Det optimala akvariegruset för växterna?

#1 - 14 juni 2003 17:12
<font size="4"><b>Det optimala akvariegruset för växterna? </b></font id="size4">

På olika hemsidor om akvarium brukar det ofta sägas att akvarieväxterna helst vill stå i grus som är mellan 3-5 mm, för att få ett luckert bottenmaterial till rötterna. Det nämns ofta att rådagrus skall vara bra, vilket är brunrött till färgen. Det har fördelarna att vara kalkfritt och relativt billigt, dock är det ganska kantigt.

Efter en tids funderande köpte jag sk rådagrus av en lokal handlare i stan. Det stod inte på själva påsen att det var rådagrus, men handlaren sa att det var så. När jag fick ner gruset i akvariet såg det litet tråkigt ut. Gruset var lite brungrått till färgen och mycket kantigt, vilket gjorde det ganska kompakt och hårt, svårt att köra ner fingrarna i vid planteringar o dyl. Det var inte trevligt med andra ord.

På vintern upptäckte jag även att bostadsbolaget använde nästan identiskt grus till att grusa gångar med, och att det låg i stora högar på vissa platser, så den var säkert mycket billig i inköp. Senare har jag hört att det skall stå rådagrus på säcken när man köper den, och att gruset skall vara lite avrundat, så det kanske var något annat billigt grus som handlaren tagit in.

I ett annat akvarium har jag sedan tidigare engelsk sjösten 3-5 mm som bottenmaterial och det fungerar relativt bra. Den är lucker,avrundad och ser trevlig ut, dock är den lite väl ljus.

Men, vad är det optimala akvariegruset för växterna?

Här på forumet står det att sand 0.5-1.0 mm är bra för växterna, men blir det inte för kompakt för dessa, speciellt om man använder torv och lera underst i botten?
Sedan står det även att de flesta malar vill ha sand och grus som är mindre än 2 mm och att det ej får vara kantigt. Går det att förena med ett optimalt akvarieväxtgrus?

Funderar ändå på att köpa engelsk sjösten 1-2 mm (minsta sorten?) när jag snart gör om akvariet.

Tacksam för svar och funderingar.
Mvh Peter N
#2 - 14 juni 2003 17:17
Jag har 1 mm fågelsand i ett akvarium med en hel del växter. Går utmärkt, det blir inte så kompakt att rötterna mår dåligt, och det är inte så stora korn att det blir fult.

Jag har väderålar, och de gräver ned sig i sanden hela tiden, och verkar må jättebra.
#3 - 15 juni 2003 17:21
Jag har ungefär samma problem som du har. Vill ha billigt grus o köpte ett billigt från ett grustag, stora, kantiga o ljusa korn(misstag). Jag har mina funderingar på att ha sand (som jag tycker är mkt vackert) till största del och kombinera det med ngt annat lite grövre 1 mm eller Eng. sjösten 1-2mm. det lite grövre bör då luckera upp sanden lite utan att se konstigt ut. Även om jag inte tror att rötterna mår dåligt av bara sand.
#4 - 15 juni 2003 17:26
Jag har både billigt och bra bottenmaterial. Jag gick helt enkelt ner på stranden och tog hem ett par spannar sand. Den är väldigt finkorning långt under millimetern. Växterna trivs bra och fiskarna likså.
#5 - 15 juni 2003 17:33
blir inte det väldigt ljus bottenmaterial??? kokade du det innan eller ngn annan behandlig för bakerie o parasiters skull?
#6 - 15 juni 2003 17:37
Nej, jag sköljde det som vanligt grus. I sanden finns gott om bra bakterier har jag hört men jag sköljde den nog för att vara på säkra sidan. Jag är nöjd med färgen. Du kan se bilder på min zoon, 310l Malawi(Länken under)

Annons