Det här med ljusstyrka och effekt!

#1 - 24 januari 2017 14:51
Hej!

Jag letar efter ny belysning till vårt 540 L Malawikar och blir totalt förvirrad och fattar ingenting när jag försöker jämföra t8 / t5 / led. Jag har ingen konkret frågeställning här utan är mer ute efter en diskussion med folk som har erfarenhet kring liknande tankar.

Förutsättningar:
Inga växter
60 cm djup
Vill framhäva fiskernas färger, gärna extra blått.

Som det är nu har vi 2 st 36w t8 och det är för klent. Det senaste året har det börjat krypa fram alger på stenarna och det ser dunkelt ut. Vi byter regelbundet rören. Om jag har förstått det hela rätt så "ger" (eller vad säger man) våra två lysrör 3350 lumen var, alltså totalt 6700lumen och de drar totalt 72w. Nu till led: För det första är det ofta svårt att hitta liktydiga informationer att jämföra och lumen anges sällan. Men det verkar generellt som att 50-60w led "ger" 4-5000lumen alltså ungefär som lysrören. Ok, så några pengar lär vi inte tjäna? Vidare till färger: Måste man köpa en mycket dyr lampa för att framhäva fiskarnas färger eller är även en "billig" (2000:-) kinalampa bra vad gäller färgåtergivning. Vanliga ledlampor är ju väldigt enfärgade..... Och slutligen funderar vi på hur många lumen som behövs för att belysa ett 150x60x60 kar ordentligt?

Styfv, Karlstad
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 24 januari 2017 18:41
Det spelar ju egentligen ingen större roll hur många lumen ett lysrör har om man inte kan få ner det i akvariet. Så min fråga är - har du reflektorer på rören.

Ett blått rör lyfter ju fram färgen på blå fiskar, ett rött rör färgen på blå fiskar
#3 - 24 januari 2017 18:57
Ja, rören har reflektorer och lysrör i olika färger har jag testat och läst lite om. Vi brukar ha ett blåare rör närmast framrutan, det blir snyggt. Men övergången till led är lite lurig tycker jag. Svårt att hitta information från tillverkare mm.

Styfv, Karlstad
#4 - 25 januari 2017 12:53
Kan rekommendera dessa LED-ramper, har köpt två st i olika längder och de fungerar suveränt bra. Säljaren "Lion Law" skräddarsyr rampen om du vill med de färger man önskar. Sedan är de olika färgerna också dimbara. Mycket bra service och hög kvalitet.
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20170125044941&SearchText=licah+

Annons