka jättefenor din hane fått! Han är ett riktigt prakt ex. :)
Bilagor:
#373 - 14 december 2010 14:19
Vilka jättefenor din hane fått! Han är ett riktigt prakt ex. :)

Tack! :) Ja han är riktigt riktigt vacker :) Njuter så av att sitta och titta på honom, och honorna är inte fy skam de heller. Lite mer diskreta, men skimrar vackert i grönblått :) Tyvärr svåra att fånga på kort..
#374 - 14 december 2010 16:19
Hmm... tror kanske det skulle börja vara dags för någon slags gödning i karet... Och ja, jag vet :p Pmdd :p Men om jag inte har lust att beställa vad finns det annat för om inte bra, i alla fall hyffsad växtgödning man kan köpa i vanlig affär? (djuraffär alltså...)
#375 - 14 december 2010 18:11
Neej! Nu har jag plötsligt bara 8 zebrafiskar.
Hittade en fastsugen bakom den nya cirkulationspumpen :(

Hur i all världen tog den sig dit?? Och hur gör man för att förhindra att det händer igen??

[ATTACH=CONFIG]40259[/ATTACH]

Zebramos?
#376 - 14 december 2010 18:34
Fy fan vad trist!!!!
(men sånt händeR)
mmmmm, glömde fråga dig vad du skulle ha för filter bakom filtret för att förhindra att ngt fastnar i pumpen.
Det där är inte ovanligt.
Du får helt enkelt komma på en lösning med att ha ngt för insuget.
Bilagor:
#377 - 14 december 2010 18:51
Jag vågar nästan påstå att en riktigt pigg zebra inte hade fastnat, men visst kan det vara så. Kila fast grov filtermatta mellan pumpen och glaset?
#378 - 14 december 2010 18:55
Jag vågar nästan påstå att en riktigt pigg zebra inte hade fastnat, men visst kan det vara så. Kila fast grov filtermatta mellan pumpen och glaset?

Gör som fyllisen ;) säger, filtermatta mellan pumpen och glaset :)
Bilagor:
#379 - 14 december 2010 18:58
Jo...

F*n också! Suck!

Nä, nu tröstar vi oss med det jag egentligen tänkt posta! :p En Bildbomb!

[ATTACH=CONFIG]40260[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40261[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40262[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40263[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40264[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40266[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40265[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40267[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40268[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40269[/ATTACH]

På sista bilderna är en av de nya kuhliiålarna, den är väldigt röd.. Ska den vara så eller har den nått "fel" ?
#380 - 14 december 2010 18:59
Ska bara tillägga att den är rödare i verkligheten än på bild och har alltid varit det. Trodde det berodde på att den var stressad i början när jag köpte den, men det verkar vara dess vanliga färg..
#381 - 14 december 2010 19:38
Ingen som vill titta på mina bilder? ;)
#382 - 14 december 2010 19:42
Jo, men inte svara då jag har fullt upp med att googla på illröda Kuhliålar. :p
Bilagor:
#383 - 14 december 2010 19:47
Haha, okej :p Du är förlåten :p
#384 - 14 december 2010 19:59
Nu så har jag gett upp!
Du får ta och avla fram röda kuhlis på den där. ;)

Dina bilder är superfina! Det ända är väl att filtret kunde täckas bättre?
#385 - 14 december 2010 20:01
Hehe, jo.. Det var täckt.. :p Tills den där mörka-svärdplanteliknande grejjen bestämde sig för att falla ihop! :p
#386 - 14 december 2010 20:05
Varför gör de inte som man vill?
Min svärdplanta tar om någon månad upp halva karet (bokstavligen!) och skjuter skott överallt...
Bilagor:
#387 - 14 december 2010 20:07
Haha, vad häftig!
#388 - 14 december 2010 20:43
Finfina bilder!!! Me like den röda khullii ålen, en av mina är mer åt det röda hållet och jag vet inte om det finns olika slags brun/röda färger (misstänker det) . Under tiden jag skrivit till dig har Hunden har spytt på golvet och katten och han delar nu broderligt på det :S
#389 - 14 december 2010 20:45
Mysigt värre! :p Ja den röda verkar inte må sämre än de andra i alla fall, så tvivlar på att de skulle vara någon sjukdom utan säkert bara en annan färgnyans som du skrev :)
#390 - 14 december 2010 20:46
(kometregn ikväll!! )
Så länge de mår bra borde det vara ett tecken :) Sen plus om man har fin färg
#391 - 14 december 2010 20:51
Det är just i sådana här fall man får fram nya morfer. :p
#392 - 14 december 2010 20:58
Den skulle ju kunna ta och para sig med en av de misstänkta honorna då! :p Tjockare än pennor på mitten och smalnar sedan av ut mot huvudet och stjärten. Vet inte om de är romfyllda eller bara annars tjocka :p
#393 - 14 december 2010 21:41
oooh låter som du har knull-redo-honor! :)
#394 - 14 december 2010 21:48
Kanske man borde dra upp tempen till runt 30 grader då en knyck, och sedan flytta över dem till ett annat kar :p Läste att någon, minns inte vem, här på forumet fått spontanlek på dem så!
#395 - 14 december 2010 21:57
Det tycker jag du ska göra *leR*
Jag får lek på mina regnbågar vid varje vattenbyte, jag kör varm vatten istället för kallt vid VB :) Gissa om de blir som galningar *LeR*
#396 - 14 december 2010 22:01
Fast om jag gör det har jag inget kar att odla zebrorna i :p Men kanske en annan gång! Hade varit kul att prova även om chansen att man ska lyckas inte är så stor :)
#397 - 14 december 2010 22:03
Miliimli skrev:
Fast om jag gör det har jag inget kar att odla zebrorna i :p Men kanske en annan gång! Hade varit kul att prova även om chansen att man ska lyckas inte är så stor :)

Trodde det var zebrorna du pratade om
#398 - 14 december 2010 22:14
Ajaa :p Näe, det var ålarna som ser ut som utdragna simmande tunnor!
#399 - 15 december 2010 11:08
Miliimli skrev:
Ajaa :p Näe, det var ålarna som ser ut som utdragna simmande tunnor!

Det gör mina med!! Två av 7 ser ut som tunnor *skratt* banan har gått länge länge och varit jätte tjock!
#400 - 16 december 2010 13:21
Mer bilder :)

[ATTACH=CONFIG]40349[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40350[/ATTACH]

Mörk hane och en av honorna som faktiskt inte blev rädd medsamma kameran kom fram för en gångs skull!

Måste visa lite av mina räklingar också!

[ATTACH=CONFIG]40351[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40352[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40353[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40354[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40355[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40356[/ATTACH]

Än sålänge ser räklingarna ut att vara mycket bättre färgade än föräldrarna, men det hinner kanske ändras det ännu ?
#401 - 16 december 2010 13:47
Grymt snyggt!! :D
#402 - 16 december 2010 15:42
Familjemåltid på löven? :D
#403 - 16 december 2010 16:31
Ja ni skulle bara se när det är matdags! Alla räklingar samlas på ETT ställe :p Crowded kan jag bara säga :p
#404 - 17 december 2010 11:44
miliimli skrev:
ja ni skulle bara se när det är matdags! Alla räklingar samlas på ett ställe :p crowded kan jag bara säga :p

bild bild bild :d
#405 - 5 januari 2011 19:44
Saker och ting är inte riktigt som det ska med karet nu...

Säkert helt mitt fel, då det inte fått den vanliga skötseln nu på sistone. Blev längre tid än väntat som jag varit borta också då jag lyckades gå och förkyla mig så in i norden...

Släpade mig hem idag i alla fall för att klappa karet lite, och ser direkt att en av sewelliorna ligger på rygg. Den kan inte ha legat så många dagar för det syntes nästan inget på den.
Sedan var en av zebrafiskarna spårlöst försvunnen och en annan dog för ca 2 veckor sedan.

Samtidigt som några fiskar strukit med har plötsligt nästan all vallis försvunnit också...

Gjorde vb idag, tillsatte vattenberedningsmedel och rensade ut de döda växterna. Värdena var konstigt nog helt okej. Blir att hålla lite bättre koll nu en tid och hoppas inga fler fiskar kroknar...
#406 - 5 januari 2011 19:49
Tråkigt tråkigt.... :(
De verkar extremt känsliga om något går fel (med rätta med tanke på deras egentliga biotop) men de kan ju dö som vilken fisk som helst också. Det är inte kul att hitta en blek Sewellia i karet.

Temperatur och liknande?

Känns likt mitt kar då zebror dog först, sedan Sewelliorna. :confused:
#407 - 5 januari 2011 19:55
24 grader stadigt, 0 nitrit, 25 nitrat, ph 6,8...

Tycker det börjar kännas som lite väl många zebror dött nu för att bara vara incidenter... Skit också! :(
#408 - 5 januari 2011 20:05
Nitraten är väl i överkant om man ska vara kinkig, men de testerna ska ju vara lite gissningslek. Lite till snabbväxande, hård ansning och vattenbyten kanske? Jag har verkligen ingen förklaring men känner igen mig. :(
#409 - 5 januari 2011 20:18
Nitraten berodde säkert på att det var en bra tid sedan senaste vattenbyte... testade innan jag gjorde det så..
Tack för tipsen, ska testas!
#410 - 5 januari 2011 20:21
Så sant, så sant...
Men det skadar ju inte. :p
#411 - 5 januari 2011 20:26
Det jag egentligen är mest förvånad över är vart vallisen tog vägen? Från att ha växt och växt och spridit sig i kopiösa mängder har nu runt 70% förvandlats till bungenomskinliga slemmiga lessna små saker...
#412 - 5 januari 2011 20:29
Känner igen det där! Mina kom dock tillbaka igen.
#413 - 5 januari 2011 20:55
Får hoppas på det bästa då! Både med växter och fiskar!
#414 - 16 januari 2011 21:18
Växterna slutade falla ihop, och inga fler fiskar har försvunnit! Härmed förklarar jag krisen avblåst ( i alla fall för stunden). :)

Gurmisarna blev skyggare igen medan jag var borta över julen, och av någon anledning har hanen tappat nästan alla "taggar" på stjärtfenan, men det kan bero på att han har haft både en och två fighter med sina fruar...

Annars verkar det löpa på bra nu, ska försöka få zebrorna till lek den här veckan! :)

Det är inte utan att man blir sjukt sugen på att göra yngelkaret till ett mer permanent kar.. 54 l svartvatten med chokladguramis hade varit något!! *drömmer, drömmer* :)

Det är dock inte möjligt i nuläget, känns inte riktigt schysst mot fiskarna.. Kan eventuellt bli lite problem mot sommaren, då det lutar mot att varken jag eller sambon kommer att bo här i stan maj-augusti... Isåfall blir det att välja mellan att lägga ner karet (och det vill jag inte) eller att flytta det till Närpes.. Men då kvarstår ju problemet att det bara kommer att vara igång 4 mån och så ska det flyttas tillbaka till Vasa sen... :/
#415 - 16 januari 2011 22:13
Jag vill inte låta sexistisk, men han orsakade nog fajterna själv i så fall. :p

Jobbig med flyttar...
#416 - 17 januari 2011 09:07
Haha joodå det har han säkert :p Nu är ordningen återställd i alla fall och alla tre simmar lugnt tillsammans :)

Jo, inte kul med flyttar... vi får ser hur det blir, är i alla fall några månader kvar...
#417 - 24 januari 2011 13:19
uschuschusch, har fortfarande problem med det arma karet... Nu har jag bara en sewellia kvar... plockade just upp liket efter hanen... Såg att han var lite blek igår kväll, och honor försökte desperat få honom att röra på sig genom att buffa på honom gång på gång... Stackarn, nu är hon ensam.. :(

Kan inte förstå vad det är för fel? Gör ju inte på någon annat sätt än vad jag gjort tidigare, vattentesterna visar inga fel och vattnet luktar inte illa eller något heller :( Inte kul med sånt här! :(
#418 - 24 januari 2011 14:47
Trist Miliimli!

Känner ju verkligen igen mig. Har nu en (av fyra) kvar i livet och kan omöjligt förstå vad som är så fel i mitt kar att de inte överlever. Hur länge har du haft dina?
#419 - 24 januari 2011 15:06
Samma här, har kvar en av fyra :(
Skaffade dem riktigt i slutet av augusti...

Enda som har ändrats på sistone är den nya cirkulationspumpen, men sewelliorna borde ju snarare bli gladare av mer flås på vattnet och inte gå och dö!
#420 - 27 januari 2011 08:31
Och ytterligare ett dödsfall :( En av guramihonorna hittades igår... inte ett märke på henne heller... Vad är det som gör att fiskarna simma och beter sig precis som vanligt ena stunden och i nästa stund vara stendöd?

Lite roligheter måste vi ju ha också bland sorgen, var in till Gubben igår kväll med en kompis och kunde inte låta bli att köpa när jag såg att han hade. :) Älskar flytväxter och har letat efter sådana där fina som får långa rötter som hänger ner. Kanske inte den växt med mest och störst rötter, men ett gäng vattenormbunke fick i alla fall följa med mig hem.
Förra veckan råkade jag visst komma därifån med en mossboll också... :p

Nu måste jag bara komma på nåt sätt att få flytväxterna att sprida sig över ytan så att inte all mossa, hornsärv,spikblad, andmat och nu vattenormbunke är ihoptryckta till en enda stor flytande grön massa i ett av hörnen... Tips?
#421 - 27 januari 2011 12:42
Åh, vattenormbunke! Fö mig tynar de bara bor på någon/några veckor....

På din fråga får jag svara ingen ytcirkulation, saker att trassla in sig i, binda fast linor ovan ytan för växterna eller acceptera läget. :p
#422 - 3 februari 2011 11:55
Oj, missat att du skrivt något VD! :)

Än lever vattenormbunkarna i alla fall, och har börjat sticka upp en del blad över vattenytan också. Tog bort en stor del av ricciamossan här om dagen, och då blev det faktiskt dunklare i karet :p Den samlade nämligen upp all andmat, men nu flyter den runt igen också. Det mesta av hornsärven är för närvarande i yngelkaret, men bara den kommer tillbaka blir jag nog ganska nöjd med yttäcket :)

Så lite bilder då, har varit dåligt med dem på senaste tiden iom den mystiska fiskdöden... tog bort de två sebror som såg risigast ut igår så nu har jag bara 4 ... men bara fiskarna slutar dö i det här karet, och deras avkommor i köket växer upp så får jag fylla på igen!

Bytte också ut en av de nergågna svärdplantorna som täckt pumpen innan mot lite Hygrophila corymbosa här om dagen, så nu väntar jag på att de ska växa till sig.

Måste bara tillägga att de två kvarvarande mosaikerna verkar må hur bra som helst. Hanen har fått SÅ starka färger, som tyvärr bilderna inte alls gör rättvisa och han verkar bli rödare och mörkare för varje dag. Honan simmar runt och ser ordentligt romstinn ut och hanen blåser bubblor stup i kvarten. Tyvärr är det för mycket ytcirkulation för att han ska få iordning något skumbo.
#423 - 3 februari 2011 19:45
Milli det ser kanonsnyggt ut!!
Älskar detdära dunkliga ljuset och myspysiga växterna! :)
Vill oxå ha sådär!!
#424 - 3 februari 2011 19:52
Det är skitsnyggt det där och jag kan föreställa mig hanen! :)
#425 - 3 februari 2011 20:52
Tack :)
#426 - 3 februari 2011 20:59
Ser jättemysigt ut :) superbra inspiration till mitt asienkar!

Tråkigt med dödsfallen, ibland går det nog troll i karen... klurar själv på varför vi lyckas med L-malar och ciklider men inte levandefödare och sånt som ska vara lätt haha. Hoppas det reder ut sig.
#427 - 3 februari 2011 21:09
Kul att kunna inspirera någon :) Är inte helt 100% nöjd ännu, men vet inte riktigt vad jag ska ändra på. Det får vara så här nu så jag har tid att känna in det! :)
#428 - 8 februari 2011 08:52
Hmm.. tror sista sewellian kastat in handuken nu också... såg henner varken igår eller idag... blir att börja rota runt och leta lik nu då... inte det lättaste i det här karet..
#429 - 8 februari 2011 08:57
japp... it was dead...
Börjar ju snart bli tomt på fiskar här!

4 zebror
2 mosaiker
5 kuhliiålar (för övrigt den enda fisksorten som inte lidit några förluster hittills.. )
#430 - 8 februari 2011 19:31
elakt sagt men skönt att fler har otur med sina kar.
Får doppa händerna i karet imorgon, för Sten kom inte fram när jag matade med hans Favo mat ärtor....
#431 - 8 februari 2011 19:36
Haha, nej men det känns ju bättre när man inte är ensam :p Hoppas du hittar Sten levande..
#432 - 8 februari 2011 19:37
Miliimli skrev:
Haha, nej men det känns ju bättre när man inte är ensam :p Hoppas du hittar Sten levande..

hoppas jag med, men vi båda vet nog det svaret.
#433 - 17 februari 2011 19:58
Hmm.. ytterligare en zebrafisk har börjat se lite tunn ut.. Alltså, en tanke som slog mig - kan andra fiskar än levandefödare också få torpedsjukan? Skulle någon sagt till mig att deras guppy eller något får hopklibbade stjärtfenor, magrar av och dör till slut hade jag genast kommit att tänka på det...

Försökte googla, men hittade egetnligen ingenting om det... Finns det något latinskt namn eller något på sjukdomen?
#434 - 18 februari 2011 07:35
Miliimli skrev:
Oj, missat att du skrivt något VD! :)

Än lever vattenormbunkarna i alla fall, och har börjat sticka upp en del blad över vattenytan också. Tog bort en stor del av ricciamossan här om dagen, och då blev det faktiskt dunklare i karet :p Den samlade nämligen upp all andmat, men nu flyter den runt igen också. Det mesta av hornsärven är för närvarande i yngelkaret, men bara den kommer tillbaka blir jag nog ganska nöjd med yttäcket :)

Så lite bilder då, har varit dåligt med dem på senaste tiden iom den mystiska fiskdöden... tog bort de två sebror som såg risigast ut igår så nu har jag bara 4 ... men bara fiskarna slutar dö i det här karet, och deras avkommor i köket växer upp så får jag fylla på igen!

Bytte också ut en av de nergågna svärdplantorna som täckt pumpen innan mot lite Hygrophila corymbosa här om dagen, så nu väntar jag på att de ska växa till sig.

Måste bara tillägga att de två kvarvarande mosaikerna verkar må hur bra som helst. Hanen har fått SÅ starka färger, som tyvärr bilderna inte alls gör rättvisa och han verkar bli rödare och mörkare för varje dag. Honan simmar runt och ser ordentligt romstinn ut och hanen blåser bubblor stup i kvarten. Tyvärr är det för mycket ytcirkulation för att han ska få iordning något skumbo.

haloj. tjusigt akvarium =)
ja undrar va de är för flytväxt på 3e bilden? den där ljusgröna.
tråkigt me fiskdöden :/
hoppas du finner lösningen på det snart.
#435 - 18 februari 2011 07:59
Tack! :) På tredje bilden är det vattenormbunke i förgrunden och lite halvlessen spikblad i bakgrunden :p
Bilagor:
#436 - 18 februari 2011 08:06
nu ska ja inte vara sån men... de är väl inga Asien växter? :-P
fuskar du lite där eller? ;)
Bilagor:
#437 - 18 februari 2011 08:22
Nja, njä :p Spikbladen är ju från sydamerika, men andmaten och hornsärven är ju kosmopoliter och finns alltså överallt, och vattenormbunken och musselblommorna hittas i tropiska områden.. dit sydost asien skulle kunna räknas :p

Så ja, lite kanske :p Men jag anser att det är bättre att de fiskar jag har (som vill ha flytväxter) mår bra än att mitt kar är 100% biotopriktigt :p Dessutom får man ta lite vad man hittar här, är så glad nu när det för en gångs skull funnits lite flytväxter i affärerna :p
#438 - 18 februari 2011 12:17
haha sant de :)
ja har rätt tur ändå å kan få tag i rena asien växter från "min" fisk snubbe ;)
men de är klart, märker man att fiskarna inte trivs så får man väl töja lite på renheten ;)
#439 - 19 februari 2011 15:38
Nu händer saker här!
Pillade lite på pumpen för nån dag sedan och märkte att man kunde vrida på utlåset. Det svänger nu mot kortsidan så vattentrålen krocker med den först istället för att bara åka längs med långsidan. Resultatet: ytcirkulatione minskade radikalt.

Guramihanen verkar gilla läget. Han är mörk mörk och har bosatt sig under flytväxterna i etta hörnet där han hållit på och blåst bubblor en ganska lång stund. De stackars zebror som råkar komma i närheten jagas bryskt undan, och ibland tar han sig en runda i resten av karet också för att jaga på honan.
#440 - 19 februari 2011 16:46
Miliimli skrev:
Nu händer saker här!

Pillade lite på pumpen för nån dag sedan och märkte att man kunde vrida på utlåset. Det svänger nu mot kortsidan så vattentrålen krocker med den först istället för att bara åka längs med långsidan. Resultatet: ytcirkulatione minskade radikalt.

Guramihanen verkar gilla läget. Han är mörk mörk och har bosatt sig under flytväxterna i etta hörnet där han hållit på och blåst bubblor en ganska lång stund. De stackars zebror som råkar komma i närheten jagas bryskt undan, och ibland tar han sig en runda i resten av karet också för att jaga på honan.

Fan vad skoj att det händer saker i ditt kar :D:D
#441 - 19 februari 2011 17:05
Absolut! :D Hanen simmar runt och ser überkåt ut, men honan verkar inte riktigt vara på humör :p Huvudvärk kanske?
#442 - 19 februari 2011 17:12
Miliimli skrev:
Absolut! :D Hanen simmar runt och ser überkåt ut, men honan verkar inte riktigt vara på humör :p Huvudvärk kanske?

sääkert vad annars, ngn annan i karet finns väl inte ;)
#443 - 19 februari 2011 17:13
Hon kanske vänstrar med någon av zebrorna ;)
#444 - 19 februari 2011 17:19
Miliimli skrev:

Det låter illa om man börjar se en massa kåta fiskar i sina kar. ;)
#445 - 19 februari 2011 17:20
Miliimli skrev:
Hon kanske vänstrar med någon av zebrorna ;)

oooh, dama ;)
#446 - 19 februari 2011 17:27
Nätan! Honan kom fram och började nafsa hanen på sidan och han la sig på sidan i vattnet, men när han skulle börja krama henne freakde hon ut och stack därifrån fort som attan. Nu ligger hon och trycker under pumpen mendan hanen tar ut sin frustration på zebrorna. Det är sådana här gånger man önskade att man hade en filmkamera!
#447 - 19 februari 2011 17:30
Miliimli skrev:
Nätan! Honan kom fram och började nafsa hanen på sidan och han la sig på sidan i vattnet, men när han skulle börja krama henne freakde hon ut och stack därifrån fort som attan. Nu ligger hon och trycker under pumpen mendan hanen tar ut sin frustration på zebrorna. Det är sådana här gånger man önskade att man hade en filmkamera!

hahah, vänta du bara, hon kör kanske trial an' error ;)
#448 - 19 februari 2011 17:32
hahah, och stackars hanen får blue balls ;)
#449 - 19 februari 2011 17:34
Ser ni likheten med bråkande killar på skolgården i grundskolan? ;)
#450 - 20 februari 2011 13:37
Idag har lekbeteendet fortsatt! Så intressant att titta på när man inte sett det förr! :) Har sett en hel del kramande nu, men inte att hanen skulle ha fångat upp några ägg...
Skulle kunna sitta klistrad framför karet hela dagen, men nu ska vi tyvärr på söndagsmiddag till föräldrarna.. :p
#451 - 20 februari 2011 14:56
Miliimli skrev:
Idag har lekbeteendet fortsatt! Så intressant att titta på när man inte sett det förr! :) Har sett en hel del kramande nu, men inte att hanen skulle ha fångat upp några ägg...

Skulle kunna sitta klistrad framför karet hela dagen, men nu ska vi tyvärr på söndagsmiddag till föräldrarna.. :p

kul! Se till att ta lite bilder :D
#452 - 20 februari 2011 15:55
Nubi skrev:
kul! Se till att ta lite bilder :D

En på farsan, en på morsan då eller? ;)

Nä, tyvärr har kameran slocknat, så ni får nöja er med taskiga mobilbilder :)

[ATTACH=CONFIG]42445[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42446[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42447[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42448[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42449[/ATTACH]
#453 - 20 februari 2011 16:09
Taskiga och taskiga kan jag inte hålla med om! BILD som BILD! :)
#454 - 20 februari 2011 16:13
(Ni kan ju försöka blunda för att planchens lossnat där i kanten...[:o] Det blir väl nog att byta till solfilm så småningom bara jag får tummen ur ;) )
#455 - 20 februari 2011 16:14
Miliimli skrev:
(Ni kan ju försöka blunda för att planchens lossnat där i kanten...[:o] Det blir väl nog att byta till solfilm så småningom bara jag får tummen ur ;) )

Hojta till så skickar jag Solfilm :)
Uppdaterat mina trådar :) Have fun *asg*
#456 - 20 februari 2011 16:30
Tror nog jag hittar här, kan bli lite dyrt med frakten kanske? Men tack för erbjudandet :)
#457 - 20 februari 2011 16:47
Vad kul! :D
Själv fick jag aldrig se det med mina guramis. :(
Miliimli skrev:
Tror nog jag hittar här, kan bli lite dyrt med frakten kanske? Men tack för erbjudandet :)

Biltema finns ju i Finland. :p
#458 - 20 februari 2011 17:11
Jodå, men biltema ligger ett par timmar bort ;) Annars finns bl.a. motonet och liknande där man också kan hitta bra saker ;)
#459 - 21 februari 2011 12:47
Hahah vilket roligt lekbeteende man kan följa här i din tråd... hoppas på att få samma underhållning i hemmet när jag skaffar dvärgguramis.

Solfilm låter som en strålande idé! Go miliimli go go go!
#460 - 21 februari 2011 14:20
Ja, att få se dem leka var helt fantastiskt! :) Hoppas verkligen du får se det med dina med! :)

Tyvärr blev det nog inget av leken, skumboet är borta idag. Honan fick lite fransig bukfena, men inget allvarligt. Hanen verkar ha klarat det hela utan skador, förutom en av hans taggar som ser lite böjd ut.

Såg annars gubben i akvarieaffären fått in ett gäng garra rufa nu! Inte utan att man blir sugen! (tror han börjat ta in lite mer asiatisk med tanke på mig, innan jag startade mitt kar hade han inget asiatiskt utöver det vanlig, kampfisk, barber, guramis och liknande, men nu har man börjat hitt a en hel massa roligt där ;) ) Meen, 17,50 € /st och ett kar som jag inte vet varför fiskar dör i.. ingen bra kombo..
#461 - 21 februari 2011 14:25
Förstår att du blir sugen! Helt kär i mina Garras... men det var en del pengar... hade nog tur då jag inte betalade många kronor för mina godingar. :)

Men vad bra med mer asiatisk fisk i butiken! Det gillar vi skarpt!
#462 - 21 februari 2011 14:32
Pink_Tess skrev:
Förstår att du blir sugen! Helt kär i mina Garras... men det var en del pengar... hade nog tur då jag inte betalade många kronor för mina godingar. :)

Men vad bra med mer asiatisk fisk i butiken! Det gillar vi skarpt!

Det gillar vi verkligen! :) Har flera gånger tittat på en jättevacker kamphona där också, bara hon gör ju så att man blir sugen på att starta en betta tank :p Ganska mörk kropp med två vita ränder längs med sidorna, och så djupt djupt blålila fenor :) Men skulle jag starta ett betta kar skulle jag hellre ha någon annan betta än den vanliga kampfisken.. betta imbellis hade t.ex inte varit helt fel :p
#463 - 21 februari 2011 14:59
Jo de är vackra.. men tappade suget för kampar då alla mina mötte en mystisk död. Men visst är jag lite sugen på betta channoides... usch vad mycket det finns som man vill ha.
#464 - 21 februari 2011 15:08
ja de vill jag egentligen ha helst, men de verkar inte finns så ofta och priset vill man inte ens tänka på ;)
#465 - 21 februari 2011 19:28
Hmm nu blir jag ju osäker! Hanen har uppehållit sig i "sitt" hörn hela dagen, och nu när jag kikar ser jag nog ett skumbo, men inte riktigt där jag trodde det var igår.. Är det ett nytt eller är det det gamla?

Ser inte om det är något i det, dels så vet jag ju inte ens HUR det ska se ut, och dels är det j*vligt svårt att se något där in i knuten...

Om det är det gamla, och det inte skulle finnas några yngel i det, hur länge tänker hanen vakta det i såfall?

Just nu jagas honan ganska rejält om han råkar få syn på henne i karet..
Likaså zebrorna får se till att hålla sig undan.

Om det är ett nytt... kommer han bara fortsätta bygga nya vart efter då eller? Hur länge kommer han att vara så här aggressiv i så fall??
#466 - 22 februari 2011 08:08
Okej, idag är det nya (gamla) boet också borta. Och hanen trycker inte i sitt hörn längre, utan verkar ha blivit sams med både fru och grannar (zebrorna). Intressant beteende i alla fall, som jag hoppas få se igen någon gång!

Skulle ju slänga upp några bilder också, men det funkade inte igår så ni får dem idag i stället.

[ATTACH=CONFIG]42491[/ATTACH]

Jämför den här bilden med de nedanför och se hur mycket hygrpohilan växt på bara någon vecka!

[ATTACH=CONFIG]42492[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42489[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42490[/ATTACH]

Grävling ;)
#467 - 22 februari 2011 19:52
Vackert och mysigt!!!!
#468 - 23 februari 2011 15:54
Nice bakgrund!
#469 - 24 februari 2011 09:24
Tackar :) Bakgrunden är ju bara en gammal planch som lossnat i alla kanter och jag inte kommit mig för att sätta fast igen ^^ Ska nog bytas mot svart solfilm så småningom :p

Idag höll jag nästan på att ramla av stolen! Jag såg en av de nya röda kuhliiålarna, men den var inte röd längre! Nu såg den helt vanlig brun ut... och jag vet att de var en av de nya, för de har ett helt annat mönster än de gamla.

Vad kan få dem att byta färg?
Jag menar, jag köpte ju dem för ja... många månader sedan, och de har varit lika röda ända från att jag köpte dem tills nu...
#470 - 24 februari 2011 20:37
Vilken kuhlii-dag!

Först den röda som plötsligt inte är röd längre, och så har de varit mycket aktivare än vanligt idag också. Tre stycken av dem har tillbringat halva kvällen med att simma runt i karet längs med rutorna för att sedan ligga och slingra i någon växt en stund. För ett tag sen anslöt sig en fjärde också till högen. Ser ganska mysigt ut när de ligger i en enda höd sådär :)

Har tydligen också en kuhliihona med rom också, hon är alldeles grön om magen! :)
#471 - 24 februari 2011 22:00
vart är gilla knappen? :D
#472 - 24 februari 2011 22:01
Va fasen, bestäm dig om de är röda eller gröna! ;)
#473 - 24 februari 2011 22:20
Röda med grön rom såklart ;) lite gult på det så blir det rena stoppljusen i karet :P
#474 - 24 februari 2011 22:21
Pink_Tess skrev:
Röda med grön rom såklart ;) lite gult på det så blir det rena stoppljusen i karet :P

Haha sant! Det är ju faktiskt stoppljus. :p
#475 - 24 februari 2011 22:27
Va fasen, bestäm dig om de är röda eller gröna! ;)

Det är inte jag som inte kan bestämma mig, det är ju ålarna! ;)
#476 - 6 mars 2011 19:11
Börjar bli riktigt lummigt nu i karet, hjälp vilka rötter vattenormbunkarna fått! :O

[ATTACH=CONFIG]42816[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]42817[/ATTACH]

Spikbladen verkar dock inte trivas lika bra, de åker högst antagligen ut vid nästa vb. Andmaten däremot gillar läget efter att strömmen i karet minskade, så den får jag rensa hinkvis av varje veckan. Nästan i alla fall ;)

Tyvärr kan man inte säga samma sak om hygrophilan... den växte så mycket i början, men nu börjar den se väldigt ledsen ut... Någon som har några ideér hur jag ska rädda den? Jag vet att mitt ljus är kasst, men kommer antagligen hämta ut ett nytt lysrör i veckan...

[ATTACH=CONFIG]42818[/ATTACH]

Här är en bild på en av de krassliga zebrorna också. Som ni ser fastnar de på bild numera, så det är ju inte ett så bra tecken. Har stor lust att fånga upp de 4 kvarvarande och de dem en enkel biljett till evigheten... Vad de än lider av verkar de inte drabba mosaikerna eller ålarna...

[ATTACH=CONFIG]42815[/ATTACH]
#477 - 6 mars 2011 19:26
Väldigt fint! Vattenormbunke alltså... sån där får jag nog skaffa jag med :)

Tråkigt med zebrorna.
#478 - 6 mars 2011 19:34
har lite samma problem ja med mina växter. mina musselblommor vill verkligen inte funka, bladen blir bruna å fula direkt, väldigt tråkigt.
funderar på att ta bort dom å köra vattenormbunke istället.

ditt kar ser väldigt lummigt å trevligt ut, ja hoppas mitt blir sådär snart då ja precis kört igång med pmdd. använder du nån gödning av nå slag?
#479 - 6 mars 2011 20:00
Pixter skrev:
Väldigt fint! Vattenormbunke alltså... sån där får jag nog skaffa jag med :)

Tråkigt med zebrorna.

MrH skrev:
har lite samma problem ja med mina växter. mina musselblommor vill verkligen inte funka, bladen blir bruna å fula direkt, väldigt tråkigt.

funderar på att ta bort dom å köra vattenormbunke istället.

ditt kar ser väldigt lummigt å trevligt ut, ja hoppas mitt blir sådär snart då ja precis kört igång med pmdd. använder du nån gödning av nå slag?

Tack! :) Nej, kör inte med någon näring för tillfället men funderat på att börja då en del växter ledsnat på sistone. Fast det kan ju också bero på det taskiga ljuset :p
#480 - 8 mars 2011 09:41
Idag ska jag till gubben och hämta ett nytt lysrör.
Det gamla har jag vet inte hur många år på nacken, jag har använt det nu i snart 2 år, innan det låg det en 5-7 år i ett av uthusen, innan det användes det sisådär en 5 år av mina föräldrar, innan det var det pappas någon bekant som hade akvariet så jag har faktist ingen aning om hur gammalt det är :p

Med alla flytväxter nu börjar det bli så dunkelt i karet att man knappt ser fiskarna ;) Kanske inte riktigt, men mörkt är det! Mosaikernas prickar lyser dock hur vackert som hest i det här dunklet och likaså den enda zebra som verkar må bra ser riktigt fin ut :)
#481 - 8 mars 2011 13:42
Nytt lysrör -check! :)
#482 - 8 mars 2011 13:59
Vad blev det?
#483 - 8 mars 2011 17:59
Ett Sera brilliant daylight. Märks nog en avesvärd förbättring nu när man ser karet när det är mörkt ute :p
#484 - 8 mars 2011 18:22
Sweet! :D
Dags för mig att köpa lysrör oxå, mitt vatten är GULT! *asG*
#485 - 8 mars 2011 18:40
Haha, det var samma här innan :p
#486 - 8 mars 2011 18:53
får kika efter samma lysrör som din, kan du inte lägga upp två bilder som man kan jämföra :) ljusen
#487 - 8 mars 2011 19:00
tog en innan jag bytte, men då var det solljus på karet så för en gångs skull såg det ganska ljust ut :p men ska ta några nu också så får ni se :) Syns inte skillnaden på de här före och efter bilderna kan ni ju alltid jämföra med de äldre bilderna :p
#488 - 8 mars 2011 19:10
Före

[ATTACH=CONFIG]42881[/ATTACH]

Efter

[ATTACH=CONFIG]42882[/ATTACH]
#489 - 8 mars 2011 22:54
Vad grönt och skönt! Blir sugen på ett sådant till Juwelkaret efter att ha sett detta.
#490 - 9 mars 2011 07:37
Jag är faktiskt nöjd :) Jag vet att det bara är inbillning, men hygrophilan som såg så ledsen ut innan såg mycket bättre ut i morse :p
#491 - 9 mars 2011 07:55
lummigt och fint mli :D
#492 - 9 mars 2011 08:54
Tackar! :) Bara hygropfilan tar sig nu igen börjar jag bli ganska nöjd :) Speciellt med de ootroligt häftiga rötterna vattenormbunken utvecklat! Andmaten är inte heller fel :) (Ja, jag hör till de tokar som faktiskt gillar den :p )
#493 - 9 mars 2011 09:30
Så var hanen på gång igen..! Mörk, mörk i färgerna och helsvarta ögon. Ser rätt så demonisk ut :p
Piskar på honan, jagar zebror och bygger skumbo i samma hörn som sist.

Synd för honom bara att det är vb-dag idag!
#494 - 9 mars 2011 09:55
Ooch de leker!
#495 - 9 mars 2011 10:10
Kärleksdans

Dåliga bilder, av någon anledning är det en massa växter i vägen :p men om ni förstorar bilderna så syns det bättre! :) Obs demonögat på första bilden!

[ATTACH=CONFIG]42902[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]42903[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42904[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]42905[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42906[/ATTACH]
#496 - 9 mars 2011 18:51
FAN VAD KUL!!! Grattis mormor ;)
#497 - 9 mars 2011 19:19
Vi får väl se om det blir nåt.. :p Han har i alla fall byggt ett större skumbo denna gång, och de verkade fatta genast den här gången hur de skulle göra ;)
#498 - 9 mars 2011 20:08
Härlig tango! :D
#499 - 11 mars 2011 09:46
Inte blev det något av den leken heller, skumboet var borta dagen efter. Men nån gång (när inte yngelkaret är fullt med zebrayngel) hade det varit kul att se om man skulle få en kull av dem :)

Har btw bara 3 zebror kvar nu...
#500 - 13 mars 2011 20:35
Så var det bara två zebror kvar... Nackdelen med mycket växter är att det blir ganska jobbigt att leta efter lik...

Annars grönskar det i karet. Dedikerar härmed detta inlägg till mina flytväxter.

[ATTACH=CONFIG]43020[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43021[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]43022[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43023[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]43024[/ATTACH]
#501 - 13 mars 2011 22:57
Som tur är gäller också ren generellt "ju mer växtlighe, destå mindre gör ett lik".
Läckert, men de där småskitarna får mig att rysa! :(
#502 - 14 mars 2011 07:37
Andmaten då? :p Jag älskar den! Blir så vackert när den breder ut sig, ser ut om om jag har en uppochnervänd gräsmatta på ytan. :) Vill man ha bort den sen (det mesta av den i alla fall..) är det bara att håva ur det mesta och vrida på cirkulationen ;)
#503 - 14 mars 2011 07:39
Vattenormbunkarna lyfter snart täckglasen. Även hygrophilan stack upp flera skott över ytan innan jag klippte ner den och planterade om den, vi får väl se om den tar sig igen. Det är inte utan att man blir sugen på att köra med öppet kar!
#504 - 14 mars 2011 07:40
mysigt :D
#505 - 14 mars 2011 07:45
Utseendet har jag inga större problem med, men man blir så less när fiskarna bara fortsätter att dö..
#506 - 14 mars 2011 07:48
Vad fint!
Jag är ibland sugen på att göra om mitt 150 liters till ett asienkar, blir nog så nån gång i framtiden :)
#507 - 14 mars 2011 07:52
men varför gör de det då??
#508 - 14 mars 2011 07:52
Vad kul! Asien är riktigt roligt när man satt sig in i det :)
#509 - 14 mars 2011 11:21
hannesc skrev:
men varför gör de det då??

Varför de dör? Ja om jag det visste.... Då skulle jag ju i alla fall kunna göra något åt det. Zebrorna har betett sig som "de 10 små indianerna" de senaste dagarna. En till verkar ha dött under natten, för jag hittar bara 1.. Har försökt leta genom hela karet, men inte hittat liket ännu. Den som dog igår har däremot fått en ärofylld begravning i toan, så det ligger inte en massa döda fiskar och ruttnar heller.

Allt som allt sedan i höstas så har 4 sewellior, 9 zebrafiskar och en mosaikgurami dött.

Känns som om man börjar närma sig stadiet när det börjar vara dags för en total omstart med sanering av karet. Med det i bakhuvudet och den förestående flytten börjar det luta mot en nedläggning av karet för den är gången.
#510 - 14 mars 2011 18:54
Nej!! lägg inte ner karet, man har otur, jag haft lika otur jag med men det verkar gå nu åt rätt håll
#511 - 14 mars 2011 19:59
Vi får väl se hur det blir, hade det inte varit för det här flyttande nu så hade jag självklart fortsatt. Men kanske en flytt skulle lösa prolemen i karet? :p I vilket fall som kommer jag i alla fall att starta svartvattensexperimentet, så jag försvinner inte härifrån! :)
#512 - 16 mars 2011 13:01
Se på tusan! Inte konstigt att jag inte hittat nåt lik, den jag misstänkte dött lever fortfarande!
#513 - 16 mars 2011 18:17
Miliimli skrev:
Se på tusan! Inte konstigt att jag inte hittat nåt lik, den jag misstänkte dött lever fortfarande!

Que?! Har du hittat ngt kul i karet ;)
#514 - 16 mars 2011 18:53
Trodde jag bara hade en zebra kvar, men det visade sig vara två :p
#515 - 16 mars 2011 22:43
Trevligt! :D
yvärr är det tvärtom här med zebror då det stadigt minskar utan att jag märker något direkt. Hoppas det finns både honor och hanar kvar där får den något sena odlingen. :p
Kar ska flyttas på här hemma när det blir klart för ommöblering. :)
#516 - 17 mars 2011 08:50
Gaah! Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här karet mera!

För det första är jag så otroligt nöjd med det dunkel, och de skuggor som bildas mellan växterna nu. Älskar helt enkelt hur det ser ut där!

Men sedan är jag så otroligt less på alla dödsfall att jag kunde slänga karet i väggen

Men sen är jag ju nog ändå hjälplöst förälskad i min mosaikhane. Skulle jag stänga ner kunde jag alltid flytta mina beloved ålar till det kommande svartvattnekaret, men 54 l är ju på tok för litet för guramierna.

Sedan är det ju ynglen som går i 54 l nu. När 54 l blir svartvattenkar behövar jag ett annat kar åt dem.

Kontentan i allt det här ... ja, det ser ut som om det blir omstart i.o.m den tillfälliga flytten och så får vi se hur det blir. Antingen har alla invånare dödd 7 månader senare, och jag behöver inte fundera på om jag ska ta med det till lägenheten iden, eller så har dödsfallen slutat och jag tycker om karet igen :p
#517 - 18 mars 2011 13:31
Miliimli skrev:
Gaah! Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här karet mera!

För det första är jag så otroligt nöjd med det dunkel, och de skuggor som bildas mellan växterna nu. Älskar helt enkelt hur det ser ut där!

Men sedan är jag så otroligt less på alla dödsfall att jag kunde slänga karet i väggen

Men sen är jag ju nog ändå hjälplöst förälskad i min mosaikhane. Skulle jag stänga ner kunde jag alltid flytta mina beloved ålar till det kommande svartvattnekaret, men 54 l är ju på tok för litet för guramierna.

Sedan är det ju ynglen som går i 54 l nu. När 54 l blir svartvattenkar behövar jag ett annat kar åt dem.

Kontentan i allt det här ... ja, det ser ut som om det blir omstart i.o.m den tillfälliga flytten och så får vi se hur det blir. Antingen har alla invånare dödd 7 månader senare, och jag behöver inte fundera på om jag ska ta med det till lägenheten iden, eller så har dödsfallen slutat och jag tycker om karet igen :p

Vilket dilemma, tycker personligen inte att du ska stänga ner karet, det du skulle kunna göra är att göra en makeover och ett VB på 60% och i med easylife i karet.
Tänk p att ett 100l är 300l MINDRE än ett 400l... Hade jag haft ett sånt "litet" kar hade jag lätt! gjort ett makeover.
:D
#518 - 18 mars 2011 13:42
Mmh, eftersom det blir att flytta karen till påsk, så får det gå och puttra för sig själv tills dess. Sedan blir det omstart i.o.m flytten och så har det 7 månader på sig att bevisa att det fortfarande vill vara med i leken ;)

Mätte föresten den största vattenormbunken idag. Nästan 40 cm i diameter! De yttersta bladen har börjat klättra upp på sidorna för den ryms inte helt i karet längre mellan fram- och bakruta. Hur stora kan de bli egentigen?!! När jag köpte dem för x antal veckor sedan var det ju bara tre små blad som jag inte trodde skulle överleva!

Sedan har jag hittat en annan flytväxt bland all andmat också som jag inte vet vad det är. Liknar andmaten, men är lite större. Består av 4 runda blad som sitter ihop på liknande vis som andmaten, och så har det ganska tydliga bladnerver. Någon som vet vad det är?
#519 - 18 mars 2011 14:03
Miliimli skrev:
Mmh, eftersom det blir att flytta karen till påsk, så får det gå och puttra för sig själv tills dess. Sedan blir det omstart i.o.m flytten och så har det 7 månader på sig att bevisa att det fortfarande vill vara med i leken ;)

Mätte föresten den största vattenormbunken idag. Nästan 40 cm i diameter! De yttersta bladen har börjat klättra upp på sidorna för den ryms inte helt i karet längre mellan fram- och bakruta. Hur stora kan de bli egentigen?!! När jag köpte dem för x antal veckor sedan var det ju bara tre små blad som jag inte trodde skulle överleva!

Sedan har jag hittat en annan flytväxt bland all andmat också som jag inte vet vad det är. Liknar andmaten, men är lite större. Består av 4 runda blad som sitter ihop på liknande vis som andmaten, och så har det ganska tydliga bladnerver. Någon som vet vad det är?

bra tänkt! Ge karet en chans till *leR*

Oh den växten, andmaten men lite större har jag för mig att Jenmad och KarroKaja har i sina kar (haft)
#520 - 18 mars 2011 14:14
Efter lite googlande troor jag att jag kom fram till att det rör sig om Spirodela polyrhiza, eller jätteandmat. Hahah, jag trodde jag hittade något coolt och så var det bara en lite större variant på andmaten :p
#521 - 18 mars 2011 19:28
Miliimli skrev:
Efter lite googlande troor jag att jag kom fram till att det rör sig om Spirodela polyrhiza, eller jätteandmat. Hahah, jag trodde jag hittade något coolt och så var det bara en lite större variant på andmaten :p

ÄR du seriös!?!? SERIÖSSSSS....*hahaha* jag kikade ner i mitt kar och hade exakt samma, Spirodela polyrhiza! :D creepy ;)
#522 - 18 mars 2011 19:38
Hahaha, vad häftigt! :p
#523 - 24 mars 2011 12:32
Och så var hanen igång med att bygga skumbo igen. Är typ 2 veckor och 2 dagar sedan senaste leken, går man tillbaka ytterligare 2 veckor och 2 dagar så lekte de första gången. Jag anar ett mönster ;)
#524 - 24 mars 2011 12:42
jag tycker det är synd om du lägger ner karet nu när mosaikhannen trivs så bra ;)
#525 - 24 mars 2011 12:47
Ja just ja, har blivit lite ändring med det ;)
e
För tillfället ser det lite ljusare ut i karet, men även om jag helst velat låta det stå och repa sig ifred så blir det en omstart.
Anledningen: om en månad flyttar jag 90 km söderut för 7 månader. Man får ta jobb och praktikplats där man hittar det..

Så runt påsk ska karet packas ihop och flyttas hem till mina föräldrar (där jag ska bo) Sedan har det 7 månader på sig att bevisa att det fortfarande vill vara med i leken innan jag fattar några beslut om jag ska ta med det tillbaka hit eller ej.

(Och ja, det är till stor del mosaikhanens förtjänst att jag inte lägger ner det på en gång)
#526 - 24 mars 2011 12:58
du btw om du inte vet vad det är som har drabbat dina zebror.
det kanske är fiskTBC, inte för att jag vet så mycket om den sjukdommen men den har ju två symptomförlopp, det snabba. och det långvariga och smärtsamma.
jag har själv upplevt det långvariga på en dvärggurami-inte kul att se asså

det kortvariga kan ju fiskarna dö av på fläcken när de blir stressade. så om de kommer från en sämmre uppfödare så kanske det är det.

inte för att jag är någon expert så lita inte blint på mig! bara spekulationer
#527 - 24 mars 2011 13:06
Jag har faktiskt funderat på det själv några gånger... om det skulle kunna vara det.. men jag tycker jag inte hittat just någon information om symptom.. Hur går det långsamma tillvägagångssättet till då?
#528 - 24 mars 2011 13:18
fisken blir slö, den andas häftigare, sen blir det värre-den får bölder på kroppens sidor och på halsen och gälarna, de blir större och större sen spricker de och det åker ut tusentals nya virus. min gurami dog ungifär när bölderna hade varit på honnom i ca 5-7 dagar, minns inte så noga. bara att han blev väldigt slö och fick råsa röda bölder.
#529 - 24 mars 2011 13:20
Gjorde en snabb googling och nu hittade jag massor.. måste vart blind förra gången eller nåt...

Det konstiga är ju att varken ålarna eller mosaikerna drabbats av det, utan bara zebrorna. Jaja, det är väl bara att vänta och se vad som händer, om några fler insjuknar eller om det har slutat nu. Den sista zebran jag har ser helt normal ut och de andra fiskarna verkar också må bra.
#530 - 24 mars 2011 13:22
freddi36 skrev:
fisken blir slö, den andas häftigare, sen blir det värre-den får bölder på kroppens sidor och på halsen och gälarna, de blir större och större sen spricker de och det åker ut tusentals nya virus. min gurami dog ungifär när bölderna hade varit på honnom i ca 5-7 dagar, minns inte så noga. bara att han blev väldigt slö och fick råsa röda bölder.

Uff! Lät ju otrevligt! Mina har dock inte fått några bölder. De slutar bara äta, sen magrar de mer och mer och börjar hålla sig stilla nere vid botten och så dör de. De flesta har jag dock tagit bort innan det gått så långt, men ibland har det inträffat något dödsfall när jag varit bort några dagar.
#531 - 24 mars 2011 13:27
om det är TBC så sjuknar nog dina andra fiskar inte in för att det inte hinner komma fler virus ut i vattnet, både för att du har tagit bort de sjuka fiskarna och sen så har friska starka fiskar ett bra immunförsvar.
hoppas på det besta :)
#532 - 24 mars 2011 13:44
Okej, över till lite roligare saker! Här kommer lite bilder! Märkte här om dagen att jätteandmaten är mycket rödare på undersidan än den vanliga andmaten. Vacker tycker jag :)

[ATTACH=CONFIG]43360[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43361[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]43362[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43363[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]43364[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43365[/ATTACH]
#533 - 24 mars 2011 14:10
ja och det är mysigt med sådär mycket grönska :D
snygg mosaikhanne du har där i lekdräkt! dom trivs säker dögött där bland alla växter :)
ett bevis på det är ju att de leker förfullt
#534 - 24 mars 2011 14:15
Honan verkar dock inte alls vara med på noterna den här gången. :p Borde skaffa fler honor, men vågar inte innan jag vet hur det fortsätter med dödsfallen.
#535 - 24 mars 2011 18:40
Älskar att sitta och titta in i det här karet på kvällarna, när det är mörk utanför. Då är det som allra vackrast och det blir ett otroligt djup i karet. Bilderna gör det inte alls rättvisa men bjuder på några i alla fall:
#536 - 24 mars 2011 18:55
samma här
snyggt med alla fytväxtrötter och snyggt ljus :)
#537 - 24 mars 2011 18:58
Ja ditt kar blev riktigt snyggt det med! :)
#538 - 24 mars 2011 19:01
tackar :D
i eftermiddags så var jag ner på affären och köpte mig ett gäng pristellor, riktigt fina faktiskt, för att vara i affär;)
ska lägga upp lite bilder i min tråd nu på dom
#539 - 24 mars 2011 19:20
Liknar lite mitt 180l innan det förföll, lummigt och fint. :)
Någon dunge anv en hög växte bakom javorna till vänster?
Vad var det du hade för rör med tanke på det vackra ljuset?
#540 - 24 mars 2011 19:25
Tack :)
Där bakom javorna har varit en svärdplanta, men det är inte mycket kvar av, och så finns det en del halvledsna vallisneror, men det ska fixas! Eftersom det blir att göra om lite när jag flyttar så ska jag försöka få ett ordentlig vallis-snår där då :)

Röret (jag vill ha en till ramp!) är ett sera brilliant daylight
#541 - 24 mars 2011 19:29
mhum... då ska jag minsann se om jag också kan hitta ett sånt rör när jag ska byta. (vilket är snart;))
#542 - 24 mars 2011 19:42
Just ja! Ska nog skaffa ett sådant till Juwelkaret när det nystartas. :)
#543 - 24 mars 2011 19:44
Gör det! :) Kul med nystart!
#544 - 24 mars 2011 19:50
Det ska bara byta plats i huset först, onödigt at börja innan...
Blir skönt att bli av med problemkaret. Nu har en zebra med röd fläck blivit så smal att man nästan ser benen genom huden och snabbt har det gått. Undrar vad som är i mina gamla kar?
#545 - 24 mars 2011 19:55
ja, skumt det där.. :/
#546 - 24 mars 2011 20:03
Jag har ju heller inte fått yngel av något annat en zebror (vilka dog innan fullstorlek), inte ens snäckorna klarar sig.

Kul att det verkar gå bättre för dig nu. :)
#547 - 24 mars 2011 20:07
Ja, peppar peppar :p synd bara det ska plockas ner om en månad...
#548 - 3 april 2011 16:17
Syns inte så bra på de taskiga mobilbilderna, men helt allvarligt så håller vattenormbunkarna på att ta över karet fullständigt! Kan man ansa rötterna på dem utan att de blir ledsna tro?
#549 - 3 april 2011 16:22
Läckert! Men jag förstår varför du vill ansa och jag slår vad 10kr på att du kan göra det. ;)
#550 - 3 april 2011 16:24
Jo, syns inte på bilderna, men det är rötter och blad från kortsida till kortsida, från långsida till långsida och från ytan ner till botten :p Hade inte tänkt göra något åt det innan omstarten men snart har ju inte firrarna plats att simma längre! :D
#551 - 15 april 2011 13:33
Hoh! *tar ett djupt andetag* Då var det dags då... Om några timmar ska karet plockas ner och köras iväg till Närpes. Önska mig lycka till med en smärtfri flytt!
#552 - 15 april 2011 13:57
vet du vad ormbunkarna heter på latin? dom ser ut som mina på undersidan men dina har flikiga blad? mina har rundade. jag frågar för om det är samma växt så berätta om det går att ansa rötterna om du gör det. för mina håller också på att ta över!

jag köpte mina på malmöauktionen för hmm.. 2 veckor sedan på söndag. då såg dom rätt så trasiga ut och det var många blad som var dåliga. jag ansade dom hårt och satte i dom, började med PMDD två dagar tidigare och nu efter 2 veckor täcker dom hela ytan! när jag satte i dom så täckte dom knappt 1/4!

kan man öka dosen PMDD från det normala för jag tror dom snor ganska så mycket av den för dom andra växterna. jag tycker inte dom växterna växer så mycket som andra säger att dom ska med PMDD. är det inte så att man rekomenderar flytväxter om man inte vill ha alger, för dom tar så mycket näring så algerna inte får något?

[INDENT]

[INDENT]Hoh! *tar ett djupt andetag* Då var det dags då... Om några timmar ska karet plockas ner och köras iväg till Närpes. Önska mig lycka till med en smärtfri flytt!

[/INDENT]

[/INDENT]ja hoppas allt går bra :)
#553 - 15 april 2011 20:03
Vanlig vattenormbunke: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24&SOK=1
Har inte vågat ansa några rötter ännu, men vi får väl se hur det går sen :p Ska ge dem en chans att hämta sig efter flytte först!

Vad gäller pmdd, ingen aning! Kör inte med det själv så :)

Hittills verkar flytten ha gått bra, ca 3 h tog det. Vi får väl se mer om några dagar om alla överlever :)

Lite nytagna bilder; de två första är innan flytten och de tre sista efter uppstarten!
#554 - 15 april 2011 20:05
Glömde förstås täckglasen i lägenheten... Därav den låga vattennivån. Vill helst behålla ålarna i karet tills jag fått hem dem! Mycke ljusare blev det i karet också, med typ 99% av all andmat i soptunnan :p
#555 - 15 april 2011 23:05
Lycka till!
#556 - 16 april 2011 13:20
Lycka till nu :) glöm inte täckglaset ;)
#557 - 16 april 2011 16:06
Tack! Ska försöka ;)
#558 - 16 april 2011 16:10
Glöm inte att fylla med vatten innan fiskana åker i karet igen!
#559 - 16 april 2011 17:05

Vanlig vattenormbunke: [COLOR=#0033cc]http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24&SOK=1[/COLOR]

Har inte vågat ansa några rötter ännu, men vi får väl se hur det går sen [:P] Ska ge dem en chans att hämta sig efter flytte först!

Vad gäller pmdd, ingen aning! Kör inte med det själv så [:)]

ok samma släkte iallafall. min heter C. pteridioides. jag tetade att klippa de gammla rötterna på dom och jag ökade doseb PMDD till ca 1,3 av vanlig dos. vill inte ha alger så testar mig fram :)

[ATTACH=CONFIG]44151[/ATTACH]för två veckor sedan

[ATTACH=CONFIG]44153[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44152[/ATTACH] idag. över och undersida.
(inte samma planta på dessa två bilder, den på övre bilden och den högra är dock)

skönt att allt gått bra med flytten:)
lite typiskt med täckglasen bara;)
#560 - 16 april 2011 19:51
Glöm inte att fylla med vatten innan fiskana åker i karet igen!

Huh? Firrarna är nog i!
#561 - 16 april 2011 19:53
Miliimli skrev:
Huh? Firrarna är nog i!

Jag är......efter......
#562 - 16 april 2011 20:54
Jag är......efter......

Haha, okej :p Det går bra nu ;)
#563 - 17 april 2011 10:17
Inga döda fiskar ännu, men guramina är v
ldigt bleka och ligger mest och trycker under några växter. Förhoppningsvis vänjer de sig snart!
#564 - 17 april 2011 15:51
[INDENT]
[INDENT]Inga döda fiskar ännu, men guramina är v

ldigt bleka och ligger mest och trycker under några växter. Förhoppningsvis vänjer de sig snart! [/INDENT]

dom har säkert vant sig om någon dag. du flyttade ganska långt va? då har dom ju varit i påsen en lång stund
[/INDENT]
#565 - 17 april 2011 15:53
Det borde lösa sig, guramis är tåliga fiskar....för alla utom mig. :p
#566 - 17 april 2011 15:59
freddi36 skrev:
[INDENT]

dom har säkert vant sig om någon dag. du flyttade ganska långt va? då har dom ju varit i påsen en lång stund

[/INDENT]

Nja, inte såååå långt, 90 km ungefär. Men visst, det tog ju nog en stund!

Det borde lösa sig, guramis är tåliga fiskar....för alla utom mig. :p

Vi får väl se hur bra hand jag har med dem då ;)
#567 - 18 april 2011 07:52
min apistos som jag köpte på auktionen färgade inte ut förrens efter 3 dagar. men dom hade ju säkert varit i påsen i 6-7 timmar, och alla hade gått och plockat upp påsen för att kolla på dom.
#568 - 18 april 2011 08:27
När jag köpte dem tog de också väääldigt lång tid innan de alls började färga ut eller överhuvudtaget visa sig. Sen började de simma omkring lite mer, men så fort man kom i närheten av karet (speciellt om man hade med sig kameran) så försvann de.
Men, förhoppningsvis lugnar de ner sig om några dagar! :)

Är tillbaka i stan nu för de sista tre skoldagarna (och sen har jag ingen skola på hela 7 månader! :D:D) så jag kan inte hålla koll på dem själv nu, men syster lovade i alla fall meddela om någon av dem skulle råka ligga och flyta på rygg någon dag.

Har funderat lite här nu och konstaterat att karen kommer att få lämna i närpes ganska länge nu. Efter jul kommer jag ju vara i stan, i sisådär 4 mån, men under den tiden ska syrran ta hand om dem i stället. Blir bättre för alla om inte karen ska behöva flyttas fram och tillbaka hela tiden!
#569 - 21 april 2011 13:24
So far är allt bra med karet! Min käre far påstår att han får ett nervsammanbrott av oljudet av pumpen när inte täckglaset låg på. Satte mig ner och lyssnade och kunde konstatera att den låter - nästan inget!
Men jaja, alltid ska det ju vara nåt att tjata på :p (Hur i h-lvete ska jag klara av att bo med mor och far i 7 månader framåt???)

Nu är i alla fall far nöjdare, täckglasen ligger på, ett tjugotal zebrayngel simmar i karet och guramisarna har börjat röra på sig igen. De kom glatt fram och åt vid matdags i morse även om de gömmer sig när man går förbi.
#570 - 21 april 2011 13:32

Nu är i alla fall far nöjdare, täckglasen ligger på, ett tjugotal zebrayngel simmar i karet och guramisarna har börjat röra på sig igen. De kom glatt fram och åt vid matdags i morse även om de gömmer sig när man går förbi.

låter ju bra! :)

Men jaja, alltid ska det ju vara nåt att tjata på [:P] (Hur i h-lvete ska jag klara av att bo med mor och far i 7 månader framåt??)

vet precis vad du menar, bara det att jag bor med dom 12 månader om året ;)
#571 - 21 april 2011 13:46
freddi36 skrev:
vet precis vad du menar, bara det att jag bor med dom 12 månader om året ;)

Hahah, det gick ju an innan man flyttat hemifrån, men det att behöva flytta tillbaka hem.... nääe usch! :p Skulle helst hyra en till lägenhet här i Närpes, men studiestödet räcker inte till fler än en lägenhet. Ganska surt att behöva betala för en lägenhet man inte kommer att bo i på mer än ett halvår också!
#572 - 25 april 2011 12:27
Var som många andra ut och letade lite mygglarver till firrarna idag. Det uppskattades, och räckte både till matning och infrysning. Hoppas bara nu att de ätit upp alla levande jag gav :D Tror inte morsan blir så glad om det börjar kläckas inomhus..
#573 - 28 april 2011 09:36
Allt går bara bra i det här karet, guramisarna är inte rädda längre och hanen har hittat tillbaka till sin vackra röda färgdräkt :) Zebraynglen växer på bra och här om dagen fick jag chansen att räkna ålarna också, så än så länge har i alla fall flytten inte krävt några liv.
Bilder kommer snart, bara jag orkar ta och leta reda på kameran... :p
#574 - 28 april 2011 10:36
Härligt med en så smidig flytt. :)
#575 - 2 maj 2011 15:17
Få se nu om jag förhastat mig... men det har gått så bra med karet på sistone... hoppas det fortsätter, för när jag var efter glödbanden kunde jag inte hålla mig utan två guramihonor fick följa med hem också. De fann genast de andra och alla fyra simmar tillsammans i en liten grupp nu :)
#576 - 29 maj 2011 17:19
Du som har kuhlii.....Gräver dom väldigt mycket så att växter flyter upp etc?
Har 2 sumo loach som förstört inredningen pga att dom yrt runt sand och grävt överallt...såg ut som jag kastat i en handgranat i akvariet. :p
Vill byta ut dom mot kuhlii då dom inte kräver lika stort kar. Men dom e inte så gräviga lr?
#577 - 29 maj 2011 19:56
Falconer skrev:
Du som har kuhlii.....Gräver dom väldigt mycket så att växter flyter upp etc?

Har 2 sumo loach som förstört inredningen pga att dom yrt runt sand och grävt överallt...såg ut som jag kastat i en handgranat i akvariet. :p

Vill byta ut dom mot kuhlii då dom inte kräver lika stort kar. Men dom e inte så gräviga lr?

De är super på att gräva ner sig så att man inte hittar dem, och gör det i princip omöjligt att fånga dem sen :p Men gräver så att växter flyter upp och inredning förstörs? Nejdå :) De lämnar inte ett spår efter sig och att de sedan är otroligt charmiga och söta gör ju inte saken sämre heller :)
#578 - 30 maj 2011 18:04
Det låter ju super :) Då får det nog bli såna. Om du inte har något bra tips på nån annan bottenfisk som klarar 54liter? :)
#579 - 30 maj 2011 18:46
Tja, du kan ju kolla i artbeskrivningarna! Någon mindre cory kanske skulle passa också?
#580 - 20 juni 2011 18:26
Pumpen började pumpa mindre och mindre vatten, och de senaste dagarna har den stått i princip stilla. Tänkte rengöra den idag och vad hittar jag då om inte en död kuhlii snurrad så vackert runt impellern. Liket undanstädat och pumpen går som aldrig förr.

Har ju lovat bilder ända sedan jag flyttade karet, men det har liksom inte blivit av tidigare. Måste säga att akvarieflamman inte brinner så klart för tillfället.. Men det gå ju alltid i perioder, så förhoppningsvis hittar jag glöden igen!
#581 - 20 juni 2011 19:22
Det ser ju bra ut. Gillar grönskan :).
#582 - 12 juli 2011 07:54
Det börjar luta mot nedläggning för 100 litraren nu. Jag gillar det inte alls längre, och ja.. sköter väl det inte riktigt som man ska heller längre. *skäms på mig*
#583 - 12 juli 2011 14:28
Låter som mitt nu "nedlagda" 60l, det var så skönt att lägga ner det då man ändå inte njöt utav det.
#584 - 12 juli 2011 20:36
Låter som mitt nu "nedlagda" 60l, det var så skönt att lägga ner det då man ändå inte njöt utav det.

Ja, kommer faktiskt att bli skönt att slippa det. Så behöver man inte ha dåligt samvete för att man missköter det, och så slipper man pressen att man skulle behöva ta tag i det.

Har lite vaga planer på vad jag ska göra med det här karet i framtiden, men det är ett projekt om ligger låångt till fram.
#585 - 2 augusti 2011 18:10
Och av någon anledning fann jag ny ork och motivation dagen efter jag skrivit om den planerade nedläggningen. Växterna är mest skräp, men jag försöker ta bort döda blad när jag ser dem och göder vid varje vb (som jag nu faktiskt börjat orka göra en gång i veckan som man ska!) Gjorde ett krafttag också och tog bort så mycket andmat jag kunde, så nu funkar det att mata igen (!) och växterna får lite mer ljus också. Fiskarna svarade glatt på den förbättrade vattenkvaliteten genom att gå från tråkigt bleka till fint utfärgade och de är framme mycket mer nu också.
#586 - 2 augusti 2011 18:16
andmat är fint (är en av få som tycker det) men det kan lätt bli ett problem när det växer så in i..

kul att du inte gav upp och gav det en ny chans :)
#587 - 2 augusti 2011 18:20
Jo andmat är fint, men när det är ett så tjockt lager att man inte ens kan mata som vanligt är det inte kul längre :p Och karet är numera inne på sin tredje chans ;) Menmen, vi får väl se hur det går :) Vet ju att jag bara har mig själv att skylla för att det började gå ner sig.
#588 - 2 augusti 2011 18:24
ja jag vet. gjorde själv en regäl ansning i förra veckan. tog bort en hel håv full med andmat men jag tror väl inte att det ska göra något. det ser förmodligen likadant ut igen om någon vecka.

och flytormbunkarna hade invaderat ytan i nästan 2 lager över hela! det var några plantor som fick säga adjö där, hehe ;)
#589 - 2 augusti 2011 18:34
Haha, jo här också :) Tog bort nästan alla gamla (som blivit otroligt stora och konstigt förvridna) och lämnade bara några yngre plantor av flytormbunkarna. Men de ser ut att ta sig bra, så inte lär det dröja länge innan de börjar bli stora och bre ut sig heller :p
#590 - 8 november 2011 06:26
Karet i princip nerlagt nu. Vattenskada i väggen bredvid där akvarierna står, så med därpåkommande renovering fanns det inte mycket annat att göra. Dedär med i princip... Attans vad tråkigt och jobbigt att tömma ett akvarie!
Sen är det ju dedär med att man inte vet hur mycke fisk man har.... Som zebrorna... De blev rätt många yngel av förra vinterns odlingsförsök i alla fall. TROR nu jag fick upp alla såna ändå :)
Sedan ålarna... Jag hade en gång 5.. en bestämde sig för att ta självmord i pumpen och det lämnar ju 4... However har jag bara sett två den senaste tiden...... Hittade och fångade in två... Grävde runt i sanden en stund och konstaterade att de två kvarvarande säkert dött...

Tappar lusten totalt och lämnar akvariet tomt på allt annat än hälften av vattnet och sanden för kvällen.

Går några timmar senare förbi karet igen och kikar av gammal vana in. Sedär! Ett stycke ål ligger så snällt på sanden och väntar. Lite bökande med håven och en del muttrande och svärande senare är även den infångad. Nåja, 3 av 4 är ju inte så illa?
Gräver runt lite till, bara ifall att, men ingen mer bestämmer sig för att dyka upp.

Klockan mitt i natten går jag förbi ännu en gång... och vad ser jag? Jo den fjärde ålen ligger där med ett väldigt retfullt leende på läpparna..... Suck!
Grötar på en stund men den jäveln låter sig icke fångas. Happ....

Ger upp för dagen och låter ålen vara där i det tomma kalla och tråkiga akvariet över natten. Hoppas den lärt sig en läxa tills jag kommer hem från jobbet sen!
#591 - 8 november 2011 11:29
Varför lysnar inte fiskarna när man säger att man bara vill dem väl när man rotar runt med håven? Elle jävlas de bara?
#592 - 8 november 2011 12:40
Ja a! Jag tror dom jävlas! Har du inte sett minen de kan ha ibland?! :p
#593 - 8 november 2011 12:49
Ja när man ska fånga dom så är dom jäklar i mig inte så dumma! Dom hittar alla ställen som inte går att komma åt med håven... Mer stressande för en själv får ju knappt att hitta :p
#594 - 8 november 2011 13:01
Ja precis! Domhär ålarna är experter på att ligga hopringlade och se väldigt håv-vänliga ut i ett hörn, men när man närmar sig med håven så *poff* försvinner de ner i sanden för att kanske eller kanske inte dyka upp i andra änden av akvariet...
#595 - 14 november 2011 07:41
Ålen infångad at last! Körde en fuling när jag äntligen fick tag på den och sprang upp för två trappor med den och sedan rätt ner i systers kar samtidigt som jag föreläste för henne att "såhär får man absolut inte göra! Långsam inkoppning, ge fiskarna chans att vänja sig, ph.. temperatur.. blablabla"

Får väl skylla mig själv för att jag fortfarande inte tömt det helt på vatten, men motivationen har inte direkt varit jättestor :p Guramisarna har fått nytt hem i ett 160 l kar hos en vän, så där kommer de säkert att må bra. Har fortfarande de 20-talet zebrorna kvar att skeppa iväg till närmsta djuraffär om ingen vill ha dem, men tills dess får de vänta i syrrans kar.

Akvariet i sig själv blir möjligtvis sålt till en arbetskamrat i veckan, så blir affären av måste jag i alla fall ta tag i saken och tömma det!
#596 - 14 november 2011 12:55
.... och så var det karet sålt!

Gissar jag kommer att börja sakna det enormt om några veckor och förbanna min egen dumhet för att jag sålt det... men men, det är väl bäst för både fiskarna och mig att jag inte har några kar just nu. Ibland önskar man nog det fanns mer tid..

Annons