Det lönar att klä på sej varmt faktiskt...

#1 - 15 november 2005 09:44
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/wales/4433496.stm
*genomlider tyvärr tredje dagen av min egen dito*
#2 - 15 november 2005 14:37
läste inte allt men läste för runt 2 månader sen att bir man kall bryter en förkylning ut snabbare än den annars hade gjort.

tredje dagen själv är jag inne på vecka 6 eller nåt.
börjar kunna använda näsan igen inne på dag 2 utan nässpray men hostar fortfarande.
nämnde jag att jag HATAR förkylningar.

har hört att en stor konjak och en varm go säng ska hjälpa ;)
#3 - 15 november 2005 14:46
Nää. Whiskey ska're va ju! :)

Måste säga att dessa forskare är något efter. Detta har jag varit ett levande bevis för i snart 25 år ;). 9/10 av de gångerna jag blir nerkyld så blir jag förkyld (gärna sjuk med feber.. tydligen....). Däremot då jag klär mig bra och inte utsätter mig för kyla så håller jag mig frisk betydligt bättre! Inte ofta att jag blir sjuk utan att jag har varit nerkyld.
*klurar lite på varför man bara tog t-shirt till jobbet idag*
#4 - 15 november 2005 15:39
de där nerkyld stämmer överhuvudtaget inte in på mej.

har svårt att hålla kroppsvärmen och kör moppe året runt så kan ju tänka själva hur varm man känner sej när temperaturen kryper ner mot -15 -20 grader.

sätter ja mej framför datorn efter en sån tur kan det ta 7-8 timmar med 2 täcken 60w elfilt och 2kw elfläkt innan jag slutar frysa.
brukar dock sitta en timme i duschen istället.
går så mycke el annars.

är jag aktiv så börjar jag inte frysa heller.
skulle kunna ställa mej när det är -10 och skotta snö näck.
skulle inte frysa utan börja svettas men så fort ja sätter mej ner och tar det lugnt då börjar jag frysa.
#5 - 15 november 2005 22:52
Stackars dig Raven! Aldrig funderat på en enkel till Hawaii (lr nåt ställe som håller konstant värme)?? :D

Annars finns det ju något som heter ulltöjor, visst kliar de men.....det är ju en annan femma!

Ha d gott i kylan allihop! :)
#6 - 15 november 2005 22:56
hahaha tyvärr ja hatar värme :rolleyes:
runt 16-19 är lagom å köra moppe i och runt 10grader är lagom när jag är hemma.

ulltröja huuuu aldrig i livet skulle få stanna varannan meter får å klia mej.

kan ju tilläggas att jag har nåt okänt som ligger å spökar å förrvärrar dom förkylningar jag får, men får trösta mej med att ja är bara ordentligt förkyld en gång varannat år
#7 - 15 november 2005 23:03
Låter trots allt lyxigt med förkylningar så sällan! Sjläv brukar jag bli däckad av de där f**** förkylningarna titt som tätt. ...känns det som iafall....
#8 - 15 november 2005 23:06
får ju mindre förkylningar 2-7 ggr per år.
dom år jag haft utejobb har jag varit mycket förskonad från förkylningar men nu när man är inne nästan jämt så får ja dom oftare
#9 - 15 november 2005 23:14
Låter som om du skulle behöva göra ett vetenskapligt test på det där med... :D Menar du att det är så som man alltid hört: att det är nyttigt med en nypa frisk luft varje dag??!
Helt otroligt.... ;)
#10 - 15 november 2005 23:17
handlar nog om att jobbar man ute vänjer sej kroppen och anpassar sej vid temperaturskillnaderna men sen träffar man på mycket mer bakterier och dylikt när man jobbar ute jämfört med att sitta hemma.
#11 - 15 november 2005 23:34
Jaha ja. Tack för förklaringen Herr Förståndig! :rolleyes:
#12 - 17 november 2005 16:09
[QUOTE=y0da]Nää. Whiskey ska're va ju! :)[/QUOTE]

Då jag bodde på Irland var det nästan så att man ville vara förkyld för då fick man dricka "Hot Wiskey".:D (man fick det ändå :p men det var lixom inte lika gott då..) Synd att det hjälpte så bra..[:-36]
#13 - 17 november 2005 16:16
Nja jag vet inte. Jag klär mig sällan varmt, och är nästan aldrig förkyld.

Jag vet inte om det har med fuktigheten att göra. Vi har ganska "torr" kyla här uppe. [:-25]
Om jag däremot blir regnad på..[:-171] och nerkyld så... då kan jag bli sjuk.
#14 - 17 november 2005 16:28
Jag tror inte förkylningar har så mycket kyla att göra trots man kan tro det på namnet. Utan det handlar om att exponera sig för virus(ej bakterier). Har man barn som går på dagis så är det lättare att bli smittad(förkyld). Viruset muterar relativt ofta. Det där med torr luft är intressant. Kanske är det så att ju fuktigare ens slemhinnor är, desto bättre miljö för viruset att överleva i.
#15 - 17 november 2005 16:29
läste för ettt ag sen att kyla gör att förkylningar utvecklas fortare än dom annars hade.
#16 - 17 november 2005 16:46
Ja det kanske är nytt. Men att det är lättare att bli förkyld om man är kall, det finns det inga bevis för.
#17 - 17 november 2005 16:48
Blir tokig på värmen i min lägenhet. Ett vattenelement går på full värme. Spelar ingen roll vilket håll jag vrider kranen åt.
#18 - 17 november 2005 17:11
[QUOTE=Frågvis]...att det är lättare att bli förkyld om man är kall, det finns det inga bevis för.[/QUOTE]
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/wales/4433496.stm
Be någon översätta artikeln för dej eftersom du missat den.
MVH
Erik Thurfjell Överläkare/Docent
#19 - 17 november 2005 17:21
Cooling of the nose slows down clearance of viruses from the nose and slows down the white cells that fight infection. Kan jag hålla med om. Men jag vill se flera studier innan jag tror denna studie. Och kan inte förkylningar hänga samman med Sociala faktorer. Vi är inne mer under den kalla perioden->folk exponeras i större utsträckning.

Och kan det inte förhålla sig så att om man tror att man blir lättare förkyld när man är kall, så blir man det? Omvänd placebo-effekt.
#20 - 17 november 2005 18:01
[QUOTE=Frågvis]Och kan inte förkylningar hänga samman med Sociala faktorer. Vi är inne mer under den kalla perioden->folk exponeras i större utsträckning.[/QUOTE]

går stick i stäv med mina personliga erfarenheter.
ju mer ja är ute bland folk vintertid ju lägre är risken att jag blir förkyld.s
#21 - 17 november 2005 18:07
Då kanske det är så, men jag tycker forskningen ska ta upp sociala och andra faktorer också. Dessutom så litar jag inte på allt tidningar skriver. Jag skulle gärna se orginalforskningsrapporten och inte bara ett referat.
#22 - 17 november 2005 18:18
[QUOTE=Frågvis]Då kanske det är så, men jag tycker forskningen ska ta upp sociala och andra faktorer också. Dessutom så litar jag inte på allt tidningar skriver. Jag skulle gärna se orginalforskningsrapporten och inte bara ett referat.[/QUOTE]
Godkänt svar.
Men jag tycker oftast att BBC är bra på sin rapportering av vetenskapliga rön.
Men bara aningen bättre än Åke Spross på UNT
#23 - 17 november 2005 19:19
[QUOTE=Frågvis]Ja det kanske är nytt. Men att det är lättare att bli förkyld om man är kall, det finns det inga bevis för.[/QUOTE]

Jag tror att om man är nerkyld så sänks immunförsvaret och därför bryter en förkylning lättare ut....Endast min personliga teori!
#24 - 18 november 2005 21:56
[QUOTE=Nitra98][QUOTE=Frågvis]Ja det kanske är nytt. Men att det är lättare att bli förkyld om man är kall, det finns det inga bevis för.[/QUOTE]

Jag tror att om man är nerkyld så sänks immunförsvaret och därför bryter en förkylning lättare ut....Endast min personliga teori![/QUOTE]

Jag har hört (flera år sedan) samma teori. Och har dedan dess trott på det.
Dvs. Att kroppen är känsligare för virus eller infektioner när den blir nerkyld.
#25 - 19 november 2005 00:13
Cooling of the nose slows down clearance of viruses from the nose and slows down the white cells that fight infection.

Intressant. Så ett ihärdigt konsumerande av halstabletter av typen Fisherman's Friend (som vidgar blodkärlen i halsens och näsans slemhinnor) skulle kunna vara förkylningsprofylaktisk. En våldsamt snuvig Magnus önskar att han läst den här artikeln för sisådär en vecka sen ...

*sniff* -- MW
#26 - 19 november 2005 20:44
Önskar att det fanns en universalkur som kunde bota riktigt envetna förkylningar....*snörfel host krax*
#27 - 23 november 2005 16:48
Joo, det vore ju inte helt fel!! :) Men till dess får vi klara oss på de små bidragen mot ett friskare liv (hm, blev lite väl högtravande formulerat, men ni fattar vad jag menar!)!

O jag tror inte alls på att cvitamin inte skulle ha en bra effekt mot förkylning. Mera apelsiner i jul (jaa, det var inte jag som började! Vet att det är en månad kvar!)!! :D
#28 - 23 november 2005 16:50
[QUOTE=jaffehuff] O jag tror inte alls på att cvitamin inte skulle ha en bra effekt mot förkylning. Mera apelsiner i jul (jaa, det var inte jag som började! Vet att det är en månad kvar!)!! :D[/QUOTE]

apelsinbomber låter ju bra då ;)
#29 - 23 november 2005 16:51
Precis! Mycket bra idé! :D
#30 - 23 november 2005 16:54
Äta frukt hela året är bra. Mycket c-vitaminer och antioxidanter. Det blir apelsinjuice till frukost istället för kaffe.
#31 - 23 november 2005 16:58
enligt en läkare som specialliserat sej på mat och dieter jag pratade med för några år sen sa att just apelsinjuice ska man undvika pga att det ofta är stora mängder socker i dom.
pressar man själv är det nåt helt annat.
#32 - 23 november 2005 17:03
Inga problem med socker för mig. Väger 59kg och 1.74 lång. Dvs underviktig för att vara man. Jag tror socker är bara bra för min hjärna.
#33 - 23 november 2005 17:05
[QUOTE=Raven]enligt en läkare som specialliserat sej på mat och dieter jag pratade med för några år sen sa att just apelsinjuice ska man undvika pga att det ofta är stora mängder socker i dom.
pressar man själv är det nåt helt annat.[/QUOTE]

Sant, men det är fortfarande mycket socker i den rena frukten. I lokalblaskan här hade de blåst upp det till en jättegrejj förra veckan, då diabetiker tydligen trott att det inte var så mycket socker i jos utan "extra tillsatser".

När man äter hela apelsinen får man dessutom i sig mer nyttigheter, typ kolhydrater lr nåt (minns inte så noga hur d är). Men både apelsiner o jos av desamma är gott! :)
#34 - 23 november 2005 17:09
Blåbärssoppa är också gott. Ska hämta ett glas från kylskåpet nu. En smakkombination som jag älskar är: att äta choklad samtidigt som man dricker apelsinjuice.
#35 - 23 november 2005 18:34
Uhumm :) Låter gott m apelsin o choklad! När kommer apelsinerna i affären egentligen? När är de bäst? Finns det nu? Blev väääldigt sugen!

Annons