Det här med syre....

#1 - 19 mars 2007 21:31
Jag är ganska ny på det här med akvarium. Har ett på 102 l som fungerar bra. Men nu har jag en massa yngel som jag inte vill ha i yngelburkar så jag har köpt ett litet på 36 liter som de ska få växa till sig i. Köpte det beg. idag och när jag satt ihop det så förstog jag inte riktigt hur det fungerar med pumpen. I mitt andra akvarium har jag en "syreslang" på pumpen som hänger utanför akvariumet men någon sådan finns inte här. Det här är en vanlig pump som sprutar ut vatten (med filter) utan en så där syreslang. Hur är det med syret då? Har lite växter där i också men räcker det? Snälla hjälp mig så jag vet om jag törs släppa ner mina småttingar där. Jag tycker att det här med akvarium är roligt men som en hel djungel.

väldigt tacksam för svar!
Mvh
Veronica
#2 - 19 mars 2007 21:34
filtret behöver ingen slang!! filtret syresätter vattnet genom ytrörelsen som skapas från pumpen!
#3 - 19 mars 2007 21:39
Du menar alltså pumpen? Det blir tillräckligt med syre av att pumpen sprutar ut vatten? Det här ett akvarium med ett fastsittande fack för filter och brevid sitter pumpen...
inte så bra på att förklara! Tack för ditt svar!
#4 - 19 mars 2007 21:53
Så länge vattenytan i akvariet rör sig så syresätts vattnet. Bubblor är bara rent utseendemässigt.
#5 - 20 mars 2007 08:14
heeke skrev:
Så länge vattenytan i akvariet rör sig så syresätts vattnet. Bubblor är bara rent utseendemässigt.

Är det verkligen så att det bara är en utseendefråga???

Körde själv utan "bubbelslangen" på mitt filter och då fick jag höra att du måste ha i den för att fiskarna ska få syre.
En annan sa att jag skulle öka utsläppet på filtret så det blev mer rörelse i vattnet men då blev det väldigt mycket rörelse i mina växter oxå så jag sänkte igen.
Just nu har jag slangen på och det kommer ut bubblor stötvis liksom.
Vet inte om det är imbillning men tycker nästan att fiskarna simmar lägre än innan slangen kom dit. Kan det bli för mycket syre så dom håller sig i nedre regionerna bara för det och högre upp om det är för lite syre?

MVH
Agnez
#6 - 20 mars 2007 12:50
- Ja, det är bara en utseendefråga.

- Att de håller dig lägre kan kanske bero på att firrarna inte är vana vid bubblorna på ytan, utan håller sig ifrån dom innan de fattar att det inte är något farligt?

// Jens A.

Annons