Det skall bli MALAWI

#1 - 7 november 2010 21:26
Så där nu har jag filat till kanterna på min BTN bakgrund så att det passar lite bättre.
Imorgon skall det seliconas fast. :d

Fast jag undrar över hålet för utblåset som dom har gjort, det ligger 10cm under ytan.
Känns som lite långt ner, borde kanske försöka plugga hålet på något sätt och borra ett nytt högre upp? vad är lagom? 4cm? :confused:

Sedan börjar det ju bli dags att bestämma vilka firrar man skall ha, 3 arter blir det förmodligen.
Den enda jag bestämt är Golden, sedan något med rött och så till sist något blått.
Kanske Hongi sp. Red och någon blå Zebra?

Vad tycker ni? karet är ett Juwel 240L
#2 - 7 november 2010 21:40
240 liter? Då ska du ju ha MYCKET mer fisk än du redan planerat hehe:) speciellt om det är malawiiiiiii

Om du inte tänkte köra 10 fiskar av varje sort så du får ca 30 :)
#3 - 7 november 2010 21:54
Oj jösses kan man ha SÅ mycket fiskar i ett 240 liters? trodde att man bara kunde ha 18 eller något.
Jag som har svårt att välja ut tre sorter, ju mer man tittar desto svårare blir det att välja.

Nu till en annan fråga, enligt Juwels anvisningar skall man inte ha frigolit under karet men hur blir det när man skall ha en massa sten?
Borde jag inte ha lite frigolit under för säkerhets skull?
#4 - 7 november 2010 21:57
Du kan ju lägga en skiva under gruset inuti karet för att lugna ditt psyke lite med stenen :)
#5 - 7 november 2010 22:12
danne0301 skrev:
Du kan ju lägga en skiva under gruset inuti karet för att lugna ditt psyke lite med stenen :)

Jo det hadde jag allt tänkt vad bir lagom 5mm?
Det vore alltså lite overkill att skaffa frigolit under också?
#6 - 7 november 2010 22:18
Frigolit i och under har två olika anledningar, frigolit i karet är till för att dela upp trycket från stenar du har i karet. Frigolit under karet (eller något annat halvmjukt material är till för att undvika att en liten sten hamnar mellan glaset och möbeln den står på. Om det kommer en sten emellan som man missar kommer den förhoppningsvis tryckas in i frigoliten istället för att trycka på glaset och därmed krossa det. Det man är ombedd att skippa i juwelkar är just den sistnämnda, mellan karet och möbeln.
#7 - 7 november 2010 22:21
Skiva under karet gör ju inte så mycket för saker som händer inuti. Skiva under karet har man mest för utifall det hamnar lite skit mellan en annan hård skiva, och glaset. T.ex. ett gruskorn mellan en hård skiva och glas kan ju räcka för att hela glaset ska spricka vid minsta extra tyngd ovanpå.
Det är ju såklart aldrig fel att ha frigolit överallt, bara nojigt kanske :)
#8 - 7 november 2010 22:22
Shit vad långsamt jag skriver ibland :p
#9 - 7 november 2010 22:24
OK tack för svaren
#10 - 7 november 2010 22:29
Pekfinger skrivare kanske danne? :D
#11 - 7 november 2010 22:38
Har ni inga tips på snygga fiskar?
#12 - 8 november 2010 08:16
Om du kan få tag i ps. polit så hade jag nog tagit ett gäng sådana 1 hane 4 honor.. Jag kör stenhårt på dessa! I mitt ord den snyggaste malawin.. Men den är svår att få tag i
#13 - 8 november 2010 08:45
Välkommen till Malawiträsket! :D
#14 - 8 november 2010 11:12
Golden, Delfiner och röd Zebra tycker jag är en kanon kombination. Så mycket som 30fiskar i ett 240L kar tycker jag inte du ska ha, 18-20st blir nog mer lagom. O jag rekomenderar att ha en frigolig skiva i karet pga att dom gräver rätt mycket o finns risk att stenar välter.
Lycka till o välkommen till Malawiträsket som sagt :)
#15 - 8 november 2010 11:40
Jag har något mellan 20-25 i mitt 200 och det funkar perfekt! så 5 till i ett kar som är 50 liter större borde inte alls vara några problem:) dom lever ju med massvis av fisk i det vilda också:)
#16 - 8 november 2010 12:09
Majki01 skrev:
Pseudotropheus ps. politi

Den var ju också fin, får nog hålla utkik efter den för att kanske se den live.
På bilder ser man ju inte alltid dess rätta färger.

http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=2111
#17 - 8 november 2010 12:11
Honorna är bruna. Den dominanta hanen kan se ut som på bild. Men min dominanta hane är hel vit på kroppen lite svart på fenorna men sen är hela huvudet matt svart.

Har 2 hanar i karet.. den icke dominanta hanen klär sig också i brun som honorna.. men ibland försöker han färga ut men då säger den andre ifrån direkt hehe
#18 - 8 november 2010 12:16
Golden, Delfiner och röd Zebra tycker jag är en kanon kombination.

Det var ju en bra kombination, Delfiner har funnits i bakhuvudet på mig men jag har av okänd anledning hoppat över dom.
Dom måste jag titta närmare på, dom ser ganska fräcka ut med sin pannpuckel.
Röd zebra med blå hanne kanske?
#19 - 8 november 2010 12:16
Jens A. skrev:
Välkommen till Malawiträsket! :D

Tack så mycket.
#20 - 8 november 2010 12:21
Seco skrev:

Fast jag undrar över hålet för utblåset som dom har gjort, det ligger 10cm under ytan.

Känns som lite långt ner, borde kanske försöka plugga hålet på något sätt och borra ett nytt högre upp? vad är lagom? 4cm? :confused:

4 cm är nog rätt lagom, men är det redan ett hål på 10cm ner så kanske man kan borra om hålet med en större lutning uppåt. Då får man bra cirkulation på ytan. Silicona om runt slangen och skvätta lite sand i siliconet. blir fina fisken det :)
#21 - 8 november 2010 12:24
Nu har jag i alla fall siliconat färdigt och fått ont i fingrarna på köpet.
Nå blir det lite tråkigt ett par dagar då man bara sitter och tittar medan siliconet torkar.
Får nog utnytja tiden och försöka hitta lite snygga stenar.
Eller kanske köpa svart skiffer som dom säljer i zoo butiken? får nog fundera på vilket jag skall ha.
Lutar nog åt natursten.
#22 - 8 november 2010 12:28
Jag har redan borrat ett nytt hål 4cm från ytan, skall bara tillverka en propp av silicon och grus och trycka i det gamla.
#23 - 8 november 2010 13:23
Majki01 skrev:
Jag har något mellan 20-25 i mitt 200 och det funkar perfekt! så 5 till i ett kar som är 50 liter större borde inte alls vara några problem:) dom lever ju med massvis av fisk i det vilda också:)

Jo fast du kan ju inte jämföra med hur dom lever i det vilda. Där strömmar det ju genom nytt friskt vatten hela tiden. Så det aldrig bildas nått nitrat i vattnet, vilket det lätt gör i ett akvarium med för många fiskar. Det finns ju inget exakt antal på hur många fiskar man kan ha i ett akvarium, det beror ju mycket på vilket filtersystem man använder sig av, hur ofta man gör vb, hur väl inkört karet är osv. Och har man delfiner som jag skrev till han, som blir lite större, då får man ju dra ner på fisk antalet lite.
#24 - 8 november 2010 13:39
Jo det är ju klart storleken har ju mycket betydelse! Och självklart gör filterytan mycket också.. Mitt kar är ju 250liters.. Men jag har 50 liter filter i det så det gör ju mycket! Nu syfta jag ju bara på den "fria" fisk ytan där har jag 200 liter nu.

Men visst större fisk mindre antal! självklart. jag som skrev för otydligt!
#25 - 8 november 2010 13:46
I mitt 310 liters - 15 liter filterfack och 25 kg sand, och 20 kg lavasten har jag nu 37 malawi blandade på 3 arter. Utöver det ett antal malar. Har ett ytterfilter som driver också på 10 liter så 25 liter filtervolym.

Men personligen köper jag hellre större grupper och låter naturen ha sin gång så det blir homogena grupper tillslut. Köper man dessutom för få är risken större att de stressar ihjäl varandra enligt mig. Så räknat på att jag har 250 liter simyta i vatten så är mitt kar enligt konstens alla regler rätt överdimensionerat gällande antal fiskar, men än så länge fungerar det toppen och istället för att alla jagar en så jagar alla varandra och stressen sprids ut.
#26 - 8 november 2010 14:27
i mitt 240 l malawi har jag 35 st malawis:p och sedan lite malar.

fast det har ju sina anledningar också. jag har väl inte dom precis snällaste "gulligull"-arterna:d

fast mina är så himmla snälla och lugna än vad de felsta är och vad de flesta andra säger att dom är.

jag har:
17 st Melanochromis auratus 2+15
10 st Melancorhomis cyaneorhabdos 3+7, tror jag
6 st Labidochromis sp. hongi (extra röd) 1+5 (2 fula, bruna honor som ska bort)
1 st Aulonocara Jacobfreibergi "Eureka 1+0
2 st Aulonocara Jacobfreibergi 0+2

3 st Ancistrus sp.
3 st Synodontis petricola 0+0+3 (vet ej kön, ungdjur)

Sedan har jag också en 310:a med kanske ca 20-30 st i den med. fast då med snällare arter.

Labidochromis caeruleus 4+5
Iodotropheus sprengerae 1+3
Pseudotropheus sp. "acei" 1+5
Pseudotropheus socolofi 1+3

Synodontis multipunctatus 0+0+2 (ej könsbestämda, vuxna)
Vanlig pleco
Segelfenspleco

Sedan har jag ca 10 st yngel kar med yngel från Auratus, Hongi, Golden (caeruleus), Socolofi, Melancohromis johannii, Metriaclima estherae (rödzebra)
#27 - 8 november 2010 15:32
Majki01 skrev:
Jo det är ju klart storleken har ju mycket betydelse! Och självklart gör filterytan mycket också.. Mitt kar är ju 250liters.. Men jag har 50 liter filter i det så det gör ju mycket! Nu syfta jag ju bara på den "fria" fisk ytan där har jag 200 liter nu.

Men visst större fisk mindre antal! självklart. jag som skrev för otydligt!

50Liter filtervolym? Jag tittar just nu på min 10L blå:a hink, har du verkligen 5 st sådana med filtermaterial eller har jag missat något?
Eller sådana där 25L dunkar man kan köpa att ha dricksvatten i. 2st sådana med filter?
#28 - 8 november 2010 15:40
Nej jag har parkerat min BTN så långt ut från baksidan att jag har 50 liter där bakom med bara filtersystem!
#29 - 8 november 2010 20:23
Vad tycker ni om Aulonocara koningsi?

Stämmer bilden med verkligheten, blir dom alltid så här blåa eller är det bara under viss tid typ lekperioden eller något? Temprament?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=823&SOK=1
Bilagor:
#30 - 8 november 2010 20:34
Jösses 35st, jag nöjer mig nog med 18st, sedan får vi se om det blir delfiner eller något annat.

Auratusen när vi ändå är inne på det här med filtervolym, hur ser det ut i detta kar?
#31 - 8 november 2010 20:57
jag har en 1200l/h cirkulationspump som sitter i en filterkammare av glas på 25x16x50 cm. sedan har jag då en stor filtermattsbit framför pumpen och har en slang från pumpen och igenom filtermattan.

förstår du eller ska jag ta en bild? kanske blir lite krångligt i förklaringen:d
#32 - 8 november 2010 21:00
Seco skrev:
Stämmer bilden med verkligheten, blir dom alltid så här blåa eller är det bara under viss tid typ lekperioden eller något? Temprament?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=823&SOK=1

vet inte. tror de är rätt så färggranna hur som helst. har också mycket med miljö och foder att göra, att de får bra färger. sedan är ju aulonocaror rätt färglösa och tråkiga som små, som inte färgar ut försv vid kanske 6-7 cm eller nått sånt.

sedan... bra ljus, ger bra färger
#33 - 8 november 2010 21:27
Du behöver inte ta någon bild, jag fattar
#34 - 9 november 2010 20:22
Lite uppdatering

Sådär nu har frigoliten kommit på plats och akvariet står där det skall stå.
Hadde slarvat lite med silikonet så jag fick bättra lite idag :(.

Nu är det bara att leta efter lite stenar sa jag till barnen.
Sedan kom ett snötecke på 10cm [:(!].
Fick tag i några stenar i alla fall :).
#35 - 9 november 2010 21:07
hehe, vädret är emot dig:d
#36 - 13 november 2010 20:48
Nu verkar det som ättikslukten har försvunnit så jag vågar skölja allt grus och fylla på med vatten för att testa pumparna, allt såg ut att fungera bra.
En liten undran bara, kontrollerade nivån på vattenytan bakom bakgrunden när båda pumparna gick, det skillde 2cm. Det borde väll inte spela någon roll eller?
#37 - 14 november 2010 19:24
2cm e väldigt mycket. jag skulle inte våga låta det vara så. Bara att tömma o loda om.
#38 - 14 november 2010 21:02
2cm e väldigt mycket. jag skulle inte våga låta det vara så. Bara att tömma o loda om.

Akvariet är i lod, jag menade att pumparna när dom är igång tar endel vatten bakom bakgrunden och pumpar ut på framsidan, då blir det en nivå skillnad på 2cm. M.a.o är tillflödet av vatten till baksidan av bakgrunden där filtrena sitter tillräklig eller borde jag fixa fler ställen som vattnet kan rinna till?
#39 - 14 november 2010 21:26
Seco skrev:
Sådär nu har frigoliten kommit på plats och akvariet står där det skall stå.

Hadde slarvat lite med silikonet så jag fick bättra lite idag :(.

Nu är det bara att leta efter lite stenar sa jag till barnen.

Sedan kom ett snötecke på 10cm [:(!].

Fick tag i några stenar i alla fall :).

Börjar se riktigt shysst ut!
#40 - 15 november 2010 08:58
Ser fin-fint ut!
Om du gillar färggranna fiskar så kan jag rekommendera följande: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=831&SOK=1

http://dl.dropbox.com/u/3381073/Slask/akvarium/P1040037.jpg

Vi har en hane och en hona i vårt 540 Liters, och det är jätteroliga fiskar! (honan är dock grå)
Hanen hämtar upp sand från botten och lägger upp det på en liten avsats på bakgrunden, ser jättekul ut!
Dock så ser man numera liggunderlaget jag har på botten av mitt kar haha.

Vi fick yngel av dem som vi tog hand om, och honan har börjat tugga igen nu!
#41 - 15 november 2010 17:09
#42 - 19 november 2010 18:02
Mr J.E skrev:
Börjar se riktigt shysst ut!

Tackar
#43 - 19 november 2010 18:04
pwrdesign skrev:
Ser fin-fint ut!

Om du gillar färggranna fiskar så kan jag rekommendera följande: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=831&SOK=1

http://dl.dropbox.com/u/3381073/Slask/akvarium/P1040037.jpg

Vi har en hane och en hona i vårt 540 Liters, och det är jätteroliga fiskar! (honan är dock grå)

Hanen hämtar upp sand från botten och lägger upp det på en liten avsats på bakgrunden, ser jättekul ut!

Dock så ser man numera liggunderlaget jag har på botten av mitt kar haha.

Vi fick yngel av dem som vi tog hand om, och honan har börjat tugga igen nu!

Den såg väldigt fin ut, får höra med handlaren om den imorgon.
#44 - 19 november 2010 18:06
Auratusen skrev:

Håller med, dom väldigt fina med många färger, vi får se vad det blir.
#45 - 19 november 2010 18:34
Nu väntar karet på fisk.

Nu har jag sköljt grus, fyllt upp med vatten och hämtat filtervatten från ett inkört akvarium. :d

Det blev ciklidgrus i botten och har förnärvarande två pumpar på vardera 1000L.
Blir det förmycket med 2000L/H i karet?

Lite lite stenar i karet just nu men det skall bli mer lite senare.
B.l.a. en hög med mindre stenar, tanken är att yngel skall ha någonstans att gömma sig där större fiskar inte kommer åt.
Då har dom i alla fall en schans, om än en liten att klara sig.

I morgon bär det av till handlaren för att köpa dom första fiskarna, skall bli mycket spännande.

Det skall bli 6st Labidochromis caeruleus, Kakusa. :D:D:D
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1

Bifogar lite blider på karet som det serut nu, inte helt nöjd med placeringen av munstycket till vänster men det får duga tillsvidare.

Hmmm, svårt med färger när men fotar akvarium.
#46 - 19 november 2010 21:31
fint :)
#47 - 20 november 2010 00:28
Superläckert! :D
#48 - 20 november 2010 01:14
Ser bra ut :) men grottan du har byggt i mitten skulle jag plockat ner. Ser rent för konstlat ut i mina ögon och inte naturligt. Cikliderna kommer gräva sina grotter ändå ;)
#49 - 20 november 2010 01:15
Faktiskt sant tulle. ;)
Bättre att bara kasta i stenrös iställe (välförankrat!).
#50 - 20 november 2010 09:59
Faktiskt sant tulle. ;)

Bättre att bara kasta i stenrös iställe (välförankrat!).

OK, tack för tippset.

Annons