Det kliar i inköpsfingret... 750l

#1 - 1 april 2022 19:28
En lokal butik säljer ut sitt sortiment av Ferplast Star 200... kanske inte riktigt vad jag letar efter i varken storlek eller typ... men priset ar ganska vettigt for 1299.- euro.
Behöver folk som berättar for mig vilken dalig ide det ar att kopa ett nytt akvarium nu nar en flytt kommer ske inom 6 månader... (ursakta stavning-utlandskt tangentbord]
https://manuall.co.uk/ferplast-star-200-fresh-water-aquarium/
#2 - 1 april 2022 19:34
Dont do it! [:-105]
#3 - 1 april 2022 19:39
[QUOTE=stefanr72;n2435679]Dont do it! [:-105][/QUOTE]

Du måste ge mig en anledning också till varför ;p
#4 - 8 april 2022 12:50
Blev så att jag köpte det ändå... Får hem det i början på nästa vecka
#5 - 8 april 2022 13:13
[QUOTE=Diozz88;n2435782]Blev så att jag köpte det ändå... Får hem det i början på nästa vecka[/QUOTE]

Vad ska karet innehålla [?]
#6 - 8 april 2022 15:22
Kommer fylla det med discus
#7 - 8 april 2022 16:22
[QUOTE=Diozz88;n2435784]Kommer fylla det med discus [/QUOTE]

Ett bra val [:-106]
#8 - 8 april 2022 16:57
Troligtvis så blir det stendker, men jag kollar också på hur jag kan ansluta ett ro-filter med tank, på ett funktionellt sätt som dessutom är lättillgängligt utan att vara i vägen.. Blir manuella vattenbyten då jag inte har möjlighet att direkt-ansluta till avlopp så vi får se.....
#9 - 17 april 2022 18:07
Karet är på plats.. nu ska det bara modifieras/uppgraderas en aning...
Först ut är lyset. Klurar på hur jag ska ansluta nytt lyse... Lutar åt Fluval aquasky 2.0(andra förslag mottages gärna)..

Då det redan är borrat i botten så funderar jag på att ansluta en sump och installera en overflow istället för ytterfiltren som följde med... Det andra alternativet är att sätta in en 3D bakgrund(vilket jag kommer göra oavsett, ev. en mer slim design om jag kör på sump istället) och köra filter där bakom, dock känns det krångligt att komma åt det när det väl behövs...

Har det jag gör de närmsta tiden..
#10 - 17 april 2022 18:51
Ska du ha mycket växter i karet eller varför räcker belysningen inte till?
#11 - 18 april 2022 00:20
[QUOTE=stefanr72;n2435902]Ska du ha mycket växter i karet eller varför räcker belysningen inte till? [/QUOTE]

Led är energisnålare, håller längre an lysrör samt ger mer kontroll. Skulle jag dessutom köpa led med t5 koppling skulle jag behöva 8 stycken vilket kommer kosta mer än akvariet själv. Ock jag behöver inte så mycket ljus. Samt 3 av 4 av lamparmaturen har en eller fler trasiga fästen(akvariet är ett visningsex från en butik) :-)
#12 - 18 april 2022 06:07
Jag kör fluval led för den styrs med app med full kontroll och man behöver inte köpa dyra drivdon till den[:-106]
admin
Christian Alfredsson
#13 - 18 april 2022 06:27
Snygg modell av kar
#14 - 18 april 2022 09:54
Om du kör filterkuber bakom bakgrund så kan man efter nåt år göra rent lite genom att sätta en slang på utblåset som du drar till badrummet och sen rör du bara runt bland kuberna med en pinne eller handen så drar pumpen ut allt skit som du rör upp.... jätte smidigt:rolleyes:
#15 - 18 april 2022 11:03
[QUOTE=admin;n2435910]Snygg modell av kar[/QUOTE]

Det e okej.. färgmässigt hade jag hellre undvikit stål och mörkbrun.. Det passar inte riktigt in i rummet..
#16 - 18 april 2022 11:11
[QUOTE=åheim;n2435912]Om du kör filterkuber bakom bakgrund så kan man efter nåt år göra rent lite genom att sätta en slang på utblåset som du drar till badrummet och sen rör du bara runt bland kuberna med en pinne eller handen så drar pumpen ut allt skit som du rör upp.... jätte smidigt:rolleyes:[/QUOTE]

Jo det är det jag känner också.. lättskött och ur vägen.. Dock tar det upp mycket "real estate"... Ska ta mig till en butik i morgon å kolla på hur djup olika modeller är.

Vilken fluval kör du på samt hur brett täcker det utan problem? Alla recensioner är på längd..

Hur upplever du fluval efter strömavbrott? Har lite spänningsproblem efter att solcellerna hamnade på taket.. har ett fristående element somjag använder.. kör jag dessutom micron samtidigt så slår huvudsäkringen ifrån.. och det händer med jämna mellanrum att jag glömmer slå av elementet innan jag startar micron..
#17 - 18 april 2022 16:11
Hehe jobbbigt med ström som krånglar... Jag kör fluval aquasky den har ljus lite åt det gulare hållet men ok ändå tycker jag. Ska jag ha "plant" modellen får jag betala det dubbla... Aquastabil Lumax är ju ganska bra pris på och den har ett klart och väldigt fint ljus MEN då måste man köpa till en (krånglig) kontroller för 700Kr för att få soluppgång och sen kan man inte styra hur länge nattbelysningen ska var på så den går hela natten....[B)] Fluval är kanon på det viset!
#18 - 19 april 2022 08:22
...Jo just ja jag ska berätta hur den beter sig vid strömavbrott när strömmen går på igen så återställs den till 12 på natten men fortätter lysa som du ställt in den men förskjuten tid, så är du borta så kommer växter och fisk få ljus iallafall. Bara att starta appen så återgår allt till korrekt klockslag igen.
EX. strömmen går kl.14.00 och kommer tillbaka 14.15 så kommer lysrampen återställa sig till 00.00, har du då tex gryning inställd på 10.00 så dröjer det 10 timmar innan den startar och då är den riktiga tiden 00.15 på natten så det blir lite jetlag för fisken:)
#19 - 19 april 2022 11:07
Ash det var tråkigt.
Jag har dum ledamatur. Men kopplad till en sådan där smart wifi timer. Den fixar allt o undviker fisk jet-lag.
#20 - 20 april 2022 13:08
[QUOTE=åheim;n2435917]...Jo just ja jag ska berätta hur den beter sig vid strömavbrott när strömmen går på igen så återställs den till 12 på natten men fortätter lysa som du ställt in den men förskjuten tid, så är du borta så kommer växter och fisk få ljus iallafall. Bara att starta appen så återgår allt till korrekt klockslag igen.
EX. strömmen går kl.14.00 och kommer tillbaka 14.15 så kommer lysrampen återställa sig till 00.00, har du då tex gryning inställd på 10.00 så dröjer det 10 timmar innan den startar och då är den riktiga tiden 00.15 på natten så det blir lite jetlag för fisken:)[/QUOTE]

Jetlag för fisken..!!! X-D
#21 - 20 april 2022 13:17
Åkte å köpte aquasky igår(i Duitsburg i Tyskland). Kommer hem och upptäcker jag köpt fel storlek... Så idag körde jag tillbaka å bytte till mindre samt shoppade lite mer... :D Har både nitrit, nitrat, klor samt koppar I kranvattnet så jag har kollat runt en del på RO filter. Å idag så såg jag de hade Arka my aqua 1900(missade det igår) så jag slog till
sen fick jag hem ett kilo ammonium klorid..[xx(] kryper sakta men säkert framåt för uppstart[:D]Attachment
#22 - 20 april 2022 13:25
Trevligt att följa ny uppstart :) Vart bor du om man får fråga, tänkte på att du har så mycket saker i vattnet- är det faktum att du tog dig till Duisburg en lettråd?
#23 - 20 april 2022 14:13
Vad ska du göra med 1kg ammoniumklorid?
#24 - 20 april 2022 16:42
Hahahaha :d:d:d
#25 - 20 april 2022 19:53
[QUOTE=Diozz88;n2435924]Bor i Belgien, nära den Nederländska gränsen. Duisburg e typ 1.5h bort. Amsterdam lika så. Paris 4 h och London 5:D

Är ny på.det här med RO, men vi ska väll lista ut hur allt funkar så småningom[:P][/QUOTE]

Ok trevligt, har(eller ja numera bor de faktiskt i Sverige) ingift släkt ifrån Gent(kanske hyffsat nära?). Hur som helst så har jag aldrig sysslat med RO men det adderar väl en dimension till hobbyn kan jag tänka mig! :)
#26 - 21 april 2022 07:24
[QUOTE=Munin;n2435930]

Ok trevligt, har(eller ja numera bor de faktiskt i Sverige) ingift släkt ifrån Gent(kanske hyffsat nära?). Hur som helst så har jag aldrig sysslat med RO men det adderar väl en dimension till hobbyn kan jag tänka mig! :)[/QUOTE]

Gent är närmare kusten. Men allt är i stort sett nästgårds här nere, om man jämför med Sverige;):p

Ja ska bli spännande att experimentera med RO! Hade varit enklare om jag sluppit men nu är det som det är så det är väll bara att bita i det sötsura äpplet, kavla upp armmuddarna å ta fram kemibänken
#27 - 27 april 2022 23:43
Det har gått lite segt med projekt uppstart den senaste veckan på grund av livet och tiden:p men nu så ska vi väll ändå få nån ordning på saker och ting. Idag blev jag hög på pvc lim.. glömt bort hur starkt det luktar[xx(]

Har beslutat mig för att inte sätta in en 3d bakgrund(delvis för att jag blev lite snål och dels för att jag sitter med 2 dugliga ytterfilter som efter lite pimpning kommer överprestera
#28 - 4 maj 2022 14:47
Okej.. jag är lite fundersam.... Har Ammonia i nedåtgående trend(från 4/5 till 1mg/l) Nitrater på 15-20 men inga Nitriter.... Helt nytt allt ihop, inga filter eller media från annan tank.. Inga växter...
Vart tar min ammonia vägen? Ro vatten mineraliserat med equilibrium och alkaline buffer så inga nitriter eller nitrater från kranen... temp på 30 grader..... Testat 2 ggr/dag, ibland 3 för att hålla ph över 7 och inga tecken på nitriter alls, så jag kan omöjligt vara att jag missat.....
#29 - 4 maj 2022 15:53
Måste vara otroligt jobbigt att ha så dåligt vatten som du måste åtgärda,har du egen brunn.
#30 - 4 maj 2022 16:35
[QUOTE=Christer5;n2436056]Måste vara otroligt jobbigt att ha så dåligt vatten som du måste åtgärda,har du egen brunn.[/QUOTE]

Nope.. Ingen egen brunn.. Välkommen till Europa.. Där folk dricker vatten ur flaska bara för att kranvattnet smakar som en kallsup i en simbassäng:cool:
Fullt drickbart men inte det bästa vattnet precis.. I kranvattnet har jag både nitriter, nitrater, koppar och klor... Kopparn kommer troligen från husets ledningar men även efter lång spolning så släpper ledningarna Koppar..
#31 - 4 maj 2022 17:41
28e april hamnade de första dropparna i vattnet.
Så det stämmer nog att jag tillsatte ammoniak den 30e...
Sen använde jag enbart Fluval cycle i tre dagar enligt anvisning.. Trodde inte det skulle funka men det verkar som att det kanske gjorde det ändå...:d
#32 - 7 maj 2022 14:58
Hade jag behövt krångla så mycket med vattnet så hade jag sålt burkarna för länge sen..
#33 - 7 maj 2022 18:38
[QUOTE=stefanr72;n2436080]Hade jag behövt krångla så mycket med vattnet så hade jag sålt burkarna för länge sen.. [/QUOTE]

Inge krångel alls ju! kunde fortsatt använda seachem equilibrium men det blir dyrare i längden å dessutom så lämnar det rester i karet samt ger vattnet en mjölkig nyans som hänger kvar...
detta var billigt och mycket drygare.. behöver använda mycket mindre. Inte krångligt alls, bara ekonomiskt
admin
Christian Alfredsson
#34 - 8 maj 2022 14:25
Det kan ta en stund. Har haft rötter som jag väntat ut i veckor. En härlig tid när man kan planera mera.
#35 - 11 maj 2022 07:12
Känner mig lite som en galen vetenskapsman. Mitt intresse för microbiologi har gått upp sen jag startade denna cykel då den betett sig lite udda..

Dock så har vi kommit till 0punkten igen på nitriter. Så jag har åter igen matat på med ammoniumklorid... Å sen rinse and repeat tills att rötterna bestämmer sig för att drunkna[:D]
#36 - 11 maj 2022 08:07
[QUOTE=Diozz88;n2436088]Träh*lvetet flyter fortfarande dock...[xx(][:P][/QUOTE]

Ett alternativ jag använt är att lägga en plexiskiva som täcker botten, placera rötterna, borra hål i plexiskivan och fäst rötterna med svarta buntband, placera ev. stenar och fyll på med sand. Rötter kan annars lätt flytta sig vid minsta beröring, sen kan dom ju flyta i en evighet..
#37 - 11 maj 2022 15:53
Smart! Dock kommer jag köra på stående rötter så de behöver inte vara jättetunga tyngden på den tjocka delen kommer hjälpa till att hålla dem nere.. eller jag hoppas att så är fallet iallafall[8D]
#38 - 15 maj 2022 06:32
Det var en väldigt vacker variant! Kul att se.
#39 - 15 maj 2022 07:43
[QUOTE=Diozz88;n2436156][/QUOTE]

Vildfångat rockar [:-106]
admin
Christian Alfredsson
#40 - 15 maj 2022 19:47
Vad är det för sort? Gissar att även fångstplats ibland anges när det är vilda
#41 - 15 maj 2022 22:12
[QUOTE=admin;n2436159]Vad är det för sort? Gissar att även fångstplats ibland anges när det är vilda[/QUOTE]

Ska jag vara helt ärlig så är jag osäker på vilken sub-typ de tillhör då denna variant skiljer sig lite från både den bruna och den blå.
Symphysodon aequifasciatus heraldi/axelrodi
Röd och Semi-royal från Nhamunda Maracana

Det som är spännande med dessa är hur röda de är samt att det förekommer "sexual dimorphism"(vad det nu är på svenska) dvs. Hanarna är nästan alltid royal-blue och honorna klassas som antingen brun eller blå. Honorna är runda medans hanarna har en mer oval form. Så jag hoppas mina semi nu blir royal när de växer på sig.. annars finns det en risk att jag sitter jag med 8 honor???

#42 - 15 maj 2022 22:59
Honan på bilden är den mest dominanta i Akvariet. Hon kan placera sig i mitten av akvariet, sen får ingen passera.. honan tolererar mer de med synliga stressband än de utan.. Har en fisk blekt sitt stressband så set hon till att de får tillbaka det. [xx(][8D] Hanen och honan på bilden är de två som gruffar mest. Ofta vinner honan och då tar hanen med sig halva gänget till andra sidan karet...:rolleyes:

De är fortfarande små dock(10-12cm) så ska bli spännande att se de växa på sig:d
#43 - 16 maj 2022 08:39
Spännande tid nu du har framför dig:D Tycker dem se gula ut.. i affären var de mer röda men det var ett annat ljus i det karet, så färgen på ljuset är nåt du kan leka med och få riktigt gnistrande färger:)
#44 - 16 maj 2022 08:58
Dom är väldigt orange i färgen.. så ska pröva å mixtra lite försiktigt[:D]
#45 - 19 maj 2022 17:32
[QUOTE=Diozz88;n2436165]Dom är väldigt orange i färgen.. så ska pröva å mixtra lite försiktigt[:D][/QUOTE]

Hur går det?
#46 - 20 maj 2022 17:02
Svårt att hitta rätt ljusinställning.. måste ändra försiktigt.. för om jag mixtrar för mycket så blir de rädda..

Men för övrigt går det finfint.. de äter ur handen på mig och kommer direkt upp till glaset när jag kommer in i rummet.. mycket teritoriska dock.. måste nog ändra lite i karet för att lösa upp det största reviret som täcker en tredjedel.. ensam hane håller det stenhårt.. förutom på natten då de alla samlas och sover tillsammans
#47 - 20 maj 2022 20:30
Härligt! [:-79]
#48 - 22 maj 2022 15:12
Kul sätt att få fram sköna vackra färger på sina diskus[:-106]
#49 - 23 maj 2022 11:42
[QUOTE=åheim;n2436244]Kul sätt att få fram sköna vackra färger på sina diskus[:-106][/QUOTE]

Jag gillar den mer naturliga looken dock.. [:)]
#50 - 23 maj 2022 20:13
Asså jag måste säga, är helt fascinerad utav mina discus.. [:-64]
Vet inte vad som hände ikväll men de blev skrämda av något så de simmade som ett stim skrämda tetror.. sitter i soffan och studerar deras beteende en stund. Detta skedde i samband med att det dimmade ner och blev mörkt.
Efter det blev mörkt i karet går jag fram till akvariet. All nervositet hos dem var som bortblåst å de kom alla direkt fram till rutan för att tigga mat..[:D] de fick en liten nattmacka såklart [:-59][8D]

Annons