<font size="4"><b>Det optimala akvariegruset för växterna? </b></font id="size4">
På olika hemsidor om akvarium brukar det ofta sägas att akvarieväxterna helst vill stå i grus som är mellan 3-5 mm, för att få ett luckert bottenmaterial till rötterna. Det nämns ofta att rådagrus skall vara bra, vilket är brunrött till färgen. Det har fördelarna att vara kalkfritt och relativt billigt, dock är det ganska kantigt.
Efter en tids funderande köpte jag sk rådagrus av en lokal handlare i stan. Det stod inte på själva påsen att det var rådagrus, men handlaren sa att det var så. När jag fick ner gruset i akvariet såg det litet tråkigt ut. Gruset var lite brungrått till färgen och mycket kantigt, vilket gjorde det ganska kompakt och hårt, svårt att köra ner fingrarna i vid planteringar o dyl. Det var inte trevligt med andra ord.
På vintern upptäckte jag även att bostadsbolaget använde nästan identiskt grus till att grusa gångar med, och att det låg i stora högar på vissa platser, så den var säkert mycket billig i inköp. Senare har jag hört att det skall stå rådagrus på säcken när man köper den, och att gruset skall vara lite avrundat, så det kanske var något annat billigt grus som handlaren tagit in.
I ett annat akvarium har jag sedan tidigare engelsk sjösten 3-5 mm som bottenmaterial och det fungerar relativt bra. Den är lucker,avrundad och ser trevlig ut, dock är den lite väl ljus.
Men, vad är det optimala akvariegruset för växterna?
Här på forumet står det att sand 0.5-1.0 mm är bra för växterna, men blir det inte för kompakt för dessa, speciellt om man använder torv och lera underst i botten?
Sedan står det även att de flesta malar vill ha sand och grus som är mindre än 2 mm och att det ej får vara kantigt. Går det att förena med ett optimalt akvarieväxtgrus?
Funderar ändå på att köpa engelsk sjösten 1-2 mm (minsta sorten?) när jag snart gör om akvariet.
Tacksam för svar och funderingar.
Mvh Peter N