det här med lerkulor ...

#1 - 4 mars 2004 17:57
först och främst vill jag säga att jag har sökt på ämnet, men förståd inte precis, så jag frågar ...

sökte lite på "svärdsplanta" då min växt blir brun, så såg jag många som rekomenderar lerkulor .... vad är lerkulor? Och hur planterar man sånt?

läst att man måste göra 50% vattenbyte varje vecka, annars stiger järn i vattnet ... nåt sånt, inte säker (därför jag frågar)

så nån som kan ge massa tips till en nybörjar? :P tänkte få sprutt på mina växter ... främst till svärds i mitt lilla kampkar på 30 liter och i 222 liters .....

tackar och bockar /pumpan
#2 - 4 mars 2004 19:04
Det är vad det låter som, en kula av lera. Tryck ner den i gruset under växten så löses den upp väldigt sakta. Jag har inte bytt vatten mer än vanligt efteråt och har aldrig hört att man ska göra det heller.
#3 - 4 mars 2004 19:14
Åh okej.
Ska ta och beställa lite stuff från hjortgatans. finns ju JBL lerkulor (7 styckna) ... ska jag ta och beställa sån på samma gång då ? för om dom nu är så bra som man hört att dom är :/
#4 - 4 mars 2004 19:23

för om dom nu är så bra som man hört att dom är :/

Var har du hört det? Det är vanliga lerkulor så du skulle tjäna på att köpa färdigriven lera från Hjortgatanszoo och göra dom själv.

Problemet med lera är att den innehåller dubbelt så mycket järn som kalium och växter tar upp 200 ggr mer kalium än järn.

Så kulorna strippas rätt snabbt av hungriga växter med övrigt bra förhållanden (mycket ljus och CO2) varpå växterna åter blir gula, vilket är en kaliumbrist.

Kvar i bottnen har man då en jäkla massa överblivet järn och inget kalium. Vad gör man då?
#5 - 4 mars 2004 19:26
men .... blä! :)
jag vill bara enkelt göra så att mina växter kanske skulle växa på sig lite, nu när jag ändå har pengar och ska handla från hjortgatans ....

jag har inga erfarenheter alls av lerkulor, bara att man trycker ner dom vid växten .....
#6 - 4 mars 2004 19:37
Min svärdsplanta tog sig bra när jag hade i en lerkula ialla fall.
#7 - 4 mars 2004 19:43
men nu vart det svårt här.... (har beslutsångest.... )
får se, det lockar ju, men blir förvirrad nu :/
#8 - 5 mars 2004 12:36
Har du tittat på TMG (Tropica MasterGrow) det är en flytande växtgödning som ska vara bland det bästa för växterna.

Kanske ett alternativ istället för kulor om du inte använder det redan.

NE
#9 - 5 mars 2004 17:43

Min svärdsplanta tog sig bra när jag hade i en lerkula ialla fall.

Min med. I ca en vecka då den började påvisa kaliumbristsymptom igen. Förmodligen hade kulan räckt lite längre, kanske ett år, om jag kört växten på absoluta tillväxtminimum som alla akvarister utan CO2 gör.

#10 - 17 mars 2004 22:26
okej så jag ska alltså strunta i lerkulorna ?
ger de nån bi-effekt eller så? typ nitrat i mängder..
#11 - 18 mars 2004 08:00

okej så jag ska alltså strunta i lerkulorna ?

Det beror på: Kan du leva med att du måste göra ett stort vattenbyte varje gång du planterar om en växt pga molnen som virvlas upp och sedimenterar på alla blad och du är medveten om att kulorna i princip bara kommer tillföra järn i ett längre perspektiv så är dom ruggigt bra till just Svärdsplantor.

Du får alltså vara beredd på att efter några veckor komplettera lerkulorna med flytande gödning, och då har du bara en klockren järnkälla som grisar ner varje gång du ska rota upp en växt. Det låter negativt när jag säger det men en klockren järnkälla i bottnen ska man inte underskatta - ofta får man enklare att få vackrare färger i växterna. En fördel för de som kör CO2 och mycket ljus är även att akvariet blir lite mer lättstyrt: Det är inte katastrofalt om man missar gödningen i vattnet någon gång.

ger de nån bi-effekt eller så? typ nitrat i mängder..

Nej det är därför lerkulor inte är någon bra helhetslösning: Dom innehåller för liten relativ mängd nitrat (och andra makroämnen såsom fosfor och kalium). Denna nackdel går att överbrygga genom att baka in delar av krukväxtpinnar i kulorna, men det kan vara riktigt farligt (ur algtillväxthänseende) om man blir oförsiktig. Dessutom förlänger man bara livslängden en aning. Förr eller senare måste man trycka ner mer kulor och i förlängningen har man en potentiell anearob klump i bottnen runt varje svärdsplanta. BTDTDLI.
#12 - 18 mars 2004 09:04
Min erfarenhet säger mig att lera/bottengödning är oslagbart om det är ett LOWTECH akvarium, men är det ett HIGHTECH är det inget bra alternativ. Då är det bättre att tillför flytande gödning.
#13 - 18 mars 2004 10:23
LOWTECH..?
HIGHTECH..?

Que..?
#14 - 18 mars 2004 10:32

Min erfarenhet säger mig att lera/bottengödning är oslagbart om det är ett LOWTECH akvarium, men är det ett HIGHTECH är det inget bra alternativ. Då är det bättre att tillför flytande gödning.

Ja där håller jag med. Under vissa specifika förutsättningar kan det dock vara fint med en del lera även i hightechburkar.

<b>Lowtech</b> växtakvarium: Burk med vatten, normal ljusmängd, avancerad botten, få vattenbyten, försiktig cirkulation. Diana Walstad har skrivit en bra bok om dessa. Den ekologiskt skönaste varianten som dessutom är lättskött. Tillväxten är tillräcklig för att få växterna algfria och se pigga ut.

<b>Hightech</b> växtakvarium: CO2-insprutning, normalt till fruktansvärt mycket ljus, fokus på vattengödning istället för på bottnen. Kemi-varianten för dom som vill få brutal tillväxt.

De flesta mixar nog dessa beroende på plånbok och intresse. Jag själv som exempel: Inte intresserad av fisk, inte intresserad av växter - har enbart fokus på utseende och design. Ju snabbare jag kan få fram en ny design desto bättre. För mig är hightech perfekt.
#15 - 18 mars 2004 12:09
Mer Diana Walstads bok och metod samt om lågtekniska växtakvarier:
http://makeurl.com/eco
mvh/harbard

Annons