Det här med pumpar och strumpbyxor...?

#1 - 7 maj 2012 18:46
Jag har ett 43-liters med ett dvärggurami-par. Dom verkar trivas ganska bra ihop, hanen blir lite grinig när hon kommer för nära, men på de stora hela fungerar det bra.
Däremot tycker jag att min fluval 1+ känns lite väl stark i det här lilla akvariet. Efter en massa googlade och sökande på forumet verkar det som att det här med strumpbyxor är en klassiker. Men hur ska dom egentligen placeras? En avklippt tådel runt hela pumpen, eller räcker det med att täcka utblåset? Eller är det insuget som borde tätas för att mindre vatten ska komma in. Jag skulle ju kunna köra trial-and-error, men det verkar som att folk har lyckats ta sönder pumpar på det viset och för en fattig student är 250 kr nästan en fjärdedel av månadens matbudget.
#2 - 7 maj 2012 19:14
Jag tycker inte alls det verkar som du har för stark filtrering i ditt kar, på tillverkarens hemsida står det "Från 45 l och neråt". Tvärtom ditt filter räcker rätt precis vad gäller kapacitet för ditt kar.
Tycker du ändå det är stark ström i karet kan du prova att silikonera fast en sten eller liknande på glaset strax framför utsuget och på så sätt pressa ut vatten energin lite.
Annars hade jag bara låtit allt vara som det är...
http://www.hagen.com/uk/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=107&PROD_ID=01001600031001
#3 - 7 maj 2012 19:14
Jag kör ett sånt filter i min räkvas utan att försöka minska flöder och det funkar bra för både ynglen och de vuxna räkorna så tror inte du behöver oroa dig.

Strumpbyxa brukar man oftast köra över insuget då för att inte yngel och liknande ska sugas in. Men det minskar nog inte flödet mycket. Men som sagt inte ens min räkyngel sugs in i den så tror inte du behöver oroa dig utan bara köra på.

vill du inte fiskarna ska störas av strömmen så montera den i ett hör på kortsidan och låt den blåsa in i det andra hörnet på kortsidan mitt emot. Men för att få bästa filtrering av allt vatten så är det bättre att blåsa från kortsida till kortsida.
#4 - 9 maj 2012 15:53
Tack för era svar!
Har förstått att det är ett sätt att yngelsäkra, men har även set rätt många som använder det för att dämpa pumpen för fiskar som vill ha det lite mer stilla, framför allt till kampfiskar.
Tycker att mitt par ser ut att ha det lite kämpigt att simma vid ytan i närheten av utflödet, var därför nyfiken på hur de skulle reagera om det blev lite lättare att simma. Som det ser ut nu är det nämligen där dom matas, eftersom flytväxterna tar över bortre kanten (dit pumpen skickar dom).

Annons